Gå til innhold

Test: Opera 9.5


Anbefalte innlegg

At de krever at du må opprette en e-mail konto for å kunne nå menyen for å lese RSS feeds er jo også helt bak mål, men det er jo gammelt nytt.

 

det var nytt for meg, det har jeg aldri måtte gjøre.

når jeg legger til et feed, vises "Feeds" i hovedmenyen, derifra kan jeg se alle feedsene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjenner ikke til de interne minnerutiner i Opera, så selvsagt vanskelig å konkludere med noe som helst og alt blir bare spekulasjoner. Samtidig er det et greit å merke seg at Opera bruker mer mine per fane enn firefox. Det er greit at det er "faste tillegg" i opera - men de skal vel lastes inn kun 1 gang? Og bruke et fast XX mb. Det er det at ny fane koster mer MB i Opera enn i Firefox. Greit at addon's er der, men hva har de med ny fane å gjøre?

 

F.eks. når du starter Word 2007 så bruker den kanskje 19-20mb, og etter det hvert nytt word dokument vil bruke 1-2mb.

Er du virkelig så fanboy at du må sammenligne en nettleser med Word? To helt forskjellige ting?

 

"Firefox er bedre enn Opera fordi Opera bruker mer minne enn Word!"

 

Patetisk.

Lenke til kommentar
Samtidig er det et greit å merke seg at Opera bruker mer mine per fane enn firefox.

Og hvordan kom du til denne konklusjonen? Åpnet et lite antall faner og delte minnebruk oppgitt i taskmanager på antall faner? Multiplisert antall åpne faner med ti eller hundre og jeg er sikker på at utfallet blir det motsatte, altså at det viser at Opera bruker mindre minne per fane.

Lenke til kommentar
Samtidig er det et greit å merke seg at Opera bruker mer mine per fane enn firefox.

Og hvordan kom du til denne konklusjonen? Åpnet et lite antall faner og delte minnebruk oppgitt i taskmanager på antall faner? Multiplisert antall åpne faner med ti eller hundre og jeg er sikker på at utfallet blir det motsatte, altså at det viser at Opera bruker mindre minne per fane.

 

Jeg åpnet 30 faner med ulike nettsider i Opera og Firefox (nettsider var likt i F og O). Så sammenlignet jeg hvor mye minne Opera og Firefox brukte. Det er noe du kan teste selv :cool:

 

Jeg brukte: Firefox 3 uten addons, Opera 9.51, Windows Vista Buisness 32bit.

Lenke til kommentar
Største irritasjonsmomentene jeg finner ved opera nå er at de "ødela" en haug med hurtigtaster. ctrl+b og en knaps hurtigtaster er jo fantastisk å bruke. De la heldigvis med muligheten for å gå tilbake til gammelt oppsett, men føler det er helt unødvendig å ødelegge noe som funket bra.

Hvis du kan gå tilbake til det gamle oppsettet er det vel ikke ødelagt?

Lenke til kommentar
Største irritasjonsmomentene jeg finner ved opera nå er at de "ødela" en haug med hurtigtaster. ctrl+b og en knaps hurtigtaster er jo fantastisk å bruke. De la heldigvis med muligheten for å gå tilbake til gammelt oppsett, men føler det er helt unødvendig å ødelegge noe som funket bra.

Hvis du kan gå tilbake til det gamle oppsettet er det vel ikke ødelagt?

 

Man kan gå tilbake, men det at de har gjemt dette valget inne i menyene normale folk ikke åpner, betyr sansynligvis at de kommer til å fjerne disse etterhvert. En slags gradvis utfasing kan man si.

Lenke til kommentar

Dette var jo utrolig sært.. var jo hverken fugl eller fisk. Absolutt ikke en test. Definitivt ikke reklame. Kanskje den mest uengasjerte omtalen jeg noen gang har lest?

 

I steden for å få se funksjonalitet, vises det skjermbilder av dialogboksene? Åh, så spennende! Det blir nevnt noen tall for minnehåndtering og ytelse, men de inngår jo ikke i noen test i det hele tatt, er jo helt uten noe som helst sammenligningsgrunnlag.. da blir tallene helt meningsløse.

 

Opera Link beskrives kun som et system for å synkronisere bookmarks, men synkronisere også notat, speed dial og personal bar. Det henvises til Opera Link nettsiden for registrering, men man trenger faktisk ikke gå dit for å registrere seg.

 

Quick Find i addresselinjen skiller seg fra andre løsninger ved at den også indekserer og gjør søkbart selve innholdet på nettsidene, ikke bare URL'en. Og å teste den med bokstaven 'h' som vil bli indeksert sammen med samtlige nettsider i verden var jo igjen en flott vinkling!

 

Til syvende og sist er det nok likevel alle bildene av dialogbokser (og ingenting annet!) som gjør denne artikkelen så kjedelig. Hva med å gå på leting etter en liten gnist av inspirasjon før dere publiserer flere artikler på hw.no? Ingen produkt fortjener en så laber innsats i omtalen som det blir fremvist her!

 

Sukk... jaja.

Lenke til kommentar

Hehe, men det er jo litt morsomt å lese alle innleggene her til de som klager over at Opera bruker 200 Mb av de 4 Gb med minne de har installert :) Oh noes! Det ville jo vært utrolig sært å kaste bort masse informasjon og hastighet helt unødvendig, bare for å holde minnebruken kunstig lav? Hva tror dere liksom poenget med å bruke minne heller enn å swappe til disk er da? Man kan jo ikke teste minnebruk i et system med overflod av minne, slik samtlige tester jeg har sett gjør. Dersom systemet har overflod av minne bør jo applikasjonen være laget slik at den kan gjøre fornuftig bruk av mest mulig av det!

 

Jeg kjører Opera 9.5 (en eller annen snapshot-build) på en P3 600 Mhz med 128 mb minne. Den pc'en har vært oppe i 146 dager nå, og Opera har vært åpen konstant, med 3-4 tabs, deriblant to online IRC-kanaler (som er grunnen til at Opera alltid er åpen). Der bruker Opera rundt 50-60 Mb, stabilt. Kræsjer ikke, ingen trøbbel. Kan endatil spille av youtube flash :) Men det går skikkelig seigt, siden pc'en bare har et ultra-gammelt (eller kanskje innebygd?) skjermkort.

 

Jeg vil påstå at noe av det som gjør Opera så rask i daglig bruk (i motsetning til 'syntetiske' tester med lasting av X tabs eller javscript-tester), er at den utnytter tilgjengelig minne så bra. Det gjør at den svært kjapt rendrer sider når jeg går fram og tilbake i history, beveger meg mellom tabs, laster siden på nytt, beveger meg frem og tilbake i sider som jeg tidligere har lukket (ctrl-z), etc. Værsågod spis minne sier jeg, er jo derfor jeg har kjøpt det! Så lenge jeg får det tilbake når jeg faktisk trenger det. Og det gjør jeg jo.

Endret av tdzark
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Einig med tdzark. Sjølvsagt skal ein få bort memoryleaks, men ein må tåle at minne vert nytta.

 

Unytta minne er bortkasta minne.

Lenke til kommentar

Flott innlegg, tdzark. Poenget er hvordan progamvaren gjør opplevelsen av programmet. Om det bruker 100, 200 eller 300 MB av minnet i en maskin med 2-4 GB spiller ingen rolle for de fleste. Det som er viktig er at den gir slipp på minnet ved behov fra andre programmer, og at den utnytter minnet på en slik måte at man får en god brukeropplevelse. Fin flyt mellom mange vinduer, rask rendring osv.

Lenke til kommentar

det var ikke link til nedlasting? er ikke det største problemet men nå må jeg faktisk skrive inn ardessen for å laste det ned.. :p

 

eller bra og lettlest artikkel. likheten til firefox var faktisk større enn jeg hadde ventet. hvem var det som var først ut med de ulike ideene?

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Jeg åpnet 30 faner med ulike nettsider i Opera og Firefox (nettsider var likt i F og O). Så sammenlignet jeg hvor mye minne Opera og Firefox brukte. Det er noe du kan teste selv :cool:

 

Jeg brukte: Firefox 3 uten addons, Opera 9.51, Windows Vista Buisness 32bit.

 

Der har du jo svakheten i testen din. "Firefox 3 uten addons". Firefox uten addons kan på ingen måte sammenlignes med Opera, og de aller færreste som bruker Firefox gjør det fordi den er så fantastisk i utgangspunket, men derimot fordi den har så utrolig stor fleksibilitet med tanke på tilgang til utallige nyttige addons (som Mozilla absolutt ikke skal ha æren for). Den kan jo knapt brukes til noe som helst saklig før man putter inn minst 5-6 addons, gjerne det dobbelte om man ønsker funksjonalitet som nærmer seg den man finner i Opera :)

 

eller bra og lettlest artikkel. likheten til firefox var faktisk større enn jeg hadde ventet. hvem var det som var først ut med de ulike ideene?

 

Det er nok litt 50/50 hvem som kom ut med de ulike ideene. Personlig synes jeg det er flott at de lærer av hverandre. Til syvende og sist handler det vel ikke om hvem som fant opp hva, men om at vi som sluttbrukere får stadig bedre og bedre programmer å leke oss med :)

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
Det er nok litt 50/50 hvem som kom ut med de ulike ideene. Personlig synes jeg det er flott at de lærer av hverandre. Til syvende og sist handler det vel ikke om hvem som fant opp hva, men om at vi som sluttbrukere får stadig bedre og bedre programmer å leke oss med smile.gif

 

så snat, så sant ;)

Lenke til kommentar
Firefox uten addons kan på ingen måte sammenlignes med Opera, og de aller færreste som bruker Firefox gjør det fordi den er så fantastisk i utgangspunket, men derimot fordi den har så utrolig stor fleksibilitet med tanke på tilgang til utallige nyttige addons (som Mozilla absolutt ikke skal ha æren for).

Hvorfor skal ikke Mozilla ha æren for det? Greit at de ikke lager tilleggene, men det er de som som har lagt opp til at folk skal lage add-ons med å tilby masse informasjon og ved å ha konkurranser i tillegg til en del annet. Mozilla har gjort det sånn at den enkelte brukeren kan gjøre endringer, og det har gjort at Mozilla har et fantastisk community. :)

Lenke til kommentar
Hehe, men det er jo litt morsomt å lese alle innleggene her til de som klager over at Opera bruker 200 Mb av de 4 Gb med minne de har installert :) Oh noes!

 

Jeg har 2 GB. Og når nettleser bruker 300mb syns jeg det er for mye. Aktiverte mine vanlig addons: Extended Statusbar, Firebug, Form free og Tab Sidebar i FF og Opera brukte fortsatt mer. Firefox håper til 300 mens den rendrer så frigjør den minne så snart den er ferdig (i løpet av 10-20sec) - Opera frigjør ikke minne - ikke enngang når jeg har lukket alle faner. Og jeg syns det er bug. Men dette blir bare latterlig egentlig - alle kan teste det selv - start opera + taskmanager. Hva er vitsen med å diskutere hvordan jeg har testet det når alle kan teste det selv?

 

Men anyway, det er nettopp på grunn av at Opera og deres brukere (aka hardcore funboys) ikke tåler kritikk at den har de feilene og mangel. Uansett hvilken kritikk man kommer med - det eineste svar man får tilbake - "stfu Opera er perfekt!". Hmm hvor har jeg hørt det før... hmm... IE ? :whistle:

 

Jeg bruker Opera, Safari og Firefox like mye så å si hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...