Gå til innhold

Jaktradio. Har noen erfaring med PUXING eller Yaesu?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er på jakt etter en jaktradio, jeg har funnet noen på nett, og lurer på om noen har erfaringer med disse?

 

 

Yaesu VX-170 VHF

Puxing PX-777

PUXING PX-888 VH

 

Hvis noen har prøvd andre merker fra utlandet, som dere er fornøyd med, tips meg gjerne om det også.

 

Håper noen kan hjelpe :new_woot:

 

Heisan.

 

jeg har kun hørt om Yaesu. har en kompis som har en sånn, han er ikke førnøyd. selv har jeg bestandig hatt Icom, jeg er meget fornøyd med disse. legg pengene dine i kjente merker, sånn som Hunter og Icom. det vil være værdt det med årenes løp. regner med at disse er mere holdbare enn de andre med rare navn som ingen har hørt om :yes:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

Ser denne tråden begynner å bli litt gammel, men det er vel verdt å skrive litt.

Jeg er ansatt i et lite firma som heter Eika-Tronic og vi forhandler icom, yaesu, rexton og motorola radioer.

Etter det jeg har erfart, så er nok icom det merket som har fått best omtale, men jeg vil nok holde en liten finger på yaesuen også.

Som jaktradio selger vi mest icom, mens det går mest yaesu til mobile radioer (fastmontert i bil).

Fikk nye brosjyrer fra importøren denne uken av tre jaktradioer fra yaesu, VX-180EV, HX-370 og VX-824.

Dette ser ut til å være brukbare konkurrenter til icom.

 

Fordeler og ulemper med yaesu?

Fordelene må nok være konstruksjonen og rekkevidden. De tre som er nevnt over, har alle helt aluminium chassis, soe som gjør at den tåler en støyt.

Det andre er rekkevidden. Feks. HX-370 er egentlig en marineradio som er gjort om til jaktradio. Snakket med en kunde som gikk kystskipperkurs og hvor en "medelev" hadde tatt med seg en slik radio i klasserommet. Læreren hadde kjennskap til denne radioen, og spurte om han fikk lov til å demonstrere rekkevidden på denne. Han hadde gått bort til vinduet og ropt opp hovedredningssentralen i Bodø, hvor han fikk melding tilbake at han hørtes klart og tydlig. Dette var på Sortland i Nordland (se kart).

 

Den ene ulempen med yaesu er batteriet.

De fleste radioene fra dem kommer med Ni-Mh batterier. Disse batteriene har ikke så fryktelig lang levetid (sammenlignet med Li-ion). Dette må man evt. kjøpe utenom, og da oftes med en ny lader. Dette blir fort å koste penger, rundt 1500,- inkl. mva.

VX-824 selges med 2000mAh Li-ion batteri, men så er den litt dyrere enn de to andre også.

 

Jeg for min del vil likestille yaesuen og icomen på lik linje, hvor icomen er litt bedre men ikke mye.

 

 

Til audifreek:Hva er det kompisen din er misfornøyd med? Kvalitet eller brukervennlighet?

Endret av ED209
Lenke til kommentar

Har selv to Puxing px-777 (UHF og VHF versjon) den føste kom i hus for halvannet år siden, og er i bruk så godt som hver uke.

 

Puxing er en kanonradio!

 

Den koster deg 3-400 kr på eBay og dumper ned i postkassen din fortere enn du skulle tro når den sendes fra svarteste bondelandet i Kina. Mine brukte under en uke på veien... :D

 

Har sammenlignet sending og mottak i VHF versjonen med Motorola sine gamle travere GP-300 og Puxing har minst samme kvalitet i sendingen som Motorola. Rekkevidden på en radio med 5 watt sendestyrke er stort sett den samme, litt avhengi av kvalitet på antennen og litt småting ellers. På rekkevidden har jeg ikke funnet noen forskjell på Motorola og Puxing til no. (Samtidig er det vanskelig å finne store åpne havområder langt inne i fjorder på vestlandet så jeg kan ikke sette inn noen lenke til kart for å skryte :p)

 

Jeg skal innrømme at den innebygde mikrofonen i puxingen gjerne kunne vært noe bedre, men til vanlig brukes radioen med en billig monofon kjøpt på nett så det er ikke noe problem. :-) (den bruker det samme mikrofon-pluggsystemet som Kenwood så det finnes masse utstyr som passer til den)

 

Hvorvidt radioen tåler mer eller mindre juling enn magnesium, titan, aluminium eller stålrammene til Icom, Motorola, Yaesu eller de andre dyre radioene vet jeg ikke. Jeg har ikke prøvd å gi noen av radioene juling.

Jeg har derimot mistet puxingen i betonggulvet ved tre anledninger, og den ser ikke ut til å ha tatt noen skade av det til no. Jeg har også mistet en motorola GP-300 på gresset og antennefestet knakk... (skal egentlig ike skylde på kvaliteten der, radioen lendet nesten på antennen...)

Slik jeg ser det har jeg ikke noe lyst til å ødelegge radioene jeg bruker, så de ligger, som oftest, godt beskyttet i en sekk eller brystlomme på jakken, dog hender det at den henger i en eller annen veske i beltet og ingen radio jeg har brukt, har til nå tatt skade av det. Tar du litt vare på utstyret trenger det ikke være polstret)

Uansett: når radioen koster 400 kroner kan du ødelegge mange av dem og fremdeles ha råd til å kjøpe en til.

 

Radioen kan programmeres med opp til 128 kanaler, så her er det plass nok til alle mulige jaktradiofrekvenser, og samtidig masse plass igjen til politi, AMK, Brannvesenet og andre du av en eller annen grunn vil lytte til. (Når du programerer radioen så legger du ganske enkelt ikke inn noen sendefrekvens, kun mottakerfrekvens, så er du sikker på at husets tenåring ikke begynner å krangle med politiet på radio...)

 

Den eneste feilen jeg finner med radioen er at den engelske bruksanvisningen er latterlig dårlig oversatt, men med et lite søk på nett finner du flere som har lagt ut sine egne bruksanvisninger, som er mye bedre. Uansett er den egentlig ganske enkel å programmere, så det er fort gjort. (Leser du kinesisk så er bruksanvisningen sikkert langt enklere å forstå...)

 

Ekstra batterier til radioen er til salgs på nett til langt under 100 lappen...

 

Puxing er en skremmede god radio, og selv om du tredobler prisen vil den fremdeles være et fantastisk godt kjøp.

(Jeg har sett den til salgs på qxl til den tredoble prisen, når du kan kjøpe den billig på ebay er det ikke verd å betale masse penger for den selv om du får radioen ferdig programert.)

Lenke til kommentar

sitter selv med en puxing 777 vhf her, og bruker den hovedsaklig som amatørradio og dette er en knallradio. Mer bang 4 the buck får du ikke.

 

kan like greit kjøpe deg 10 stk puxing kontra èn icom siden dem er så billig. Fordelen er at du har en radio du ikke trenger å være så redd for, og ekstra batterier,ladere osv er så billig.

 

ellers kan jeg anbefale www.asiaradiosales.com

Lenke til kommentar
Hei.

Ser denne tråden begynner å bli litt gammel, men det er vel verdt å skrive litt.

Jeg er ansatt i et lite firma som heter Eika-Tronic og vi forhandler icom, yaesu, rexton og motorola radioer.

Etter det jeg har erfart, så er nok icom det merket som har fått best omtale, men jeg vil nok holde en liten finger på yaesuen også.

Som jaktradio selger vi mest icom, mens det går mest yaesu til mobile radioer (fastmontert i bil).

Fikk nye brosjyrer fra importøren denne uken av tre jaktradioer fra yaesu, VX-180EV, HX-370 og VX-824.

Dette ser ut til å være brukbare konkurrenter til icom.

 

Fordeler og ulemper med yaesu?

Fordelene må nok være konstruksjonen og rekkevidden. De tre som er nevnt over, har alle helt aluminium chassis, soe som gjør at den tåler en støyt.

Det andre er rekkevidden. Feks. HX-370 er egentlig en marineradio som er gjort om til jaktradio. Snakket med en kunde som gikk kystskipperkurs og hvor en "medelev" hadde tatt med seg en slik radio i klasserommet. Læreren hadde kjennskap til denne radioen, og spurte om han fikk lov til å demonstrere rekkevidden på denne. Han hadde gått bort til vinduet og ropt opp hovedredningssentralen i Bodø, hvor han fikk melding tilbake at han hørtes klart og tydlig. Dette var på Sortland i Nordland (se kart).

 

Den ene ulempen med yaesu er batteriet.

De fleste radioene fra dem kommer med Ni-Mh batterier. Disse batteriene har ikke så fryktelig lang levetid (sammenlignet med Li-ion). Dette må man evt. kjøpe utenom, og da oftes med en ny lader. Dette blir fort å koste penger, rundt 1500,- inkl. mva.

VX-824 selges med 2000mAh Li-ion batteri, men så er den litt dyrere enn de to andre også.

 

Jeg for min del vil likestille yaesuen og icomen på lik linje, hvor icomen er litt bedre men ikke mye.

 

 

Til audifreek:Hva er det kompisen din er misfornøyd med? Kvalitet eller brukervennlighet?

 

hei igjen.

 

han kompisen min er missfornøyd med med rekkevidde på radio. den tåler heller ikke kulde så veldig bra. dette er det også andre radioer som sliter litt med etter min erfaring.

som sagt tidligere bruker jeg icom, jeg har byttet antenne på min, jeg bruker nå en zodiak antenne på min Icom radio. denne antenne har enten mere motstand eller mindre motstand, husker ikke, men ihvertfall så har jeg dobbel så bra rekkevidde på min nå etter antenne bytte.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Jeg er på jakt etter en jaktradio, jeg har funnet noen på nett, og lurer på om noen har erfaringer med disse?

 

 

Yaesu VX-170 VHF

Puxing PX-777

PUXING PX-888 VH

 

Hvis noen har prøvd andre merker fra utlandet, som dere er fornøyd med, tips meg gjerne om det også.

 

Håper noen kan hjelpe :new_woot:

 

Hei.

Jeg kan hjelpe. Dritt fra ende til annen. Jeg kjøpte en Puxing 777 fra asiaradiosales.com. Den fikk jeg, men den virket ikke. Etter en evighet etter at jeg returnerte den, og etter utrolig mange henvendelser sendte de en ny. Men den ble stoppet p.g.a. menglende CE-merking. Den radioen fikk jeg aldri. Den sendte tollvesenet tilbake. Post- og Teletilsynet kunne heller ikke hjelpe meg siden den manglet CE-merking. Nå er jeg nesten 100 $ fattigere og sitter uten radio. Og nå får jeg ikke svar på henvendelser til Hong Kong. Ligg unna!

Lenke til kommentar
sitter selv med en puxing 777 vhf her, og bruker den hovedsaklig som amatørradio og dette er en knallradio. Mer bang 4 the buck får du ikke.

 

kan like greit kjøpe deg 10 stk puxing kontra èn icom siden dem er så billig. Fordelen er at du har en radio du ikke trenger å være så redd for, og ekstra batterier,ladere osv er så billig.

 

ellers kan jeg anbefale www.asiaradiosales.com

 

Hei.

Hvordan fikk du radioen inn i landet? De er ikke CE-merket og er derfor ulovlige. Min ble stoppet og returnert. Jeg sitter nå uten den radioen jeg betalte for.

asiaradiosales.com anbefales ikke.

Lenke til kommentar
Hei.

Hvordan fikk du radioen inn i landet? De er ikke CE-merket og er derfor ulovlige. Min ble stoppet og returnert. Jeg sitter nå uten den radioen jeg betalte for.

asiaradiosales.com anbefales ikke.

Hvor du har kjøpt radioen din vet jeg ikke, og i farten husker jeg ikke mer enn at jeg kjøpte min via eBay. Flere venner og kjente har også kjøpt tilsvarende og alle våre er CE merket.

 

Det stemmer at noen av Puxing radioene ikke var CE merket tidligere. Dette fordi de ikke var beregnet for det europeiske markedet. Når jeg kjøpte min var jeg innom på nettsidene til produsenten og leste litt om radioen der. Dengangen sto det en grei advarsel på nettsidene deres om at ikke alle PX-777 på markedet var CE merket. De nyeste utgavene var derimot CE merket og at dette etterhvert ikke kom til å være noe problem men dersom man planla å kjøpe via fx eBay burde man bekrefte fra selger at CE merket var på radioene de solgte. (Man kjøper vel ikke ting uten å undersøke noe om dem først?)

Jeg ser på nettsidene til Puxing i dag at de der bekrefter at PX-777 er både CE og FCC godkjent. (linje 28).

Her og nå finner jeg ikke noe på Post og Teletilsynets nettsider om at de har testet noen Puxing radioer og nektet dem i bruk her i landet.

 

Hvorfor du har fått en radio uten CE merke vet jeg ikke, jeg hadde tatt dette opp med selgeren, siden puxing selv sier at radioen er OK for bruk i europa.

 

Radioen min virker strålende fremdeles. Den har blitt litt slitt på tastaturet uten at jeg ser på det som noe stort problem.

Endret av kalleklovnen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...