Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Jeg åpner ikke boksen i det hele tatt. Bruker en filmuttrekker. Men etter det jeg vet så har Francis en F5, og den spoler filmen tilbake automatisk. Altså spoler den til hele filmen er inne i kassetten. :)
Det er vel ikke uvanlig å fiske den ut uansett - med en filmuttrekker.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg åpner ikke boksen i det hele tatt. Bruker en filmuttrekker. Men etter det jeg vet så har Francis en F5, og den spoler filmen tilbake automatisk. Altså spoler den til hele filmen er inne i kassetten. :)

 

Helt riktig! Man kan få kameraet "leader out modified", men det er ikke noe jeg har lyst til å gjøre. Er det stress å fiske ut filmen med filmuttrekker? Jeg bruker ca et par sekunder på å åpne kassetten med skrutrekkeren på lommekniven min, og få ut filmen.

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Litt plunder til man blir vant å bruke den. Men det tar nok litt lenger tid enn og åpne boksen. Til å begynne med plagdes jeg veldig. Den jeg har funker slik at man stikker to metallplater inn i åpningen på filmkassetten. En lang og en kort med en "leppe" og et hakk i enden. Så må man snurre filmen slik at den havner mellom disse før man kan dra den ut. :)

Lenke til kommentar

Om man gjør det rett, så skal det ikke bli riper på bildene. Mulig det kan bli riper på filmen før bildene begynner. Jeg har aldri lagt merke til det. Uttrekkingen gjør man i lyset helt til man har fått en liten flik av filmen ut. Når man trekker resten av filmen ut, må man selvfølgelig være i mørket. :)

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Så pent ut det der ja.

Jeg har fiklet litt med søkerhuset til min F Photomic, og fikk iallefall lukkertidshjulet til å gå riktig igjen, men kameraet oppererer med blåaktig himmel på alle bildene. I noen tilfeller er det jo fint, men innendørs passer det litt dårligere.

Et av de bedre fra treffet på Dora første helga i mars.

 

post-31719-1237638462_thumb.jpg

 

Det er også striper langs hele filmen, så dette kameraet får nok nyte pensjonstilværelsen.

 

post-31719-1237638785.jpg

Lenke til kommentar

I det siste har jeg fått helt vanvittige tørkemerker på negativene mine, og jeg kan for alt i verden ikke forstå hvorfor.

 

Jeg fremkaller, bruker stopp-bad og fixerer. Deretter skyller jeg i 30min, og de siste 1-2 minuttene har jeg ca 1ml pr 300ml vann med ilfotol fuktemiddel i skyllevannet. Etter at jeg har hatt i fuktemiddelet agiterer jeg kontinuerlig med den lille "pinnen" som er til tanken.

 

Dette er "middels" tørkemerker, jeg kan være heldig å få mindre, men jeg har sett det mye mye vrre også.

 

post-56362-1237763132_thumb.jpg

 

Hva kan jeg gjøre for å få bukt med problemet? Problemer som dette får meg til å irritere meg over å bruke film, og det er litt synd imo.

 

Mvh

 

Francis

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal ut og skyte en rull Efke KB 20 (best før 1998) nå. Hva bør jeg fremkalle den i; T-Max, X-Tol, HC 110 eller Rodinal?

 

Gjør jeg noe dumt hvis jeg følger fremkallingstidene til Efke KB 25? Jeg finner ikke tidene til 20 ISO verjsonen, da den åpenbart er for gammel.

 

De eneste fremkallertidene som er oppgitt på innsiden av boksen er for; FR-14, FR-16 og FR E-24. Jeg har aldri hør om disse fremkallerne før.

 

Mvh

 

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...