Gå til innhold

Velge riktig utdanning (advokat f.eks)


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Jeg har alltid hatt lyst til å bli advokat, men tviler egentlig på at det er realistisk. Vet bare at man må ta 6 års studie først, og for å komme inn må du ha sykt høyt snitt fra videregående. Jeg har ganske dårlig snitt fra videregående, spesielt siste termin. Hva er snittet for å komme inn? Er det ingen annen vei inn enn bra snitt fra videregående? Er veldig interessert.

 

Det jeg også har tenkt på er polithøgskolen... men jeg er opptatt av god lønn da :p, og grunnlønna er ikke mye å skryte av. Hva er lurt å ta av videreutdanning etter politihøgskolen for å få bedre lønn og hvor høyt opp kan du komme? Hehe.. Har hørt man kan bli politiadvokat, hvordan blir man det og hvordan er det å jobbe som politiadvokat f.eks?

 

Og generelt hva har jeg mulighet til med ca 3,5 i snitt fra VG allmenn (uten å ha regnet med ekstrapoeng)? Jeg vil gjerne få vite om andre muligheter. Kunne tenke meg å studere alt mulig, så lenge jeg kan få en jobb med høy lønn! Hehehe

Har hørt at BI er lurt sted å studere for å få en godt betalt jobb, hva skal til for å komme inn og hva er det beste å studere der? JEg ble helt forvirret av å sjekke studetilbudene på hjemmesiden :p

 

Anbefal meg ting som du selv har prøvd eller hørt om!:)

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bli advokat (gjelder også politiadvokat) så trenger du 5 år med studier (var 6 tidligere).

 

For å sjekke poenggrensene fra i fjor kan du se på:

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statist...vara_hoved.html

 

Studiet heter rettsvitenskap og finnes i Oslo, Bergen og Tromsø. (Det finnes noen private alternativer hvis du ikke har gode nok karakterer for å komme inn her.) Søk på forumet, flere tråder om dette.

 

For å bli advokat så må må du jobbe minst to år som advokatfullmektig for så å søke om bevilling. Ikke alle som fullfører jus-studiet blir advokater.

Lenke til kommentar
Jeg har ganske dårlig snitt fra videregående, spesielt siste termin.

 

Det jeg også har tenkt på er polithøgskolen... men jeg er opptatt av god lønn da :p

 

Her er det noe som skurrer. Penger kommer som en følge av hardt arbeid, det gjør ikke 3,5 i snitt...

Lenke til kommentar

Hva slags troll er du?

Går fint ann å bli rik uten å gjøre noe spesiell innsats.

 

Jus må man ha 5 i snitt. Politi går det mer på det fysiske og at man er skikket som person. BI sitt mest prestisjefylte studie er siviløkonomstudiet.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Hva slags troll er du?

Går fint ann å bli rik uten å gjøre noe spesiell innsats.

 

Jus må man ha 5 i snitt. Politi går det mer på det fysiske og at man er skikket som person. BI sitt mest prestisjefylte studie er siviløkonomstudiet.

 

ja, men han kommer ikke inn på siviløkonomistudiet. Går vildig fint ja, faktisk er det utrolig enkelt, rart det ikke er flere rike.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Hvor kan jeg se om det er ledige plasser nå? Hørte om no som heter restetorg... Vil begynne å studere så fort som mulig!

 

Hva KAN jeg søke på på BI? Og hva er det lureste? De fleste bachelorstudiene ser spennende ut, men jeg må vite hva som er lurest og hva som er den sikreste veien til penger og suksess! Hehe... nei har ikke de sterkeste karakterene fra VG (selvom det startet ganske bra), men det skyldtes litt mangel på motivasjon, var lenge bestemt på å ta en annen utdannelse etter VG som jeg angrer litt på. Men nå er jeg 100% motivert på å jobbe hardt om jeg skulle komme inn på studier nå!

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg se om det er ledige plasser nå? Hørte om no som heter restetorg... Vil begynne å studere så fort som mulig!

 

Hva KAN jeg søke på på BI? Og hva er det lureste? De fleste bachelorstudiene ser spennende ut, men jeg må vite hva som er lurest og hva som er den sikreste veien til penger og suksess! Hehe... nei har ikke de sterkeste karakterene fra VG (selvom det startet ganske bra), men det skyldtes litt mangel på motivasjon, var lenge bestemt på å ta en annen utdannelse etter VG som jeg angrer litt på. Men nå er jeg 100% motivert på å jobbe hardt om jeg skulle komme inn på studier nå!

 

For sent...

Lenke til kommentar

Eg går moglegens ein smule OT her, men de skal investera dykkar beste år, i ei utdanning de ikkje har spesifisert framfor dykk enno? Faren er der for at de står igjen med ei utdanning de ikkje vil nytta, enkelt og greit for at de har vorte vaksne, og fått augene opp for at pengar ikkje er alt ...

 

Er det pengar de er ute etter, kan de anskaffa eit spikerforkle, og starte i byggebransjen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Han sier at penger ikke er alt her i verden. Man må også finne et yrke som man trives med.

Trives godt med et yrke som man tjener penger på :) hehe neida, men både økonomi og jus er noe jeg tror jeg kunne trives med, spesielt å bli advokat. Alltid vært interessert i det

 

DigitaL BlasteR: Ja det ser sånn ut! men er det noe lettere å komme inn der da? Hmmmmm. Det er i Oslo det og da?

Når du skal søke jobb, har det noe å si hvor du har gått, på Treider eller UiB f.eks? Er vel like bra å ha gått et annet sted?

Lenke til kommentar

Hvis du hovedsakelig er ute etter god lønn, bør du etter min mening heller gå for siv.øk-linja eller andre økonomilinjer. Jus-studiet er, etter hva jeg har hørt, langt og svært krevende, og å bli fullmektig advokat tar lang tid. Advokater kan tjene veldig mye, men veien dit er som sagt lang og krevende. Men du må selvfølgelig gå for den utdanningen du føler passer deg best ;)

 

Treider krever kun generell studiekompetanse. Det er en privatskole i Oslo der du betaler årlig, akkurat som på BI. Mer info finner du her: http://www.treider.no/college/pages/studietilbud.asp?Cat=16. Jeg vet jeg ikke om arbeidsgivere foretrekker søkere fra universiteter enn Treider, men jeg tror personlig at søkere fra UiB, UiO osv stiller sterkere i arbeidsmarkedet. Mer om dette må du nesten finne ut på egenhånd=).

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Har vel egentlig ikke sjangs på noen ting annet enn politihøgskolen med snitt under 4? Man må vel ha bra snitt for å komme inn på BI?

 

Kommer til å ta noen privatisteksamener uansett for å bedre snittet...men når er dette mulig, noen som vet? Vil jo bli ferdig så fort som mulig

Lenke til kommentar
Har vel egentlig ikke sjangs på noen ting annet enn politihøgskolen med snitt under 4? Man må vel ha bra snitt for å komme inn på BI?

 

Kommer til å ta noen privatisteksamener uansett for å bedre snittet...men når er dette mulig, noen som vet? Vil jo bli ferdig så fort som mulig

 

Du kommer ikke inn på politihøgskolen med under 4 i snitt :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Har vel egentlig ikke sjangs på noen ting annet enn politihøgskolen med snitt under 4? Man må vel ha bra snitt for å komme inn på BI?

 

Kommer til å ta noen privatisteksamener uansett for å bedre snittet...men når er dette mulig, noen som vet? Vil jo bli ferdig så fort som mulig

 

Du kommer ikke inn på politihøgskolen med under 4 i snitt :)

Det eneste kravet phs oppgir er 3 i snitt i norsk... ellers ser de jo mest på fysikk og personlige egenskaper, har jeg hørt av de som selv har søkt. Kan du begrunne hvordan du kan være 100% sikker på at en søker til phs blir kontant avskrevet med et snitt dårligere enn 4, uansett andre forutsetninger (f.eks komme rett fra lederutdanning i forsvaret)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...