Gå til innhold

Multifunksjonell database, web og applikasjon


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har googlet masse over dette, uten å bli stort klokere.

 

Jeg er ute etter en databasetype/løsning som fungerer på en skrevet applikasjon samt en internettserver. Mesteparten av tiden skal databasen være knyttet opp mot internett, men for enkelte tidsrom er det nødvendig å ta med filene til et sted uten nett-tilkobling og redigere dem der. Jeg så for meg at en slags fil (f.eks. en *.mdb) lå på serveren hele tiden, denne kunne kopieres ut og benyttes i en applikasjon som leste fila. Når jeg da er ferdig med denne, laster jeg den opp igjen.

 

Har tittet litt på accessdatabaser. Personlig liker jeg ikke denne så godt, og når i tillegg jeg ikke greier å koble meg på databasen (one.com med php 5), ser jeg etter andre løsninger.

 

Ser for meg å skrive applikasjonen i visual basic, evt C#.

 

Håper det ikke er et for dumt spørsmål. Et lite hint hadde vært til stor hjelp.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal eksportere/importere data fra/til MySQL så kan du, som med alle databaser bruke backup/restore rutinene.

 

"men for enkelte tidsrom er det nødvendig å ta med filene til et sted uten nett-tilkobling og redigere dem der."

 

Da er spørsmålet: skal databasen kunne redigeres samtidig i offline og online modus? Dvs at du må merge to databaser etterpå?

 

Gå for C# eller f.eks Java til programmeringen.

Lenke til kommentar

Hei Blackbird!

 

Nei, når jeg går ut og bruker den uten nett, skal alle redigeringsfunkjoner skrus av, i allefall i første omgang, det vil si at databasen bare blir endret offline. Så kan den egentlig bare skrive over den som ligger på internett når jeg er tilbake igjen.

 

Tenker å prøve meg på C# ja.

 

Ha en ellers fin lørdag =)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har tittet mye på denne, og det er akkurat en slik database jeg trenger!

 

Det stod at den var lite egnet til å bli modifisert over et nettverk (mulig dette kommer til å skje), også får jeg virkelig ikke koblet denne opp imot php ved hjelp av php PDO. Noen innsigelser?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg fant det på http://www.sqlite.org/whentouse.html .

 

Client/Server Applications

 

 

If you have many client programs accessing a common database over a network, you should consider using a client/server database engine instead of SQLite. SQLite will work over a network filesystem, but because of the latency associated with most network filesystems, performance will not be great.

 

Jeg har funnet ut av dette med PDO, men jeg var nylig i kontakt med en supportpersom (Hurra for 24/7 live-support!). Driveren innen sqlite var av, og serverne til one.com støtter ikke dette (påstod han.)

 

Har prøvd å koble meg litt opp mot dette i C# også, har ikke lyktes så langt.

 

Jeg kommer ikke til å gi opp med det første!

Lenke til kommentar

SQLite er eit meget bra alternativ, så kan ein også skrive webservices som oppdaterer den over nettet.

 

SQLite skalerer også bra, du kan ha svære databaser på fleire terrabytes. Men når du skriver til den så låses heile filen. Derfor må ein tenke over om det skal være mange samtidige operasjoner, om så bør ein anna database vurderas.

 

Ellers kan ein også sjå på firebird

http://www.firebirdsql.org/manual/fbmetasecur-embedded.html

 

For c# http://www.firebirdsql.org/dotnetfirebird/index.html

Lenke til kommentar
SQLite skalerer også bra, du kan ha svære databaser på fleire terrabytes. Men når du skriver til den så låses heile filen. Derfor må ein tenke over om det skal være mange samtidige operasjoner, om så bør ein anna database vurderas.

For meg så høres dette ut som en selvmotsigelse. Skalerer med andre ord like dårlig som MyISAM i MySQL.

Lenke til kommentar
SQLite skalerer også bra, du kan ha svære databaser på fleire terrabytes. Men når du skriver til den så låses heile filen. Derfor må ein tenke over om det skal være mange samtidige operasjoner, om så bør ein anna database vurderas.

For meg så høres dette ut som en selvmotsigelse. Skalerer med andre ord like dårlig som MyISAM i MySQL.

 

Tja, ein kjem langt når det går selects for det meste. Men så mangler MyISAM ein heil del av features som SQLite har også samtideg som det er også treigare. Skriveytelsen i SQLite er vell det raskaste ein får med tanke på full ACID i tillegg(så lenge det gjelder med ein connection).

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...