Gå til innhold

Filmer man MÅ se før man dør?


CypheroN

Anbefalte innlegg

Ja, hvilke(n) film(er) mener du man bør få med seg her i livet, og hvorfor akkurat den/de ?

 

Selv mener jeg Requiem for a dream, det er ikke min yndlingsfilm, men jeg synes det er noe alle burde se. Burde vært pensum på ungdomsskolen. American History X synes jeg også er en bra kandidat.

 

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349

The Shawshank Redemption

 

Et ord gjentar seg gang på gang oppe i hodet mitt etter at jeg så denne filmen, og det ordet er: Nydelig.

 

Link til : IMDB

Lenke til kommentar
The man from earth.

Kjempefilm, ikkje den mest spennende starten, men ufattelig bra.

Har nok sett den rundt 10 ganger totalt, og blir ikkje lei.

Helt enig, virkelig søt/sjarmerende film.

Synes også Greven av Monte Cristo er en film man MÅ se før man dør. Har sett den nyeste versionen over 20 ganger, og 3 av de eldre 3-5 ganger hver. Er jo en super story, og jeg synes regissøren har fått fram historien relativt bra.

Lenke til kommentar

Det kommer ann på hva slags filmer du liker, men jeg kan nevne noen få.

 

Titanic: Det aller meste er tatt direkte fra fotografier, samtaler med overlevende, logbøker og så videre for å gjøre det så autentisk som mulig. For eksempel er det en scene der en liten gutt leker med en ball i bakgrunnen. Den gutten eksisterte i virkeligheten. ;) Så denne syv ganger på kino og har sett den minst fem, seks ganger på dvd i ettertid, og den blir aldri gammel. Fantastisk film alle bør se.

 

Fredag 13de: En av filmene som skapte slasher-sjangeren, og derfor et must.

 

Nightmare On Elm Street: Selv den dag i dag er Freddy Kruger et kjent navn og et ikon innen skrekkfilmer. Dette er filmen som startet alt sammen.

 

Plan 9 From Oter Space: Dette er offisielt den dårligste filmen som er laget, selv om mange tydeligvis har prøvd å lage verre filmer. Mariah Carey spilte jo i en film... :p

 

Star Wars Episode IV: Sier seg selv.

 

The Phantom Of The Opera: Lon Chaney Sr var en av datidens største skuespillere i sin sjanger, og her er han i storform. Ja, det er en stumfilm, og ja, det er sort/hvitt, men hva så?

 

The Abyss: Klaustrofobisk, rar, spennende, morsom, bra effekter, bra historie, bra skuespillere... kort sagt utrolig bra film alle bør se.

 

The Crow: Hvor tror dere jeg fikk nick'et fra? :D Elsker denne filmen. På den ene siden er det en ren voldsfilm, men på den annen side er den tristere enn selv Titanic. Eric Draven vender tilbake fra graven for å ta hevn, så han får gå amok og drepe for fote, men verken han eller vi klarer å glemme hvorfor han tar hevn i første omgang. Kombinasjonen ble magisk. :)

Lenke til kommentar
Det kommer ann på hva slags filmer du liker, men jeg kan nevne noen få.

 

Titanic: Det aller meste er tatt direkte fra fotografier, samtaler med overlevende, logbøker og så videre for å gjøre det så autentisk som mulig. For eksempel er det en scene der en liten gutt leker med en ball i bakgrunnen. Den gutten eksisterte i virkeligheten. ;) Så denne syv ganger på kino og har sett den minst fem, seks ganger på dvd i ettertid, og den blir aldri gammel. Fantastisk film alle bør se.

 

Fredag 13de: En av filmene som skapte slasher-sjangeren, og derfor et must.

 

Nightmare On Elm Street: Selv den dag i dag er Freddy Kruger et kjent navn og et ikon innen skrekkfilmer. Dette er filmen som startet alt sammen.

 

Plan 9 From Oter Space: Dette er offisielt den dårligste filmen som er laget, selv om mange tydeligvis har prøvd å lage verre filmer. Mariah Carey spilte jo i en film... :p

 

Star Wars Episode IV: Sier seg selv.

 

The Phantom Of The Opera: Lon Chaney Sr var en av datidens største skuespillere i sin sjanger, og her er han i storform. Ja, det er en stumfilm, og ja, det er sort/hvitt, men hva så?

 

The Abyss: Klaustrofobisk, rar, spennende, morsom, bra effekter, bra historie, bra skuespillere... kort sagt utrolig bra film alle bør se.

 

The Crow: Hvor tror dere jeg fikk nick'et fra? :D Elsker denne filmen. På den ene siden er det en ren voldsfilm, men på den annen side er den tristere enn selv Titanic. Eric Draven vender tilbake fra graven for å ta hevn, så han får gå amok og drepe for fote, men verken han eller vi klarer å glemme hvorfor han tar hevn i første omgang. Kombinasjonen ble magisk. :)

 

bra innlegg.

Lenke til kommentar

Store deler av IMDb lista er egentlig must å se. Pixarfilmer, Tarantinofilmer, Kubrickfilmer, actionoklassikere (Michael Bay, Die Hard), gamle hollywoodklassikere som 12 Angry Men og To Kill a Mockingbird, samt nyere klassikere som Shawshank Redemption og Schindler's List bør de fleste ha sett før de går duken.

 

World Cinema burde også de fleste få med seg. Kieslowskis Trois Couleurs-triologi og periodefilmer av Kurosawa er to gode pekere.

Lenke til kommentar
The Phantom Of The Opera: Lon Chaney Sr var en av datidens største skuespillere i sin sjanger, og her er han i storform. Ja, det er en stumfilm, og ja, det er sort/hvitt, men hva så?

 

Bør følges opp med utgaven fra 1943 med Claude Rains, "The man with the thousand voices". Denne er jo litt spesiell med tanke på plottet, så absolutt severdig. Selv om den ikke er satt pris på av fanskaren, synes jeg den ikke bør glemmes- ;)

 

Kan vel også nevne The Mummy. Boris Karloff spiller mumien som våkner og skal gjøre seg udødelig. Etter sukseen Karloff hadde med Frankenstein blir han bare titulert som "Karloff the Uncanny" på plakaten for The Mummy.

Endret av hawaii2k
Lenke til kommentar

Fight Club er en film man må få med seg. Skuespillet er bra, historien er bra, "filosofien" er bra; kort sagt en av mine absolutte favoritt filmer. En utrolig rå og voldelig film med flere episke scener man bare må få med seg. Den beskriver den tomme verden vi lever i som konsumenter, og hvorfor vi ikke skal la samfunnet bestemme hvordan vi lever livet vårt.

 

“Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need.” - Tyler Durden, Fight Club

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...