Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Anyone?

Dessverre, har ikke brukt denne. Jeg har sett diverse tester av Plustek, blant annet i det svenske bladet FOTO, men vet dessverre ikke om det er samme modell. De testene jeg har sett har vært sånn middels, men ser 8200i er litt dyrere så mulig det er en mer avansert modell.

 

Imaging Resource har en test av 7600i og den fikk brukbare kritikker for et par år siden. LL har også testet denne.

 

Edit: Fant også denne diskusjonen som kanskje kan være litt nyttig.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anyone?

Jeg tror at forskjellen mellom AI og SE er software bundle - hva sier websidene til Plustek. Jeg tror ikke det er så stor forskjell mellom 7200, 7600 eller 8200. Tror heller at de bytter ut modellen en gang i året.

 

Ut i fra de testene jeg har lest, så skal dette være brukbare scannere som er bedre enn V600. Muligens også bedre enn V750. Leste en test nylig i et blad der 7600 (tror jeg det var) ble testet sammen med en del andre scannere. Og den kom godt ut der.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått scanneren, og ut ifra at jeg scannet om igjen noen gamle negativer og sammenlignet med tidligere scannede filer, vil jeg si at det blir vesentlig skarpere og bedre med 7600i vs V600, som forventet.

Godt å høre - det betyr at det er bare å begynne å spare :)

 

Hvor kjøpte du den, og hvor dyrt ble det?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg rett og slett skulle slå til og kjøpe meg litt "mørkeroms utstyr" idag slik at jeg kan få røvd meg litt på fremkalling!

 

Lurer bare på om noen kunne gi meg en slags handleliste for det jeg trenger for å fremkalle Kodak Tri-X 400?

 

Har kun er fremkaller tank så jeg må kjøpe en mørkeromspose.

Lenke til kommentar

Du har tank fra før? Med spoler da? Mørkeromspose -trenger- du ikke, hvis du f.eks har ett bad uten vinduer som kan bli ~helt lystett. Bare kjemikalier du lurer på? Isåfall vil jeg anbefale T-Max fremkaller og ilford rapid fixer. Bruker de to selv, og har kun gode erfaringer.

 

 

Edit: Hvis du ikke har et mørkt rom, kjøp mørkeromspose fra ebay. Kjøper du fra norge koster det fort 6-700,-

Fra ebay får man de vesentlig billigere

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Det er alt for lite action i denne tråden. Kjøpte tidligere noen billige svart/hvit filmer via nettet (norsk nettbutikk) men husker ikke hva de het.. noen tips?

 

Edit: Kom selvfølgelig på det rett etter at jeg trykket post. Det var fomapan.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Får vel slenge meg litt på her, nå som jeg faktisk har fått fremkalt en film og har to analoge kameraer!

 

Kameraene jeg har er nå Lubitel 1 fra ca 1950 og et Holga 120GN.

Lubitel'en har jeg nå fått fremkalt en film og skannet;

http://www.facebook....=1&l=b47d8f0546

 

Jeg venter fremdeles på at Holga filmen skal bli ferdig.

 

Jeg har forresten laget meg en DIY "skanner", egentlig bare en lysboks som jeg bruker sammen med Canon 5d'en og tar bilder av negativene . Testet den for første gang i går og det fungerer faktisk overraskende greit, eneste jeg nå mangler er noe å holde negativene med, tenkte jeg skulle se om jeg fant kun holder til en skanner eller lignende.

Bilde av boksen:

post-99509-0-99334600-1337150784_thumb.jpg

 

 

I går fikk jeg også en Sekonic L-86 lysmåler, så slipper jeg å drasse med meg DSLR'en og et par analoge kameraer når jeg først skyter analogt! :)

 

 

Jeg lurer på å prøve meg på å fremkalle film selv, og lurer da på hva som trengs.

Har planer om å bruke Ilford Ilfotec DD-X fremkaller, Ilfostop og Rapid fixer etter forslag fra en bekjent.

Jeg trenger ikke lysbag, og skal nok kjøpe 0.6L tank vil jeg tro.

Hvor store målebeger er lurt å kjøpe?

Termometer kjøper jeg nok bare på Clas Ohlson eller noe sånt.

Ellers noe som er lurt å tenke på?

Lenke til kommentar

Så var analogen dratt frem igjen. Vurderer å stikke ned på akersgata foto og levere ett par s/h ruller, men prislista dems er mildt sagt forvirrende.

Såvidt jeg har forstått har de fått opp en Fuji Frontier Automat hos labdoka som skal ta s/h. Tror nesten jeg må nedom en tur ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Husk at FE er avhenging av batteri for å fungere på alle lukkerhastigheter! FM er ikke avhengig av batteriet annet enn til lysmåleren (som du som dyktig fotograf selvfølgelg ikke trenger, fordi du har en ekstern lysmåler ;-)

 

Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg valgt FM2 hver dag hele uka, hele året!

Lenke til kommentar

Husk at FE er avhenging av batteri for å fungere på alle lukkerhastigheter! FM er ikke avhengig av batteriet annet enn til lysmåleren (som du som dyktig fotograf selvfølgelg ikke trenger, fordi du kan sunny 16 regelen ;)

 

Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg valgt FM2 hver dag hele uka, hele året!

fix'd

Lenke til kommentar

Husk at FE er avhenging av batteri for å fungere på alle lukkerhastigheter! FM er ikke avhengig av batteriet annet enn til lysmåleren (som du som dyktig fotograf selvfølgelg ikke trenger, fordi du kan sunny 16 regelen ;)

 

Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg valgt FM2 hver dag hele uka, hele året!

fix'd

 

HAHAHA....

 

Jeg føler meg litt mer komfortabel med en ekstern lysmåler.... men for det meste så tok/tar jeg gatefoto på gefylengehalvtolven.... og det er sjeldent jeg bommer med mer enn en halv blender...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Var innom Akersgata Foto i dag og skulle fremkalle noen ruller med film etter anbefaling fra en bekjent. Viste seg derimot at de tok 148,- per rull for å fremkalle og digitalisere, noe jeg syns var mildt sagt, rådyrt.

 

Noen som har forslag til hvor jeg kan gå neste gang for å ikke betale det hvite ut av øyet for å fremkalle sommerminnene?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...