Gå til innhold

Test: Opera 9.5


Anbefalte innlegg

Var innom http://my.opera.com/desktopteam/blog/ for å lese litt om Opera...

 

Her er utdrag fra en bug-fix liste:

 

# Fixed a crash on Yahoo! Mail (now really!).

# Fixed a crash with userjs.

# Fixed a crash related to Dragonfly.

# Fixed a crash on Print Preview.

 

Kan noe si meg hvordan et program i versjon 9.51 (!!!) har problemer med Print Preview og kanskje et av verdens mest populære epost tjenester Yahoo! Mail?

 

Det er nesten som vaskemaskin ikke har et gjennomsiktig vinduet og stopper dersom man benytter flytende vaskemiddel.

 

Jeg har alltid vært skeptisk når det gjelder Opera, men seriøst... dette er mer enn tragisk.

Det som er mer tragisk er at du som Opera-hater bruker tiden din her på å gi ubegrunnet kritikk. Nå er det ikke slik at Opera har hatt disse problemene siden versjon 1.0. Dette er ting som ble oppdaget ved release av 9.5. Det er ikke uvanlig at ting som fungerer i forgående versjoner får problemer i nye versjoner. Gi meg ett eksempel på et program som ikke har hatt en eller flere bugs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var innom http://my.opera.com/desktopteam/blog/ for å lese litt om Opera...

 

Her er utdrag fra en bug-fix liste:

 

# Fixed a crash on Yahoo! Mail (now really!).

# Fixed a crash with userjs.

# Fixed a crash related to Dragonfly.

# Fixed a crash on Print Preview.

 

Kan noe si meg hvordan et program i versjon 9.51 (!!!) har problemer med Print Preview og kanskje et av verdens mest populære epost tjenester Yahoo! Mail?

 

Det er nesten som vaskemaskin ikke har et gjennomsiktig vinduet og stopper dersom man benytter flytende vaskemiddel.

 

Jeg har alltid vært skeptisk når det gjelder Opera, men seriøst... dette er mer enn tragisk.

 

http://support.mozilla.com/no/kb/Firefox+p...ges+incorrectly

 

Er det like tragisk?

Lenke til kommentar
*Kremt*

 

Må vel påpekes at denne har vært ute like lenge som Firefox 3, uten at det har blitt nevnt med ett ord før nå :p

 

Ikke at jeg tar så alt for tungt på det.. jeg bruker både Opera og Firefox. Hvert til sitt bruk. Firefox er vel helt klart mer populært, men så er jo engang Opera norsk, og hw.no er vel en norsk side? :p

 

Eneste irritasjon så langt er at nye Opera gir signal om at jeg har mottatt ny e-post hver gang en RSS feed oppdaterer seg. Håper at det blir fikset.

 

Anbefaler alle "nye" Operabrukere å ta en tur innom http://operawiki.info/CustomButtons

 

"Toggle the Menu & Personal bar on/off AND dropdown the main menu (with 'Notes' image)" er rett og slett genial imo.

 

det virker som de har fjernet den geniale fungsjonen med å kunne ha direkteknapper til sider sammen med 'home' 'refresh' osv. et stort savn. Antar og håper begge disse manglende vil bli rette på snarlig i ver 9.52

 

Det går fortsatt an, men du må desverre høyreklikke en verktøylinje og velge "customize" før du kan dra en tab (fane!?! hvorfor ikke "ark" ? :p) til hvilkensomhelst verktøylinje for å lage en link-knapp.

Eller bare hold shift inne :)

 

 

Var innom http://my.opera.com/desktopteam/blog/ for å lese litt om Opera...

 

Her er utdrag fra en bug-fix liste:

 

# Fixed a crash on Yahoo! Mail (now really!).

# Fixed a crash with userjs.

# Fixed a crash related to Dragonfly.

# Fixed a crash on Print Preview.

 

Kan noe si meg hvordan et program i versjon 9.51 (!!!) har problemer med Print Preview og kanskje et av verdens mest populære epost tjenester Yahoo! Mail?

 

Det er nesten som vaskemaskin ikke har et gjennomsiktig vinduet og stopper dersom man benytter flytende vaskemiddel.

 

Jeg har alltid vært skeptisk når det gjelder Opera, men seriøst... dette er mer enn tragisk.

Hahahahah.. Oh. Dagens :D

 

---

 

Delen om Speeddial var ufattelig dårlig skrevet av hw.no. En rett og slett genial feature, og jeg forstår ikke hvorfor Firefox/Safari/IE ennå ikke har implementert den. Anbefaler folk å lese "den litt større Opera-tråden" om man er interessert i å lære mer om nettleseren. Og tror vi har tilsvarende tråder for Firefox for de som vil lære mer om den nettleseren.

Lenke til kommentar
Du vet hva en bug er sant? 9.5, som kom 1 dag etter RC1, var litt forhastet. Og da ser vi litt flere bugs enn vanlig. Du må tenke at det ikke bare bare er å lage en nettleser som viser mesteparten av internett riktig.

Ja det er u nesten som å lage vaskemaskin som faktisk kan vaske klea :) helt utenkelig

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Det som er mer tragisk er at du som Opera-hater bruker tiden din her på å gi ubegrunnet kritikk. Nå er det ikke slik at Opera har hatt disse problemene siden versjon 1.0. Dette er ting som ble oppdaget ved release av 9.5. Det er ikke uvanlig at ting som fungerer i forgående versjoner får problemer i nye versjoner. Gi meg ett eksempel på et program som ikke har hatt en eller flere bugs.

 

Kritikk er begrunnet med utdrag fra opera's blogg og er et kommentar til et review.

 

"Dette er ting som ble oppdaget ved release av 9.5." - klart det, før har ingen brukt Yahoo Mail! eller Print Preview :)

 

 

"Many of these bugs are fixed in Firefox 3." - egentlig ikke så tragisk. At noen få sider ikke printer riktig er ikke farlig -> så lenge Print Preview fungerer :!:

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

GCardinal: Du må virkelig ha bestemt deg for at Opera er dårlig,

selv har jeg ikke hatt noen problemer med opera i det hele tatt og jeg har brukt det over et år, før brukte jeg Firefox og har ikke planer om og gå til bake, men jeg går ikke og sier det er bare dritt fordi.

Endret av SVD
Lenke til kommentar
Ser at flash-sider som drawball fortsatt er like tomme. Men det er kanskje siden som blokkerer for nettleseren.

Tommelfingerregel: Alt som har med Flash å gjøre, er Flash sin skyld.

Litt synd for opera at siden fungerer med både FF og IE.

 

Og funksjoner som f.eks automatisk søk etter nye driver på nvidia.com er kun støttet til IE og FF.

Når Opera er den som gjør det best på ting som acid testen er det vel nærliggende og tro at det veldig ofte er nettsidene det på en eller annen måte er noe galt med, når Opera "ikke virker". Det blir jo da nesten litt ironisk at den mest "korrekte" nettleseren, også er den som sliter mest med å vise nettsider riktig... IE8 ryktes jo å skulle være veldig mye nærmere standarder enn IE6/IE7, og man får vel bare håpe at det stemmer. I alle fall er det slik jeg forstår det ofte snakk om tilpassninger for bra resultat med IE som gjør at nettsider alt for ofte fraviker fra standarder.

 

Men uansett hva som er årsaken er dette dessverre noe som i mine øyne trekker ned når man skal vurdere nettlesere opp mot hverandre. At det er nettsiden sin feil blir litt uinteressant for meg som surfer når jeg ikke får gjort det jeg ønsker.

Personlig syns jeg dog Opera har så mye bra for seg at det er den nettleseren jeg bruker mest, og jeg finner meg i tullet med diverse nettsider. Men for folk som ser etter en enkel erstatning for IE finner jeg det lettere å anbefale Firefox, enn så lenge.

I bunn og grunn er det etter mitt syn mest en smaksak, og litt avhengig av bruk hva som er "best". På mine vanlige maskiner tar jeg feks gladelig et noe høyere minnbruk til fordel for høyere ytelse, mens det på den gamle Celeron laptopen er krise om minnebruken til nettleseren går over 120MB.

Lenke til kommentar
GCardinal: Du må virkelig ha bestemt deg for at Opera er dårlig,

selv har jeg ikke hatt noen problemer med opera i det hele tatt og jeg har brukt det over et år, før brukte jeg Firefox og har ikke planer om og gå til bake, men jeg går ikke og sier det er bare dritt fordi.

 

Jeg bruker Opera på jobben og på min HTPC så å si hverdag. Og det er veldig gøy å surfe med Opera med gyration mus på HTPC. Men mange ting er dårlig og er bugget. Jeg som bruker opplever ikke at de i det heile tatt prøver å få fiks på ting. De kjører på med nye versjoner, releases og bare pumper ut alt de har. Hva med Final release? 99% Bug free? Hvordan kan man release nettleser som final for å så et par dager etterpå komme med ”yahoo” og ”print review fix”? Er det så vanskelig å forestille seg testrun der man går til yahoo.com, sjekker epost for å se ser på print preview?

 

Og det er mer enn bare overnevnte bugs. Se f.eks. på:

Opera 9.51 RC 1

# Fixed menus on deviantart.com

# Fixed TinyMCE 2.1.x editor

# Fixed crash when printing chat

Towards 9.51

# Fixed a crash when clicking the feeds button.

# Fixed a crash when installing Shockwave Player 11.

# Fixed a leak when printing or in print preview.

etc etc etc...

 

Se f.eks. på Debian. Det kan lønneseg å være litt mer konservativ og bruke litt mer tid på testing.

 

Det irreterer meg bare at de er i versjon 9.51RC1 og fortsatt plages med barnesykdomer. Opera er vel snart 11-12 år gammel og fortsatt oppleves kjernen i nettleseren som meget ustabil.

Lenke til kommentar

Opera 9.5 er et stoort skritt i riktig retning. Jeg har brukt Opera siden 4-dagene, men det er først nå i 9.5 at de endelig klarer å stoppe de random krasjene de har slitt med tidligere. Jeg har ennå ikke opplevd at Opera 9.5 har krasjet. Når det i tillegg bruker noe mindre minne enn tidligere versjoner, er alt bra.

 

Det er klart, nettleseren er fremdeles noe bloated, samt at den virker å være ganske påvirkelig av dårlig nettsideprogrammering (ved at browseren plutselig bruker 200mb minne på en nettside med relativt lite action), men dette er helt klart den beste browseren fra Opera til nå.

Lenke til kommentar

@GCardinal: Disse bugene gjelder selvfølgelig ikke alle systemer. Bugs forekommer, og sånn er det bare. Ting som å gå inn på yahoo mail og sjekke om det funker er ikke akkurat en god løsning, man kan ikke alltid sjekke alt, og det er derfor man trenger et community rundt for å kunne rapportere bugs. En ting er sikkert, og det er at programvare aldri kan bli 100% ferdig, det vil alltid være rom for forbedringer.

 

Hva du mener med "kjernen" er jeg litt usikker på, men hvis du mener renderingsmotoren så er det langt fra sant, vi har Gecko (blant annet Firefox sin) WebKit (blant annet Safari sin) og Presto (Opera sin), disse er markedsledende når det gjelder ytelse og riktig visning. Vi har jo også Trident som er IE sin.

Lenke til kommentar

GCardinal:

Within five hours after the official release, security tool vendor TippingPoint was notified of a "critical vulnerability" affecting Firefox 3.0 and 2.0. The flaw could enable an attacker to run malicious code on a computer, the company said.

og stfu.

 

Og oss andre får bare slutte å mate ham.

Lenke til kommentar
@GCardinal: En ting er sikkert, og det er at programvare aldri kan bli 100% ferdig, det vil alltid være rom for forbedringer.

 

Enig der. Jeg syns bare at enn god del bugs som er fikset i 9.51 kunne vært oppdaget før 9.5 release. Da hadde den vært final.

 

Mye av utvikling i dag går alt for fort – med alt for lite testing. Se på for eksempel Slackware eller Debian. Går ofte 1 år mellom store release. Og da oppleves det som noe nytt, med forbedringer, kanskje til og med mer ”kvalitets følelse”? Men med Opera ser det heile ut som never ending bug fix. Og det er kanon bra at det er folk som står på og gjør den jobben – men hadde likt å se Opera Final som er virkelig Final. For meg vil det oppleves dersom jeg ikke møter på noen problemer/bugs/crash etc i løpet av 8 timers arbeidsdag.

 

Hva du mener med "kjernen" er jeg litt usikker på, men hvis du mener renderingsmotoren så er det langt fra sant, vi har Gecko (blant annet Firefox sin) WebKit (blant annet Safari sin) og Presto (Opera sin), disse er markedsledende når det gjelder ytelse og riktig visning. Vi har jo også Trident som er IE sin.

 

Beklager litt uklar kommentar der. Mente ikke rederingsmotoren - men "kjernen" som de mest essensielle funksjoner – her kan man godt inkludere for eksempel print i tilleg til motoren, fremvisning og adobe plugins.

Lenke til kommentar

Nå gikk det jo to år mellom versjon 9 og 9,5 av Opera.

 

Når det gjelder kjernen som du beskriver den så er det stort sett samme kjerne som også brukes i Opera Mobile, Wii, Nintendo DS, Opera Mini plus en del andre lignende enheter. Det er litt tynt å komme med kommentarer som at kjernen til Opera er meget ustabil uten noen særlig mer begrunnelse. :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Nå gikk det jo to år mellom versjon 9 og 9,5 av Opera.

 

Når det gjelder kjernen som du beskriver den så er det stort sett samme kjerne som også brukes i Opera Mobile, Wii, Nintendo DS, Opera Mini plus en del andre lignende enheter. Det er litt tynt å komme med kommentarer som at kjernen til Opera er meget ustabil uten noen særlig mer begrunnelse. :)

 

ehm... begrunnelse: er print preview, yahoo mail, deviantart, shockwave? snakker ikke om rendringsmotor men om kjernen i opera det vil si de mest essensielle funksjoner. her kan man også inkludere noen av verdens mest populære nettsider og at de fungerer riktig - også kjernen dersom man ser det fra brukerens side.

 

og når det gjelder minnebruk se vedlegg.

post-7631-1215460735_thumb.jpg

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Opera er vel snart 11-12 år gammel og fortsatt oppleves kjernen i nettleseren som meget ustabil.

Opera er den nettleseren jeg har hatt desidert minst problemer med. Det er veldig sjeldent den kræsjer eller henger seg.

 

Ellers blir det litt smak og behag. Noen foretrekker Firefox, andre Opera og noen IE. Personlig ser jeg ikke noe poeng å lage en så stor sak ut av dette da andre nettlesere har hatt større og mer gravernde feil tidligere. Det at man ikke en kort periode fikk til print preview og korrekt visning av Yahoo mail blir som bagateller når man sammenlikner med problemer andre nettlesere har hatt.

 

La oss heller holdes oss til topic..

Lenke til kommentar

åja... en annen ting... de som synes 9 tabs på speeddial ikke er nok:

 

åpne speeddial.ini fra profile mappen, og legg til på slutten denne koden:

 

Rows=3

Columns=4

 

( 3 rader og 5 kolonner passer fint til widescreens :)

 

Edit: kan legge til at, de 2 forrige gangene jeg måtte bruke IE til noe, så krasja den etter 2 minutter... av "no apparent reason"...

Endret av ratman87
Lenke til kommentar
og når det gjelder minnebruk se vedlegg.

..og forskjellen på 25 MB på et moderne system utgjør? Nå skal det dessuten sies at Opera leveres med en del mer funksjonalitet rett ut av esken enn hva de to andre gjør. For noen er dette positivt, for andre er det unyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...