Gå til innhold

Velge riktig utdanning (advokat f.eks)


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Men er det nesten verdt det å søke når jeg har såpass dårlig snitt og ganske høyt fravær? <_< På BI og jus-studier må det vel være en god del andre med høyere snitt enn meg som ikke kom inn... har jeg noe særlig sjangs mot dem?

(bare for å være litt realistisk før jeg bruker masse tid på å gjøre klar søknader)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Sjanse mot andre som også søker etter fristen, og som sannsynligvis har langt mer å vise fram av resultateter fra videregående...

Hvor finner jeg hvor mye det koster på BI?

Lenke til kommentar

http://www.bi.no

http://www.bi.no/Content/Study____46337.as...container=60702

 

Du kommer nok inn på BI, men med tanke på det vil koste deg ca 50k i året i studieavgift så bør du være sikker på at du er motivert og klar for å jobbe med fagene. BI er ikke noe man cruiser igjenom.

 

Kommer du ut med en Bachelor grad innenfor øk med B i snitt, så kan man ta Mastern på NHH.

Endret av 40mm
Lenke til kommentar

Avhengig av søkermassen setter også politihøgskolen hvert år et poeng"krav". Dette er ikke ufravikelig, men som en generell regel kommer ingen inn med færre poeng enn det som er "kravet" hvert år. Det finnes unntak (f. eks. for minoriteter), og det finnes andre måter å skaffe seg poeng på enn høyt karaktersnitt, men ifølge Politistudent bør en ha ca. 4 i gjennomsnitt for å komme inn. At en MÅ ha 4 i snitt er dog ingen absolutt sannhet.

Lenke til kommentar
Opptakskrav

 

Søkere som tas opp må oppfylle følgende formelle krav:

 

Norsk statsborger

Plettfri vandel

 

Generell studiekompetanse fra videregående utdanning. Minst karakteren 3 i gjennomsnitt for norsk hovedmål skriftlig eller tilsvarende nivå i annet karaktersystem.

Førerkort klasse B

 

Fylt 20 år det året de tas opp

Gode svømmeferdigheter

God helse, dvs. tilfredsstille de til enhver tid gjeldende helsekrav (normalt fargesyn og synsstyrke uten korreksjon på begge øyne som ikke er dårligere enn 5/10, 6/12, 0,5)

Nødvendig modenhet og personlig skikkethet for tjeneste i politi- og lensmannsetaten

Bestått fysisk test fastsatt av Politihøgskolen

 

 

 

 

I totalvurderingen blir det også lagt vekt på:

Muntlig og skriftlig framstillingsevne

Trygghet i intervjusituasjonen

Motivert og reflektert i forhold til politirollen

Modenhet, herunder empati og vurderingsevne

Naturlig myndighet og naturlig autoritet

Målbevisst og initiativrik

Vurderingsevne

Bevissthet om egne positive og negative sider

 

Itillegg kommer disse medisinske krav:

http://www.phs.no/upload/Opptak/Medisinske%20krav.doc

Lenke til kommentar
Hvordan skaffe seg poeng uten høyt karaktersnitt?

De bruker samme systemet som andre studier. Realfagspoeng, fordypningspoeng, poeng for militærtjeneste/høyere utdanning/folkehøgskole og alderspoeng. Du kan vel få opptil 10 realfagspoeng og fordypningspoeng til sammen, 3 poeng for militærtjeneste og 4 alderspoeng (om jeg husker riktig). Til neste år blir det maks 4 realfagspoeng, 2 poeng for militærtjeneste og like mange alderspoeng.

Med andre ord, kommer du rett fra videregående og har ett fordypningsfag (f. eks. engelsk) og en masse andre 3-timersfag, andreklassefag og valgfag trenger du mye høyere snitt enn en på 23 som har full fordypning i realfag og har gjennomført militærtjenesten.

Du trenger en viss poengsum for overhodet å bli vurdert, i tillegg til resultatet på de fysiske testene. De fysiske testene tror jeg er ufravikelige, mens det kan gjøres unntak fra poengkravet om opptaksnemnda føler for det, f. eks. om du har minoritetsbakgrunn.

Lenke til kommentar
Var ganske sikker på det, ja :) Skjønner egentlig ikke hva jj_89 driver med på dette forumet...

 

Hva betyr rullende opptak?

 

 

Nei vel. Skal ikke skrive mer her jeg, du får ha lykke til på veien mot lykke(?) og rikdom :) Selv om jeg ikke tror du har "what it takes".

 

Avhengig av søkermassen setter også politihøgskolen hvert år et poeng"krav". Dette er ikke ufravikelig, men som en generell regel kommer ingen inn med færre poeng enn det som er "kravet" hvert år. Det finnes unntak (f. eks. for minoriteter), og det finnes andre måter å skaffe seg poeng på enn høyt karaktersnitt, men ifølge Politistudent bør en ha ca. 4 i gjennomsnitt for å komme inn. At en MÅ ha 4 i snitt er dog ingen absolutt sannhet.

 

Det var et par folk fra politihøgskolen på skolen vår for noen måneder siden, og jeg mener de sa at man ifjor opererte på 4,7.

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Nei vel. Skal ikke skrive mer her jeg, du får ha lykke til på veien mot lykke(?) og rikdom :) Selv om jeg ikke tror du har "what it takes".

Du er ikke mye til nytte hvis du ikke har mer å bidra med enn "jeg tror", nei... Er ikke så interessert i din vurdering, for å være ærlig.

 

Takk til andre brukere som har postet konkret info. Jeg skal ta noen telefoner i morgen og høre om ledige plasser/finne info om skoler, så jeg får se om jeg har mulighet til å søke noe

Lenke til kommentar
Var ganske sikker på det, ja :) Skjønner egentlig ikke hva jj_89 driver med på dette forumet...

 

Hva betyr rullende opptak?

 

 

Nei vel. Skal ikke skrive mer her jeg, du får ha lykke til på veien mot lykke(?) og rikdom :) Selv om jeg ikke tror du har "what it takes".

 

Avhengig av søkermassen setter også politihøgskolen hvert år et poeng"krav". Dette er ikke ufravikelig, men som en generell regel kommer ingen inn med færre poeng enn det som er "kravet" hvert år. Det finnes unntak (f. eks. for minoriteter), og det finnes andre måter å skaffe seg poeng på enn høyt karaktersnitt, men ifølge Politistudent bør en ha ca. 4 i gjennomsnitt for å komme inn. At en MÅ ha 4 i snitt er dog ingen absolutt sannhet.

 

Det var et par folk fra politihøgskolen på skolen vår for noen måneder siden, og jeg mener de sa at man ifjor opererte på 4,7.

Kjære lille deg, da var det snakk om 49 poeng. Om en har alle realfags- og fordypningspoengene har en 10 ekstrapoeng allerede der. Så kommer poeng for militærtjeneste/høyere utdanning/folkehøgskole og alderspoeng.

Lenke til kommentar
Var ganske sikker på det, ja :) Skjønner egentlig ikke hva jj_89 driver med på dette forumet...

 

Hva betyr rullende opptak?

 

 

Nei vel. Skal ikke skrive mer her jeg, du får ha lykke til på veien mot lykke(?) og rikdom :) Selv om jeg ikke tror du har "what it takes".

 

Avhengig av søkermassen setter også politihøgskolen hvert år et poeng"krav". Dette er ikke ufravikelig, men som en generell regel kommer ingen inn med færre poeng enn det som er "kravet" hvert år. Det finnes unntak (f. eks. for minoriteter), og det finnes andre måter å skaffe seg poeng på enn høyt karaktersnitt, men ifølge Politistudent bør en ha ca. 4 i gjennomsnitt for å komme inn. At en MÅ ha 4 i snitt er dog ingen absolutt sannhet.

 

Det var et par folk fra politihøgskolen på skolen vår for noen måneder siden, og jeg mener de sa at man ifjor opererte på 4,7.

Kjære lille deg, da var det snakk om 49 poeng. Om en har alle realfags- og fordypningspoengene har en 10 ekstrapoeng allerede der. Så kommer poeng for militærtjeneste/høyere utdanning/folkehøgskole og alderspoeng.

 

 

Kjære store deg. Det var snakk om poeng som du kaller det ja, men på min skole pleier vi å snakke om snitt. Jeg har 4,5 i snitt og med militæret og alderpoeng vil jeg gå opp til 4,9 i snitt. Hvordan dere snakker på ditt lille krypinn kan jeg ikke ta høyde for, selv om du har aldri så rett :)

Lenke til kommentar

Man blir ikke automatisk advokat etter studiene. Først må man arbeide som adv.fullmektig i to år. Og det er gjerne mange søkere til hver ledige fullmektigstilling. Litt forenklet kan en si at ens muligheter til å bli fullmektig øker med karaktersnittet (altså fra studiene). Slik sett er det kanhende ikke så lurt å sikte seg inn på dette yrket når en ikke klarte å få mer enn et høyst middelmådig snitt fra vgs.; det er generelt langt vanskeligere å få god karakter som stud.jur. enn som skoleelev. (Derfor tror jeg forresten en del av dem som går Treider o.l. burde valgt annerledes - klarer man ikke å få gode nok karakterer til å komme inn på ordinære jusstudier, klarer man iallfall ikke hevde seg i konkurransen om de "gode" juriststillingene.)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jeg er meget innstilt på å jobbe mer, resultateter fra VG skyldtes mer mangel på motivasjon, jeg har fått mer motivasjon til å jobbe nå. Så jeg tror det skal gå bra. Men nå må jeg begynne med å ta privatisteksamener først for å få flere poeng, hvis jeg ikke er så heldig å komme inn på en eller annen restplass:) ring rundt og hørt hvor det kan være ledig, og at så lenge du er først til mølla driter de i snittet :p

Lenke til kommentar
Jeg er meget innstilt på å jobbe mer, resultateter fra VG skyldtes mer mangel på motivasjon, jeg har fått mer motivasjon til å jobbe nå. Så jeg tror det skal gå bra. Men nå må jeg begynne med å ta privatisteksamener først for å få flere poeng, hvis jeg ikke er så heldig å komme inn på en eller annen restplass:) ring rundt og hørt hvor det kan være ledig, og at så lenge du er først til mølla driter de i snittet :p

 

virker som om du er ute etter det første og ikke nødvendigvis beste, samtidig som du ønsker deg lettest mulig vei. Du klarer nok ikke det presset denne utdanningen fører med seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...