Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Er det en merkbar forskjell mellom en SATA-300 og SATA-600 harddisk?

 

Min SATA-300 disk (2 TB) fyller nå 4 år, og jeg lurer på om det kanskje er på tide å bytte den ut. Men den slarker ikke, så jeg ønsker kun å bytte den ut hvis jeg vil oppleve en hastighetsforskjell.

Det er verken en merkbar eller målbar forskjell, da det ikke er noen forskjell. Harddisker er treige fossiler, og det er SSD som er greia om du ønsker å utnytte Sata600 og få vesentlig bedre ytelse. Ja den eneste fordelen en harddisk får med Sata 600 er at cachen potensielt fyller seg opp raskere, og det er ikke store sakene.

 

Det kan dog nevnes at det er en viss forskjell i ytelse fra trege grønne disker til andre disker ment for høyere ytelse. Men har man en 7200 RPM disk, så er det lite å hente, selv om en moderne disk vil ha noe raskere sekvensiell ytelse.

 

Har man ikke SSD så vil nok de fleste anbefale en SSD til å ha det viktigste på, som Operativsystem og programmer. Har man dette fra før, men ønsker høyere sekvensiell ytelse (raskere å kopiere store filer frem og tilbake til harddisken), så er det nok Raid som gjelder.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en merkbar forskjell mellom en SATA-300 og SATA-600 harddisk?

 

Min SATA-300 disk (2 TB) fyller nå 4 år, og jeg lurer på om det kanskje er på tide å bytte den ut. Men den slarker ikke, så jeg ønsker kun å bytte den ut hvis jeg vil oppleve en hastighetsforskjell.

Nesten eneste forbedring på nyere hdd vs eldre hdd er sekvensiell lese og skriveytelse.

 

De største 6TB diskene har rundt 200MB/s les og skriveytelse, mens 2tb disker som er noen pr gamle har vel ca 130-140MB/s.

 

Økningen kommer av datatettheten på platene. Derfor er noen mindre hdd raskere enn andre også fordi de bruker f.eks 2plater av 1 TB vs 4 plater av 500 GB

Lenke til kommentar

 

 

Dette er vel disse billig-6 TB diskene de snakker om in stock, når tror dere vi ser disse i Norge og på hvilket prispunkt?

2-3000,- om noen mnd.

 

 

Litt av en estimering du med ett spenn på 50%, ca like langt.

 

Kommer litt an på hvem som tar det inn, og hvor mye profitt de tar, men tipper at 2750-3000 er det mest realistiske :(

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hvem som tar det inn, og hvor mye profitt de tar, men tipper at 2750-3000 er det mest realistiske :(

Ta et lite utdrag av prisene på HDD på Amazon, og se på norske priser. F.eks:

Western Digital 4 TB - 182$

Norsk pris: 1300kr

Seagate Desktop HDD 4 TB - 150$

Norsk Pris: 1200kr

Seagate Desktop HDD 6TB - 300 $

Forventet norsk pris: Bruker jeg eksemplene over til å estimere så blir det 2150-2400kr.

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Kommer litt an på hvem som tar det inn, og hvor mye profitt de tar, men tipper at 2750-3000 er det mest realistiske :(

Ta et lite utdrag av prisene på HDD på Amazon, og se på norske priser. F.eks:

Western Digital 4 TB - 182$

Norsk pris: 1300kr

Seagate Desktop HDD 4 TB - 150$

Norsk Pris: 1200kr

Seagate Desktop HDD 6TB - 300 $

Forventet norsk pris: Bruker jeg eksemplene over til å estimere så blir det 2150-2400kr.

 

 

Som sagt, kommer litt an på hvem som tar de inn, noen er glade i høye priser på nye "features"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...component of the AMD technology coined as FreeSync has finally been ratified and standardized by VESA as part of the DisplayPort 1.2a standard. As of today, however, the standard will be known as Adaptive-Sync.

 

 

http://www.brightsideofnews.com/2014/05/12/vesa-adds-adaptive-sync-displayport-1-2-standard/

 

Blir spennende å se om denne er like bra som g-sync. For å være pessimistisk. så tror jeg desverre det.

 

Men... :D.....

 

 

Nei :wee:

Lenke til kommentar

...component of the AMD technology coined as FreeSync has finally been ratified and standardized by VESA as part of the DisplayPort 1.2a standard. As of today, however, the standard will be known as Adaptive-Sync.

 

 

http://www.brightsideofnews.com/2014/05/12/vesa-adds-adaptive-sync-displayport-1-2-standard/

 

Blir spennende å se om denne er like bra som g-sync. For å være pessimistisk. så tror jeg desverre det.

 

Men... :D.....

 

 

Nei :wee:

YES! Endelig! :D

Lenke til kommentar

...component of the AMD technology coined as FreeSync has finally been ratified and standardized by VESA as part of the DisplayPort 1.2a standard. As of today, however, the standard will be known as Adaptive-Sync.

 

 

http://www.brightsideofnews.com/2014/05/12/vesa-adds-adaptive-sync-displayport-1-2-standard/

 

Blir spennende å se om denne er like bra som g-sync. For å være pessimistisk. så tror jeg desverre det.

Skuffende at det ikke kommer til å støtte 6000- og 7000-serien etter at de sa disse kortene hadde mulighet for å støtte dette, men det er vel snakk om manglende hardware-støtte likevel...

 

På en annen side, så blir det spennende å se om Nvidia gidder å støtte denne standarden. Det vil jo i så fall bli et rimelig rotete om Nvidia ikke støtter det. En annen ting som slår meg er at det burde være mulig å få til Lightboost sammen med Freesync, ettersom Freesync baserer seg på at GPUen melder fra om rendertid en frame i forveien og det dermed er mulig å kalkulere lengden på strobelyset samtidig som Freesync-informasjonen sendes over...

 

Hadde vært skrekkelig om det var like bra som G-sync, bare billigere ja :p

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uff.. hadde ikke helt forventet at initialisering av et lite Raid5 med 5disker på 2TB skulle ta SÅ lang tid...

 

Var tålmodig, men nå er 20 timer passert uten at jeg har brukt maskinen, og fortsatt er z97 (med 4770K) bare kommet til 37 %. Altså kommer det vel fort til å ta en 55-60 timer å initialisere fem disker. :omg:

 

Noen måte å få kontrolleren til å jobbe litt raskere og/eller ta ta opp litt mer ressurser?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Uff.. hadde ikke helt forventet at initialisering av et lite Raid5 med 5disker på 2TB skulle ta SÅ lang tid...

 

Var tålmodig, men nå er 20 timer passert uten at jeg har brukt maskinen, og fortsatt er z97 (med 4770K) bare kommet til 37 %. Altså kommer det vel fort til å ta en 55-60 timer å initialisere fem disker. :omg:

 

Noen måte å få kontrolleren til å jobbe litt raskere og/eller ta ta opp litt mer ressurser?

Fortere?

 

Det kalles Areca :p

 

Temp på cpuen nå? Hvilken kjøler? :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Uff.. hadde ikke helt forventet at initialisering av et lite Raid5 med 5disker på 2TB skulle ta SÅ lang tid...

 

Var tålmodig, men nå er 20 timer passert uten at jeg har brukt maskinen, og fortsatt er z97 (med 4770K) bare kommet til 37 %. Altså kommer det vel fort til å ta en 55-60 timer å initialisere fem disker. :omg:

 

Noen måte å få kontrolleren til å jobbe litt raskere og/eller ta ta opp litt mer ressurser?

Fortere?

 

Det kalles Areca :p

 

Temp på cpuen nå? Hvilken kjøler? :)

 

Hehe, jja men det må da finnes grenser! :p

 

Tja, før jeg får noe lagringsplass (venter på raidet) så har jeg ikke så mye å teste maskinen på. :p

Men en rundt 60-70 grader under load med stock kjøler og stock hastighet i CInebench. XD

 

Eneste jeg har plass til i kabinettet er en slik kjøler, som jeg får titte på etter hvert. :)

http://www.techbay.no/product.html/thermalright-cpu-kjoler-axp-200?category_id=58

(men er usikker på om jeg får plass på HKet) så mulig kjøleren må være enda mindre).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...