Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første test med R09 (Rodinal):

 

Efke KB 100 @ 100

R09 1+50 i 10min @ 20*C

30s agitering --> 10s / min

 

F5 + 16mm fisheye

 

post-56362-1240758723_thumb.jpg

 

Høylysene ble for lyse på nesten samtlige bilder. Kanskje jeg skal fremkalle litt kortere neste gang. Jeg har en Fomapan 100 hengende til tørk nå - kan legge ut noen bildeeksempler fra den også etterpå.

 

Francis

Lenke til kommentar

Her er to bilder tatt med Fomapan 100. Det virker for meg som om denne filmen trives bedre i Rodinal enn det Efke KB 100 gjør (evt så gjorde jeg noe feil med Efke filmen).

 

post-56362-1240776757_thumb.jpg

 

post-56362-1240776789_thumb.jpg

 

 

Fomapan 100 @ 100

R09 (Rodinal) 1+50 i 9min @ 20*C

30s agitering --> 10s / min

F5 + 50/1.2

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Sånn. Da har jeg fått limt lokket på tanken.

 

Fremkaller imorgen med en ikke så altfor viktig film.

 

Bedre det enn enda en sur utgift :)

 

EDIT: Jess, nå har jeg også anskaffet batterier til X-300.

 

Bør jeg gå for noen ruller med fomapan? :)

Endret av Mollenpriz
Lenke til kommentar
EDIT: Jess, nå har jeg også anskaffet batterier til X-300.

 

Bør jeg gå for noen ruller med fomapan? :)

Hva mer ønsker du deg til din X-300?? Det ligger jo mye gjemt bort i de tusen hjem.

 

Tenker på Rodinalens lille feil, lang tå. Det idielle er en brattere kurve.Jeg bruker mest Rodinal til Foma 100,200, -FP4 og Plus-X, HC110 til Ilford HP5 og Tre-X og Neofin blå Fuji sin 400ISO film. Foma 100 og 200 brukes mye av vår fotoklubbs medlemmer med gode lovord.

Endret av 3G
Lenke til kommentar

Kom en Epson V500 dalende i posten idag, så rakk akkurat å teste den i kombinasjon med Vuescan før jeg begynte på jobb.

 

Kodak Portra 160NC.

post-108128-1240917213_thumb.jpg

 

Ikveld blir det framkalling av en Agfa-film som jeg ikke husker navnet på, samt en rull med Fomapan 100. :yes: Blir spennende å se resultatet.

 

#edit: legger til et bilde fra min første selvfremkalte film. Utrolig morsomt altså, lenge siden jeg har hatt det så gøy for meg selv:D

 

post-108128-1241003842_thumb.jpg

post-108128-1241037520_thumb.jpg

 

Agfa APX100 framkalt i Fomadon R09 i 12 minutter.

Endret av Torbjs
Lenke til kommentar

Gratulerer med første selv-fremkalte film! Jeg synes resultatet ble bra :)

 

Hvilket blandingsforhold brukte du fremkalleren i, og hvordan agiterte du?

 

-

 

Jeg vurderer å begynne med hjemmefremkalling av fargefilm. Hva er lettest av C41 og E6?

 

Er det mulig å få konsistente resultater ved å fremkalle i en Paterson tank i vannbad?

 

Det som gjør at jeg vurderer å fremkalle hjemme er kostnaden på å få fargefilm fremkalt hos en lab. De billigste prisene jeg har sett er hos Labdoka (tidligere Redlab), hvor de tar:

 

1 film: kr 72,00, Fra 2 til 5 filmer: kr 65,00, Fra 6 til 10 filmer: kr 60,00, Mer enn 10 filmer: kr 52,00

 

(alle priser inkludert mva)

 

Japanphoto er også en mulighet (49,- for C41 og 59,- for E6), men der tror jeg ikke at man kan be om at de ikke skal klippe opp filmen. Jeg oppbevarer filmene mine i plastlommer med 6 bilder pr. stripe, så det vil være ukurrant med andre lengder.

 

Kommer jeg til å spare noe på å gjøre det selv, kontra å fremkalle 5+ filmer om gangen hos Labdoka?

 

Francis

Lenke til kommentar

Har kun fremkalt E6 selv. Men tror egentlig fremgangsmåten er ganske lik. Samme temperatur og tror jeg. Men med annen kjemi selvsagt. Men har ikke fremkalt i Patersontank. Men tror det skal gå greit så lenge du har kontroll på temperaturen og agiteringen. Fremkallingen skal foregå på 38 grader c og tåler vel cirka 0,5 grader pluss/minus. Jeg har ennå ikke klart å ødelegge en E6 film i fremkallingen selv om det var ganske nære på første gangen siden jeg ble litt stresset. Viktig å ha klart mye skyllevann. :)

 

Her står det litt om C41 og E6 fremkalling.

Lenke til kommentar
Gratulerer med første selv-fremkalte film! Jeg synes resultatet ble bra :)

 

Hvilket blandingsforhold brukte du fremkalleren i, og hvordan agiterte du?

 

-

Francis

 

Takk takk, her brukte jeg 1:50 og agiterte de 30 første sekundene, for så å ta 4 agiteringer(10sek) hvert minutt. Hadde aldri trodd resultatet skulle bli så bra første gang da jeg knødet litt mer å få spolet opp filmen og var litt stressa mtp tidene og tempen og slikt. Hehe, men er ihvertfall frelst nå, og er glad for at jeg droppet tanken på nytt dslr og heller kjøpte analogt:)

Lenke til kommentar
#edit: legger til et bilde fra min første selvfremkalte film. Utrolig morsomt altså, lenge siden jeg har hatt det så gøy for meg selv:D

 

post-108128-1241003842_thumb.jpg

post-108128-1241037520_thumb.jpg

 

Agfa APX100 framkalt i Fomadon R09 i 12 minutter.

 

Det er reinspikka fotoglede å se resultatene på nyfremkalt film. Jeg fremkalte min første for 49 år siden og har samme gleden hver gang jeg fremkaller. Noen ganger slurver jeg litt og blir eiende et problem som jeg må ta med meg videre til forstørreren. Per Volledal har laget en side om filmfremkalling som kan være nyttig for mange. Her er linken:

 

http://home.powertech.no/pervo/pevdev.htm

 

Johs

Lenke til kommentar

Ny regel her i huset; Merk filmen(e) straks de er tatt ut av kameraet. :p

 

Hadde gledet meg til å se hvordan bildene ble etter ganske bra "fototur" her på fredag. Men så hadde jeg blandet de filmene med noen litt eldre testfilmer som ikke var fremkalt enda. Så endte opp med å dra filmer av spolene med blomsterpotter, sykkelhjul og andre ting rundt huset. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...