Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan kjøre økonomisk?


Anbefalte innlegg

For noen dager siden så var det et innslag på nyhetene der politikerne Per Sandberg og Hallgeir Langeland ble utfordret til å kjøre mest mulig økonomisk. På forhånd fikk de et kurs i økonomisk kjøring av noen eksperter (jeg husker ikke hva dette var slags folk). De som holdt kurset mente at vanlige folk kunne spare inn ca 20% av drivstofforbruket bare på å legge om kjørestilen sin. Det tilsvarer at drivstoffprisen synker med minst et par kroner. Derfor tenkte jeg at dette kunne være en tråd der vi samler tips om hvordan man kjører mest mulig økonomisk. Jeg regner med at mange har personlige kjørestiler og teknikker de legger vekt på som andre kan la seg inspirere av.

 

For å starte litt mykt så starter jeg med bare ett tips og føyer på tipsene fra dere andre etter hvert. Til slutt får vi en god guide med mange punkter :)

 

 

 

Sparetipsene

 

Noe er hentet fra Statoil, Shell og Essos 10 sparetips.

 

1. Hvis du kan velge tidspunkt å kjøre på, velg et der trafikkavviklingen går glattest mulig

 

2. Ha en økonomisk bil i utgangspunktet

 

3. Holde jevnest mulig hastighet (Lite bruk av bremser er et godt tegn)

 

4. Bruke et høyt gir så turtallet ligger lavt (~1500 rpm?). Eksempelvis går det sikkert helt fint hos alle moderne biler å kjøre i 5. i 60-sonen. Gir opp tidligst mulig. Rull med giret innkoblet i nedoverbakke og inn mot lyskryss. 5. gir ruller mye lettere enn 4. gir osv. Ikke trå inn kjøtsjen før du er nede på tomgangsturtall.

 

5. Kutte unødvendig bruk av AC og andre elektriske artikler som lys/setevarme ect. Om du kan velge mellom AC og god lufting, velg god lufting. Aldri ha vinduene åpne samtidig som AC er på.

 

6. Bruke riktig dekk, ikke for brede dekk, ikke dekk med høy rullemotstand, sørge for riktig lufttrykk. Lufttrykket bør sjekkes hver måned. Skift til vinterdekk/sommerdekk etter vær og føreforhold. Datoene er mer å betrakte som veiledende. Man skal alltid prioritere dekk etter vær og føreforhold fremfor offisielle datoer dersom de er motstridende.

 

7. Ta av takboksen, sykkelstativet eller hengeren når man ikke trenger det. Rull opp vinduene særlig i høy hastighet.

 

8. Bruk motorvarmer om vinteren. En kald motor bruker mer drivstoff enn en varm motor.

 

9. Når man skal inn mot lyskryss og ser lysene lenge før krysset så kan man beregne optimal hastighet inn mot krysset får å slippe å nå frem før det blir grønt. Når man frem før det blir grønt må man stoppe. Bremser man ned i god tid før krysset og ruller med f.eks 30 km/t mot det røde lyset så haler man ut tida og kan komme frem til krysset når det blir grønt og dermed slippe å akselerere helt fra 0 km/t. Det gir også mer jevn flyt i for de andre bilistene.

 

10. Bruk blikket, se langt frem og planlegg kjøringen.

 

11. Har du en pickup eller kjører med tilhenger så skaff deg en pressening/kappell, det sparer en god del drivstoff da å kjøre med lasteplanet/tilhengeren åpent fører til mer luftmotstand.

 

12. Prøv å ikke kjøre så fort at du må bremse for hver sving.

 

13. Hold god avstand til bilen foran slik at du slipper å gasse å bremse etter hvordan bilen foran kjører, avstand = buffersone

 

14. Hold bilen ren for å få minst mulig luftmotstand.

 

15. Ikke ha gassen i bånn hver gang man akser.

 

16. Om du vet du skal mye en dag, ta alt i en tur, istede for mange småturer.

 

17. Ikke kjør forbi bilen foran om du vet du snart skal svinge av veien uansett.

 

18. Kast ut all unødvendig vekt og fyll lite bensin.

 

19. Peile oljen ofte. Feil oljenivå fører til høyere forbruk. Sjekk/rens/bytt luftfilteret ofte. Følg service-planen.

 

20. Unngå tomgangskjøring. Ikke start motoren lenge før du skal begynne å kjøre.

 

21. Vurder å dele bil med andre på vei til arbeid og i fritiden. Da gjør du ditt for å hindre kø og å redusere drivstofforbruket. Om man skal på arrangement, prøv å samle alle som skal så man kjører så få biler som mulig. En full bil bruker totalt mye mindre enn to halvfulle.

 

22. Unngå bøter

 

23. Bruk GPS for å finne raskeste/korteste vei om du er i tvil.

 

24. Ikke motarbeid tyngdekraften unødvendig. Kjører du på steder med små bakker opp og ned etter hverandre, ikke bremse i nedoverbakken og gasse på i oppoverbakken for å ligge klint opp mot fartsgrensa hele tida. La heller bilen rulle seg litt over fartsgrensa i bakkebunnene og under fartsgrensa på bakketopper.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i utgangspunktet en økonomisk bil hvor jeg bruker omtrent like lite uansett. Den ligger på omtrent 0,45 l/mil på langkjøring og rundt 0,7 i byen.

 

Økonomisk kjøring er ikke så vanskelig. Det går mye på å holde jevn hastighet og ta det litt rolig. Man må gjerne aksellere raskt opp i marsjfart, men når du ligger i marsjfart bør man holde jevn fart og ligge i høyest mulig gear uten at motoren sliter. Et tegn på at man kjører økonomisk er gjerne at man bruker bremsene lite.

Lenke til kommentar

Når jeg prøver å kjøre økonomisk kjører jeg på høyest mulig gir og holder farta jevnest mulig og bruker bremsene minst mulig. Trekker ut andre eller tredje gir til marsjfarta og girer rett opp i femte.

 

Når jeg ikke kjører økonomisk er det pedal to the metal og lavt gir i all aksellerasjon som gjelder :p. Og gjerne litt logring med halen om vintern.

Lenke til kommentar

Å kjøre økonomisk har ikke bare med selve kjøringen å gjøre.

 

1. Unødvendig bruk av AC og andre elektriske artikler som lys/setevarme ect..

2. Feil valg av dekk, for breie dekk eller dekk med høy rullemotstand, feil lufttrykk.

3. Unødvendig kjøring med takboks, sykkelstativ eller henger.

4. Ikke bruke motorvarmer om vinteren.

Lenke til kommentar

Da føyer jeg på denne:

 

9. Når man skal inn mot lyskryss og ser lysene lenge før krysset så kan man beregne optimal hastighet inn mot krysset får å slippe å nå frem før det blir grønt. Når man frem før det blir grønt må man stoppe. Bremser man ned i god tid før krysset og ruller med f.eks 30 km/t mot det røde lyset så haler man ut tida og kan komme frem til krysset når det blir grønt og dermed slippe å akselerere helt fra 0 km/t. Det gir også mer jevn flyt i for de andre bilistene.

 

Tipsene samles i første innlegg så det skal bli enkelt å finne de ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Legg inn sidespeil og fjern spoilere og styling som er med på å redusere luftmotstand :p

Neida bare en dårlig spøk, har en bil som bruker rett under en halv liter på mila, kjører når det passer meg og tar meg en ekstra kjøretur også dersom jeg kjeder meg, liker til og med bilferie på breie lavprofildekk med takboksen på plass og kjølebæggen på full spid i kofferten

Får da ett forbruk som nermer seg 0,6 på mila, det viktigse er nok kjørestilen, har slett ingen problem med å få bilen opp i ett forbruk på bortimot literen dersom en på død og liv ønsker det

Så det viktigeste er til syvende og sist kjørestilen og bilens normale/reelle forbruk

 

Har ingen planer om å bytte ut breifelgene eller skiboksen til fordel for sykkelferie

Har heller ingen planer om å kutte ut noen av de koselige bilturene som jeg har med kone og barn for å spare noen kroner i drivstoff, men jeg kommer garranter fremdeles til å fortsette med å kjøre med vett og forstand :)

 

Ønsker selvsagt ikke et bilen min skal bruke mere drivstoff enn nødvendig, drivstoffet er allerede for dyrt til å missbrukes

men de kjøreturene jeg har er mer eller mindre nødvendige for oss, både sosialt og som familie

Endret av support81
Lenke til kommentar

Kanskje halvveis offtopic men hvis man har større dekk, altså større diameter på dekkene enn originalt, vil ikke den rulle lenger på mindre omdreininger i akselen, da omkretsen på hjulet er større? eller er dette så lite at det ikke er merkbart? Eller er jeg for trøtt til å ikke skjønne at jeg er på jordet her ?

Endret av sull
Lenke til kommentar

ang AC, så bør denne brukes en gang i blandt, for hvis den ikke brukes om vinteren så varer ikke gassen så lenge og pakningene kan bli dårligere.

selv om bilen bruker mer bensin så er det billigere å bruke AC en gang i blandt enn å dra med bilen på verksted hvert år for å fikse AC.

Lenke til kommentar
Det de fant ut var at å kjøre med vinduene nede var mer økonomisk en AC i hastigheter opp til 80km/t(50mph)

 

To viktige faktorer for å kunne holde jevn fart, altså slippe å bremse å gasse er:

 

1. Prøv å ikke kjøre så fort at du må bremse for hver sving.

 

2. Hold god avstand til bilen foran slik at du slipper å gasse å bremse etter hvordan bilen foran kjører, avstand = buffersone

 

Edit:

For minst mulig luftmotstand.... hold bilen ren, betyr mer enn du tror.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...