Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Det var ikke så lett å finne info om hvordan blendermekanismen fungerer, men ut fra bilder ser det ut som tapen kommuniserer blenderen fra objektiv til kamera. Gamle kamera bruker å være ganske lette å åpne (og lukke igjen uten at ting blir ødelagt). Hvis du åpner så tipper jeg feilen ligger der tappen oversettes til et elektronisk signal. Antagelig er det bare en enkel flertrinnsbryter og den kan ha kommet ut av posisjon eller være skadet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert kontroversielt. Noen mener vel at dette tar bort noe av "magien" og "selvterapien" det er å gjøre ting manuelt, men jeg sier bare kult! For min del kunne den hatt automatisk håndtering av filmene og kvalitets-scanning også. Med støtte for 120-film! :D

 

Da kunne man kommet hjem fra en analog tur og laget middag mens filmen ordnet seg selv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 For min del kunne den hatt automatisk håndtering av filmene og kvalitets-scanning også. Med støtte for 120-film! :D

 

Da kunne man kommet hjem fra en analog tur og laget middag mens filmen ordnet seg selv.

100% enig  :grin:

Håper denne maskinen er av god kvalitet da blir det mye mer analogt på meg.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Det var ikke så lett å finne info om hvordan blendermekanismen fungerer, men ut fra bilder ser det ut som tapen kommuniserer blenderen fra objektiv til kamera. Gamle kamera bruker å være ganske lette å åpne (og lukke igjen uten at ting blir ødelagt). Hvis du åpner så tipper jeg feilen ligger der tappen oversettes til et elektronisk signal. Antagelig er det bare en enkel flertrinnsbryter og den kan ha kommet ut av posisjon eller være skadet.

Takk! Jeg prøver meg frem, og kommer nok tilbake med et spørsmål eller to :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sikkert kontroversielt. Noen mener vel at dette tar bort noe av "magien" og "selvterapien" det er å gjøre ting manuelt, men jeg sier bare kult! For min del kunne den hatt automatisk håndtering av filmene og kvalitets-scanning også. Med støtte for 120-film! :D

 

Da kunne man kommet hjem fra en analog tur og laget middag mens filmen ordnet seg selv.

Jeg har en Jobo ATL1500 filmprosessor som tar alt opp til 4x5" filmblar, og er fornøyd med det. Føler ikke at den "ødelegger" for noe av det som er gøly med å fotografere med film. Når jeg bruker farge, enten dias eller negativ, er det mye lettere å fremkalle med joboen. Bruker den ofte til Sort-hvit film og, med mindre jeg bruke sående fremkalling, da. Det er jo dessuten arbeidet med forstørrelsene som er skikkelig gøy. Særlig med 6x7cm og 4x5" negativer. :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...