Gå til innhold

TG må betale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må si det er virkelig deprimerende å se hvilken totalt mangel på kunnskap/forståelse av hvordan det offentlige Norge er bygd opp de fleste innlegg i denne tråden viser. De fleste hadde strøket blankt i samfunnskunnskap og hadde faktisk ikke fått statsborgerskap i mange land med vist kunnskapsnivå.

 

nå mistenker jeg mange postere for å ikke ha nådd videregående så...

 

for min egen del så kan jeg bare si at undertegnede og utdanningsystemet aldri ble helt enige om hvor stolen skulle stå, så jeg takket for meg.

Lenke til kommentar

Synes det er rart, de krever skatt fra alle kanter, men jeg ser ikke noe forbedring i min kommune iallefall :(

 

Sitter her med smale svingete veier (les: Europavei 10 uten midtstripe langs store deler av strekningen Lødingenkrysset-Å i Lofoten), men penger det får de inn. Er vel ikke oljefond, men heller skattefondet.

 

Veiene i Norge er kanskje nødt til å ligge der de er, men med den mengden penger Norge har i fond og overalt synes jeg de skal gjøre litt for infrastrukturen.

 

Og, ja, jeg skal på TG til neste år, selvom jeg må arrangere det selv ;)

Lenke til kommentar
så du over mender det er rett og rimlig at TG må betale?

 

Les grundig, så ser du at jeg mener, nei de skal ikke betale.

 

Men i motsetning til de fleste forstår jeg systemet og kan således til en betydelig grad oppfatte logikken til Skatteetaten. Derfor er også vedtaket logisk på mange måter (Skatteetaten kan trolig ikke håndtere saken annerledes), og det vil kreves at saken bringes inn for Finansdepartementet/rettsvesenet for en endelig avklaring. Godt mulig at Finansdepartementet må gi unntak etter § 70.

 

Faktisk har trolig KANDU gjort en del tabber i de første årene, blant annet glemt å avklare denne saken med skattemyndighetene på et tidligere tidspunkt. Noe jeg synes nesten er utilgivelig for en organisasjon med såpass stort omfang. Og det at jeg og 99,9 % mener at avgjørelsen til Skatteetaten er feil, frifinner ikke KANDU for sine tabber.

Lenke til kommentar

Det største problemet jeg ser med dette er at TG / Kandu eller hvem det nå blir kan bli slått konkurs rett og slett fordi en person er på ferie. Da fungerer ikke et system spør du meg.

 

Det er jo hinsides at en slik sak ikke får sin klage hørt før fristen for betaling går ut, og at vi dermed kan ende opp med en 17 år lang tradisjon i dunken fordi en kar har ferie og ikke kan behandle klagen før i slutten av måneden

 

Og Bolson, hyggelig at du tar på deg undervisning for oss dumme som ikke forstår oss på området, men du trenger ikke komme med spydige kommentarer. Det finnes vel områder du uttaler deg i/om uten å kjenne systemet/området i detalj også :)

Lenke til kommentar
Men i motsetning til de fleste forstår jeg systemet og kan således til en betydelig grad oppfatte logikken til Skatteetaten. Derfor er også vedtaket logisk på mange måter (Skatteetaten kan trolig ikke håndtere saken annerledes), og det vil kreves at saken bringes inn for Finansdepartementet/rettsvesenet for en endelig avklaring. Godt mulig at Finansdepartementet må gi unntak etter § 70.

 

er det som er så beklagelig med logikk, noen ganger kan logiske prosesser gi ganske ulogiske svar...

Lenke til kommentar

Nå jeg leser "skatteetaten" har bestemt, er det en samlet konklusjon fra en "hel" etat?

 

Svaret er nei.

 

Jeg vedder begge testiklene mine på at det er ikke en setning i den norske lov, som står "TG må betale moms".

Dette er rett og slett "one mans work". Det er en kemner, skattetaist, eller hva man kaller de for... Som har konkludert at TG er momspliktig.

 

"En" person!

 

Mest sannsynlig en gammel taper som ikke har et sexliv.

 

Mitt forslag er å finne ut hvem denne personen er! Hvem er saksanvarlig!?

 

Det neste skrittet er å bombardere halvorsen med klage brev! Ber om en avsettelse på denne personen, pga. manglende kompetanse.

Lenke til kommentar
nei, det er ikke gratis. likevel må man da klare å betale 1 mill. er latterlig hvis "et av verdens største lan treff ikke klarer å gulpe opp 1 mill. Og hvis de har Så store utgifter, og at de sitter med veldig lite igjenn, må de droppe internett tilkoblingen til neste gang da.

 

men er fullstendig enig, det med at argumentet for at de skal betale moms er latterlig.tror ikke at skattemyndighetene har et klart bilde av hva TG er...

 

Blir irritert av at folk ikkje er i stand til å tenke igjennom kva dei skriv her;

 

KANDU er ein frivillig, ikkje-kommersiell organisasjon som organiserer dette. Dei set billettprisane etter eit forhåndsberekna budsjett der dei gjer det dei kan for å ha overskot akkurat nok til å drive organisasjonen og eventuellt forbehold om mindre avgifter som måtte komme etter kvart. Det er klart at dei ikkje har liggande ein million kroner til å dekke eit momskrav for dei tre siste åra på etterskot. TG er der ikkje for at folk skal bli rike av det, det er eit frivillig og dugnadsdrive arbeid for å ha eitt stort kulturarrangement ein gong i året.

 

hvis det er frivillig organisajon( ingen får lønn) , hva faen bruker de penger på? har de så store utgifter på kabler og dritt, at de ikke har 1 mill?

Lenke til kommentar

Å si at TG er en hall hvor deltakerne leier tilgang til internett er omtrent like dumt som å påstå at operagjengerne leier en god stol i noen små timer. Ellers må jeg si meg enig med Bolson i at "blame the government" og så videre er rart. Det er ikke sånn norge fungerer.

 

Når det er sagt må det være mulig for skattemyndighetene å se mellom fingrene på formelle feil som KANDU har gjort. Det er vel stort sett ikke snakk om profesjonelle lobbyister denne organisasjonen består av, men heller ungdommer som på ideelt grunnlag vil lage en (rusfri) happening for andre ungdommer.

Endret av Leon
Lenke til kommentar
hvis det er frivillig organisajon( ingen får lønn) , hva faen bruker de penger på? har de så store utgifter på kabler og dritt, at de ikke har 1 mill?

 

TG bruker mer strøm på 5 dager enn Oslo Plaza bruker på ett år.

I tillegg kommer leie av hallen, kabler, servere, paller, finerplater og annet man lager bord av (dette byttes jo ikek ut hvert år, men noe blir ødelagt og må erstattes), lagringsplass for alt som skal brukes igjen neste år, sceneanlegg - både lyd og lys, mat til de som jobber gratis osv osv

 

Er ganske mange utgiftsposter gitt.

 

Edit. Og det er så vidt jeg vet ikke en 100% frivillig organisasjon, men det er en nullprofitt organisasjon. Det vil si at når alt er regnet sammen har de 0,- igjen. Da mangler de også denne millionen :)

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar

En ting jeg dog må si som ikke går i forsvar av TG er at de må begynne å skape en profil som går litt mer på kreativ og teknologisk agenda enn dataparty, jeg tror dette vil skape større aksept for arrangementet.

 

Det blir litt for mye meningsløse festaktiviteter og for lite matnyttig er mitt inntrykk.

 

Det viktig å beholde festival karakteren i noe grad men man kan få til en ennå bedre sammensetning som gir det et litt mer "UNG IT" preg og ikke bare et "sitt oppe og spill 5 døgn på rad, se på wrestling og babes" preg.

 

Forsøk å vinkle det litt mer inn på hva unge IT interesserte bør foreta seg med tanke på fremtiden og jobbsituasjoner. Arranger talent konkuranser innenfor Java, C++, grafisk design, webdesign, artwork, database, nettverk, elektrodesign osv osv.

 

Og når denne profilen er mer etablert kan man også få inn bedrifter som evt. kan snakke litt om IT som karriere i forskjellige nisjer og bransjer. Og ikke minst bedrifter som kan gi sponsorships for videreutdanning av unge talenter.

 

Lag en god miks av nytteverdi, underholdning og morro.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...