Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Awesome X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så du har som prinsipp å aldri kjøpe flere filmer før du har sett alle du har? Eller er det bare et engangstilfelle nå?

Jeg kjøpte 90% av DVDene mine da jeg gikk på videregående og fikk stipend for å gjøre ingenting. Nå som jeg jobber setter jeg litt mer pris på pengene jeg tjener, og vet at 79kr til en DVD jeg ikke ser er 79kr jeg kunne brukt på noe annet. Derfor har jeg satt en grense nå, slik at jeg får sett mer film som jeg har utsatt (positivt) asmt at jeg bruker mindre penger på teite ting (også positivt).

Lenke til kommentar
Det høres ganske hodeløst ut å kjøpe masse film bare for å ha noe usett i hylla.

 

Jeg går ikke inn for å gjøre det. Jeg låner mye filmer på skolebiblioteket og ser endel på TV-en i tillegg til å se filmene jeg har. Da blir det slik at jeg kjøper filmer oftere enn jeg rekker å se dem og det ser jeg bare på som et pluss. Jeg har ofte mye penger (stipend + ganske bra betalt jobb) og jeg bor hjemme. Da ser på det som en investering å kjøpe filmer. Uansett om jeg kommer til å se dem med en gang eller ikke. Jeg kommer uansett til å se dem en gang. Hadde jeg ikke kjøpt filmer, hadde jeg garantert brukt pengene på noe annet dumt. Det er like greit at jeg bruker mye penger på film nå som jeg faktisk ikke er avhengig av pengene. Når jeg flytter ut, blir det nok andre boller.

Lenke til kommentar

Stilige lange tagninger

 

Elsker filmer med lange tagninger, her er noen av mine favoritt scener.

La til klipp og trailere, synes dog at man bør se hele filmen, istedenfor klipp. Så om du vil se filmen, så drit i klippene og kjøp filmen :D

11. Atonement (2007)

 

Selve filmen er ikke så mye å skryte av, men den har en spesiell scene som er utrolig. Snakker da om en scene ved stranda hvor det er en hau av statister, scenen er på ca 5 minutter, noe som er imponerende nok, med tanke på hvor mange det var på skjermen om gangen.

 

Se scenen HER

 

10. Daai si gin (2004) [breaking News]

 

Johnny To er skjent for sine stilige actionfilmer. Så denne for en uke siden eller noe, og ble imponert over åpningscenen. Scenen er på 7 minutter og alt på en tagning. Med en intens skytescene som gjør at denne filmen er verdig nok til å havne på lista.

 

Se scenen

 

9. JCVD (2008)

 

En heseblesende åpningscene med Jean-Claude. Ganske stilig med tanke på at man ser at Claude virkelig blir sliten. Etter scenen kommer en liten morsom sak hvor Claude klager over hvor lang scenen er. Må også nevne en annen lang tagning hvor Claude snakker litt om livet sitt, en trist øyeblikk for å si det slik. Selve filmen er også ikke så ille, anbefales.

 

Fant ikke klippet på youtube. Kjøp filmen om dere vil se den.

 

8. Children of Men (2006)

 

Husker at jeg ble virkelig imponert av flere av scenene i denne filmen. De lange tagningene gir virkelig en intens følelse som både overasker og imponerer. Snakker da om flere scener, en da dem sitter i en bil og blir angrepet av skogfolk. En scene da de skal rømme ut med en bil, og en lengre scene hvor dem vandrer blandt krigens hellvete.

 

Bil angrepet kan man se HER

Imponerende krigens hellvete scenen kan man se HER

7. Gerry (2002)

Dette er deffentlig ikke en film for alle, skjer svært lite i den. Filmen handler om 2 personer som roter seg bort i villmarken. Har egentlig ingen favoritt lang scene, da filmen har en hau av dem i seg. Anbefales om man vil se lange takninger.

Trailer kan man se

 

6. Irréversible (2002)

 

Åpningscenen i denne filmen er en sjokkerende, kvalmende og imponerende. Kameraet snurer og vrir på seg først opp i en leilighet, deretter ned i en homseklubb. Man kan bli litt svimmel og muligens kvalm av føringen, noe som gjør at man sitter igjennom hele filmen sjøsyk og får servert sjokkerende scener. Noe jeg synes er bra, fordi da glemmer man ikke filmen med det første.

Den har også en lang scene hvor en kvinnelig rolle blir voldtatt, en scene som er skikkelig vond å se på.

 

 

Anbefales :thumbup:

 

Fant ikke noe klipp, men som sagt før, best å se filmen som en helhet.

 

5. The Player (1992)

 

Elsket åpningscenen. En 8 minutter lang tagning hvor dem filmer litt rundt ved studioene i hollywood, hvor de en øyeblikk filmer to personer som diskuterer lange åpningscener i eldre filmer. En av de bedre åpningscene jeg noen gang har sett på film (med lang tagning that is)

Se den elskbare scenen

4. Touch of Evil (1958)

 

Som filmen over så har denne en jævla god åpningscene. Dette må vel være en av de mest velskjente åpningscenene. Og det er en god grunn til det, en ganske imponerende scene.

 

Se den

3. Week End (1967)

 

Week End har vel 2 scener hvor tagningen er god og lang. En scene hvor de filmer en lang trafikk kø. Og en annen scene hvor de filmer en person som spiller på ett piano, og kameraet går rolig rundt.

Se piano scenen HER

Bilkø scenen HER

 

2. Rope (1948)

 

Hitchcock eksperimenter med kameraet som vanlig, og har denne ganger laget en film med svært få kutt. Er vel rundt 7-8 kutt på hele filmen, noe som er imponerende med tanke på hvor gammel filmen er. En ganske så spennende thriller som anbefales til alle folk.

Trailer kan man se HER

 

1. Russkiy kovcheg (2002) [Russian Ark]

 

En slik liste er ikke komplett uten denne filmen. Filmen har kun 1 tagning, noe som er skremmende imponerende. Alt er filmet på ett museum med jævla mange statister. Dem hadde kun 1 dag å filme på, da det var den eneste dagen som museumet var stengt, noe som gjorde at de kunne ikke ha noen feiltak. Tror de måtte filme 2 ganger, da det skjedde noe feil på første take. Filmen er veldig magisk med god stemning og musikk. Anbefales på det sterkeste.

 

Trailer kan man se HER

 

Andre filmer med lange tagninger som er verdt å nevne:

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Det man bør se etter i sånne scener er jo kvaliteten, og den scenen du nevner er jo jævla streit og har egentlig ingen funksjon whatsoever. Mitt favorittshot er å finne i Werckmeister Harmoniak (sykehus-scena), har du sett den Badsmile?

 

Jepp den har jeg sett, men den scenen hadde jeg glemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...