Gå til innhold

Den analoge diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Nettopp snakket med Elitefoto her lokalt og de skanner i noe som heter 8bas(1Mb) og 16bas(4Mb). Hun jeg snakket med kunne ikke si noe om pixelstørrelse, men jeg bestiller uansett den største.

Jeg har brukt Elitefoto for fremkalling og scanning av 35mm film, og bestilt "høyeste oppløsning" - og når de har sagt "16bas?" - så har jeg bekreftet at dersom det er det høyeste, er det det jeg skal ha. Jeg har da fått jpegs med 3360*2240, som er ca 7,5 Mpix. (Fikk 8bas ved en feil en gang, som var på 1840*1232, tilsvarende ca 2,3 Mpix). Ingen nevnte noe om papirstørrelse for meg... :ermm:

 

Er imidlertid litt i tvil om jeg er happy med kvaliteten, jfr denne tråden. Etter heftig pixelpeeping virker det som problemet med lyse bånd i mørke områder kan skyldes en kombinasjon av ujevn skarphet i selve scanningen kombinert med en uheldig innstilt oppskarping. Det ser ut som det blir vertikale bånd med omskiftende skarpe og lett uskarpe områder (og det ser ut som at disse båndene har en sammenheng med perforeringen på filmens kanter) - og når det kjøres oppskarping til slutt i prosessen, mistenker jeg at dette lager lyse haloer rundt skarpe filmkorn. På lyse bilder er dette knapt merkbart, men på mørke bilder blir dette skjemmende. Jeg kan fremprovosere disse båndene også lyse bilder på ved å legge på full oppskarping i Faststone - da trer de frem.

 

Fint om du kunne sjekke etter samme svakhet du også - kanskje er det en feil kun ved den butikken jeg har brukt. Scanningene der var uansett mye bedre enn i en FotoKnutsen-butikk, som bar preg av både lavere oppløsning og lavere skarphet jevnt over.

 

Har knipset opp en 5-6 ruller i påsken, og for å få et utvidet sammenlikningsgrunnlag, vil jeg nok sende dem til www.dwaynesphoto.com (ble anbefalt her tidligere, den gangen dollar'n var grei) - så får vi se om det er jeg som muligens er vel kravstor...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nettopp snakket med Elitefoto her lokalt og de skanner i noe som heter 8bas(1Mb) og 16bas(4Mb). Hun jeg snakket med kunne ikke si noe om pixelstørrelse, men jeg bestiller uansett den største.

Jeg har brukt Elitefoto for fremkalling og scanning av 35mm film, og bestilt "høyeste oppløsning" - og når de har sagt "16bas?" - så har jeg bekreftet at dersom det er det høyeste, er det det jeg skal ha. Jeg har da fått jpegs med 3360*2240, som er ca 7,5 Mpix. (Fikk 8bas ved en feil en gang, som var på 1840*1232, tilsvarende ca 2,3 Mpix). Ingen nevnte noe om papirstørrelse for meg... :ermm:

 

Er imidlertid litt i tvil om jeg er happy med kvaliteten, jfr denne tråden. Etter heftig pixelpeeping virker det som problemet med lyse bånd i mørke områder kan skyldes en kombinasjon av ujevn skarphet i selve scanningen kombinert med en uheldig innstilt oppskarping. Det ser ut som det blir vertikale bånd med omskiftende skarpe og lett uskarpe områder (og det ser ut som at disse båndene har en sammenheng med perforeringen på filmens kanter) - og når det kjøres oppskarping til slutt i prosessen, mistenker jeg at dette lager lyse haloer rundt skarpe filmkorn. På lyse bilder er dette knapt merkbart, men på mørke bilder blir dette skjemmende. Jeg kan fremprovosere disse båndene også lyse bilder på ved å legge på full oppskarping i Faststone - da trer de frem.

 

Fint om du kunne sjekke etter samme svakhet du også - kanskje er det en feil kun ved den butikken jeg har brukt. Scanningene der var uansett mye bedre enn i en FotoKnutsen-butikk, som bar preg av både lavere oppløsning og lavere skarphet jevnt over.

 

Har knipset opp en 5-6 ruller i påsken, og for å få et utvidet sammenlikningsgrunnlag, vil jeg nok sende dem til www.dwaynesphoto.com (ble anbefalt her tidligere, den gangen dollar'n var grei) - så får vi se om det er jeg som muligens er vel kravstor...

 

Bestillte 16bas når jeg leverte og skal legge inn bildeeksempel her når jeg har mottatt.

Skal samtidig skanne med min egen Epson V300 slik at dere kan få se forskjellen.

Lenke til kommentar
Stupid Questions requires stupid answers:

 

Fargefilm fremkalling.

 

C41 er maskinfremkalling aye? Hva skal til for fargefremkalling hjemme? Hvordan er det i forhold til S/H-fremkalling? :)

C41 kan man fremkalle hjemme. På samme måte som E6, altså lysbilder. Selve fremkallingen er ikke så ulik sort/hvit fremkalling, men man må være mye mer nøyaktig med temperatur, agitering og fremkallingstider. Er faktisk ikke helt sikker på hvor mange step c41 fremkalling er da jeg kun fremkaller E6 selv, men vanlig E6 er i hvertfall 6 steg. Men man får kjøpt slike kit der man kun trenger 3 "steg". Altså 3 forskjellige kjemiblandinger. Jeg vet det finnes noe lignende for C41. C41 Press kit heter det hvist om jeg ikke tar helt feil.

 

Jeg har en manuell Jobomaskin som gjør jobben litt lettere da den sørger for at tempraturen er stabil. Om man finner tak i en slik tror jeg ikke de er så veldig dyre. Om du har fremkalt en del sort/hvit film før, tror jeg det skal gå ganske greit. :)

Lenke til kommentar
Jeg har kikket på filmen, men ikke testet den selv. Personlig så skanner jeg negativene mine, så da har det imo ikke mye for seg med B/W lysbilder.

 

Francis

 

 

Far syntes s/h lysbilde hørtes kjedeligt ut, Men om det er noen som kan fremkalle slike filmer. opplys oss/meg om det.

kjekt med spesielle ting (bilder, kameraer...) som man kan vise til familie og venner ;)

 

 

En annen ting

Fremkalling av C-41 hjemme, har noe prøvd det? Ser for meg at det er veldig tungvindt.

 

 

---

Håper å få tid i morgen til å debutere med kopiering. Er været fint blir det nokk ingen debut.

Har masse agfa papir som jeg fikk sammen med resten av mørkeroms-utstyret. :cool:

Lenke til kommentar
SVARTE F***

 

Har puttet filmen i tank. Gjort klar ting (heldigvis ikke blandet kjemi) og så finner jeg ut at jeg har malplassert termometeret.

 

hvor kan det være?

 

joda. Knust på gulv. Enda en artig utgift.

 

Det ene termoteret mitt har fått en dunk og den blå streken (alkoholen) vise 5 grader for mye. Har lenge fremkaldt på 15grader :blush:

 

Skal se etter digitale målere som tåler litt dunk av en klumsete eier :whistle: Er det noen som kan anbefale noen? Billige.

 

 

Termoterene er ikke dyre, men å betale 50-100 flere ganger blir dyrt.

 

 

 

Skulle egentligt debutere med kopiering i dag, men været er for fint til å stenge seg inne i et mørkt rom. Skyfri himmel, sol og god tempratur. Jeg skal ut.

Lenke til kommentar
Det ene termoteret mitt har fått en dunk og den blå streken (alkoholen) vise 5 grader for mye. Har lenge fremkaldt på 15grader :blush:

 

Varm det opp i kokende vann eller forsiktig ved siden av et stearinlys helt til luftboblen forsvinner. Jeg har selv gjort dette flere ganger etter å ha vært uforsiktig med termometeret mitt.

 

Mvh

 

Francis

Lenke til kommentar
Det ene termoteret mitt har fått en dunk og den blå streken (alkoholen) vise 5 grader for mye. Har lenge fremkaldt på 15grader :blush:

 

Varm det opp i kokende vann eller forsiktig ved siden av et stearinlys helt til luftboblen forsvinner. Jeg har selv gjort dette flere ganger etter å ha vært uforsiktig med termometeret mitt.

 

Mvh

 

Francis

 

 

Takk. Da prøver jeg det med en gang.

Men luftbobble? det er vel mer et avbrekk enn en bobble?

Lenke til kommentar

Oddgeir: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=59010595

 

Kjøpte idag og det funket fett.

 

Jeg sparer meg for sensurert banning i denne posten min likevel; er det mulig?

 

Fremkallte og kjenner plutselig at ting er litt rart inni tanken;

post-89440-1240240648_thumb.jpg

 

Heldigvis hadde jeg akkuratt fiksert og filmen så ut til å bli grei.

Enda flere artige og tullete utgifter.

Ut på tankjakt da.

 

 

Ett spørsmål. Vanlig T-Max 400 film burde vel prosisjere 16 bilder på ett 6*4,5 kamera? Jeg får bare 11 og 1/2. Jeg vil nå tro at jeg spoler filmen på riktig - til pilen.

 

Hvordan oppbevarer dere negativene deres? Jeg har ikke noe dedikert bok/tilholdsted.

Endret av Mollenpriz
Lenke til kommentar

Etter å ha fremkalt en Fomapan i Tmax ble hele vesken grønn (tidligere gul). Og fixen stinket forferdelig.

Jeg regner med at de er ubrukelige nå.

 

Er det normalt at Tmax vesken blir grønn når man fremkaller Fomapan?

Kjemien er brukt én gang før.

 

EDIT:

Mollenpriz; jeg klipper dem opp i 3 eller 4 bilder per remse, legger dem i konvolutter.

Men jeg skal kjøpe meg album slik at det blir mer oversiktligt.

3 for 120

4 for 135

Endret av PhotobyOddgeir
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært med på grønn kjemi, men jeg har sett at fremkalleren (T-Max) blir oransj ved fremkalling av T-Max P3200. Jeg bruker ikke fremkallere flere ganger, så jeg kan ikke kommentere hvordan T-Max + Fomapan blir ved flere fremkallinger - jeg har kun tidligere testet det med T-Max fremkaller og T-Max 100 og 400 film.

 

AFAIK er fiksen oppbrukt når den stinker. Hvor mange filmer har du fiksert i fiksen?

 

MVh

 

Francis

Lenke til kommentar
AFAIK er fiksen oppbrukt når den stinker. Hvor mange filmer har du fiksert i fiksen?

 

MVh

 

Francis

 

Jeg lagte 1 liter av hver (fremkaller og fix) og hadde dem i flasker fordelt på 5dl. Da fikk jeg 2 doser av hver.

Fixen er brukt 2 ganger. hadde i den andre dosen i 2 min for å få en god nokk fiks, hvis den første ikke fungerte fult ut.

Hadde også den andre dosen med fremkaller i 1 min ekstra.

 

Bildene ble ok, utenom at de kom litt ute av rekkefølge. Jeg stoppet nemlig å lade når den første prikken kom :D . Men nå hvet jeg at jeg skal lade helt til "1" tallet kommer.

 

EDIT:

jeg gidder ikke lage ny tråd eller et nytt innlegg; i hvilken temperatur bør ferdigblandet kjemi oppbevares? Er det viktig med belg-flasker?

Endret av PhotobyOddgeir
Lenke til kommentar

jeg gidder ikke lage ny tråd eller et nytt innlegg; i hvilken temperatur bør ferdigblandet kjemi oppbevares? Er det viktig med belg-flasker?

 

Jeg bruker sjeldent belg, men om kjemikaliene skal stå lenge (spes fremkaller) er det greit å lagre de lufttett. Noen kjemikalier holder seg dårlige enn andre. Mine d76 og il-11 holder seg godt og jeg er tom før de "går ut". Nå tipper jeg, men kanskje man dobler levetiden med å presse ut luft før oppbevaring..? Uansett, oppbevar de mørkt i romtemp. Kanskje du forlenger levetid ved å ha det i kjøleskap. Men det er mye lettere å fremkalle hvis de holder fremkallingstemp.

Lenke til kommentar

Jeg skal teste Rodinal (R09) for første gang, og har i den anledning et par spørsmål.

 

Hvordan påvirkes filmen ved ulike konsentrasjoner av fremkalleren?

 

Jeg skal i første omgang fremkalle Efke KB100 og Fomapan 100 og 200.

 

I esken til Efke KB100 står det 1+12 i 7 min, men på massive dev chart er det kun tider for 1 + 25, 50 og 100.

 

Hvordan skal man agitere med Rodinal?

 

Håper noen har erfaringer de kan dele :).

 

Mvh

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...