Gå til innhold

Ikke kjøp spill fra Electronic Arts og andre som har SecuROM, det kan koste deg DYRT!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei hei!

 

jeg lasta med demoen av spore creature creator. nå har jeg masse pop-up tull og kan ikke søke på internett. internett går utrolig treigt.

 

Så jeg skal bare formatere hele pcen å starte på nytt jeg! Uten noe EA! (som jeg ikke er noe særlig glad i uansett)

Lenke til kommentar
hei hei!

 

jeg lasta med demoen av spore creature creator. nå har jeg masse pop-up tull og kan ikke søke på internett. internett går utrolig treigt.

 

Så jeg skal bare formatere hele pcen å starte på nytt jeg! Uten noe EA! (som jeg ikke er noe særlig glad i uansett)

Du trenger ikke formatere!

 

Følg langversjonen her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246 og post loggene i kategorien "Antivirus og datasikkerhet", og fortell hvorfor problemet oppsto, så kan vi se hva problemet er, og få mer kunskaper om det... Du blir nesten helt sikkert helt frisk :)

Lenke til kommentar

For min del tror jeg dette er siste krampe trekkning...

 

Single player spill markedet dør sakte men sikkert ut , og mmo`s tar over , og i mmo`s fins det ikke noe som heter kopi sperrer..

 

For min del så bryr jeg meg ikke om det er kopi sperrer uansett, for min del så kjøper jeg spill for online delen, men den dagen EA ødelegger pcn min er den dagen jeg skal sørge for et realt helvete...

 

Men hva om de har sensitiv info om deg, å du blir saksøkt.. kan de i det hele tatt vinne , med tanke på at de har skaffet den infoen ved å "hacke" deg for den infoen?? så hele greia er egentlig å skyte seg selv i ræva... ja de får info om du har en pirat kopi, men de kan ikke bruke den informasjonen mot deg siden den er skaffet på en ulovelig måte.

Endret av MrDarkey
Lenke til kommentar

Det burde være fullt mulig å etablere en plattform for internett-verifisering som klarer seg uten å føkke opp stemninga. Lite brukervennlig, kanskje, men det er snakk om å velge det beste ondet. Noen selskap kjører ikke sikkerhet, men det henger også sammen med målgruppen. Mainstream-kultur vil alltid være mest utsatt for piratkopiering og for inntektstap ved piratkopiering (viktig å skille mellom disse), og at Paradox klarer seg uten DRM betyr ikke nødvendigvis at EA gjør det.

 

Problemet (et av dem) er kanskje at hvis et spill krever internett-tilkobling er det nødt til å være mer synlig i kjøpsøyeblikket enn et djevelsk lite rotsett; om man i det hele tatt opplyses om sistnevnte er det bare i en bortgjemt krok av EULA-en. Til i går var jeg faktisk av den oppfatning at Steam var et slikt system, og ble skuffet da jeg fant securom-antydninger der også.

 

Et annet problem er at selskapene prøver seg på nulltoleranse. Jeg sier ikke at de innbiller seg at de vil klare å sperre alle ute, men det virker som om det er målsetningen i antipirat-arbeidet. Det er dømt til å feile, og fører til sånt som dette. På kort sikt taper bare bransjen på det, men når alle kjører pirat fordi det rett og slett er bedre, står vi plutselig der uten PC-spill. Derfor er det viktig å vise forbrukermakt. Boikott, send mail, klag.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Etter mye om og men, og en en god porsjon googling fikk jeg fjernet SecuROM fra maskinen min som kjører Vista 64 bits. Viste seg å være en relativ lett affære når jeg bare hadde fått satt meg inn i de forskjellige løsningene som finnes på problemet. Min framgangsmåte ble som følger:

 

1. Lastet ned RegDelNull

2. Legge RegDelNull.exe i C:\ (Root)

3. Gikk inn på registeret (Windows-knappen + r, for så å skrive regedit i tekstfeltet og trykke OK)

4. Fant så SecureROM i

 

HKEY_USERS\S-1-5-21-821292423-140985444-2975452153-1000\Software\SecureROM

HKEY_CURRENT_USER\Software\SecureROM

 

5. Startet Windows Commandpromt (Windows-knappen + r, skriver så cmd og trykker OK)

6. Skriver så "CD C:\" (Uten hermetegn, tror ikke dette trinnet er nødvendig, men gjøre det alikevel)

7. Skriver C:\regdelnull og paster første register-adressen og ender opp med:

 

C:\regdelnull HKEY_USERS\S-1-5-21-821292423-140985444-2975452153-1000\Software\SecureROM

 

Trykker enter og svarer "y" (yes) når den spør om jeg vil slette. Gjør det samme med andre adressen, men får da ikke spørsmål om jeg vil slette av en eller annen grunn.

 

8. Starter regedit på nytt (se punkt 3) og sletter SecuROM-mappene manuelt for å være sikker på at alt er vekke

9. Går inn på kontrollpanel -> Utseende og personalisering -> Vis skjulte filer og mapper

10. Haker av for "Vis kjulte filer og mapper"

11. Går inn på "C:\Users\"Dittbrukernavn"\AppData\Roaming" og slettet SecuROM-mappen med shit + delete-tastekommandoen.

12. Til slutt sjekket jeg at Steam og EA-downloader ikke stod på automatisk oppstart, og restartet maskinen. For så å sjekke at alle SecuROM-filer fortsatt var vekke. Ingenting å se.

 

Edit: Dersom du starter eller innstallerer et spill med SecuROM-drm vil det innstallere på nytt igjen. Du vil dermed ikke kunne kjøre spillene som benytter seg av denne rootkit-drm-en uten at den innstalleres igjen. Finnes løsninger for å omgå at SecuROM aktiveres, men er mer usikker på om det finnes noen som gjør at den ikke blir innstallert i det hele tatt. Men det skal ikke diskuteres her på forumet da det bryter med reglene for piratkopiering. ;)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Altså burde det være mulig å kontinuerlig fjerne rootkitet så lenge man ikke starter en triggende applikasjon etter hver install

 

Så vidt jeg forstår er installasjonen av SecuROM en "one-off" ting per installering. Altså kan man også fjerne SecuROM *uten* å fjerne spillet. F.eks kan man kjøpe Spore, installere det, og deretter fjerne SecuROM, *men* det er risikabelt i beste fall, og det er litt innviklet. Også er spørsmålet om man BØR betale for noe som er virusinfisert og potensielt ødelegger ens datamaskin, beslaglegger ressurser, sender ut privat informasjon, gjør deg sårbar for hackere osv.

 

I mine øyne gjør denne slags kopibeskyttelse det nærmest til en moralsk PLIKT å piratkopiere dersom man absolutt MÅ spille et spill, slik at vi får ned salgstallene så de forstår at dette IKKE er veien å gå, og at de ikke kan bryte våre rettigheter på denne måten. De kan i henhold til lovens ånd ikke FORVENTE seg å ta betalt for å hacke folks datamaskiner og å selge dem malware. Det er faktisk ULOVLIG. Når man piratkopierer et spill med SecuROM så gjør man i mine øyne hele verden en tjeneste ved også å forhindre spredningen av denne dritten både gjennom salgstall og gjennom maskininfestasjon.

 

Hadde et fag om brukergrensesnitt på UiB nå i vår hvor vi var inne på dette med platebransjen vs piratene. For at platebransjen i det heletatt skal ha en sjangs må de gi kundene en bedre eller god nok løsning som gjør at folk heller velger den lovlige versjonen framfor den ulovlige

 

Mye vil ha mer, og til tross for milliardprofitt, så velger EA å sette SecuROM inn i f.eks The Sims, som har solgt 100 millioner kopier så langt.

 

Si man har spill nevnt i tråden. Vil en uninstall av spillet ikke fjerne skjiten?

 

Nei, SecuROM må avinstalleres separat, og for hver gang man installerer et spill eller demo som har SecuROM.

 

Er det bare meg her som tror at faktiske SR7 (som tema i tråden) blir installert uansett piratversjon eller ikke? Eneste du unngår er at den blir aktivert hver gang, da det ikke er eksekvering av rootkitet ved en cracket .exe.. Eller er jeg helt på tur her?

 

Nja... de crackede executable filene forbigår en del av de nasty effektene til SecuROM, men ikke alle sammen, siden SecuROM installeres ved siden av. Men det hindrer hvertfall spillet i å ringe hjem, loade sakte, infisere maskinen videre osv. med malware.

 

Men hva om de har sensitiv info om deg, å du blir saksøkt.. kan de i det hele tatt vinne , med tanke på at de har skaffet den infoen ved å "hacke" deg for den infoen??

 

Nei, jeg kan ikke tenke meg det. Det blir som når politiet tar seg til rette og fremskaffer ulovlige bevis.

 

Og det er jo dette som er så skremmende at en gang i fremtiden dersom en slik lov plutselig passerer (de har tross alt en ENORM lobby), så kan sivile agenter ala. Securitas plutselig dukke opp på døra di, bryte seg inn i huset ditt, putte deg under sivil arrest, trashe' alle eiendelene dine osv. slik som MPAA gjorde med en del butikker for noen år tilbake. Disse metodene slo heldigvis tilbake på dem, men selv den dag i dag fastholder de at de har rett til å dømme folk uten bevis.

 

Hårreisende i seg selv... minner meg mye om spillet Syndicate, ifra tidlig 90 tall :)

Lenke til kommentar
I mine øyne gjør denne slags kopibeskyttelse det nærmest til en moralsk PLIKT å piratkopiere dersom man absolutt MÅ spille et spill, slik at vi får ned salgstallene så de forstår at dette IKKE er veien å gå, og at de ikke kan bryte våre rettigheter på denne måten. De kan i henhold til lovens ånd ikke FORVENTE seg å ta betalt for å hacke folks datamaskiner og å selge dem malware. Det er faktisk ULOVLIG. Når man piratkopierer et spill med SecuROM så gjør man i mine øyne hele verden en tjeneste ved også å forhindre spredningen av denne dritten både gjennom salgstall og gjennom maskininfestasjon.

Det kommer EA bare til å bruke som en unnskyldning: "Se, de laster jo ned alle sammen! Vi må ha MER SIKKERHET!"

Det beste er å ikke røre Securom-produkter med så mye som en ildtang. Ikke kjøp, ikke piratkopier, ikke diskuter. Da vil det ikke være noe misforhold mellom eksponering og pengeflyt, og selskapenees muligheter til bortforklaring minker. Forventer imidlertid ikke at folk har selvdisiplin nok til å kjøre den linja.

Lenke til kommentar
Det beste er å ikke røre Securom-produkter med så mye som en ildtang. Ikke kjøp, ikke piratkopier, ikke diskuter

 

Kanskje det. Og det vi helt SIKKERT må gjøre er å protestere i stor skala. Når de taper mer penger pga. kopibeskyttelse enn det de har beregnet å tjene inn vil nok slik beskyttelse etterhvert forsvinne... men ikke før de gamle grå aksjonærene har prøvd ALLE de korporat-psykotiske midlene de har til sin dispoisjon for å forsøke å profittmaksimere.

Lenke til kommentar

Ny pc på fredag, eneste som var lagt inn var spore demo, og jupp, der var det med noe rusk som ikke burde vært lagt inn.

 

Nå er spore og dritten fjernet, og skal ALDRI legges inn igjen. Latterlig at de legger med sånt.

 

Vi burde prøve å holde en oppdatert liste i første post eller no med oversikt over spill og måter du kan fjerne securom på.

 

Det var noen som nevnte steam hadde samme dillet, stemmer dette? Vet bioshock har det, men håper det er unntaket fra en samling gode spill og genial release måte.

Lenke til kommentar

Er en bra start, men greit om dette ble fellestråden, så kunne man heller linke til de forskjellige trådene angående hvordan man løser div problem.

 

En skikkelig spillliste hadde vært greit også, koster meg ikke så mye å unngå spill som kommer med sånn dritt.

Lenke til kommentar
Er en bra start, men greit om dette ble fellestråden, så kunne man heller linke til de forskjellige trådene angående hvordan man løser div problem.

 

En skikkelig spillliste hadde vært greit også, koster meg ikke så mye å unngå spill som kommer med sånn dritt.

Enig i at dette kan bli fellestråden. Derfor jeg også linker tilbake hit så folk kommer her for å diskutere. Min tråd er bare en teknisk forklaring på hvordan man får fjernet driten i Vista. Ingen guide til XP desverre siden jeg ikke sitter på det fortiden. Men det kan jo noen andre eventuelt få skrive.

Lenke til kommentar

Har Race Driver GRID securom? Min DVD brenner begynte å lage krøll etter den,men det kan jo også være tilfeldig at det skjedde.Den finner data på 5 av 10 cd/dvd,de resterende 5 er tomme for innhold. Det nye Alone in the dark til pc skal vistnok at Securom etter hva jeg har lest.

Lenke til kommentar

hvorfor tenker ikke enkelte spill bransjer som microsoft:

 

"ok , du har en pirat kopi av vårt operativ system, det er ikke lov, men

det er "greit" at du har den, men du må vite at du får ingen support av oss om noe som helst skjer.."

 

Var jo til og med Microsoft ansatte som fortalte folk hvordan de kunne bypasse vista activation ved hjelp av kommandoer, til og med folk som oppfordra til å privat kopiere..

Vista var jo til og med knekt før det kom ut i butikkene, og det var ikke noe tegn i hele tatt at microsoft ville gjøre no med det..

 

 

Så hvorfor ikke heller bygge på at folk til syvende og sist får dårlig samvittighet å kjøper spillet, eller om de kjøper spillet for at spillet skal fungere på online delen (for den må du jo kjøpe spillet for uansett, er spill jeg har sett som fungerer på nettet hvis spillet er cracka)

Endret av MrDarkey
Lenke til kommentar

Folk må jo uanz skjønne at dette er en dødfødt kamp. Det er bare oss svette nørder som bryr oss, 99,9% av alle kundene til EA kommer aldri til å i det hele tatt høre noe om dette.

 

Mao. slutt å syt, gå ut og nyt sola (enn så lenge).

 

Eller evt. stikk en tur til united states of assholes og brenn ned hovedkvarteret til EA. Det vil nok gi dem meldingen tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...