Gå til innhold

Deneb blir bakoverkompatibel


Anbefalte innlegg

Hvordan er dette en nyhet, har vist dette lenge.
Nyheten er at det kommer nå samt detaljer. Det kalles en nær-lansering nyhet.

 

Ellers når det gjelder CPUen så har ikke den så mye mer nytt en krymping til 45nm(håper jeg da?), støtte for 2 minnestandarder og 2 HTT versjoner. AM3 HK får vel HTT3 mens AM2 HK har HTT2. Så det blir mer en plattform oppgradering enn en CPU oppgradering.

 

Ytelsesmessig for CPU'en vil det være minimalt så hvis Intel treffer godt med Nehalem på første forsøk, vil forspranget til Intel på ytelse ant. bare øke. Men AMD lager meget gode energigjerrige CPU'er og det er meget ønskelig.

 

EDIT:

Jeg har akkurat lagt penger i 8GB DDR2 PC8000(ytterligere 4GB nå nylig) for hovedmaskinen, og hele hovedmaskine skal snart over til S487 fil/multimediaserveren som sårt trenger oppgradering.

 

Så blir det et P45 eller X48 HK til pc'en med enten 8 eller 16GB DDR2. Jeg kommer IKKE til å kjøpe en DDR3 plattform før det koster maks 2500,- for høytytende 8GB DDR3. Man får mye mer for pengene for DDR2 og mengde minne samt latency har mer å si enn hastigheten/minnebåndbredde.

 

Hvorfor 8 og 16 GB? Det er billig og kan man PC klarer man fint å utnytte det til tonnevis av bruksområder som utvider bruksområdet og visse ytelsesområder til maskinen kraftig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DDR3-prisene er nå preget av å være entusiastminne. Når AM3 og nehalem gjør det mer vanlig vil prisene synke. Forhåpentligvis får vi 2*4GB DDR3-1600 til bare 50% mer enn 2*4GB DDR2-800 om et års tid. Altså rundt 1500 kr vs 1000 kr.

 

Når jeg tenker tilbake på sommeren i fjor og spådommene om at DDR3 kom til å ta over raskt så må jeg bare trekke på smilebåndet. De mest optimistiske mente at DDR3-1333 ville koste det samme som DDR2-800 allerede rundt juletider 2007. De mest pessimistiske mente det kunne vente helt til juletider i år. Jeg tippet noe midt i mellom (nå), mens majoriteten ønskedrømte nok litt mye og regnet med påsken i år (TG).

Lenke til kommentar
Ellers når det gjelder CPUen så har ikke den så mye mer nytt en krymping til 45nm(håper jeg da?), støtte for 2 minnestandarder og 2 HTT versjoner. AM3 HK får vel HTT3 mens AM2 HK har HTT2. Så det blir mer en plattform oppgradering enn en CPU oppgradering.

 

Ytelsesmessig for CPU'en vil det være minimalt så hvis Intel treffer godt med Nehalem på første forsøk, vil forspranget til Intel på ytelse ant. bare øke. Men AMD lager meget gode energigjerrige CPU'er og det er meget ønskelig.

Shanghai og Deneb vil få større L3 cache (6mb) samt noen mindre endringer i arkitekturen som ikke er offentligjort ennå.

 

Det er skrevet opptil 20% økning i energieffektivitet (perf/watt), noe av dette vil nok være pga overgangen til DDR3. Antar minnebåndbreddekrevende bruk, mest for servere, vil tjene godt på økt (og raskere?) L3 cache. Vi vil sikkert ikke se slike økninger i desktop segmentet.

 

HTT3.0 er vel for øvrig ingen nyhet for Deneb (for Shanghai er det vel og merke nytt), AM2+ benytter HTT3.0

Lenke til kommentar

Likmark:

Takk for oppdateringen. Jo stemmer at AM2+ også har HTT3 :). Større L3 cache er definitivt velkomment og vil gjøre mer med ytelsen.

 

Det mest gledelige er uansett at vi får ennå mer energigjerrige CPU'er som vi kan putte i våre AM2 kasser. Jeg har en barebone AM2 som kjører en X2 6000+ og den er ikke så kul på ytelse per watt hehe, så den får nok en CPU oppgradering til en nyere firekjerne etterhvert. Den står hovedsaklig og folder med et durabelig overklokket HD3850OC/ORB og brukes av dattern av og til.

 

Slik sett blir det spennende å se hva slags ytelse jeg kan få i denne boksen for omtrent samme watt forbruket på den nåværende CPUen den har.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Vil noen hovedkort støtte både DDR2 og DDR3 som noen av intel hovedkortene der du kan velge hva du vil bruke?

 

ASrock kommer nok med ett slikt ett. De har jo allerede hovedkort som støtter ddr, ddr2,agp og PCIe på ett kort. :new_woot:

 

siden denne prossesoren har støtte for ddr2 og ddr3 så kommer det sikkert mangen med denne støtten, da ddr2 er priset veldig lavt :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvilken sokkel vill nehalem cpu-en bruke?

LGA1366. Sjekk mer info om det på Wikipedia.

 

Har AMD helt gitt opp to-kjerneprosessorer, eller vil vi se 45 nm Athlon X2 prosessorer (tidligere omtalt som Regor)?

 

Vi har vel enda ikke sett noe til to-kjerneprosessorer basert på Phenom (tidligere omtalt som Kuma).

Jeg tipper Regor blir gjennomført fordi det koster lite ingeniør-ressurser fra AMD. Kuma er vist kansellert for lenge siden.

 

Etter jul tipper jeg AMDs tilbud blir:

Brisbane : Athlon64 X2-serien opp til 2,9 GHz

Regor : Athlon64 X2-serien opp til ca 3,4 GHz

Phenom, Shanghai: X3 og X4 opp til ca 3,2 GHz

Turion X2 Ultra DC-serien: opp til ca 2,6 GHz

Lenke til kommentar
Har AMD helt gitt opp to-kjerneprosessorer, eller vil vi se 45 nm Athlon X2 prosessorer (tidligere omtalt som Regor)?

 

Vi har vel enda ikke sett noe til to-kjerneprosessorer basert på Phenom (tidligere omtalt som Kuma).

 

Dobbelkjerne prosessoren kommer nok, om det blir "kuma" eller "regor" det vil tiden vise:

post-110767-1215676379_thumb.png

 

 

Kuma er vist kansellert for lenge siden.

Det er fortsatt litt usikkert:

Advanced Micro Devices on Wednesday released a short statement claiming that it is still on-track to released dual-core processors based on current process technology and latest micro-architecture in the second half of the year. While the company’s claims clarify the situation from certain prospects, they also raise certain questions.

 

“The speculation is completely untrue. We’re still on track to launch a dual-core – code-named Kuma – part in the second half of 2008. It will be [made using] 65nm [process technology], still be based on the ‘Stars’ core. So, that's coming,” Jake Whitman, a spokesperson for Advanced Micro Devices is reported to have said.

 

On Tuesday a web-site published a news-story claiming that AMD had decided to cancel release of its code-named Kuma processor, which contained two processing engines, was based on the 10th generation AMD micro-architecture (K10) and made using 65nm process technology. According to the web-site, AMD planned to release the chip in July, 2008, whereas according to promises that the chipmaker made to its partners a year ago, the “AMD Phenom X2 dual-core processors” code-named Kuma were due in Q1 2008. Usually AMD uses the term “second half of the year” to indicate late third quarter or fourth quarter.

 

AMD did not provide any actual details regarding release of the code-named Kuma chips, however, implied that instead of the originally planned AMD Phenom X2 brand-name, the chips will carry a different name.

 

“We have never said anywhere along the lines that Kuma was somehow associated with Phenom. Dual-core Phenom? I’ve never seen that on a road map. We have never branded that code name,” Mr. Whitman reportedly added.

 

Even though the dual-core K10 chip made using 65nm fabrication process is still aimed at commercial release, its postponement from Q1, to July and now to even later date indicates that its potential may not satisfy AMD or the market requirements, which causes developer to rearrange its plans.

LINK

 

Edit: fiksa link.

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

6000+ finnes i en 89 og 76 watts utgave også. Den på 76 watt er 3,1 ghz brisbane, men så er det slik at vi må opp i 3,5 ghz brisbane for å ta igjen cachen til winsdor i spillytelse. Så vi kan nok si at 89 watt er den eneste verdig 6000+ modellen.

 

Men en ting er sikkert: vi får virkelig ikke håpe at amd lager en F4 stepping av winsdor nå som amd har kuttet noe volsomt i årsverk. Synes de har satset nok på budsjett markedet, jeg vil ha noe som funker over 1000 kr!

Lenke til kommentar
6000+ finnes i en 89 og 76 watts utgave også. Den på 76 watt er 3,1 ghz brisbane, men så er det slik at vi må opp i 3,5 ghz brisbane for å ta igjen cachen til winsdor i spillytelse. Så vi kan nok si at 89 watt er den eneste verdig 6000+ modellen.

 

Men en ting er sikkert: vi får virkelig ikke håpe at amd lager en F4 stepping av winsdor nå som amd har kuttet noe volsomt i årsverk. Synes de har satset nok på budsjett markedet, jeg vil ha noe som funker over 1000 kr!

 

Det med 500MHz ekstra må til pga manglende cache syns jeg var litt drøyt, mener å ha lest det er 100-200MHz ekstra. Mest i spill, så ca 200MHz ekstra. Utifra de CPUene jeg har testet med 512kb og 1mb cache så er ikke sorkjellen over 200Mhz, hvertfall.

 

Syns en F4-stepping hadde vært fenomenalt! Ikke for at de trenger det, men fordi jeg er glad i K8 :love:

Lenke til kommentar
300 mhz holder vertfall ikke:

 

30-5000_black_3300_comparison.png

 

Mulig det har blitt viktigere siden COD:UO ble lagd, for det er vel det eneste sammenligningsgrunnlaget jeg har, samt endel meninger fra midten av 2006, da jeg kjøpte min ganle X2 3800+.

 

Må si jeg syns det er rart at det er såpass stor forkjell, da ville jeg tenkt at de kanskje burde hatt 1mb per kjerne på brisbane, og 2mb på windsor om mulig. Cache er visstnok relativt billig, har jeg hørt.

 

Men sånn overall-messig er de vel jevngode på snaue 200MHz ekstra frekvens på halv cache-chippene.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Etter jul tipper jeg AMDs tilbud blir:

Brisbane : Athlon64 X2-serien opp til 2,9 GHz

Regor : Athlon64 X2-serien opp til ca 3,4 GHz

Phenom, Shanghai: X3 og X4 opp til ca 3,2 GHz

Turion X2 Ultra DC-serien: opp til ca 2,6 GHz

 

Bare pirke litt, "Brisbane : Athlon64 X2-serien opp til 2,9 GHz" har jo allerede vært i salg en stund

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1947138

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...