Gå til innhold

NSB: Er det på tide å slå tilbake?


Anbefalte innlegg

Som dere sikkert vet så skal svaksynte, blinde, til og med de som sliter med dysleksi få slippe unna dette dumme gebyret på 20 kroner. Det sto så fint i VG for en stund siden at det var bare å si ifra, at det var ikke noen grunn til å bekymre seg, men så leser jeg i dagens vg (kjøpt i butikk, ikke online) om en stakkars mann ved navn Håkon (Husker ikke etternavn, og har ikke avisen tilgjengelig). Han satt der, med honørkort, og med stokk. Men neida, konduktøren ville ikke godta det, og sa at han måtte ha passert en billettautomat på veien ned, men altså, hva hjelper det når man knapt ser automaten, og da klarer man i hvert fall ikke å bruke den. Denne stakkars mannen måtte altså sitte der, han prøvde til og med å gi detaljert beskrivelse av hvor ille det var, er dere klar over hvor flaut det er? Og det er visst ikke første gangen det har skjedd med han, og han har hørt om folk som er vært utsatt for lignende.

 

Jeg er så møkk lei NSB, men hvordan skal jeg ellers komme meg til Oslo? Joda, det går jo buss, men fra der jeg bor så må jeg bytte buss minst 5 ganger før jeg kommer meg til Oslo. Nsb er følgende:

 

1. Nesten aldri i rute. Alt fra et par minutter til "Dette toget er innstilt"

2. Høflige konduktører: Joda, de finnes, men så finnes det så ufattelig mange drittsekker også, som ikke veier opp for alle de hyggelige.

3. Pris: Helt latterlige priser. En kamerat av meg er stadig vekk i Italia, der snakker han om at du kan dra ganske langt for bare 1 Euro. Her i Norge betaler man i dyre dommer bare for å komme seg et par km. I italia så gidder ikke folk å snike, det er ikke verdt det. Hadde NSB satt ned prisene, med kanskje 50%, så ville de fått bukt med snikingen. Jeg sier det ærlig, jeg betaler sjeldent, og min form for sniking kan ikke straffes, jeg er da ikke så dum at jeg sitter på månedskort. For meg er det en prinsippsak, de tar betalt i dyre dommer for et tog og en linje det stadig vekk er problemer med.

 

De går ut med at det skal lønne seg å reise med tog. Snart lønner det seg faktisk å kjøre bil, om det ikke allerede gjør det. Hva mener dere? Jeg tror at gebyret før eller siden vil forsvinne, NSB må i hvert fall ta seg et alvorsord med deres ansatte. Jeg oppfordrer alle som kjenner noen svaksynte/blinde/dysletikere osv. som er blitt utsatt for det samme å skrike ut om det. Neste gang de blir utsatt for det, be de spørre en sidemann om han kan notere seg navnet til konduktøren, ikke finn dere i å bli behandlet som dritt. Det er på tide at samfunnet slår tilbake, og at NSB jekker seg ned 100 hakk. Nok er nok!

 

Personen det er snakk om, gruer seg nå til å ta toget, er det virkelig det NSB vil? Uff, for et selskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvilket gebyr du snakker om, men skjønner at du er pendler, og at NSB ikke oppfyller forventningene. Men du hadde da ikke kommet deg noe fortere fram med buss eller bil selv om den hadde gått direkte, det er lange køer inn til byen om morgen og ut om ettermiddagen?

 

Vi bare har ett jernbaneselskap i landet, og at det selskapet har for lite og dårlig materiell (og personale?) til å gjøre jobben sin ordentlig, er beklagelig. Jeg synes helt klart det er viktig, framfor å satse et tosifret antall milliarder på hurtigtog, å sørge for gode nok baner og tog rundt de store byene, det er her miljøgevinsten også er størst. Får man hundre østfoldinger til å ta toget til og fra oslo hver dag, er det mye bedre enn om 100 forretningsfolk tar toget til og fra trondheim en gang i måneden...

 

Synd for deg Scrim at ingen busselskaper ser profitt i å kjøre fra der du bor og rett til oslo, men du kunne jo tipse dem da...

Lenke til kommentar

Du argumenterer godt Scrim. Jeg synes også NSB har gått langt over streken. Samtidig har jeg mye godt å si om selskapet ettersom min far arbeider som billettselger. Jeg kjører tross alt gratis i hele Norge! Men nok om det. Som deg er jeg helt enig i at prisene er alt for høye, og som om ikke dette var nok la de på denne frekke tjuekronersstraffen som så mange har måtte betale uten å ha fortjent det.

 

Den eneste løsningen jeg har og som fungerer ganske bra i utlandet er å gjøre jernbanen privat i Norge. Å åpne for at nye aktører skal kunne drive tog på samme skinner og heller beholde Jernbaneverket som ansvarlig for skinnene og alt som hører jernbanen med, bortsatt fra togene og togpersonalet, og alt annet vi ikke er fornøyd med ved dagens situasjon. Etter hva jeg har erfart fungerer dette veldig bra i Storbrittania, hvor mange selskaper driver tog og holder en sunn konkurranse for hva prisene og servicen angår.

Lenke til kommentar

Jeg er så heldig at faren min jobber i NSB og jeg tar toget så mye jeg vil gratis. Men synes det er latterlig mye med 16 kroner for en 6 mins tur fra stasjonen min når det tar et kvarter med sykkel.

 

Edit: Mener å ha lest at NSB var ca. 3 år forsinket i 2007.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Jeg har regnet meg fram til at selv om jeg som lærling får studentrabatt, er det faktisk litt billigere for meg å ta egen bil tur retur fra Oslo til Moelv enn å ta toget, det tar omtrent like lang tid og jeg slipper å sitte som sild i tønne.

 

Jeg ser ingen annen gevinst ved å ta toget enn at jeg kan brette opp laptopen og se en film, så om jeg i det hele tatt skulle vurdert å sette meg på en av de hermetikkboksene og presse meg inn i et ubehagelig sete ved siden av en illeluktende fremmed, må nok prisene settes ganske ettertrykkelig ned.

Lenke til kommentar

Hva? 16 kroner er da billig i norsk målestokk? I Oslo koster det 22 kroner for ett busstopp og i Trondheim koster det samme 30 kroner... Jeg ønsker ikke å ta NSB noe særlig i forsvar, men man må jo se an NSB i forhold til andre kollektivtilbud i landet. Jeg tar mye buss og T-bane innad i Oslo, der koster det som nevnt 22 kroner, og jeg får stort sett ståplass dersom jeg i det hele tatt får proppet meg inn. Jeg har alltid vært misunnelig på de som tar tog, for der er det vel ulovlig med ståplasser(?), og med sitteplasser får man sittet i ro og lest en bok i stedet for å stå som sild i tønne og svette og beføle rompa til sidemannen...

 

Mulig det hadde vært bedre med privatistert togdrift til og med i folketomme Norge, men de fleste feilene bruker da vel å være på signaler, skinner og togmangel, og det koster uansett en god del fra det offentlige å forbedre.

Lenke til kommentar

Privatiseringen av jernbanen i England var vel kjent for å være en kjempesuksess. Og ja, jeg var nettopp ironisk.

 

Det virkelige problemet her er at man ikke er langsiktig nok med jernbaneutbyggingen her til lands, og politikerne gir ikke nok penger til utbygging og drift av jernbaner. Om det er privat eller offentlig drevet er et underordnet problem, uansett er man ikke flink nok til å vedlikeholde jernbanennettet slik det er i dag.

Lenke til kommentar
Vi bare har ett jernbaneselskap i landet, og at det selskapet har for lite og dårlig materiell (og personale?) til å gjøre jobben sin ordentlig, er beklagelig.

Vi har Jernbaneverket som eier og drifter sporene og de to selskapene NSB og Flytoget som trafikkerer dem.

 

Gebyret det er snakk om er 20 kr ekstra for de som kjøper biletter ombord i toget. De som skal slippe gebyret er blinde og svaksynte, men har til og med hørt om ei med førerhund som måtte betale. :no:

 

I tillegg skal det ikke kreves gebyr av de som går på toget fra en stasjon hvor bilettautomaten ikke fungerer. NSB har påstått de skal ha på plass et system som automatisk varsler konduktørene om hvilke automater som ikke virker. Hvem tror de har et fungerende system her? :whistle:

Lenke til kommentar

Men samtidig så forstår jeg litt av frustrasjonen, i rushtiden så var du tidligere omtrent garantert å få reist gratis med NSB. Kjenner en som reiste fra Ås til Larvik pga at konduktørene brukte for lang tid til å komme seg gjennom. Har selv reist gratis mange ganger fra Ski/Ås - Oslo.

 

Men forstår at det her kan være et problem for de svaksynte, men da de er en minoritet og samtidig som NSB melder om økte inntekter pga tiltaket så foreslår jeg at de kjøper billett på forhånd. Det skal være mulighet til slikt både på stasjonen og nett.

Lenke til kommentar
Men forstår at det her kan være et problem for de svaksynte, men da de er en minoritet og samtidig som NSB melder om økte inntekter pga tiltaket så foreslår jeg at de kjøper billett på forhånd. Det skal være mulighet til slikt både på stasjonen og nett.

Du har altså ikke fått med deg at stadig flere stasjoner er ubetjente og med en automat som ikke er tilpasset blinde og svaksynte.

 

Kan du beskrive hvordan blinde skal gå frem ved bestilling av billetter på nettet om de skal ta seg en tur? :whistle:

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Du har altså ikke fått med deg at stadig flere stasjoner er ubetjente og med en automat som ikke er tilpasset blinde og svaksynte.

 

Kan du beskrive hvordan blinde skal gå frem ved bestilling av billetter på nettet om de skal ta seg en tur? :whistle:

Her foreslår du tiltak som jeg er helt enig i, selvfølgelig burde det være automater som alle skal kunne bruke og dette er noe NSB virkelig burde ha gjort før de la på 20kr tillegget. Men konduktørene sin primæroppgave skal og burde ikke være salg av billetter, men heller kundeservice og sikkerhet.

 

For de som lurer på hva som skjedde med togene i England:

http://en.wikipedia.org/wiki/Privatisation_of_British_Rail

Lenke til kommentar
Vi bare har ett jernbaneselskap i landet, og at det selskapet har for lite og dårlig materiell (og personale?) til å gjøre jobben sin ordentlig, er beklagelig.

Vi har Jernbaneverket som eier og drifter sporene og de to selskapene NSB og Flytoget som trafikkerer dem.

Og alle selskapene som drifter godstrafikk i tillegg.

 

Hva er egentlig grunnen til at togtrafikken (blander ikke inn jernbanenettet) ikke har blitt privatisert?

Grunnen er at den sittende regjeringen tror mer på statlig eierskap enn privat initiativ. Den forrige (borgerlige) regjeringen la opp til en privatisering av passasjertransporten, men dette ble reversert av den sittende regjeringen.

 

Og hvilke erfaringer var det man fikk i Storbritannia? klarte ikke helt å skjære gjennom eventuell ironi der :blush:

Kort sagt førte privatiseringen til et kaotisk jernbanesystem, med dyrere reise, dårligere service og dårligere sikkerhet for de reisende.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg syns også det er for dyrt, og som en annen nevnte: det lønner seg å ta bilen.

Bor i Tønsberg og har familie i Hamar, den turen koster meg en ca 400 kroner en vei. Husker ikke akkurat, og får ikke opp NSB sine sider på jobben :p Å kjøre bil (utenom rushtid selvfølgelig) tar omtrent akkurat like lang tid, og koster det samme. Da kan jeg sitte ved siden av en person jeg liker, stoppe der jeg vil og kan ha med med en hund uten å betale barnebillett for henne..

 

Det positive med toget er at det er avslappene, jeg kan bare sitte der og gjerne sove hele veien (bortsett fra da de sjekker billetten for andre gang). Men det er ikke verdt prisen, stort sett.

Lenke til kommentar

NSB burde fått mer statsstøtte og bensinprisene burde heves for at folk skal benytte kollektivtrafikken mer. De har fint klart å gjøre seg veldig upopulær med stadig flere misfornøyde kunder som kommer forsent på jobb. Altfor ofte er det avisoverskrifter med folk som er blitt behandlet urettferdig av NSB. Servicen må bli mye bedre og jernbanen må utvides betydelig. Og de må fjerne unødvendige avgifter. Bare tull at en sykkel regnes som en voksen person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...