Gå til innhold

AoC: Nytt skjermkort men lav FPS

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, oppgraderte mitt gamle nVidia 7300 LE kort til en ATI radeon HD 4870 i går. Dessverre var FPS økningen minimal, før så lå snitt FPS-en på absolutt laveste grafikk (lav view distance og alt) rundt 15. Etter å ha byttet til 4870 økte snittet til ca. 20 FPS på laveste grafikk. Riktignok kan jeg kjøre alt på max med 8xAA og ha ca. 13 FPS i snitt nå.

Så jeg lurer nå på hva som er problemet, burde minst ha 60 FPS på laveste grafikk nå.

Mine pc specs:

- Dell dimension 9150

- Processor: Intel® Pentium® D CPU 2.80GHz (2 CPUs)

- Memory: 2046MB RAM

- Skjermkort: ATI radeon HD 4870

- Lydkort: Sigmatel

(Vet ikke helt hvordan jeg finner riktig versjon av lydkort og strømforsyning osv.)

Jeg lurer litt på om jeg har problemer fordi det nye grafikkortet tar 485W mer enn det gamle. Ellers kan det være andre problemer, har ikke avinstallert de gamle driverne for det gamle kortet enda.

Takker for alle tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kan nok være prosessoren din som er flaskehalsen i systemet :hmm:

Prøv også å fjern alle grafikkdrivere på pc`en, samt at du legger inn de nyeste til det nye skjermkortet.

Endret av Mompen
Skrevet

Har lest tråder til folk på AOC forumene som har dårligere CPU(singelkjerne) og har fått mye bedre resultater. Du burde hatt 30-60 fps. Vil tro du har et driver problem et sted. Ville begynt å oppgradere drivere for hovedkort, lydkort osv. og se om det hjelper noe. Tilslutt tar du BIOS'en.

Btw... brukte du driverene fra CD'en til skjermkortet eller lastet du ned? Oppgrader isåfall med siste skjermkort drivere fra nettet hvis du brukte CD'en.

Skrevet

Du kan oppdatere driverne her. Bare trykk på Age of Conan på "CanYouRunIt" også står det ved siden av hvor bra skjermkort du har en link til en plass der du kan oppdatere driverne dine ;)

Så nettopp på mine egne drivere at jeg har oppdatert mine til de nyeste :p:D

PS! Siden er bare for dem som har skjermkort og hovedkort fra Nvidia ;)

Skrevet

Nå har ikke dette så mye med emne å gjøre men, Du burde ha kjøpt nVidia :p Er mye bedre og har gode drivere nedlastnings tilgjengelighet.

Skrevet
Nå har ikke dette så mye med emne å gjøre men, Du burde ha kjøpt nVidia :p Er mye bedre og har gode drivere nedlastnings tilgjengelighet.

Jeg bruker vel så og si de nyeste 8.7 Catalyst Beta (som enda ikke er offiselt ute) Funker knirkefint her, bare har en grei flaskehals på CPUen min ;) Sett flere tester med HD4870 på AoC, skal ikke være noen problemer så lenge du har greit med ram\ og en god cpu :)

Skrevet (endret)

[OffTopic :p ] Helt enig! [OffTopic :p ]

Endret av fantomena
Skrevet

[OffTopic :p ] Helt enig! [OffTopic :p ]

Nå skal jeg ikke gå inn i en enda "nvidia vs ati" siden jeg har alltid hatt nvidia kort selv.

Men både HD4870 er jo berde enn de fleste nvidia korta nå, og skal du ha ett nvidia kort som er på samme nivå som HD4870, må du opp det dobbelte av hva en HD4870 koster. Skal du ut med så mye penger, kan du like godt kjøpe 2x HD4870, evt vente til HD4870x2 kommer. - om dere har svar til denne tråden kan dere finne en av de trådene som er for akkurat det :-P

Skrevet

Avinstallerte du nVidia driverene "helt" fra systemet.

Det blir ofte liggende "skygge" kopier av dll sys filer som fremdeles blir lastet av windows selv etter å ha byttet hardware.

Skrevet (endret)

Kan i allefall nevne at alle driverne mine er oppdatert. Noen hint til hvor jeg kan finne disse "skygge" kopiene? For meg ser det ut som de ble automatisk fjernet da jeg installerte driverne til det nye kortet.

Ellers lurer jeg på hvilken effekt det har hvis jeg har for lite strømtilførsel for det nye kortet, kan det hende CPU-en blir nedprioritert og ikke yter max?

Dessuten ser det ikke ut til at kortet er problemet, når jeg drar rundt i Old Tarantia med rundt 2 FPS så kjører skjermkortet bare på 40%...

Tror det går mot å kjøpe resten av pc-en helt ny nå... :/

Endret av mermaidman
Skrevet

4870 skal ha to "native" 6pin pci express power connectors tilkoplet fra PSU . Viktig at sense wiren i native plug er jordet , dette foreteller skjermkortet at det kan trekke 75W + 75W fra hver sin eksterne connector. Viktig da at du har tilkoplet begge.

Når det gjelder drivere (rester) fra nVidia er det flere fremgangsmåter.

1) Driver Cleaner fra guru3d

( http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745 )

2)Manuell avinstallering går ut på å åpne at device manager viser "superskjulte" drivere.

Flere artikler viser hvordan fremgangsmåter er:

http://www.google.no/search?hl=no&q=se...ivers&meta=

Skrevet

Låner denne tråden. "skygge kopier" av driver ligger på begge harddiskene og driverweeper tar ikke begge harddiskene. Den tar bare C: men ikke F:. Hva skal jeg gjøre?

Skrevet

Skal teste det Syar.

Jeg legger til at jeg har n VIIV prosessor og Windows media center, hvis det kan være til noen hjelp. Takker for alle svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...