Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljetrykksproblem - Golf mk1 gti 1,8L


Anbefalte innlegg

Eg har ein 83' golf rabbit gti som har hatt ei plagsom oljelampe i 2 år no. I helga sette eg inn oljetrykksmålar for å finne ut korleis det eigentleg stod til og lurer på om nokon kan hjelpe meg med å tyde oljetrykket:

 

- ca 0,3 bar på tomgang

- 0,6-0,7 ved 2000 rpm i 5. gir (det var ved dette tilfellet den gamle oljetrykkslampa lyste)

- 1,5-3 bar ved 2500rpm+

 

Mykje tyder jo på at høgtrykksbrytaren slår inn dersom trykker er under 1 bar, og at lampa dermed lyste med rette. Det er smålekasjar her og der, samt at bilen brukar litt olje, men den har altså gått slik i 2 år (rundt 12000 km).

 

Han eg kjøpte bilen av nemnde aldri noko oljetrykk, men det kan jo sjølvsagt vere at han er ein liten snik. Eg bytta oljen ganske fort, så veit ikkje om dei peip før, men høyres 10W-40 ut som eit ok og problemfritt val?

 

Eg skal snakke med den lokale vw-forretninga i morgon, men det hadde vore fint om nokon kunne bidra med litt kunnskap. Takkar for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du BØR bytte veivlagrene så fort som mulig, i alle fall om du vil beholde motoren din en stund til. (Veivlagre blir ofte kallt rådelager. Veivlagrene ligger mellom veiv og råde. Rammelagrene holder veiva i blokka, de er trolig ok, altså trenger du ikke ta ut veivakselen.)

 

Fram til du bytter lagrene bør du kjøre med tjukkest mulig olje, gjerne noe rundt 10w 60, men det koster.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Okei. Ser no at oljetrykket faktisk er null ved tomgang på varm motor, dette lover jo over hovudet ikkje godt. Takkar for innspel, men eg trur eg let motoren gå til den står (forhåpentligvis meir enn norke veker). Tippar det meste av pakningar og lager er dårlege, samt at oljepumpa sikkert har sett bedre dagar den også. Har snakka med nokre mekanikarar i dag som trur det vil bli dyrare å reparere enn skaffe ein ok brukt motor (det kan jo bli vanskelig også sjølvsagt). men i så tilfelle er jo både 1,8 og 2,0 alternativ.

Lenke til kommentar

Det er ikke lavt oljetrykk før det begynner og rakle i ventilene :p

 

Fyll på noe feit sirup olje så lenge og kjør til det stopper... Koble av oljetrykksbryteren så du slipper den lampa.

 

Leo_ : Hvorfor tror du at det er veivlagrene som er slitt og ikke noe annet? Ikke at jeg jeg veit noen ting, men ser du det på de talla ellerno? Bare nysjerrig..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hadde også en VW diesel som jeg mistet oljetrykket på.

 

Hvordan er det på oppstart av kald motor?

Slukker lampen med engang?

 

Oljepumpen satt bakom registerreima på min bil, så det ble altfor dyrt å skifte oljepumpen, som koster ca.kr.1700

 

Det beste er vel bare å finne en kjørbar delebil med god motor, ta ut motoren og ha den på "lager" til den gamle ikke fungerer lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...