Gå til innhold

– Mer fokus på PC, Microsoft (PC)


Anbefalte innlegg

At microsoft slipper til Konsoll først er vell åpenbart, og det er ikke noen andre å takke for det enn PC brukerne selv.

 

Grunnen er enkelt. Å cracke og bruke et pirat PC-spill er utrolig lett og noe alle kan gjøre. Å spille Piratspillpå konsoll krever mer og er derfor mye mindre attraktivt for "folk flest".

 

Dersom microsoft hadde sluppet på både PC og konsoll ville mange derfor ha lasted ned Pirat utgaven til PC og gidd faen i å kjøpe noe som hellst. Slik det er nå kjøper konsollfolka spillet i steden for å laste det ned på intranetz

 

Er litt enig med Blizzard jeg også, jeg er veldig glad i å bruke pcen min. Men blir flere ganger tvunget til å spille enkelte spill først til 360en. Jeg liker for det meste å spille på pcen bedre enn å spille med konsollen. Får bare håpe Microsoft prøver å satse litt mer på Windows. Jeg vil ha Halo 3 til pc, hva har de å tape på det?

 

at 50% av de poteniselle kundene laster ned en piratversjon på PC i steden for å kjøpe orginalen til konsoll...

Klart mange kommer til å laste det ned, men slik er det bare på pc. Jeg er imot nedlastingen av spill, men mange ville nok kjøpe Halo3 til pc bare for å spille det online. Enspilleren er uansett ikke spesielt mye å skryte av :p

Endret av master_al
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

On-line registrering av spill som HL2 må vel ha ført til mindre piratkopiering?

 

MS har større konkurranse på konsollmarkedet enn OS markedet der de allerede nesten har monopol, selvfølgelig må de legge mer vekt på konsoller ... snart også i kanskje på Windows på grunn av økende brukermasse på Mac og Linux som kan føre til at flere spill blir multi-OS.

 

Forskjellen mellom PC og konsoll blir også mindre, på konsoll kan man nå laste ned patcher, ekstramatreale, på noen spill bruke mus og tastatur og man har i tillegg HW som er støttet på alt som er gitt ut. Til og med på konsoll blir spill utgitt med store mellomrom fra konsoll til konsoll.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Myten om at folk må oppgradere hver gang et nytt spel kjem er nettopp det, en myte.

Og for øvrig så utvikles det atskillig flere spel til PC enn til PS3 eller Xbox360, og det er mange "exclusives" også, som sikrer at kvaliteten på spelet samt interfacen dummes ned til konsollmassen.

 

Ubisoft er kanoneksempel på misforstått digital distribusjon, all den tid dei ikkje ønska Steam å tilby deira katalog til eksempelvis det europeiske markedet. Derfor blei Assasins Creed holdt borte frå oss...

Morsomt at de fleste spørsmål om pc kjøp her på forumet har lignende topic som, hjelp til å kjøpe pc som takler Age of Conan/crysis osv.

 

Ubisoft vil helt sikkert legge ut spillene sine digitalt etterhvert, men regner med at de ikke vil benytte seg av steam men heller lage sitt eget system, noe ala EA har gjort. På den vil de sitte igjen med mest mulig av pengene. Men som sagt, så er det ingen tvil om at Ubisoft har størst fokus på konsoll, dernest pc.

Lenke til kommentar
Windows som spillplatform går rett vest for tiden. Ikke bare må vi vente lenge må multiplatform-spill. Vi må også slite med tvilsomme kopibeskyttelser, aktiveringer, CD--keys (Er forsåvidt greit nok), og mye annet konsoll-eiere slipper å tenke på.

Tvilsomme kopibeskyttelser er blitt blåst voldsomt opp i media, og alle går rundt livredd for starforce etc - men alikevel er det veldig få som faktisk har hatt problemer med det. Aktivering og slikt er bare et problem på piratversjoner. En engangaktivering for å spille det er et betydelig problem? Ærlig talt, da ligger terskelen lavt. Litt vel lavt.

Lenke til kommentar
Aktivering og slikt er bare et problem på piratversjoner. En engangaktivering for å spille det er et betydelig problem? Ærlig talt, da ligger terskelen lavt. Litt vel lavt.

Det ser ut til at det er blitt motsatt. At det er på piratutgavene man slipper tull med malware og virus i spillet. Mens man på orginalplata må legge inn virus for å "aktivere". Ref. Ikke kjøp spill fra Electronic Arts og andre som har SecuROM, det kan koste deg DYRT! tråden. Heftig utvikling. Før var det tryggest å kjøpe orginalt, nå er det tryggest å laste ned en piratutgave hehe. Da slipper man stort sett virus hvertfall.

Lenke til kommentar

Det er godt at noen beholder PC som hovedfokus på spillsiden, ellers vil jo alle som selger PC hardware tape stort på det. Det er sjelden jeg hører "Nei jeg skal bygge en ny rigg til 10-15k nå fordi den nye OpenOffice er så fet".

Men det gjør ikke noe om MS slakker fokuset, det betyr kanskje at vi får fler spill på Linux og OpenGL 3.0.

 

Hvem vil vel sitte igjen med å kjøpe PC spill som er dårlig portede Xbox360 utgaver med begrensede textures og optimalisert for lavere oppløsninger og mye dårligere hardware? Vel vi slipper jo å kjøpe ny hardware? Men da kan vi liksågodt slutte med oppgraderingshysteriet og kjøpe hver vår konsoll for spill.

 

Men jeg håper Linux får et spilløft.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Skal ikke så mye til å gi ut spill samtidig på PC og Xbox 360 nei. Spesielt da begge platformer benytter seg av DirectX for grafikk.

 

Edit: Halve opplevelsen i Blizzards spill er jo onlineopplevelsen. Singleplayer-campaignene utgjør en stor del av opplevelsen, for all del. Men når man er ferdig med kampanjen er det jo multiplayern som gir underholdningen. Tenk deg Starcraft II Custom games for eksempel. Jeg hadde neppe spilt Warcraft 3 tre timer hver dag nesten, om det ikke var for custom games. Så nei, jeg tror faktisk ikke piratkopieringen blir et veldig stort problem for Blizzard. Selvfølgelig vil det alltid være noen som piratkopierer, men de får til gjengjeld ikke den fulle opplevelsen.

 

Jeg storkoser meg enda med WarCraft 3 da folket jeg møter cheater hver gang, sitter kun å spiller storyen og custom games mot boter ;)

Det pc trenger er mye sikrere system, for eks 360 sitt, viss man piratkopierer og spiller onlinedelen blir du sperret. Ja det finnes nok pirater til 360, men ikke så stor grad iforhold til pc der kan det komme opp i mot 1 solgt spill 25 har lastet det ned :p

 

Men det er mangen her inne som antyder pc er best pga du kan skaffe spill gratis og du trenger kun å betale 4000kr for en pc som knuser 360/PS3 grafiskt, noe som er helt feil...

 

Synes Microsoft burde satse det dem har på 360 og videre da det er mye mer penger å tjene med å lage spill til konsollene først. Kan ta ett eksempel: Crysis til PC litt under 2millioner eksemplarer siden i november 2007 og Halo 3 til 360 som kom i september 2007 er kun til 360 har solgt godt over 6-7 millioner eksemplarer, her er det snakk om mye større salg enn for eks Crysis til pc.

 

Kansje derfor fokuset til 360 er større enn det er til pc pr.idag

Lenke til kommentar
Myten om at folk må oppgradere hver gang et nytt spel kjem er nettopp det, en myte.

Og for øvrig så utvikles det atskillig flere spel til PC enn til PS3 eller Xbox360, og det er mange "exclusives" også, som sikrer at kvaliteten på spelet samt interfacen dummes ned til konsollmassen.

 

Ubisoft er kanoneksempel på misforstått digital distribusjon, all den tid dei ikkje ønska Steam å tilby deira katalog til eksempelvis det europeiske markedet. Derfor blei Assasins Creed holdt borte frå oss...

Morsomt at de fleste spørsmål om pc kjøp her på forumet har lignende topic som, hjelp til å kjøpe pc som takler Age of Conan/crysis osv.

 

Hva er poenget ditt? Når folk først kjøper nytt vil de gjerne ha noe som takler de nyeste spillene bra, det betyr ikke at de skifter ut en maskin de kjøpte forrige gang det var noen nye spill på banen, mest sannsynlig er den eksisterende PCen flere år gammel.

 

AtW

 

 

de kan godt legge mer fokus på PC ja, men synes det blir dumt å gi opp konsol markedet. visse typer spill passer best til en av delene og slik er det bare

 

Jeg mener det ikke er slik, såfremt jeg har muligheten bruker jeg alltid PCen til å spille, PCen kan kobles til skjerm, den er stillere, raskere, og har enorme mengder input-enheter. Og egner seg dermed bedre til alle typer spill, om man legger til rette for det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Windows som spillplatform går rett vest for tiden. Ikke bare må vi vente lenge må multiplatform-spill. Vi må også slite med tvilsomme kopibeskyttelser, aktiveringer, CD--keys (Er forsåvidt greit nok), og mye annet konsoll-eiere slipper å tenke på. Nå er jeg så heldig at jeg er innehaver av en konsoll. Men jeg har da lyst til å spille på PC også. Ingenting er bedre en strategispill på PC. Men slik vi behandles nå er det nesten ikke fristende å kjøpe spill til PC i det hele tatt. Om Microsoft ikke har tenkt til å satse på PC som spillplatform ber jeg spillutviklere å forlate Windows som spillplatform og se mot Linux og opengl som et alternativ.

 

Jeg tror du er inne på noe vesentlig. Digital distribusjon begynner å bli bedre, det er enormt enkelt å kjøpe et spill eller to på steam og kose seg, og det tror jeg endel spillprodusenter begynner å merke også. PC-plattformen selger vel heller ikke dårligere enn før, den vokser bare ikke like fort som konsoller. Men det med OS er nok et viktig punkt, jeg tror det er en hemsko at vi er låst til windows. Man skulle hatt en mer standarisert OS-støtte, noe som hadde gjort at det sprang opp "gaming-OS" som hadde et veldig enkelt interface og lite overhead. Dette hadde nok hjulpet endel.

 

AtW

Lenke til kommentar

om spillutviklerene tenker at majoriteten av kundebasen tenker sånn eller ikke veit jeg ikke men jeg tror at mange tenker at det er enklere med en konsoll som du bare kan koble rett til tv'n for så å sette seg ned i sofaen behagelig og slappe av med et spill på en skjerm som vanligvis er litt større enn en pc skjerm vanligvis er.. dette vet jo sikkert de fleste som skriver her at er like mulig med pc ved å koble pcn til tvn. jeg for min del har koblet pc til 42" tv gjennom hdmi og koser meg med nydelig grafikk i sofaen. så jeg synes det er synd at pc spill ikke slippes samtidig som konsoll. men for å kunne spille nye spill uten noen form for treghet eller "hakking" må man ha en temmelig kraftig pc.. og etterhvert som nye spill kommer og tiden går må man oppdatere pcn. dette kan bli dyrt og skremmer nok mange gjennomsnittsgamere. jeg synes dette virker logisk men det er bare noe jeg har tenkt meg fram til..

Lenke til kommentar

Blizzard støtter jo Mac som spillplatform, så hvorfor Windows skal forbedres skjønner jeg ikke helt. Windows Vista er fordømt og ubrukelig. Jeg synes det er på tide at spillindustrien får opp øynene og satser bredere, spesielt på Linux. Linux er egentlig den perfekte spillplatformen, da det kan skreddersys til å passe spillene perfekt.

 

Med virtualisering vil man kunne starte opp en helt egen Linux-partisjon for spillene man ønsker å spille, der alt er tweaket og tilpasset til å kjøre spillet så perfekt som det kan spilles.

 

Jeg håper Microsoft ikke svarer til Blizzards forhåpninger og heller fortsetter å ignorere PC-plattformen slik at Blizzard og alle andre PC-spillutviklere tvinges til å se til andre operativsystemer i langt større grad enn de gjør i dag. Det vil alle PC-spillere tjene på.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvor det er Blizzard vil med dette, MS har lagt til rette for utvikling av spill til PC ved å utvikle og videreutvikle Direct X. Om MS ikke brydde seg om PC som spillplatform hadde de gitt blankoen i DX og lagt all fokus over på konsollene. Men nå er ikke det tilfellet.

 

Klart MS er ute etter å tjene penger, finnes det overhode noen selskap som er opprettet med det formålet å ikke vil tjene penger (da tenker jeg ikke på veldedighets organisasjoner)?

 

Synes MS gjør mye for spill på PC, de gir utvklerne noe å jobbe med og opp mot.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med ATW om at man bør lage et eget gaming OS til PC. Jeg kan ikke forstå at hvorfor ingen lager noe lignende det man har på Xbox360 eller PS3 men for PC. Så har man alt man trenger for å spille og litt enkel internettfunksjonalitet. Man dualbooter for å få det opp eks, eller et ikon i ditt kontor OS som rebooter maskinen inn i Gaming OS'et.

 

Jeg håper dette kommer.

Lenke til kommentar
Blizzard støtter jo Mac som spillplatform, så hvorfor Windows skal forbedres skjønner jeg ikke helt. Windows Vista er fordømt og ubrukelig. Jeg synes det er på tide at spillindustrien får opp øynene og satser bredere, spesielt på Linux. Linux er egentlig den perfekte spillplatformen, da det kan skreddersys til å passe spillene perfekt.

 

Med virtualisering vil man kunne starte opp en helt egen Linux-partisjon for spillene man ønsker å spille, der alt er tweaket og tilpasset til å kjøre spillet så perfekt som det kan spilles.

 

Jeg håper Microsoft ikke svarer til Blizzards forhåpninger og heller fortsetter å ignorere PC-plattformen slik at Blizzard og alle andre PC-spillutviklere tvinges til å se til andre operativsystemer i langt større grad enn de gjør i dag. Det vil alle PC-spillere tjene på.

 

Jeg er i utgangspunktet enig med deg. Lages det en dist som har fokus på gaming vil jeg prøve den. Mitt problem er at kunnskapsnivået er for lavt til å gjøre mange av de nødvendige endringene/tweakingen som ofte må til. Og jeg er ikke for lat til å lære/prøve men det gjør vondt i viljen når AoC eller Mass Effect ligger klart til bruk foran PCen.

I windows er det jo stort sett bare å sette i CD og kjøre standard installasjon. Selvfølgelig gjelder ikke dette gamere, men hvor mange prosent av markedet kan kategoriseres som det? Forbrukeren er ofte minste felles multiplum og de gidder ikke tweake et "hjemmelaget" OS, plug and play FTW

 

Jeg mener at PC er den ultimate spillplattformen med det beste brukergrensesnittet (mus, tastatur gamepad)Men for folk flest tror jeg terskelen for å spille konsollspill er lavere, kos med øl, kompiser og Xbox360/PS3/Wii.

 

Hadde jeg laget spill i dag ville jeg satset på de 50% av markedet som ikke blir unyttet i dag, nemlig jenter. Og laget spillet på konsoll slik at det bare var å plugge det i og trykke start for å ha det gøy i stua.

Lenke til kommentar
Lages det en dist som har fokus på gaming vil jeg prøve den. Mitt problem er at kunnskapsnivået er for lavt til å gjøre mange av de nødvendige endringene/tweakingen som ofte må til. Og jeg er ikke for lat til å lære/prøve men det gjør vondt i viljen når AoC eller Mass Effect ligger klart til bruk foran PCen.

I windows er det jo stort sett bare å sette i CD og kjøre standard installasjon. Selvfølgelig gjelder ikke dette gamere, men hvor mange prosent av markedet kan kategoriseres som det? Forbrukeren er ofte minste felles multiplum og de gidder ikke tweake et "hjemmelaget" OS, plug and play FTW

Grunnen til at det er en del tweaking i Linux er rett og slett av den grunn at spillene ikke er støttet i Linux, men om du spiller spill som har native Linux installasjon så er det nesten som i Windows. På gratisspill, du finner link til en tråd i signaturen min som viser noen av dem, er det bare å huke av og klikke install i pakkeprogrammet eller skrive noe som "apt-get isntall nexuiz" og spillet blir lastet ned, installert og gjort klart til bruk om det ligger i pakkebrønnene.

 

Jeg mener at PC er den ultimate spillplattformen med det beste brukergrensesnittet (mus, tastatur gamepad)Men for folk flest tror jeg terskelen for å spille konsollspill er lavere, kos med øl, kompiser og Xbox360/PS3/Wii.

 

PS3 (kanskje også 360) har mulighet for å bruke tastatur og mus på enkelte spill, at produsentene ikke legger opp til det på konsollspill er ikke maskinen sin feil, mulighetene ligger der i maskinen.

Lenke til kommentar
PS3 (kanskje også 360) har mulighet for å bruke tastatur og mus på enkelte spill, at produsentene ikke legger opp til det på konsollspill er ikke maskinen sin feil, mulighetene ligger der i maskinen.

 

PC har potensial til å kjøre alle spill til konsoll også, og bruke alle kontrollenheter konsoller bruker (inkludert wiimote), det er jo kjedelig at mulighetene ikke utnyttes, men som konsument så hjelper det ikke med muligheter, om de ikke er imlmentert i praksis. Derfor kjøper jeg konsoller også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Grunnen til at det er en del tweaking i Linux er rett og slett av den grunn at spillene ikke er støttet i Linux, men om du spiller spill som har native Linux installasjon så er det nesten som i Windows. På gratisspill, du finner link til en tråd i signaturen min som viser noen av dem, er det bare å huke av og klikke install i pakkeprogrammet eller skrive noe som "apt-get isntall nexuiz" og spillet blir lastet ned, installert og gjort klart til bruk om det ligger i pakkebrønnene.

Takker og bukker, skal sjekke ut den.

 

 

Med tanke på at PC er spillplattformen var like mye at man kan oppgradere jevnlig uten de alt for store utgiftene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...