Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg endte opp med en ringerunde på jobben isted. Fikk dog mer informasjon av hun bak kassen. Hun var faktisk overraskende kunnskapsrik og hadde erfaring fra flere år tilbake med fremkalling og hvordan bl.a. XP2 ble seendes ut på fargepapir.

Du har nok rett i at kanskje ikke alle har fremkallingsmaskin, jeg vet de tar alt av digital print osv. sentralt. Jeg har nå hvertfall prøvd de, tenkte jeg skulle prøve EliteFoto i Asker neste gang, men blir nok det samme å stikke innom for å høre hva de kan gjøre og til hvilke priser.

 

Får se ann, men blir nok å fremkalle vanlig svart/hvit selv etterhvert.

Lenke til kommentar

En 220 film vil jo bruke dobbelt så mye fremkaller som en 120 film, slik at fremkalleren må "etterfylles" (hva heter "replenish" på norsk?) oftere.

 

Francis

 

Du hadde helt rett. Det ble dobbel pris for 220 film :(

 

Trur jeg satser på fremkalling i USA for de resterende 14 220 filmene jeg har i kjøla.

Lenke til kommentar

Ganske OK pris du fikk på film. Tror det blir å bestille litt neste måned :)

 

Fant ut at svigers har en koffert med 6*7 utstyr samt fremkaller utstyr, muligens også for farge.

Har ikke fått sett på noe av det, men det skal gjøres snart, så blir det vel eventuellt å bestille litt kjemikaler og prøve seg frem :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var en tur på Preus Museum, det er jo fotografiets dag :) Fikk kjøpt meg en lekker liten sak, kun 400kr. for en Zeiss Ikon Nettar med veske. Det virker som kameraet fungerer som det skal, er snart ferdig med en rull Fuji Pro 160S. Det var en Kodak film inne i kameraet da jeg kjøpte det, spennende å se om det er noe på den.

 

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Zeiss_Ikon_Nettar

Endret av Kenta F1.8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye har du i samlingen din nå?

 

Noen gode erfaringer med å bruke ISO400 fargefilm? Jeg avventer med noen stor bestilling på film intill videre, men kunne gjerne tenkt meg å kjøre noen ruller med farge om noen uker og skulle gjerne sørga for å ha det i boks. Plutselig kommer høsten!

Lenke til kommentar

Får kjøpe ett par ruller. Ser det allerede begynner å bli litt farge rundt her.

 

Ser ut som jeg må jobbe litt mer med skanninga mi :p Lagde en ghetto løsning av en pappeske og laptop skjermen, det funker ganske fint, men har nok eksponert helt feil, det ble masse støv på negativene, pluss litt andre feil:

 

post-125481-0-07871000-1314641363_thumb.jpg

 

post-125481-0-40169200-1314641444_thumb.jpg

 

post-125481-0-08910100-1314641514_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Får kjøpe ett par ruller. Ser det allerede begynner å bli litt farge rundt her.

 

Ser ut som jeg må jobbe litt mer med skanninga mi :p Lagde en ghetto løsning av en pappeske og laptop skjermen, det funker ganske fint, men har nok eksponert helt feil, det ble masse støv på negativene, pluss litt andre feil:

 

 

Det som er bra med å den type skanning du bruker er at det kun er støvet som er på filmrullen som kan bli et problem. Ved bruk av flatbedscanner må du få vekk støvet fra glassplaten og! Personlig synes jeg at å skanne film er en konstant kamp mot støvet:P

Endret av vanqui
Lenke til kommentar

Hvor mye har du i samlingen din nå?

 

Noen gode erfaringer med å bruke ISO400 fargefilm? Jeg avventer med noen stor bestilling på film intill videre, men kunne gjerne tenkt meg å kjøre noen ruller med farge om noen uker og skulle gjerne sørga for å ha det i boks. Plutselig kommer høsten!

 

Kodak Portra 400 uten tvil, men pass på så du ikke kjøper NC eller VC varianten de er ikke like gode som den nye Portra 400.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye har du i samlingen din nå?

Har 3 kameraer fra rundt 1950 og en Fuji fra 1992.

De gamle er mest for morro. Fuji'en er meget god. Ønsker meg en helt ny Fuji, men 12-13K er litt for mye penger.

 

 

Portra 400 er den beste fargenegativfilmen. Veldig, veldig, veldig bra. Ganske dyrt.

38,50kr/rullen er ikke ille. Hadde tenkt å bestille 10 ruller, men jeg har 8-9ruller Fuji Pro 400H liggende.

Lenke til kommentar

38,50kr/rullen er ikke ille. Hadde tenkt å bestille 10 ruller, men jeg har 8-9ruller Fuji Pro 400H liggende.

 

Men det er vel 120-film? Jeg klarer ikke finne Portra 400 så billig i 135 format hvertfall, men har nå bestilt 5-ruller Portra 400, kommer vel på ca 50,20 rullen inkl. frakt, så det er ikke så gærent.

 

Har heldigvis 1 rull farge, dog usikker på hvor god den er.. Kodak ProPhotoXL eller noe - fikk den billig i Ungarn - ser stor forandring på trærne bare siden igår, så spent på om bestillingen rekker frem før det er for seint :)

 

Ooog, jeg skal ut å se på en Pentax ME Super etterpå, håper den er i like god stand som selger sier. Den har en SMC-Pentax A f/1.7 50mm som jeg gleder meg litt til å bruke, Pentaconen er ikke så fryktelig skarp på stor åpning :p

Lenke til kommentar

Da var jeg eier av Pentaxen.

Det jeg såklart ikke la merke til før etter kjøp, var at det er 'umulig' å stille lukkertid manuelt.

Lukkertiden styres via 2 knapper, og det virker som 'ned' knappen er ødelagt eller noe, da lukkertiden står å rullerer nedover hele tiden. Kan dog få lukkertiden jeg ønsker i M hvis jeg timer det riktig :p

Utifra hva jeg har klart å finne på nett kan det antakelig løses ved å få renset ordentlig på undersiden av knappene.

 

Det fungerer dog fint i Auto hvor jeg kan sette blenderpri og kompensere +-2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...