Gå til innhold

Opera 9.5 er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
edit: Fungerer "opera:cache" for noen?

Hos meg bruker jeg kun RAMen som cache, og ingen filer viser i listen...

Her vises masse. Bruker vanlig diskcache.

 

edit2: Skrekk og gru, jeg kan ikke dra linker opp til verktøylinjen lenger... IKKE si at de har fjernet denne funksjonen, det er jo det jeg elsker med opera...

Du må holde inne shift.

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med at Mus-snarveiene ikke fungerer som før.

 

Funksjonen hvor man kunne holde inne høyre museknapp og samtidig trykke på venstre for å gå en side tilbake (og frem, bare i motsatt rekkefølge) er borte, såvidt jeg ser.

 

Noen som har en løsning på det?

Lenke til kommentar

Tydeligvis mange av oss som bruker Opera. :p Savner et par av de innstilingene jeg hadde fra før og mailen "forsvant" etter oppgraderingen fra 9.27 (var det vel):

 

1. Ser ikke ut som vi kan bruke "Z" og "X" for å gå fram og tilbake mellom websider lenger. Nå må man bruke Alt + Venstre og Alt + Høyre (eller Ctrl + piltast). Noen som vet om man kan få tilbake Z og X?

 

2. Jeg måtte inn i opera6.ini (i katalogen C:\Program Files\Opera\profile\ om du har Windows) for å endre parameteren "Mail View Mode" fra 0 til 1 for å få tilbake mailboksen/-panelet. Det var ikke mulig å velge det i Tools -> Appearance... -> Panels (menyvalget var inaktivt).

 

3. Jeg kan heller ikke endre på layouten for hvordan mailboksen min skal se ut. Nå har jeg viewene på venstre side (Received, Outbox osv) og listen over mailer i midten og mailen jeg leser i øyeblikket på høyre side.

Edit: Layoutendring er under View-knappen (over listen av mailer) -> Display -> List and Message Below. Sikkert som før, men litt forvirrende at Opera ikke tok vare på mitt oppsett fra 9.27.

 

Ellers synes jeg ting ser bra ut, oppgraderingen gikk relativt greit, men det er altså noen småting som kanskje burde vært sjekket ut før de slapp denne versjonen. Man kan f.eks. heller ikke trykke på det lille krysset øverst til høyre i panelet på venstre side (altså det som viser når man f.eks. trykker F4) for å lukke panelet, men det er en bagatell. ;)

 

Flott at Norge i alle fall har ETT varemerke som noen kjenner ute i den store verden (så får vi se hvor lang tid det tar før Google eller noen andre kjøper de opp)! :)

 

PS! My Opera/Community er nede hos opera.com, så kanskje de har hatt veeeeldig mye trafikk der i dag. :)

Endret av labrekke
Lenke til kommentar
De sa ikke at 9.5 klarte den. De sa at en intern "reference-build" (WinGogi). Denne bruker da antakelig en nyere "core" som kommer i en fremtidig versjon, men som ikke er stabil nok/klar nå.

Trodde halve poenget med 9.5 var at de gjorde omfattende endringer i rendringen, og gjorde forbedringer der. Var derfor jeg trodde at de hadde fått til den scoren mens de utviklet 9.5, og ble litt skuffa når det viste seg at 9.5 ikke klarte 100 likevel. Ser jo nå at 83 er en ganske bra poengsum likevel.

 

Her hos meg er 9.5 lynrask og veldig stabil fortsatt, men ble litt overraska over minneforbruket, bruker rundt 120 MB minne selv om jeg bare har et par faner oppe, brukte ikke den gamle mindre?

Lenke til kommentar
Jeg har problemer med at Mus-snarveiene ikke fungerer som før.

 

Funksjonen hvor man kunne holde inne høyre museknapp og samtidig trykke på venstre for å gå en side tilbake (og frem, bare i motsatt rekkefølge) er borte, såvidt jeg ser.

 

Noen som har en løsning på det?

 

Det er rart. Det fungerer hos meg.

Ellers er jeg meget fornøyd med Opera 9.5.

Men hvorfor bruker Opera så mye ressurser?

Endret av Fluesoppen
Lenke til kommentar

Til dere som sier at 1, 2, X, Z osv. ikke virker, det er disablet som standard:

Ctrl+F12 -> Advanced -> Shortcuts -> Enable single-key shortcuts.

 

Jeg har problemer med at Mus-snarveiene ikke fungerer som før.

 

Funksjonen hvor man kunne holde inne høyre museknapp og samtidig trykke på venstre for å gå en side tilbake (og frem, bare i motsatt rekkefølge) er borte, såvidt jeg ser.

 

Noen som har en løsning på det?

Du har antageligvis ikke aktivert Mouse-gestures (trykket nei/kryss på boksen som popper opp første gang):

Ctrl+F12 -> Advanced -> Shortcuts -> Enable mouse gestures.

 

Men hvorfor bruker Opera så mye ressurser?

Hva er mye da?

Her bruker den 0% CPU og 170MB RAM med 33 tabs.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
Nye designet er gankse pent, men det tar opp litt for mye plass etter min mening. Både tabs og raden under med url-felt er unødvendig høye. Litegrann "trimming" og det hadde blitt perfekt :)

Har de siste månedene surfet med 80% zoom på skinnet, ble litt overrasket da jeg stilte det tilbake til 100% - ikoner, knapperader o.l. er jo enormt store! :p Men har nå gått ned til 70% størrelse, passer meg ypperlig! For de som ikke vet hvordan dette kan gjøres: Shift+F12 -> Drakt -> ikonstørrelse (dropdownmeny, nede til høgre)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...