Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen av dere med analogt som kommer på fototreffen i Oslo på søndag. JEg har tenkt å kombinere analogt og digitalt.

 

Tom

Hadde vært moro og deltatt. Analogt selvfølgelig. Bare synd jeg bor så lang fra Oslo. Litt kjedelig i lengden å være den eneste i omgangskretsen som driver med foto. Den eneste jeg vet om faktisk. :p

Lenke til kommentar
Skal ut og skyte en rull Efke KB 20 (best før 1998) nå. Hva bør jeg fremkalle den i; T-Max, X-Tol, HC 110 eller Rodinal?

 

Gjør jeg noe dumt hvis jeg følger fremkallingstidene til Efke KB 25? Jeg finner ikke tidene til 20 ISO verjsonen, da den åpenbart er for gammel.

 

Jeg eksponerte filmen @ 20 ISO og fulgte fremkallingstidene for dagens KB 25. Jeg valgte å bruke HC 110 da jeg tenkte at en "gammel" fremkaller kanskje passet best til en gammel film.

 

Det eneste åpenbare minuset med filmen er at høylys lett blir utbrent, samt at 20 ISO er nokså tregt og upraktisk til tider.

 

Bildeeksempler:

 

post-56362-1238883965_thumb.jpg

 

post-56362-1238884068_thumb.jpg

 

Begge bildene er tatt med F5 og 105mm f/2.5.

 

HC 110 1+31 (B) @ 20*C i 7min.

 

Negativene er skannet med en Coolscan V og det er gjort noe PP i lightroom før resize. Bildene er ikke blitt skarpet opp.

 

Når jeg ser hva en standard 20 ISO film presterer, gleder jeg meg bare enda mer til å teste Adox CMS 20!

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

"Når jeg ser hva en standard 20 ISO film presterer, gleder jeg meg bare enda mer til å teste Adox CMS 20!"

 

Hei Francis

Portrettet likte jeg. Det forteller om " den mekaniske utviklingen som begynte i 60 åra og forelskelsen i menneskes utvikling". Skulle jeg laget bilde i et tradisjonelt mørkerom ville jeg brukt variokontrast papir fra Foma og belyst 1/3 av tiden med grad 0 pgr. av høylysa.

Denslags bilder tar du med deg på gamlehjemmet når tiden kommer ( i et album).

God fotopåske

Johs

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fomafoto er nevnt noen ganger her på forumet.

hvilken pris bruker de på frakt og hvor lang tid tar det?

 

Jeg betalte 76.00 NOK i frakt for 20x 35mm filmer, 6x Fomadon Excel og 1x Fomadon R09.

 

Mvh

 

Francis

 

Da blir vel 15 120 filmer og 6 135 filmer innenfor samme vekt vel?

Og frakten blir vel omtrent den samme.

Siden jeg fikk efke filmene nå, så får jeg vente til noen er fremkalt.

 

prisene er vel stabile? og varene forsvinner vel ikke heller.

 

Ble i dag ferdig med første Fomapan film som jeg fikk. Gleder meg til å se resultatet. Hva anbefaler dere av fremkallings vesker?

Jeg har brukt T-max og ublandet Fomadon i mørkerommet.

Lenke til kommentar

Jeg har nå svidd av en testrull med Fuji Velvia 100 på F80en og lurer på hvor jeg skal levere den til fremkalling og skanning. Sendte en forespørsel til Farvelabben, men de skanner bare i 1700x1100 pixler. Er der ikke noen som leverer større oppløsning enn det?

Noen av dere her som har et godt tips?

Lenke til kommentar
Jeg har nå svidd av en testrull med Fuji Velvia 100 på F80en og lurer på hvor jeg skal levere den til fremkalling og skanning. Sendte en forespørsel til Farvelabben, men de skanner bare i 1700x1100 pixler. Er der ikke noen som leverer større oppløsning enn det?

Noen av dere her som har et godt tips?

 

 

Farvelabben kan jo fremkalle filmen, så kan du jo kjøpe en scanner og scanne dem selv. Men bruker du lite film, kan det bli litt for dyrt. Hvet ikke særlig mye om andre steder.

 

Oddgeir

Lenke til kommentar
Er der ikke noen som leverer større oppløsning enn det?

Noen av dere her som har et godt tips?

Elitefoto sine minilabber scanner i hvert fall i ca 13MP, noen scanner sikkert med høyere oppløsning også. Du må nok spørre dem spesifikt om det, men de kan det hvis de vil. Dersom de sier at de ikke _kan_ - bare be dem scanne i 25x38cm eller 30x45 og velge Digital Export -> BMP, så får du beste tilgjengelige oppløsning. Dersom de sier at det tar for lang tid kan du be dem ta det i 20x30 eller 13x19 i stedet - det går fortere (utskriftstørrelsen refererer bare til størrelsen du får med 300dpi fra scanningen, 25x38cm (10x15") blir ca 3000x4500 pixler)...
Lenke til kommentar
Jeg har nå svidd av en testrull med Fuji Velvia 100 på F80en og lurer på hvor jeg skal levere den til fremkalling og skanning. Sendte en forespørsel til Farvelabben, men de skanner bare i 1700x1100 pixler. Er der ikke noen som leverer større oppløsning enn det?

Noen av dere her som har et godt tips?

 

 

Farvelabben kan jo fremkalle filmen, så kan du jo kjøpe en scanner og scanne dem selv. Men bruker du lite film, kan det bli litt for dyrt. Hvet ikke særlig mye om andre steder.

 

Oddgeir

 

Denne første rullen blir en test på hvordan kameraet eksponerer og samtidig få proff skanning slik at jeg har noe å sammenligne med min egen Epson V300 skanner:-)

Skal sjekke med Elitefoto, k-ryeng...takk for tipset.

Endret av Petteram
Lenke til kommentar
Er der ikke noen som leverer større oppløsning enn det?

Noen av dere her som har et godt tips?

Elitefoto sine minilabber scanner i hvert fall i ca 13MP, noen scanner sikkert med høyere oppløsning også. Du må nok spørre dem spesifikt om det, men de kan det hvis de vil. Dersom de sier at de ikke _kan_ - bare be dem scanne i 25x38cm eller 30x45 og velge Digital Export -> BMP, så får du beste tilgjengelige oppløsning. Dersom de sier at det tar for lang tid kan du be dem ta det i 20x30 eller 13x19 i stedet - det går fortere (utskriftstørrelsen refererer bare til størrelsen du får med 300dpi fra scanningen, 25x38cm (10x15") blir ca 3000x4500 pixler)...

 

Nettopp snakket med Elitefoto her lokalt og de skanner i noe som heter 8bas(1Mb) og 16bas(4Mb). Hun jeg snakket med kunne ikke si noe om pixelstørrelse, men jeg bestiller uansett den største.

Lenke til kommentar
Nettopp snakket med Elitefoto her lokalt og de skanner i noe som heter 8bas(1Mb) og 16bas(4Mb). Hun jeg snakket med kunne ikke si noe om pixelstørrelse, men jeg bestiller uansett den største.
Det er for jpg-komprimerte bilder, og har med komprimeringen å gjøre. 16bas tar veldig lang tid å scanne i, så da er det like greit å velge BMP som er helt ukomprimert. Pixelantallet er som sagt avhengig av hva slags "papirformat" de velger å scanne til, så sørg for at de velger minst 20x30cm, så får du ca 8.6MP... Dersom de sier at det tar for lang tid kan de godt scanne det i 8bas jpg, resultatet blir greit nok uansett, det viktigste er at papirstørrelsen de velger er tilstrekkelig stor.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...