Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker stort sett kun 120 film. Vanligvis pleier jeg å teipe fast en liten lapp på filmrullen med det jeg trenger av info. Hvilken type film og dato. Kanskje hvilken nummer i rekkefølgen hvis jeg har tatt mange filmer på en tur. Men denne gangen ble det ikke av en eller annen grunn. Trodde jeg skulle huske hvor jeg satte dem i forhold til de andre. Men der tok jeg feil. :p

Lenke til kommentar

Da har jeg kopiert bilder for førstegang! Nå venter jeg bare på å få tid til å gå inn i mørke rommet igjen. Eksamen, prøveeksamen, avsluttende oppgaver mm. travel periode. Skal også lage et bord til den andre forstørreren slik at jeg kan fremkalle 6x6 +++ også, Dursten tar bare 135. gleder meg :new_woot:

 

Anbefaler alle å prøve kopiering, lån mørkerommet av noen hvis du ikke har råd til å kjøpe ditt eget.

 

 

Papiret var over 30 år. og resultatene ble gode. Agfa papir og kodak.

kodak papiret virket litt dårligere en Agfa papiret. Store mengder med Papir gjør at jeg kan kopiere og kopiere i lang tid!

3515783225_2e24080506_m.jpg

 

3516594810_63282f0f2f_m.jpg

 

Film som er brukt er Tmax 400. kommer til å kjøpe mer av den.

Hvilke papir typer anbefaler dere? kom med erfaringer knyttet til S/h kopiering.

 

 

Oddgeir

Lenke til kommentar
Anbefaler alle å prøve kopiering, lån mørkerommet av noen hvis du ikke har råd til å kjøpe ditt eget.

Må si meg enig med deg der. Kom selv fra mørkerommet for en halv time siden. :)

 

 

Egentligt betalte jeg ikke for mørkerommet, jeg fikk alt som trengtes, gammelt men det fungerte. Det eneste jeg kjøpte var ny kjemi.

 

Fremkalleren må jeg sile, deler av emulsjonen fra glassbildene (bilde på glass) løsnet, pga pinnsetten, neste gang skal jeg bruke hansker.

 

Jeg prøvde å filme fremkallingen, men det var vanskeligt å holde kameraet og pæra(belyse karet) samtidig som jeg agiterte.

http://www.flickr.com/photos/photobyoddgeir/3518247796/

ikke så bra kvalitet men man ser hvordan det ser ut når bildet kommer frem. Det er bedre i IRL, så er du nysjerrig, prøv det!

Lenke til kommentar

Har utstyr til mørkerom, men har ikke ledig rom hjemme til det nå, så jeg får låne kulturskolens mørkerom. Kun jeg som bruker det, så det er ikke trangt om plassen akkurat. Ganske bra utstyrt og. Eget skyllekar for kopier med konstant vanngjennomstrømming og to store fargeforstørrere og en sort/hvit forstørrer blandt annet, så klager ikke jeg. :)

Lenke til kommentar

Er det noen her som kan anbefale en billig lysmåler? Jeg har kjøpt en gammel Yashica-Mat via ebay for å prøve ut mellomformat, og den har ikke lysmåler. Jeg vil helst slippe å drasse på en DSLR bare for å få noenlunde riktig eksponering. Dessverre ser det ut til at (nye) lysmålere pleier å koste mye mer enn jeg betalte for kameraet, og det er egentlig ikke aktuelt. Jeg trenger ingen fancy funksjoner, bare noe som virker sånn noenlunde.

Lenke til kommentar
Er det noen her som kan anbefale en billig lysmåler? Jeg har kjøpt en gammel Yashica-Mat via ebay for å prøve ut mellomformat, og den har ikke lysmåler. Jeg vil helst slippe å drasse på en DSLR bare for å få noenlunde riktig eksponering. Dessverre ser det ut til at (nye) lysmålere pleier å koste mye mer enn jeg betalte for kameraet, og det er egentlig ikke aktuelt. Jeg trenger ingen fancy funksjoner, bare noe som virker sånn noenlunde.

 

Sekonic L308S Flashmate

2300 kr

helt grei

 

sjekk brukt markeder også.

Lenke til kommentar
Sekonic L308S Flashmate

2300 kr

helt grei

 

Sikkert, men 2300? Det må da finnes noe brukbart billigere.

 

Det var den prisen jeg fant på scandinavianphoto.

jeg kjøpte min Sekonic L-608 for 2000 brukt, ny koster den 6000+

du finner selvsagt brukende for noen hundrelapper. Men den L-308 er enkel å bruke.

kommer ikke på andre som er biligere. trål Ebay for noen brukte, kanskje noen gamle (1970-80)

Lenke til kommentar
Sikkert, men 2300? Det må da finnes noe brukbart billigere.

 

Hvis du sikter mot det perfekte, er det sikkert lurt å ha en topp lysmåler, ja. Hvis du fotograferer mest for gøy, og bare er ute etter en "noenlunde riktig eksponering" som du sa, synes jeg det blir å ta i. For 2300,- får du jo forresten et greit kompakt digitalkamera - med lysmåler :)

 

Selv lar jeg ofte lysmåleren ligge i skapet, men jeg tar den med når jeg vet at jeg skal knipse under forhold som jeg er uerfaren med, og trenger et referansepunkt å justere fra. Ellers går det mye på Sunny 16 og å hente fram liknende situasjoner fra hjernebarken - hva ble bra eller hva gjorde jeg feil under omtrent tilsvarende forhold forrige gang? Nå skal det sies at jeg kun bruker negativ fargefilm, som ikke er så forbasket nøye på en optimal eksponering. Lysbildefilm er såpass kresen at jeg nok ville hatt med lysmåler atskillig oftere, om det var min greie.

 

Siden jeg har en del kamera fra 50-60-70-tallet, har jeg selvsagt en lysmåler fra samme periode - Weston Master V, fra rundt 1965. Den er batteriløs (seleniumceller) og virker som den er bygd med tanke på å være et selvforsvarsvåpen etter tredje verdenskrig - uvanlig solid. Størrelsen er som en kort men fet mobiltelefon - dog gjør rustfritt stål den selvsagt litt tyngre. Den kan både måle reflektert og innfallende lys, sistnevnte forutsetter at man har en Weston Invercone med seg (det er en hvit plastikkdings som trykkes fast over seleniumcellene). Ulempen i forhold til moderne lysmålere er at den ikke greier å måle i virkelig lite lys - har du bare noen få stearinlys i stua på vinterkvelden, er ikke seleniumceller pålitelig hjelp. E: Og så mangler den selvsagt spotmåling, dessverre./E Jeg betalte rundt 35 pund inkl frakt på ebay.co.uk for min for et par-tre år siden - i original eske med bruksanvisning og Invercone og lærvesker for begge. Godt kjøp. Brukte den mye hyppigere tidligere, og den var veldig god å ha for å trene opp øyne og hjerne. Det er fremdeles den jeg satser på skal gi meg et fornuftig referansepunkt når jeg er usikker.

 

Slår ellers et slag for sunn skepsis til alle lysmålere - og oppfordrer til at man helt gratis leser denne artikkelen, som kan fortelle at alle lysmålere er løgnere. :hmm: Skulle man ha lyst til å prøve seg litt på egenhånd uten lysmåler, og vil ha litt hjernestøtte med på veien - da er Rick Olesons lille kredittkort uvurdelig enkelt - og gratis (vel, du må lage det selv da).

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå spør du vanskelig. Jeg er som sagt ikke på skolen, så jeg aner ikke. Men jeg tror det er autolab (slik at du bare målte opp tre forskjellige kjemikalier, hadde det oppi maskinen, og negativet var ferdig fremkalt innen en 40 minutters tid).

 

Dessverre fungerer den ikke lengre, og du får bare et blankt negativ av en eller annen rar grunn!

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Etter å fremkalt 2 efke filmer luktet fiksen forferdelig.

Etter en uke var lukten nesten borte, jeg brukte den samme fisken når jeg fremkalte en tri-x 400. Nå stinker den igjen.

 

Den u brukte fiksen (blandet samme dag) lukter det samme men ikke like sterkt.

 

Jeg skyldte i 2 min på tri-x'en for å fjerne resterende fremkallings kjemier. Dette funkt ikke slik jeg hadde forventet. lukten var like sterk.

 

Er det normalt at fiksen lukter slik? Den gjorde ikke det når jeg brukte T-max kjemi og t-maks filmer.

Lenke til kommentar

M.H: Vi har fiklet en del med den, og jeg mener det var pumpen som ikke fungerte. Så vi må bestille en ny del. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å få tak i en ny del, eller om læreren min har i det hele tatt bestilt. Det finner jeg ut av til høsten, for gud så kjipt det er vis jeg må sende alle fargefilmene mine ned til fremkalling et annet sted.

 

PhotobyOddgeir: Det er normalt at filmen lukter, men jeg har aldri hørt at den bytter lukt for ulike typer filmer. Hva lukter den (eddik?)? Jeg har også vært borti at fixen kan få en fargestikk, nesten rosa når man heller det tilbake i dunket etter å ha brukt den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...