Gå til innhold

Sniktitt: MSI Wind


Anbefalte innlegg

O/T

Personlig tror jeg de blander kortene nå mtp den nye EEE. Trenger ikke større box og så stor skjerm. Gi oss heller Atom i det gamle skallet.

Dersom det er 900-serien du refererer til som "gamle skallet" så kommer jo denne i Atom versjon som 901. Dette har nok også vært planen til Asus hele veien at 2.gen skulle benytte Atom, men at de også ville ha ut enda en ultraportabel før konkurrentene (eee 900) hadde lansert sine. Rett og slett for å kapre tidlige kjøpere, og bygge merkenavnet eee. Det siste ser det ut til at de har greid i meget stor grad også.

Jeg tror ikke vi får se mange flere modeller i 7" klassen med det første.

 

Blir spennende å se om Intel er leveringsdyktige på Atom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke dette at Linux bruker så lite ressurser også litt oppskrytt? Bruker Linux Mint i tillegg til XP nå min bærbare, og synes ikke at den kjører raskere - tvert i mot noen ganger. HD-filmer spiller av bedre i XP enn Linux.

 

det kan ha noe med at de fleste nyere skjermkort har en maskinvaredekoder for HD format, slik at med rett driver så slipper cpu å gjøre noe under avspilling.

 

men siden disse brikkene gjerne har noen firmahemmeligheter så kan det være vanskelig å få tak i matchende drivere i linux. ergo så må dekoding gjøres i cpu...

Lenke til kommentar

Ser ærlig talt ikke poenget med XP på slike maskiner.

 

For det første lages det ikke nye drivere til XP lenger, så hvis du har noe ny hardware du vil koble til, så, går det ikke. Med Linux installert så kan du velge hardware etter hva som er støttet.

 

For det andre kan du ikke tilpasse XP til hardwaren på samme måte som du kan i Linux. Ubuntu netbook remix så snakker de om 20 sekunder oppstartstid.

 

For det tredje vil du få lengre batterilevetid med Linux kontra XP, nettopp fordi Linux vil være spesialtilpasset hardwaren. I XP vil unødvendige prosesser kjøre som vil kreve mer strøm fra batteriet.

Lenke til kommentar

folk vil ha windows for det er hva dem er vant til...

 

pokker og, folk jeg kjenner som har kjøpt ny maskin med vista irriterer seg over hvor forskjellig den er fra xp...

 

å få slikt folk over på pingvin? good luck. eneste måten det skjer er om det blir siste mote (se ett vist eple og deres produkter)...

Lenke til kommentar

ULPC er kanskje måten å få folk over til Linux på. I følge Linux Format så bruker 70% av de som kjøper Eeepc linux. Når folk ser hvor enkelt Linux er på ULPC så kanskje de velger Linux på sin hovedmaskin? Ser på Eeepc tråden i forumet at ca 50% bruker en linuxversjon. Skjenner ikke at folk betaler for å installere en XP på Eeepc.

Lenke til kommentar

muligens. men forskjellen er at ulpc ikke bruker linux some ett generisk os, men mer som firmware på en mobiltelefon.

 

altså, alt fra grensesnitt til kjernen er spesialtilpasset akkurat den maskinvaren.

 

med windows så finner du nøyaktig samme grensesnittet osv på alle maskiner.

 

nåja, det at alle de tre store leverandørene av ulpc distroer, canonical, xandros og linpus, velger å bruke mobiln som basis kan kanskje hjelpe på der, siden programvaren vil fungere selv om distroen er forskjellig. ikke det, programvare for linux funker gjerne på tvers av distroer. men hver distro har gjerne sin egen måte installere programvaren på.

 

men så kommer det også an på hva slags programvare som kommer pre-installert. ubuntu remixen for ulpc skulle vel komme med lukkede kodeker for media formater, og kun være tilgjengelig preinstallert (i binærutgave. all kildekode som er under gpl vil selvsagt tilgjengelig deretter). noe som sikkert gjøres så leverandørene av nevnte kodeker kan ta betalt pr solgte enhet.

 

nåja, kanskje en burde nærme seg os som firmware heller den noe en kan oppgradere etter eget forgodtbefinnende. i det minste på mobile enheter hvor maskinvareoppgraderinger er selvbegrensende uansett. pokker og, jeg tror det er ett mindretall av ikke-entusiaster som velger å oppgradere os på skrivebordsmaskiner også. og da gjerne med hjelp fra en venn eller slektning som har gjort det før...

Lenke til kommentar
Vista???? Er du gal.

 

Nei. Satser på windows 7 ja.

 

Vista er en spøk og fiendtlig mot alt.

 

Jeg kjører vista 64bit ultimate edition og jeg må si at jeg kommer aldri til å bytte tilbake til xp på min datamaskin. Har du kraftig nok hardware er vista en fryd å bruke :)

 

Når det er snakk om windows 7 så skal den nok få windows vista kjerne, så du sliter litt der.

 

Jeg vet ikke om du har prøvd vista personlig, men det er morsomt at de fleste "bashers" har ikke prøvd den eller kjører piratkopier på drittpcer.

 

Hvis det er så forferdelig galt å kjøre vista så kan du alltid skaffe deg windows xp 64bit som er en god del snilleremed tanke på systemkrav og har 64 bit kjerne. Har lenge fundert over hvorfor de fleste pcprodusenter inkluderer vista på bærbare med 1,5GHz celeron og 2GB RAM...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Minibærbare er absolutt interresant. Har salget av slike tatt av her til lands, eller er det mer moderat ?

 

Kjøpte nettopp en Macbook Air..sjønner ikke hvorfor jeg ikke har kjøpt mac før. Etter å ha testa det litt så fungerer det jo bare utrolig bra og problemfritt..

Lenke til kommentar
Kjøpte nettopp en Macbook Air..sjønner ikke hvorfor jeg ikke har kjøpt mac før. Etter å ha testa det litt så fungerer det jo bare utrolig bra og problemfritt..

 

Dyrt? Det er litt mye å gi for en pc uten helt spesielle spesifikasjoner for meg ihvertfall(jaja, macbook air er vel en av de bedre da du ikke får samme spesifikasjonene på en liknende pc, men allikevel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...