Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mitt møte med Gynekomasti (Manne pupper)


Zcum

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Tenkte jeg skulle legge ut en post om min opplevelse rundt dette, siden nå fler og fler gutter og menn lider av dette.

 

Gynekomasti, hva er det?

Gynekomasti

 

Hvordan fant jeg ut at jeg hadde dette?

 

vell jeg har alltid vært utrolig kraftig bygd, mer muskeløs den fett altså.

men helt fra jeg kom inn i tenårene så begynte jeg å få unormalt store bryster, og jeg ble mobbet av både jenter og gutter pga dette. så det har satt et stort stikk i hjertet mitt.

 

Så når jeg da nådde en alder av 16 år så var jeg så lei av dette, at jeg tenkte. SHIT AU, nå skal de bort! så jeg begynte og trene 2 ganger i uken, så ble det 3. og på slutten endte det opp med at jeg gikk på treningsstudio rett etter skolen hver dag, så etter middag jogget jeg en halvannen times tid. dette holdt jeg på med i et halvt år ca, så både kroppen min og sinnet mitt var HELT utslitt, jeg hadde så og si ikke fett på kroppen. men jeg hadde fortsatt unormale bryster, og ble fortsatt mobbet for det, og det gjorde at jeg fikk en SÅ stor psykisk knekk at jeg klarte ikke å gå på skole i over et halvt år, jeg hoppet rett og slett av det påbegynte året mitt. (VG1)

 

Mor og Far var helt oppgitt, fordi jeg hadde ikke sagt noe, og jeg var konstant deprimert.

Mistet både kjæreste og jobb pga dette..

 

Så en dag tenkte jeg å sjekke på internett (Ja, takk gud for internett!) om noen hadde opplevd det samme som meg, at du hadde bryster uavhengi av kroppsfett, størrelse. osv.

 

Så fikk jeg vite at det var noe som het Gynekomasti, altså bryster på menn. Men at gjerne ikke gjør inngrep på personer under 18 år fordi kroppen ikke har vokst ferdig enda.

 

Så når 18 års dagen min kom så gjorde jeg to ting, åpnet gaver og bestilte time hos fastlegen min for undersøkelse.

Da dagen kom så sa legen at han måtte undersøke meg for testikkelkreft (som jeg da ikke hadde) fordi det kom gjerne sammen med gynekomasti, og så måtte han ta noen blodprøver for å se om jeg hadde tatt anabole-steroider.

 

og fant ut at jeg ikke hadde noen av delene, så jeg ble så sendt til videre utredelse av dette på en klinikk på Stensby sykehus tror jeg det het.

 

Når jeg kom dit så blei jeg sjekket av en lege, og jeg sa at jeg hadde hatt problemer med dette i over 6 år nå, og hatt utrolig psykiske plager pga dette.. så husker jeg det ble helt stille i et lite sekund... og så sier legen : Ja, du har uten tvil gynekomasti... og dette skal ikke du ta deg betalt for, dette blir dekket av staten...

 

Jeg bare følte en glede som spredde seg igjennom hele kroppen min som jeg aldri har følt før, jeg har hatt sex, jeg har hatt orgasme, MEN INGENTING kan måle seg mot denne følelsen!

 

Etter dette tok det vell 3-4 måneder før jeg ble lagt inn på Akershus sykehuset for operasjon, der jeg ble tatt godt imot, å ble trillet inn til operasjonsbordet, der jeg fikk narkose og sovnet inn. og etter ca en halvannen time var det over!

 

Da jeg voknet så jeg under kåpen min, og det var kun en flat bandasje der med noen dren stikkende ut derifra, og jeg kunne skjenne en tåre trillende ned fra kinnet mitt, av glede!

 

Kunne ikke gjøre annet den å sitte og smile og synge i min egen smerte, men klarte ikke å stoppe. fordi jeg var så fornøyd.

 

 

Så nå sitter jeg 3 dager etter operasjonen, godt hjemme forann dataen. Jeg kan bevege meg, men er veldig "invalid" og prøver å bevege meg så lite som mulig.

 

 

Så litt informasjon hvis dere lurer:

- Når dem opererer deg så fjerner dem brystkjertelen og litt fett

- under normale omstendigheter så er dette sammenlagt ca 400 gram.

- I mitt tilfelle så veide den ene brystkjertelen 380 gram, og den andre 310. samt fjernet dem ca 300 gram med fett.

 

Men hvorfor får man bryster?

 

etter hva jeg har forstått så er det fordi kroppen produserer en viss mengde testosteron, og kan kun ta opp en viss mengde (er forskjellig fra person til person). og det ikke kroppen klarer og ta opp blir gjort om til østrogen (kvinnelig kjønnshormon) som da gjør så du får større brystkjertler.

 

og får de som lurer om man får tilbake dette etter operasjon så spurte jeg kirurgen min, han sa nei. er ikke mulig. de er borte, for alltid. det som kommer tilbake er isåfall fett.

 

 

 

Så hvorfor forteller jeg dette?

Ikke fordi jeg vill ha noe oppmerksomhet av noe slag egentlig, MEN fordi det som åpnet mine øyne var at jeg fant litt informasjon på internett, så hvis jeg klarer og hjelpe en gutt/mann med samme problemet så er jeg mer den fornøyd, jeg vill rett og slett åpne øynene til folk så dem forstår at det er faktisk noen ting man ikke kan forandre på selv, og må oppsøke hjelp til å få bort.

 

og for alle dere som lurer på om dere har det, så er jeg ingen lege. men jeg svarer med GLEDE på alle spørsmål, send gjerne mail hvis dere vill! mailen er oppgitt i profilen min.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forstått det slik at mange gutter gjennom puberteten sliter litt med veskeansamling og ømhet i puppestellet. Og at brystvortene kan stå litt ut. Men dette er noe som for de fleste går over igjen.

Når du opplyser vekten på kjertelvevet som ble fjernet så har du nok slitt langt mer enn det som er vanlig. Hyggelig å høre at det gikk bra til slutt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Gjest

Hei, jeg har selv gynekomasti. Jeg tør ikke gå på stranda og synes det er flaut å gå i t-trøye. Nå vurderer jeg å utføre samme operasjon som deg. Det eneste jeg lurer på er om det blir synlige arr.

Lenke til kommentar

Eg har i alle år hatt mer "bryster" enn hva kamerater har hatt. For en del måneder tilbake zappet eg tilfeldigvis forbi et tvprogram som omhandlet dette og fikk omsider øynene opp for tilstanden.

 

Flott at trådstarter kommer med denne informasjonen slik at andre også får vite om det.

 

Nå gjelder det bare å få gjort noe med det.......

Lenke til kommentar
Når jeg kom dit så blei jeg sjekket av en lege, og jeg sa at jeg hadde hatt problemer med dette i over 6 år nå, og hatt utrolig psykiske plager pga dette.. så husker jeg det ble helt stille i et lite sekund... og så sier legen : Ja, du har uten tvil gynekomasti... og dette skal ikke du ta deg betalt for, dette blir dekket av staten...

 

Fikk du betalt av staten for å ta den operasjonen?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen.

 

Om det ble synelige arr?

 

2cm utifra hver side av brystvorten.

så må jo jeg legge til at jeg hadde unormale STORE bryster, mtp. at kroppsvekten min ikke er så stor iforhold til resten av kroppen.

 

Men jeg skal nå prøve å finne en metode som fjerner eventuele arr. alt fra kremer til og "slipe" bort huden, for å lage en fin overflate.

 

resultatet mitt er veldig bra egentlig, litt søkk inn på ene siden, men når den ene brystkjertelen er større den hjertet ditt, så forstår jeg at det blir et lite tomrom.

 

Brystvortene mine er mye mindre den de var før, (siden brystkjertelen presset utover, som gjorde at de utvidet seg).

og ja, jeg fikk økonomisk støtte fra staten. hvis ikke måtte jeg nesten tatt opp et lån.

Heldigvis hadde jeg en veldig god lege på området, og han hadde utført flere slike operasjoner før.

 

Men mitt tips til folk som har det.

Noen har store problemer med dette, de anbefaler jeg å ta det! du vil få arr, og muligens litt små missdannelser (dvs innsøkk osv). men den følelsen av å ha på seg helsetrøye, tshorte, genser osv. uten at noe stikker ut, er en så utrolig følelse!

 

Men har du ingen store problemer med dette, og du klarer å leve med det. ingen som spesielt legger merke til det, du kan fint gå på byen uten å tenke på det. og gjøre hverdagslige ting uten problemer. så ikke gjør det, det er tross alt en operasjon, og ikke alt blir perfekt.

 

 

Og det er bare ta kontakt med meg, Du kan holde deg anonym hvis du vil. Jeg er kun her for å hjelpe personer i denne situasjonen. (som dere ser så er jeg skjeldent her inne, så ta heller kontakt på mail, som da står i profilen min).

 

Mvh

 

Zcum

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest gutt som sliter med gyno!
Hei igjen.

 

Om det ble synelige arr?

 

2cm utifra hver side av brystvorten.

så må jo jeg legge til at jeg hadde unormale STORE bryster, mtp. at kroppsvekten min ikke er så stor iforhold til resten av kroppen.

 

Men jeg skal nå prøve å finne en metode som fjerner eventuele arr. alt fra kremer til og "slipe" bort huden, for å lage en fin overflate.

 

resultatet mitt er veldig bra egentlig, litt søkk inn på ene siden, men når den ene brystkjertelen er større den hjertet ditt, så forstår jeg at det blir et lite tomrom.

 

Brystvortene mine er mye mindre den de var før, (siden brystkjertelen presset utover, som gjorde at de utvidet seg).

og ja, jeg fikk økonomisk støtte fra staten. hvis ikke måtte jeg nesten tatt opp et lån.

Heldigvis hadde jeg en veldig god lege på området, og han hadde utført flere slike operasjoner før.

 

Men mitt tips til folk som har det.

Noen har store problemer med dette, de anbefaler jeg å ta det! du vil få arr, og muligens litt små missdannelser (dvs innsøkk osv). men den følelsen av å ha på seg helsetrøye, tshorte, genser osv. uten at noe stikker ut, er en så utrolig følelse!

 

Men har du ingen store problemer med dette, og du klarer å leve med det. ingen som spesielt legger merke til det, du kan fint gå på byen uten å tenke på det. og gjøre hverdagslige ting uten problemer. så ikke gjør det, det er tross alt en operasjon, og ikke alt blir perfekt.

 

 

Og det er bare ta kontakt med meg, Du kan holde deg anonym hvis du vil. Jeg er kun her for å hjelpe personer i denne situasjonen. (som dere ser så er jeg skjeldent her inne, så ta heller kontakt på mail, som da står i profilen min).

 

Mvh

 

Zcum

heii gratiss med oprasjonen, du har det sikkert veldig bra no, slippe å bekryme deg om brystan dine:) Men ikke jeg. Jeg har hatt gyno sia jeg va 13år gammel. og no er jeg 19 år. Jeg har vært hos fastlegen min og tatt blo prøve. så no er jeg på vente liste hos kirurgen. vente tiden tar ca 1-2 år. men jeg klare ikke det mer. jeg tørr nesten ikke å vise meg med t-skjørte lenger:(

Lenke til kommentar
Hei igjen.

 

Om det ble synelige arr?

 

2cm utifra hver side av brystvorten.

så må jo jeg legge til at jeg hadde unormale STORE bryster, mtp. at kroppsvekten min ikke er så stor iforhold til resten av kroppen.

 

Men jeg skal nå prøve å finne en metode som fjerner eventuele arr. alt fra kremer til og "slipe" bort huden, for å lage en fin overflate.

 

resultatet mitt er veldig bra egentlig, litt søkk inn på ene siden, men når den ene brystkjertelen er større den hjertet ditt, så forstår jeg at det blir et lite tomrom.

 

Brystvortene mine er mye mindre den de var før, (siden brystkjertelen presset utover, som gjorde at de utvidet seg).

og ja, jeg fikk økonomisk støtte fra staten. hvis ikke måtte jeg nesten tatt opp et lån.

Heldigvis hadde jeg en veldig god lege på området, og han hadde utført flere slike operasjoner før.

 

Men mitt tips til folk som har det.

Noen har store problemer med dette, de anbefaler jeg å ta det! du vil få arr, og muligens litt små missdannelser (dvs innsøkk osv). men den følelsen av å ha på seg helsetrøye, tshorte, genser osv. uten at noe stikker ut, er en så utrolig følelse!

 

Men har du ingen store problemer med dette, og du klarer å leve med det. ingen som spesielt legger merke til det, du kan fint gå på byen uten å tenke på det. og gjøre hverdagslige ting uten problemer. så ikke gjør det, det er tross alt en operasjon, og ikke alt blir perfekt.

 

 

Og det er bare ta kontakt med meg, Du kan holde deg anonym hvis du vil. Jeg er kun her for å hjelpe personer i denne situasjonen. (som dere ser så er jeg skjeldent her inne, så ta heller kontakt på mail, som da står i profilen min).

 

Mvh

 

Zcum

heii gratiss med oprasjonen, du har det sikkert veldig bra no, slippe å bekryme deg om brystan dine:) Men ikke jeg. Jeg har hatt gyno sia jeg va 13år gammel. og no er jeg 19 år. Jeg har vært hos fastlegen min og tatt blo prøve. så no er jeg på vente liste hos kirurgen. vente tiden tar ca 1-2 år. men jeg klare ikke det mer. jeg tørr nesten ikke å vise meg med t-skjørte lenger:(

 

 

heisann.

Hvis du sliter såppas med det så må du opplyse legen din om det, Det å vente 1-2 år er veldig lenge! si at du sliter med svært psykiske depresjoner og sterkt nedsatt selvbilde og har problemer med å omgås sosialt i samfunnet pga dette.

 

da vil du nesten garantert bli satt endel måneder forann i kø.

Det er noe du alltid må nevne at du sliter med psykiske depresjoner, for en gang skyld så slipper du å være en mann å "UNDERDRIVE". her skal du OVERDRIVE, si at du sliter med såppass psykiske lidelser at du sitter på kanten av hva du kan takle.

 

Hvis det fortsatt ikke er mulig å flytte framover i køen, så se om staten dekker transportkostnader til andre sykehus der det er mulig å få gjort denne operasjonen.

Endret av Zcum
Lenke til kommentar

Jeg fikk vel ikke penger for å ta operasjonen (tror heller du ikke mente det).

men jeg fikk derimot dekket utgiftene av staten, denne operasjonen koster vell rundt 30000 kroner egentlig.

 

Så hvis du da har grunnlag til å få dekket utgiftene (i dette tilfellet grunnet nedsatt psykisk helse) så vil dette falle på statens kappe isåfall, om du har grunnlag for å få dekket dette eller ei er opp til legen å bedømme. ERGO: det er derfor du må si at dette tynger deg sterkt psykisk.

Lenke til kommentar

bare så det er sagt, jeg har ingen intensjoner på å SVINDLE staten. Men hvis formålet med pengene går til en god sak, og at det kan gjøre sånn at en person for mye bedre psykisk helse, så ser jeg ingen grunn til å si dra litt lenger den sannheten og si at du har STERKT nedsatt psykisk helse.

 

Personlig så vil jeg heller at skattepengene mine går til en god sak (som denne), den noe annet tull:) å det er jeg sikker på at de fleste andre mener.

Lenke til kommentar

Takker så mye til dere!

 

Ja, jeg har det kjempefint om dagen!:)

 

før når jeg var ute på byen så turte jeg ikke å danse i det hele tatt, og hvis en dame kom opp til meg å danset opptil meg, så var det eneste jeg kunne tenke på var: "ikke ta på puppene min, ikke ta meg på brystet".

 

Når jeg nå går ut på byen, så går jeg opp til damene og prater med dem, samt danser med dem. og hvis dem danser tett inntil meg så tenker jeg nå: damn, hu var deilig! (håper hun er like pen imorgen tidlig). Ikke missforstå meg, du vokner ikke opp å har nøkkelen til Damene sitt hjerte, men du får endel bedre selvbilde. Nå må jeg bare finne ut hvordan tankegangen til damene fungerer! hehe;).

 

Det er en av de grunnene til at jeg startet denne tråden, slik at jeg kan hjelpe andre med den type forandring av livskvalitet:) Men jeg vet også hvordan Menn/gutter tenker. så det å starte en tråd om dette er litt "tabu". Men hvis man tørr å være i Irak, så må noen tørre å ta tiltak her hjemme og=)

Endret av Zcum
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Gjest_oppgitt
og får de som lurer om man får tilbake dette etter operasjon så spurte jeg kirurgen min, han sa nei. er ikke mulig. de er borte, for alltid. det som kommer tilbake er isåfall fett.

Hei, jeg er en gutt på 18 år som hadde gynecomasti operasjon rett før jul ettersom dette er noe jeg har slitt med siden 14 årsalderen. Jeg var utrolig lettet og glad for at det hele var over, men da jeg tok av bandasjene føltes det ennå som om brystene var litt store, men legene sa at de fjerna så mye de kunne. Hadde de fjernet mer hadde jeg fått mer synlige arr. Greit, tenkte jeg, dette er det beste jeg kan få, og ikke misforstå, forskjellen var stor. Men nå, rundt 4 måneder etter operasjonen føles det som om dette har begynt å komme tilbake! Jeg har ikke lagt på meg noe særlig etter operasjonen (kanskje tvert imot), men det føles bare som om brystene har blitt større igjen! For noen dager siden ble jeg så lei meg av dette at jeg ikke fikk sove. Men nå ser jeg at legen din sa at det ikke var mulig, men jeg er likevel ikke helt overbevist. Hadde vært katastrofalt om dette problemet skulle oppstå igjen. Nå har jeg hatt en operasjon og legene sa at jeg må unngå sollys på arrene i 14 måneder (eller noe sånn) etter operasjonen for å gjøre arrene minst mulig synlige. Så hvis jeg skulle hatt en operasjon til så må denne prosessen startes om, og det hadde bare vært helt grusomt.

 

Håper du fortsatt besøker denne tråden og kan komme med noen tips eller eventuelt bare noen oppmuntrende ord. Gynecomasti har begrenset livet mitt _mye_.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...