Gå til innhold

Svake farger i alle bildene mine


Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med at jeg syns alle bildene mine har generelt svake farger, litt utvaskede. En venninne tar bilder med et point'n'shoot og får mye sterkere farger! Jeg bruker Canon 400D med bl.a. 28-135mm IS USM objektivet...

 

Er det noen spesielle triks for å få sterkere farger? Er det noen instillinger jeg har som kan være feil? Tar imot alle tips med takk :)

 

Edit: Gjorde posten litt mer oversiktlig

Endret av Wartorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar du bruker JPG? Kameraet har mange muligheter for å justere farger, les litt i bruksanvisningen. Dette kan også gjøres i et bildebehandlingsprogram i ettertid. De fleste speilreflekser har i utgangspunktet mindre kontrast og fargemetning enn kompaktkameraer slik at bildene er mer egnet for etterbehandling.

Lenke til kommentar

Ok, det forklarte litt. :) Bruker en del raw når bildene "betyr noe", men sliter litt med å skru akseptable farger ved import i gimp med ufraw plugin. Syns fortsatt ikke jeg klarer å fremheve de noe særlig der... men det kan jo bare være meg som ikke er noe god til å skru.

Lenke til kommentar

Det behøver ikke være selve bildet... det kan være skjermen du bruker.

Og du trenger ikke nødvendigvis å øke fargemetningen. Å øke kontrasten i et etterbehandlingsprogram kan hjelpe veldig.

Digitale bilder rett fra minnebrikken er som regel blasse og kontrastfattige.

Lenke til kommentar
Kanskje litt offtopic, men hadde vært kult å se et eksempel, uten vs. med, har tenkt litt på et sånt filter, men det er jo ikke sånn at de koster hundrelappen, de koster jo rundt tusenlappen.

 

 

Er ikke så himla dyrt,koster etpar hundrelapper fra HV.star inkluderet frakt.

58mm skruinnfatning du har foran på objektivet ?

 

Hoya pro1 DMC-coating sirkulert-polariseringsfilter 58mm.

 

http://hvstar.net/index.asp?PageAction=VIE...&ProdID=659

Lenke til kommentar

Takker for alle tips, skal sette meg ned å teste litt mer med diverse metoder i etterbehandlingen.

 

Skal også tenke litt på et polafilter. Ser jo relativt spennende ut å bruke. Litt offtopic igjen, men vil polafilteret trekke mye kvalitet ut av objektivet hvis det står på uten å brukes (skrudd rundt slik at det ikke "er på")? Kunne jo hatt det på som beskyttelse i tillegg...

 

edit: skriveleif

Endret av Wartorn
Lenke til kommentar
Litt offtopic igjen, men vil polafilteret trekke mye kvalitet ut av objektivet hvis det står på uten å brukes (skrudd rundt slik at det ikke "er på")?

 

Jepp. Polarisasjonsfilteret vil fungere som en solbrille... og vil stjele lukkertid, uansett om filteret er på maks eller minimum effekt.

Lenke til kommentar
Litt offtopic igjen, men vil polafilteret trekke mye kvalitet ut av objektivet hvis det står på uten å brukes (skrudd rundt slik at det ikke "er på")?

 

Jepp. Polarisasjonsfilteret vil fungere som en solbrille... og vil stjele lukkertid, uansett om filteret er på maks eller minimum effekt.

 

Polafilter er vel og bra, men det er de færreste som vil ha et slikt filter stående på kameraet hele tiden. Det stjeler mye lys og må justeres for hvert enkelt bilde for å få optimal effekt. Dessuten, siden det originale spørsmålet gikk på farger i speilrefleks kontra kompaktkamera er det garantert ikke nødvendig med noe polafilter for å få samme effekt for kompaktkameraet har ikke noe slikt filter.

 

Et annet poeng som ble nevn av Leon83 tidligere i tråden er skjermen. Jeg antok at bildene fra speilrefleks og kompaktkamera var sammenlignet på samme pc/skjerm da jeg svarte tidligere. Hvis de ikke er det må skjermene være kalibrerte (lite sannsynlig) ellers er sammenligningen helt meningsløs. Så for å få godt inntrykk av forskjellene, må bildene være tatt samtidig, samme motiv, samme utsnitt og sammenligningen må gjøres på samme skjerm.

Lenke til kommentar

De er sett på samme skjerm ja. Men motivet er forsåvidt ikke det samme, men har testet i "samme stil". Nå er jo ikke dette noe nøyaktig i det hele tatt, men syns forskjellen var veldig stor i tillegg til følelsen av blasse bilder generelt. Syns forøvrig å skru bittelitt på saturation og øke kontrasten litt hjalp masse på vei. Jeg takker for all hjelp så langt! :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker ofte å få mer smell bare ved å bruke Curves(gamma) justering. Det finnes i alle bildebehandlingsprogrammer.

 

Noen grunnregler:

- Normalt er den en skråstrek fra sort -> hvitt

- Heve hele kurven, dvs paralellforskyve den er som å justere "Brightness"

- Gjøre hele kurven brattere eller slakkere, er å justere kontrast.

- Lage den som en hengekøye ene eller andre veien, er å justere gamma.

 

Det jeg pleier å gjøre for å få mer smell i ett normalt eksponert bilde er følgende:

- Setter ett punkt midt på kurven, for å "låse" denne slik at den ikke flytter seg på neste justering

- Tar ett punkt ca 1/5 fra sort (til venstre), og trekker det forsiktig ned. Får da en S-kurve, og rent faktisk nå har kontrasten i de mørkeste og lystest områdene blitt dårligere, noe som kjennetegnes på at kurven her er flatere enn midt på. Midt på nå er kontrasten nå større, dvs brattere kurve.

 

Ofte er dette nok for å få mere smell, men om du har ett bilde med himmel på, blir den blå himmelen ofte ganske blass, med lite tegning mellom skyer og det blå. Ser overskyet ut. For å rette dette må jeg gjøre kurven noe brattere på slutten, så:

- Ca 1/5 fra toppen/høyre, trekker du kurven forsiktig ned, og du vil se at den blå himmelen blir blåere. Dette vil dog påvirke resten av bildet noe. Eventuelt finjuster noe for å få det slik en ønsker, og tilfør gjerne flere punkter.

 

Men, en hovedting som er grei å få med seg, dersom kurven blir for kantete, vil en ofte få litt rare farger i bildet.

 

Det ett kompaktkamera gjerne gjør, er å justere slikt automatisk, slik at en tilsynelatende får ett bedre bilde ut. Og en gjør gjerne det også, så lenge automatikken gjør slik en ønsker, og den "tenker" rett. Men det kan du gjøre mer nøyaktig manuelt, og en kan også i større grad redde bilder som ikke er optimalt eksponert med en SLR.

 

Har du forressten sjekket i menyene om du har noe innstilling av "bright", "Vivid" eller Natural? Iallefall på min Pentax kan jeg stille inn Bright, og da har kameraet lagt på en halv S-kurve på alle bildene, og det er mer smell i fargene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...