Gå til innhold

Ikke kjøp spill fra Electronic Arts og andre som har SecuROM, det kan koste deg DYRT!


Anbefalte innlegg

Er det noen som ordentlige kildehenvisninger i denne diskusjonen ?

 

Du kan vel trygt si at opprøret mot SecuROM 7 er en grasrotbevegelse av tech savy gamere.

 

Det beste beviset man noen gang kan gi mennesker er å la dem se for seg selv.

 

Du kunne jo installere nyeste versjon av SecuROM og forsøk så å kjøre noen av de overnevnte programmene i tråden... men jeg ville ikke anbefale det.

 

Fenomenet er såpass nytt og tilsynelatende komplisert at det ikke er mye omtalt i mainstreampressen. En del datanyhetssider har noen artikler, men ingen av de går langt nok i å si hva dette programmet POTENSIELT faktisk kan gjøre.

 

Det vi vet helt sikkert er at alle datterselskapene av de som utgir disse spillene er i full fyr med damage control. Går man til de offisielle sidene til mange av spillene som har SecuROM 7 vil du se side opp og side ned med problemer, kontrovers, poster, og til og med offisielle "tricks" for å disable SecuROM som f.eks Maxis har kommet med. Den norske Sims siden går for eksempel så langt som å advare imot den nye patchen.

 

Alle de tekniske aspektene er jeg ikke kjent med, men f.eks http://securom.mustbedestroyed.org forsøker å samle en del av kunnskapen som er der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SecuROM benyttes også av Steam altså. Dette her virket da meget tvilsomt! Jeg liker å ha kontroll på datamaskinen min. Eneste grunnen til at jeg nå kjører Windows er for å spille Half-Life 2, TF2 og nå etterhvert Spore. Hadde det ikke vært for det, og det faktum at hovedkortet og viftefunksjoner fungerer enklest i Vista, hadde jeg gått tvert tilbake til Ubuntu. Der slipper man hvertfall slikt drit!

Lenke til kommentar

Det her er samma dritten som gode gamle StarForce. Værre møkkaprogram skal du lete lenge etter. Kjøpte Gothic 3 da det kom ut, og etter å ha installert spillet ink. StarForce ville ikke brenneren min brenne cder lenger. Ytelsen ble også sterkt redusert uansett hvilket spill jeg spilte, og det trådløse eksterne nettverkskortet mitt begynte å overopphete konstant. Alt løste seg selvfølgelig da jeg reinstallerte Windows... X3 var også et mareritt fra innerste hælvette før de fjerna SF med en patch.

 

Etter å ha kost meg gløgg ihjel med Creature Creatoren til Spore, så hadde jeg tenkt til å kjøpe spillet. Har SecuROM blitt like ille som SF var, ja da kan EA se langt etter pengene mine! Laster det heller ned fra Pirathavna hvis det er eneste mulighet til å få spillet uten rootkit møkk.

Lenke til kommentar

Gothic 3 har då ikkje Starforce? Dei hadde planar om å bruke det, men etter press frå kundane, valgte dei ein annan, ekstremt plagsom, men mindre virusliknande beskyttelse: Tages. I staden for å øydelegge maskina di, øydelegger denne spelet. Eg tok tida på lasting med og utan NODVD-patch på Gothic 3. Resultatet var at både "quickload" og vanleg lasting tok dobbelt so lang tid utan NODVD-patchen. Noko som er rimeleg. Når eg er so dum at eg BETALAR for spelet, må eg rekne med å vente litt lenger enn dei foretrukne brukarane, piratane.

 

Eg ser EA har uttalt seg om saka:

post-77504-1214288984_thumb.jpg

 

Kay

Lenke til kommentar

Denne tråden er jeg seriøst nødt å følge videre *addet til mine innlegg*

 

Trodde ikke SecuROM 7 var så big deal jeg. Er forresten feil tror jeg at pirater klarerer vekk SR7, men at de omgår rutinen for sjekken heller som jeg har skjønt det. Prøv å kjøre et pirat-spill/"sikkerhetskopi" med SR7, på en gammel Daemon Tools versjon(f.eks. 4.81HE), og kjør nyeste Y.A.S.U som 3dje parts program ved siden av og på. Du vil fort se at SR7 av hva jeg har sett er hvertfall inntakt i kopien, men at sjekken er omgått av programmet.

 

Håper virkelig dette ikke klassifiserer til ban da, selv om jeg er klar over at dette kan kobles til "piratiering", så oppfordrer jeg ingen til dette. Kjøper selv masse spill, men får en liten tenkehette av slike innlegg.

Lenke til kommentar

Leste litt på Wiki her, og ser jo nå at SR7 ikke blir unngått i det hele tatt, bare at "triggeren" for rootkitet ikke er med når man starter programmet med en crack.

 

Altså burde det være mulig å kontinuerlig fjerne rootkitet så lenge man ikke starter en triggende applikasjon etter hver install (f.eks. reboot i safemode -> kjør rootkit fjerning -> reboot -> legg til crack, og spill spillet. Og evt da gjøre dette med hver update til spillet du installerer.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Gjett hvem som tok en liten privat protestaksjon, og lastet ned ett spill og brente det på en cd i natt da..

 

Den cd'n skal rammes inn! Kanksje jeg skal kjøpe meg en øyelapp også mens jeg er igang.

 

 

 

Og ja, jeg har den knølete securom tekstfila som det ble snakket om litt før her i tråden, men den ser ikke ut til å ha påvirket noe annet en image-brenne funksjonen. Menmen, skal vel formatere nå snart uansett

 

 

edit:

Ikke en cd, men 4..

Endret av Petersk91
Lenke til kommentar

At ikke EA og resten av spillindustrien skjønner at dette bare skader dem selv er helt utrolig. Hadde et fag om brukergrensesnitt på UiB nå i vår hvor vi var inne på dette med platebransjen vs piratene. For at platebransjen i det heletatt skal ha en sjangs må de gi kundene en bedre eller god nok løsning som gjør at folk heller velger den lovlige versjonen framfor den ulovlige. Greit nok koster den lovlige versjonen penger, men med DRM skaper bare problemer for den lovlige brukeren. Det som skjer da er at enda fler velger å heller ta i bruk de bedre alternativet, nemlig piratkopiering. Dette gjelder også spillindustrien med SR7. De burde heller fokusere på å gi kunden et bedre alternativ som for eksempel lavere priser og ikke minst uten store ulemper som kopibeskyttelse.

 

Spillindustrien bør slutte å tro at de greier å lage en ikke-hackbar beskyttelse. Det kommer aldri til å skje..

Endret av exmx
Lenke til kommentar

Omg de få ned tallene fra piratkopiering med å sabotere de spillene vi faktisk har kjøpt.

Det de sier er jo "Om dere kjøper våre spill så får dere en barnevakt med på kjøpte + ingen mer brenning fordi det er ullovlig i våre tanker"..

 

Det er jo helt latterlig.

 

Hvorfor skal de fuucke opp Brenneren? kan de ikke bare gjøre Brenne cder ulovlig :w00t:

 

Jaja. noe kommer nokk til å skje.. enten taper de rettsak eller gir opp en kamp de aldrig kommer til å vinne.

 

Piratkopiering er for stort for å bli stoppet. dette er verre en nazismen :p

Lenke til kommentar

Si man har spill nevnt i tråden. Vil en uninstall av spillet ikke fjerne skjiten?

 

Og EA; jeg skal aldri, aldri kjøpe et spill av dere igjen.

 

Aldri.

 

Kanskje litt hardt på vei, sier du, men selvom man sitter på toppen av monopolet kan man ikke gjøre som man vil for det. Den fete damen har sunget, kuene har gått hjem: Watch the starburd!

 

BiNko.

Lenke til kommentar

EA og plateselskapene slutter aldri å ta kaka, snakk om å skyte seg selv i foten. Jeg har ikke kjøpt spill fra EA siden Hot Pursuit 2 og akter å fortsette piratkopieringen av spillene deres fremover. Crysis, Mass Effect, har alle spillene, uten securom skiten. Hele pc'n tryna totalt for en stund tilbake da securom først kom, og aldri om det skal inn på pc'n igjen, aldri.

 

Ut ifra hvordan saken blir fremstilt virker som om det er fullt mulig å gå til sak mot dette. Dette er jo totalt uakseptabelt, og jeg kan ikke vente hva de skal si for å forsvare dette.

Lenke til kommentar

Håper EU's svar på datatilsynet fronter en class suit mot EA Games og Sony, og resten av de som er involvert i SecuROM. Spill-, plate- og filmindustrien har fått ta ibruk ulovlige virkemåter alt for lenge. Ikke bare kjøper de seg inn i politiets etterforskning (eks. i Sverige og saken mot The Pirate Bay). De tar også ibruk ulovlig rootkit for å overvåke de lovlydige kjøperne. Jeg blir rett og slett kvalm.

 

Oppfordrer alle til å sende en personlig mail til både EA og Sony. Og for å være sikker på at mailen ikke filtreres ut, kan man la være å legge til SecuROM i emnetittelen. ;)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...