Gå til innhold

Åslaug Haga går av


Hagas avgang  

88 stemmer

  1. 1. Var det riktig av Åslaug Haga å gå av?

    • Ja
      61
    • Nei
      15
    • Vet ikke/ingen formening
      12
  2. 2. Mener du media gikk for langt i sin dekning av Haga?

    • Ja
      31
    • Nei
      51
    • Vet ikke/ingen formening
      6


Anbefalte innlegg

Vel, mutter glemte å betale skatt, hun ble dømt til 1 år bak murene. Selv om det hele bero på en missforståelse og pengene som var utestående ble betalt. Så jo, menigmann blir puttet i fengsel for liknende affærer.

Generalisering over en lav sko ... Mordi gjorde neppe det samme som Haga.

 

Nei, hun samlet inn penger som hun sendte til fattige i utlandet. Hun visste ikke at hun måtte skatte av pengene siden hun ikke tjente pengene, men samlet inn fra venner og kjente og vidreformidlet til fattige og trengende i utlandet. Det ble hun altså puttet i fengsel for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, hun samlet inn penger som hun sendte til fattige i utlandet. Hun visste ikke at hun måtte skatte av pengene siden hun ikke tjente pengene, men samlet inn fra venner og kjente og vidreformidlet til fattige og trengende i utlandet. Det ble hun altså puttet i fengsel for.

 

Noe som er totalt forskjellig fra det Haga blir beskylt for. Du kan derfor ikke sette likhetstegnet mellom moren din og Haga, og kreve "likhet for loven".

Lenke til kommentar
Noe som er totalt forskjellig fra det Haga blir beskylt for. Du kan derfor ikke sette likhetstegnet mellom moren din og Haga, og kreve "likhet for loven".

Skal vi se.... inntekt som ikke ble rapportert vs. inntekt som ikke ble rapportert... skikkelig stor forskjell der gitt.

 

Husleie over 10 år blir fort noen hundre tusen.. og annonsen til Haga fra 1998 sa at de også leide ut stallplass.

Lenke til kommentar
Leie av bolig man selv bor på skal det ikke skattes av. Men spørsmålet er om låven kan regnes som en del av boligen eller ikke.
Og at man personlig skal skatte for penger samlet inn til veldedighet er altså derimot en selvfølge?

 

Og ja, vi vet enda ikke om Haga faktisk har skattet av dette. Hun kunne effektivt stoppet stormen ved å si at hun hadde betalt skatt, noe hun merkelig nok ikke valgte å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til saken om moren din, dessuten er din fremstilling kun subjektiv og viser ikke hele saken. Jeg har mer tro på Hagas uskyld enn hva saken gjelder din mor, men ikke dermed sagt at jeg tror hun er skyldig heller. Bare at jeg tror ikke saken er fremlagt fra din side helt objektivt.

Lenke til kommentar
Nei, hun samlet inn penger som hun sendte til fattige i utlandet. Hun visste ikke at hun måtte skatte av pengene siden hun ikke tjente pengene, men samlet inn fra venner og kjente og vidreformidlet til fattige og trengende i utlandet. Det ble hun altså puttet i fengsel for.

 

Noe som er totalt forskjellig fra det Haga blir beskylt for. Du kan derfor ikke sette likhetstegnet mellom moren din og Haga, og kreve "likhet for loven".

 

Nei, det Haga har gjort er i mine øyne mye værre. Min mor gjorde ikke dette i egen vinnings hensikt og anså ikke gavene hun samlet inn som inntekt til seg selv og antok at det derfor ikke var skattepliktig. Haga visste eller burde ha visst at hennes inntekt som gikk til hennes egen lomme var skattepliktig. Nå burde kanskje min mor også undersøkt reglene bedre, for det er det ingen unnskyldning, men Haga som faktisk er med å lager reglene - hun av alle må man kunne forvente at følger dem.

 

Og som Robert sa; "Og at man personlig skal skatte for penger samlet inn til veldedighet er altså derimot en selvfølge?"

 

Jeg kom med denne saken for å ha noe å sammenlikne med. Haga hadde inntekt over flere år på dette, min mor tjente ikke noe på dette, annet enn gleden av å gjøre fattiges liv bedre. Min mor puttes i fengsel, Haga mister jobben. Synes Haga skal være veldig fornøyd med utfallet av saken gitt.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til saken om moren din, dessuten er din fremstilling kun subjektiv og viser ikke hele saken. Jeg har mer tro på Hagas uskyld enn hva saken gjelder din mor, men ikke dermed sagt at jeg tror hun er skyldig heller. Bare at jeg tror ikke saken er fremlagt fra din side helt objektivt.

 

Selvsagt vil du se på meg som inhabil siden det er min mor, men det hører også med til historien at jeg ikke har ett spesielt godt forhold til min mor og derfor ikke ville nølt med å hakke henne i småbiter om hun fortjente det. Akkurat i denne saken mener jeg at hun blir noe hardt straffet for å ha missforstått regelverket som selv regelmakerne ikke klarer å følge til punkt og prikke. :)

Lenke til kommentar
@Montgomery: Er det ikke slik at den nyeste saken alltid er på topp på nettaviser? Slik fungerer ihvertfall db.no og vg.no .

Store saker, typisk en statsråds avgang, blir vanligvis satt over andre nyheter som tikker inn noen timer senere.

Og i balanseringen mellom en eks-brannspillers rusvaner og Hagas beslutning i dag så tror jeg BA er en av de få som velger å prioritere førstnevnte. :)

Lenke til kommentar

Nok en gang faller politikere på det å ikke fortelle hele sannheten. Når skal de lære? Tror de virkelig det at hvis pressen har fått blod på tann, at de da ikke kommer til å få tak i all driten politikerene har feid under teppet?

 

Jeg krever ikke at politikere er feilfri. Jeg krever at de er ærlig

Lenke til kommentar
Hun har gjort noe som ikke var lov, men var ikke klar over det selv. Det er trolig noe vi alle gjør hver dag, men vi er ikke nødt til å si opp jobben vår av den grunn.

 

Når jobben din går ut på å forvalte og å lage Norges lover, så er det klart man stilles til en høyere standard hvor man i det minste forventes å kunne følge disse lovene selv.

 

Hvilket snøskred, anonymouse? Så vidt jeg vet er det snakk om to bagatellmessige saker: En ulovlig brygge, som ga ektemannen en bot på størrelse med en middels fartsbot, og utleie av et stabbur uten godkjenning.

 

Jeg er enig i at saken opprinnelig ikke var av noen særlig betydning. En ubehagelig sak for Haga, men ikke spesielt viktig. Mest pinlig, iom. at hun er med på å lage lovene i dette landet.

 

Men nå viser det seg at hun sansyneligvis bevisst har undratt skatt, har løyet om de faktiske forholdene osv. og det er forhold som er langt mer alvorlig, og derfor betegnet jeg det som en snøball som er iferd med å bli et skred.

 

Og jeg synes avgangen i høy grad er en innrømmelse. Og det er ikke godt å si om hun går av for å spare regjeringen eller seg selv. Det virker utrolig lettvint å bare trekke seg ifra politiske verv og tilbake til privatlivet.

 

Som jeg sa før har jeg aldri hørt om noen som er blitt sykemeldt for somatisk blodtrykk. Det høres ut som noe tull legen hennes har funnet opp for å dekke over at hun er stresset og nedbrutt psykisk, og det er jo ikke overraskende, men det ER noe du bør kunne takle når du er statsråd.

 

I det hele tatt har hun håndtert saken utrolig dårlig, og nå stikker hun med halen mellom bena. Full pensjon ifra stortinget får hun jo uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...