Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Finnes det noe digitalt eksponeringsapparat "omvendt scanner" beregnet for å belyse fotografisk fotopapir? En slags erstatning for et digert forstørrerapparat som likevel gir brukeren mørkeromsopplevelse i form av å flytte papiret fra dette apparatet og videre til fremkallerbad, se bildet tegne seg sakte, stopp og fix? Et kompakt alternativ til forstørreren som kan ta digitale foto eller scannet film som input og eksponere fotopapir i valgfri størrelse og forstørrelse. Noe som gir kalibrert eksponering av papiret hver gang.

 

Noen som skjønte spørsmålet?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Kjøpte et Mamiya 645 på sensommeren + noen objektiver og batterigrep på keh.com da jeg bestemte meg for å gå tilbake til film igjen.

 

Resultatet er at jeg ikke klarer å legge fra meg kameraet. Analogt gjør deg så mye mer involvert i prosessen og jeg føler at lidenskapen for fotografi virkelig har kommet tilbake. Samtidig er jeg glad for at jeg valgte meg akkurat 645'en, den er faktisk lettere enn 5D Mk2en jeg bruker til digitalt opptak og enklere å ta med seg.

 

Film jeg bruker er mest Ilford Hp5+ men brukte mye TriX til å begynne med. Velvia for fargefilm har jeg også snart brukt opp 10 ruller av (jeg brukte mye velvia til naturfotografi på 90 tallet).

 

Jeg har nesten ikke rørt digitalkameraet siden jeg fikk meg Mamiyaen <3

 

Hvis noen er interessert i hva jeg har knipset kan de ta en titt på fotobloggen min

Lenke til kommentar

Jeg har arvet et Voigtlander Bessa RF. Kjøpt brukt ca 1954 og ligget i en skuff siden 60-tallet. Disse ble produsert i tidsrommet 1936-1951 (http://camerapedia.wikia.com/wiki/Bessa_(folders) http://camera-wiki.org/wiki/Bessa_RF)

 

105mm f/3.5 6x9 cm (120-film). Integrert gul-filter. Belgen og lukkeren framstår veldig bra. En RF-søker til fokus koblet til objektivet, og en annen søker til utsnitt. Begge små, mørke og støvete. Ganske fascinerende at et "ekte" mellomformat kamera kan være så lite og kompakt.

 

Kameraet skal ha en 10 sekunders selv-timer, men jeg har ikke funnet ut av denne, og i følge noen er det knotete (http://photo.net/classic-cameras-forum/00UvUX)

 

Jeg har snart eksponert to filmer (tilsammen 16 bilder), men enda ikke fremkalt noe. Får håpe det kommer noe ut. For en "ungdom" var det litt uvant å dra filmen helmekanisk og basert på tall i et lite rødt vindu.

 

00bjoW-540777984.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har arvet et Voigtlander Bessa RF. Kjøpt brukt ca 1954 og ligget i en skuff siden 60-tallet. Disse ble produsert i tidsrommet 1936-1951 (http://camerapedia.wikia.com/wiki/Bessa_(folders) http://camera-wiki.org/wiki/Bessa_RF)

 

105mm f/3.5 6x9 cm (120-film). Integrert gul-filter. Belgen og lukkeren framstår veldig bra. En RF-søker til fokus koblet til objektivet, og en annen søker til utsnitt. Begge små, mørke og støvete. Ganske fascinerende at et "ekte" mellomformat kamera kan være så lite og kompakt.

 

Kameraet skal ha en 10 sekunders selv-timer, men jeg har ikke funnet ut av denne, og i følge noen er det knotete (http://photo.net/classic-cameras-forum/00UvUX)

 

Jeg har snart eksponert to filmer (tilsammen 16 bilder), men enda ikke fremkalt noe. Får håpe det kommer noe ut. For en "ungdom" var det litt uvant å dra filmen helmekanisk og basert på tall i et lite rødt vindu.

 

00bjoW-540777984.jpg

 

Jeg hakke peiling på det du spør om, men må bare kommentere kameraet - Det var et stilig kamera! Om det ikke funker så burde det få stå i bokhylla til utstilling. 

 

H

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det kameraet der om jeg ikke tar feil er en av de første virkelig funksjonelle "kompaktkameraene" som kom. Det er et kjempebra kamera og tar sylskarpe bilder hvis alt er tipp topp. Skulle vært artig å vite litt om historikken bak kameraet. Er det et som har gått i familien hele veien dette her, eller?

Lenke til kommentar

Finnes det noe digitalt eksponeringsapparat "omvendt scanner" beregnet for å belyse fotografisk fotopapir? En slags erstatning for et digert forstørrerapparat som likevel gir brukeren mørkeromsopplevelse i form av å flytte papiret fra dette apparatet og videre til fremkallerbad, se bildet tegne seg sakte, stopp og fix? Et kompakt alternativ til forstørreren som kan ta digitale foto eller scannet film som input og eksponere fotopapir i valgfri størrelse og forstørrelse. Noe som gir kalibrert eksponering av papiret hver gang.

 

Noen som skjønte spørsmålet?

Trur eg skjønte spørsmålet, og eg trur noko sånt må finnast opp. Har ikkje høyrt om noko liknande, i alle fall.

Lenke til kommentar

Det kameraet der om jeg ikke tar feil er en av de første virkelig funksjonelle "kompaktkameraene" som kom. Det er et kjempebra kamera og tar sylskarpe bilder hvis alt er tipp topp.

Jeg er veldig spent på å få de første bildene framkalt :-)

 

Disse var visst markedsført som "vestlomme-kamera", poenget var at vanlige folk kunne ta med seg kamera på tur. Denne linken har noen fine gif-animasjoner av en nært beslektet modell:

https://sites.google.com/site/contraptionsinphoto/bessa1937

 

Et kjapt bilde:

post-5720-0-22762100-1446663480_thumb.jpg

Skulle vært artig å vite litt om historikken bak kameraet. Er det et som har gått i familien hele veien dette her, eller?

Det har vært i familien siden ca 1954. Serienummer på objektivet antyder produksjonsår nærmere 1935 enn 1937.

 

Voigtländer Bessa RF

105mm f/3.5 Heliar

Compur-Rapid

lukker nr: 5185450

Objektiv nr. 1078619

 

http://static.photo.net/attachments/bboard/00B/00BLZs-22142384.pdf

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Disse var visst markedsført som "vestlomme-kamera", poenget var at vanlige folk kunne ta med seg kamera på tur.

 

Ganske fascinerende at et "ekte" mellomformat kamera kan være så lite og kompakt.

Det er et tankekors at det er mindre og tynnere enn moderne "kompakte systemkamera" selv om det har 24 ganger større sensor. (Egentlig ~200 ganger større, da hver 120-film har plass til 8 eksponeringer i 90*60 mm format.)
Lenke til kommentar

 

Ganske fascinerende at et "ekte" mellomformat kamera kan være så lite og kompakt.

Det er et tankekors at det er mindre og tynnere enn moderne "kompakte systemkamera" selv om det har 24 ganger større sensor. (Egentlig ~200 ganger større, da hver 120-film har plass til 8 eksponeringer i 90*60 mm format.)

 

Jeg synes ikke den sammenligningen holder helt vann. 120-film har en "sensor" på (inntil) 6×9 cm (ved å legge inn en plate kan man også croppe ned til 16 bilder ved halv størrelse), og har "minnekort" på 8 bilder. Dette kan sammenlignes med (f.eks) m4/3 som har sensor på 1.8×1.35cm og minnekort tilgjengelig på tusenvis av bilder.

 

Spørsmålet er kanskje hvorvidt en konstruksjon som denne gir bedre bilder og ergonomi relativt størrelse/kost enn digitale kompakt-kamera. Jeg mistenker at svaret er nei. Jeg mistenker også at det man "jobber rundt" med et slikt kamera er korn-struktur i film anno 1936. Ved å bruke stor filmflate så fordeler man bildet på flere korn og blir mindre begrenset av filmen. Dette pares med relativt enkel og billig optikk som lar seg folde sammen.

 

Digital er ikke nødvendigvis like begrenset av sensorens absolutte oppløsning. Dvs at en digital 6x9 sensor som (pga produksjonsskost) ville høre hjemme i et kamera til 100.000 eller mer, ville være en dårlig match til den enkle optikken som er i film-kameraet mitt. Det blir som en Lada med Porsche-motor. Da er det mer naturlig å putte en slik sensor i et høyende kamera med høyende optikk til en høyende pris.

 

Veldig mange ord for å få fram poenget mitt: over 100 år så har kamera-størrelser stadig krympet mens kvaliteten har gått opp (evt holdt seg konstant). Hvis markedet ville så kunne man presumptivt ha hentet ut teknisk framskritt i (mer) forbedring i bildekvalitet ved konstant kamera-størrelse, men det er tydeligvis ikke hva markedet vil.

 

Nuvel.

cropfaktor = sqrt((24*36)/(60*90)) = 0.4. Dvs at 105mm f/3.5 tilsvarer 42mm f/1.4 på 135-format, 26mm f/0.9 på (Canon) APS-C, 16mm f/0.5 på 1" (f.eks Sony RX100) eller 6mm f/0.2 på iPhone 6.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Finnes det noe digitalt eksponeringsapparat "omvendt scanner" beregnet for å belyse fotografisk fotopapir? En slags erstatning for et digert forstørrerapparat som likevel gir brukeren mørkeromsopplevelse i form av å flytte papiret fra dette apparatet og videre til fremkallerbad, se bildet tegne seg sakte, stopp og fix? Et kompakt alternativ til forstørreren som kan ta digitale foto eller scannet film som input og eksponere fotopapir i valgfri størrelse og forstørrelse. Noe som gir kalibrert eksponering av papiret hver gang.

 

Noen som skjønte spørsmålet?

Noe sånt?

http://www.lumejet.com/index.php

 

Eller denne:

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1028844

"Almost all modern print labs use primarily Fuji Frontier or Noritsu machines while some (usually higher priced) labs use Durst or Lightjet machines, but all of them print on silver halide photographic paper by projecting (scanning) the image onto the paper with a variable intensity laser. This is an entirely different process from the usual home printer which is an inkjet"

 

Neppe den prisklassen du så for deg...

 

Hva skjer om du skrur av all belysning og holder vanlig film opp mot PC-skjermen passe lenge? Ville kanskje ha gått for stor film og høyoppløst skjerm.

 

(edit: noen hadde selvsagt tenkt tanken før meg og coinet aktiviteten http://www.wired.com/2010/04/laptopogram-photo-paper-exposed-by-computer-screen/)

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Hmm, høres ut som "noen" bør finne opp en bedre "laptopogram"-basert sak.

 

Finnes det høyoppløste skjermer med bare 1 eller noen få pikselrader? F.eks 1*10000 piksler på 1 meters lengde? En sånn kombinert med en 1m rull med film bør jo gjøre susen. Hvis det ikke finnes så kanskje en 4K skjerm med en maske som bare gir ut en spalte med lys og kombinere det med rullende film. Det burde kunne presse prisen på Lumojet-maskinen ganske kraftig. Kanskje en sak for folkefinansiering?

Lenke til kommentar

Hmm, høres ut som "noen" bør finne opp en bedre "laptopogram"-basert sak.

 

Finnes det høyoppløste skjermer med bare 1 eller noen få pikselrader? F.eks 1*10000 piksler på 1 meters lengde? En sånn kombinert med en 1m rull med film bør jo gjøre susen. Hvis det ikke finnes så kanskje en 4K skjerm med en maske som bare gir ut en spalte med lys og kombinere det med rullende film. Det burde kunne presse prisen på Lumojet-maskinen ganske kraftig. Kanskje en sak for folkefinansiering?

Finnes det film større enn 10"x8" (storformat)? Det er i så fall 20x25cm. En opplagt kandidat til å belyse noe slikt ville vel være en 4k tablet/laptop med passende skjermstørrelse?

 

Hvorfor vil du ha en pixelrad? Hva er poenget med prosjektet annet enn for læring? Jeg tviler på at resultatet kan måle seg med en god fotoskriver, jeg skriver ut omtrent 43x100cm på godt papir og er veldig fornøyd med resultatet.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Idéen er ikke ment for film, men for fotopapir. Fotopapir er god tilgjengelig på ruller opp til 50 tommer bredde. Hensikten er delvis å erstatte en forstørrer som fort tar en kvadratmeter benkeplass og delvis å bevare den gode mørkeromsfølelsen av å se et bilde gradvis stige frem i de etterfølgende badene. Fotopapir har etter min erfaring en bedre kvalitet og "følelse" enn noe papir for blekkskrivere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jo, det produseres lysbildefilm fortsatt. Jeg selv foretrekker Fujifilm Velvia 50 til landskap. Litt vanskelig å skanne, men jeg liker den veldig godt. Sålangt har jeg brukt velvia i 135-format og mellomformat opp til 6x7. Jeg har noen pakker Velvia i 4x5" liggende som skal testes når anledningen byr seg. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei! Jeg har et fint lite Canon FT QL som virker å være i god stand foruten én ting: Lysmåleren reagerer ikke når jeg endrer blenderåpningen. Den reagerer (markant) ved både ASA- og lukkertid-endringer, men ikke i det hele tatt når jeg endrer f/-verdi. Det gjelder hele veien fra 1.4 til 16 på objektivet jeg bruker (et FL-objektiv, 50mm).

 

Når jeg følger batterisjekken som beskrevet i denne bruksanvisningen (side 3 i PDF-filen, side 9 i selve bruksanvisningen) så fungerer batteriet fint.

 

Batteriet er dog ikke det som opprinnelig var ment å være i dette kameraet, som var de gamle kvikksølvbatteriene (1.3V). Nå er det et 1.5V-batteri som står i. Men kan dette føre til at funksjonene virker bare halvveis?

 

Hjelp mottas med stor takk.

Lenke til kommentar

1,5V er egentlig bare et "veiledende" tall. Spenningen synker når det brukes og havner sikkert på 1,3V etter hvert og før det virker tomt. Hvis du har godt brukte batterier i samme størrelse, prøv de.

 

Når det er sagt så tror jeg ikke det er feilen, men at kommunikasjonen av blender ikke når fram til automatikken. Sjekk hvordan blenderverdien kommuniseres til kameraet og eventuelt prøv å pusse kontaktflatene hvis det skjer elektronisk. Hvis det er mekanisk overføring tipper jeg feilen ligger inni kameraet, der blendermekanismen skal "avleses" elektronisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når det er sagt så tror jeg ikke det er feilen, men at kommunikasjonen av blender ikke når fram til automatikken. Sjekk hvordan blenderverdien kommuniseres til kameraet og eventuelt prøv å pusse kontaktflatene hvis det skjer elektronisk. Hvis det er mekanisk overføring tipper jeg feilen ligger inni kameraet, der blendermekanismen skal "avleses" elektronisk.

Mange takk! Siden lysmåleren reagerer som den skal på ASA- og lukkertid-endringer så tror jeg du har rett. Dette er (selvsagt) verdier som endres i huset, mens blenderåpning jo endres via ring på objektivet. Men jeg vet dessverre ikke hvordan jeg skal sjekke hvordan huset og objektivet kommuniserer. Er det via den vesle metalltappen som går fra objektivet? Både tappen og det den berører i huset ser helt fint ut. Men du mener kanskje at feilen sitter ennå lenger inn i huset? At selve kommunikasjonen mellom objektiv og hus fungerer, men at huset ikke klarer å "videreføre" informasjonen? Må jeg i så fall åpne kameraet og finne eventuelle kontaktflater og pusse dem rene, tror du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...