Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe større mengder med svart/hvit film på nettet, når jeg bor i England? Da med unntak av ebay.

Tenker spesielt på Ilford Delta, FP4, HP5 og Kodak T-max. Trenger dette i forbindelse med at jeg tar faget "realist photography" ved University of Sunderland.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du er mer innenfor om du oversetter det til "ekte fotografi", eller noe. Handler om å ta "ærlige" bilder som forteller tingenes tilstand, etter hva jeg har forstått.

Jeg tenkte på selv på ebay med en gang og har i utgangspunktet ikke noe i mot å handle der. Tingen er bare at jeg så for meg at det kanskje fantes engelske butikker/kjeder/nettbutikker som førte gode tilbud på store kvanta, da typ. 50-60-70 ruller, sånn at alle i klassen kunne fått seg film.

Lenke til kommentar

http://www.firstcall-photographic.co.uk/

 

Har hørt om dem, uten at jeg vet noe mer enn at de selger Tri-X som de selv har kutta til visstnok ganske billige priser. Du nevner ikke Tri-X, men det er uansett en film jeg vil anbefale. Arista Premium 400 og 100 er rebranda Kodak Tri-X (400) og Plus-X (100) som gjerne blir solgt som "studentfilm" forskjellige steder, finner du en forhandler som selger det, så er de sikkert billigst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skjønner! Snoket litt mer rundt på sida boffeeen linket til og fant ut at de også solgte tomme "hylser" og verktøy for å ladde disse med film. Lurt!

Dæven, jeg må si at det er noe for seg selv å holde på med analog fotografering. F.eks. fikk vi beskjed om å levere minimum fire ruller med film til eksponering, hvorav det ville bli valgt ut totalt seks bilder fra disse.

Jeg som er vant med å ta bilder enten med digitalkamera eller engangskamera ble litt satt ut med det første, men jeg skjønner jo nå hvorfor det er nødvendig, og at det da er gull verdt med rimeligere måter å skaffe seg film på.

Lenke til kommentar

Har fått skannet noen av de mange rullene med 120 film jeg har fått framkalt i det siste.

 

 

Dobbel eksponering med Graflex TLR

 

 

 

Tok fram Graflex TLR mens jeg jobbet overtid en kveld.

 

 

 

Første rull med Zeiss Nettar, kjøpte Zeiss'en på Fotografietsdag (Preus museum)

 

 

 

Første rull med Zeiss Nettar, kjøpte Zeiss'en på Fotografietsdag (Preus museum)

 

 

 

Kveldstur i Horten med Fuji GW690III og Nikon D7000

 

 

 

Kveldstur i Horten med Fuji GW690III og Nikon D7000

 

 

 

Kveldstur i Horten med Fuji GW690III og Nikon D7000

 

 

 

Edit: Zeiss Nettar hadde en rull med film da jeg kjøpte den, det var dessverre ingenting på den :(

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har fått meg en OM-1, men ser at søkeren er litt grumsete. Ser ikke ut til at det ligger i mattskiva, men direkte i søkeren. Noen som veit om noen steder i Oslo og omegn som kan fikse noe sånt?

Jepp, det er en viss Øyvind Bergersen på Grünerløkka som skal ha peiling på slikt. Kan sende deg telefonnummer på PM.

 

Jeg har faktisk en OM-1 som jeg skulle ha sendt inn til ham jeg også ... burde rote meg til å gjøre det snarest, kameraet fortjener såpass.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+9871234

Jeg har en liten haug med negativer fra studietida i England i fjor liggende og skulle veldig gjerne ha digitalisert disse. Er det best å bare stikke innom nærmeste fotobutikk og spørre om de kan scanne disse for meg, eller må jeg gjøre jobben selv?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lenge siden du spurte, menmen. Slik jeg skjønner det er det svært få steder igjen som scanner negativer som ikke er veldig dyre (har hørt om priser mellom 100 og 200 per 36 bilder), så det kan være veldig vanskelig. Om du fortsatt tar bilder kan du jo vurdere en av de rimeligere scannerene som finns, hvis ikke kan du se om du får kjøpt en brukt scanner som du kan selge etter du har scanna bildene, antageligvis til minimalt tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...