Gå til innhold

BK: På Pæler i Longyearbyen


Anbefalte innlegg

Longyearbyens "skyline" er dominert av denne gamle bygningen - Taubanesentralen. Etter hva jeg har forstått, så var det i sin tid et verksted (og omlastningspunkt?) for taubanene (mer om dem i et senere bilde) som førte kull fra gruvene og inn mot byen og utskipningshavnen. I dag står de og forfaller - det er nemlig slik bevaringstanken fungerer på Svalbard. Disse bygningene, og sporene etter gruvedriften, er kulturminner, men naturen skal få lov til å ta tilbake plassen på sin egen måte.

 

post-65389-1214935169_thumb.jpg

Nikon D200 m/Nikkor 18-70 @ 24mm, f/11. Iso 100, 1/160 sek, -1/3EV exp.komp. Kurven er løftet litt i bunnen, og tatt ned igjen mot mellomtonene (mer en d- enn en c-kurve, altså...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette her var skikkelig kult. Spanderer du en tur på meg neste gang, Anew? Det hadde vært artig å vandre rundt der opp med noen fotokompiser, for du har vist oss at det er mye å leke med der oppe.

 

Komposisjon, utsnitt, farger, skarphet - ja, alt stemmer for meg her. Det eneste man kan sette fingeren på er byggene nede til høyre. Men hvor pirkete skal man være.

 

Du gir meg faktisk stor lyst til å reise ut i havgapet for å oppdage disse skattene fra industrialiseringen av våre perifere områder.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke byggene nede til høyre gjør så mye. Litt "nytt møter gammelt"-følelse. Selve bildet er enkelt og greit flott. Jeg ser én ting jeg ikke liker. Det er den lille mursteinen helt til venstre i bildet som er kuttet en smule. Men som PM sier, det er grenser for hvor pirkete det er nødvendig å være.

Lenke til kommentar
Mulig det er tilsiktet men bygningen og nærmiljøet fremstår som undereksponert med lite kontrast. Mulig det er et forbedringspotensiale der.

Du kan nok ha rett i det. Den lave kontrasten var tilsiktet, men det er ikke sikkert det var et riktig valg. På samme måte er det eksponert litt lavt mtp. at solen sto rett på fjellet i bakgrunnen.

 

Her er en versjon med en C-kurve i stedet. Tror jeg liker den bedre.

post-65389-1215025231_thumb.jpg

 

PM: Svalbard hadde nok vært et paradis for en rustelsker som deg. Mye av det, men ikke alltid så tilgjengelig. Man må opp i noen bratte skrenter, hvor man ikke slutter å falle på en stund, om man tråkker feil. Dessverre er nok ikke Svalbardreiser mer rutinemessige for meg enn de fleste andre, så det blir nok med denne ene turen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Dessverre er nok ikke Svalbardreiser mer rutinemessige for meg enn de fleste andre, så det blir nok med denne ene turen.

Du kan jo spandere en tur for det. Jeg holder minnekort og whisky :fun:

 

Tempting :wee:

 

Bildet var ganske herlig. Harmonisk. Svalbard er en veldig tiltrekkende øy! Jeg likte de klare refkleksjonene i vinduene av en eller annen grunn, og himmelen bak. Eneste som trekker ned er de irriterende lagerbygningene nede til høyre : <

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Oi. Nr.2 gjorde definitivt et bra bilde, bedre. Eneste jeg ville ha gjort er å kanskje ha tatt et ekstra bilde litt mer til høyre for å få med mer av fjellene i bakgrunnen. Som et lite panorama/wide-bilde.

Men absolutt bra bilde og sier meg enig i det som er sagt lengre oppe her.

Lenke til kommentar
Flotte farger, fint å se sjøen gjennom det rustne reisverket..det var et stilrent bilde.

RandiA

Meget godt beskrevet. Helt enig i den uttalelsen.

 

Jeg synes ikke byggene nede til høyre gjør så mye. Litt "nytt møter gammelt"-følelse. Selve bildet er enkelt og greit flott. Jeg ser én ting jeg ikke liker. Det er den lille mursteinen helt til venstre i bildet som er kuttet en smule. Men som PM sier, det er grenser for hvor pirkete det er nødvendig å være.

HAHAH! Den hadde jeg aldri lagt merke til om ikke du informerte om den :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...