Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog \ showcase - BMW E30 318i Cabriolet, update 3/5-14


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Æsj, bra Vegvesenet skal være bra trangsynte! Nesten like greit å kjøre uten godkjenning :wee:

 

Men jeg reagerer på ordet lysjustering i godkjenning av senkesett sammenheng. Hva går dette ut på? Bør jeg som IKKE har E merkede lykter med ettermontert Xenon skjelve litt i buksene om jeg skal på godkjenning av et kommende senkesett?

 

De pakkene har vel noe med senkesettet du får dritbillig tror jeg, men 2x35kg er vel litt mye for et senkesett, så her er det jaggu meg noe ekstra småsnask!

Lenke til kommentar

Må si det igjen, utrolig fine biler du har!

Ikke misunnelig i det hele tatt. :p Ser også at man i ettertid har skutt seg selv i foten ved å forsikre første bilen på fattern. Blir bare dyrere når man skal ha seg egen bil.

 

Håper du slenger opp noen nye bilder av cabben.

 

Jobber du for NSB siden du får gode priser gjennom dem?

Lenke til kommentar

Må si det igjen, utrolig fine biler du har!

Ikke misunnelig i det hele tatt. :p Ser også at man i ettertid har skutt seg selv i foten ved å forsikre første bilen på fattern. Blir bare dyrere når man skal ha seg egen bil.

 

Håper du slenger opp noen nye bilder av cabben.

 

Jobber du for NSB siden du får gode priser gjennom dem?

Det er vel Jernbaneverket som gir forsikringen, etter hva jeg har forstått. Tror det er slik at et familiemedlem må ha vært med å jobbet der (far, mor etc), og da får resten av fammen også knallpris på forsikring. Dere får vel også ok priser på toget også, vil jeg tro? :roll:

 

Uansett, grisete er det! Det er jo svinebillig i forhold til Gjensidige osv osv... :(

Lenke til kommentar

Æsj, bra Vegvesenet skal være bra trangsynte! Nesten like greit å kjøre uten godkjenning :wee:

 

Men jeg reagerer på ordet lysjustering i godkjenning av senkesett sammenheng. Hva går dette ut på? Bør jeg som IKKE har E merkede lykter med ettermontert Xenon skjelve litt i buksene om jeg skal på godkjenning av et kommende senkesett?

 

De pakkene har vel noe med senkesettet du får dritbillig tror jeg, men 2x35kg er vel litt mye for et senkesett, så her er det jaggu meg noe ekstra småsnask!

 

Man skal ha hjulstillingskontroll og lysjustering når man skal ha godkjent et senkesett, må ha med papir på det til Biltilsynet (biltrangsynet). Får slik kontroll nedpå Dekksenteret i Brandbu, har brukt de til det samt hjulstillingskontroll, hyggelige folk der :) Hvis jeg var deg ville jeg dratt ned og spurt om godkjenning med lyktene dine!

Update kommer straks med pakkebilder!

 

Må si det igjen, utrolig fine biler du har!

Ikke misunnelig i det hele tatt. :p Ser også at man i ettertid har skutt seg selv i foten ved å forsikre første bilen på fattern. Blir bare dyrere når man skal ha seg egen bil.

 

Håper du slenger opp noen nye bilder av cabben.

 

Jobber du for NSB siden du får gode priser gjennom dem?

 

Tusen takk EvenruD :)

Muttern jobber for Jernbaneverket, så får bra pris gjennom de, en kompis av meg er snart 23, og han har null bonus fortsatt grunnet at den står på moren hans, kjører A6 2,4l bensin. Var dyr nok å forsikre!

 

 

Må si det igjen, utrolig fine biler du har!

Ikke misunnelig i det hele tatt. :p Ser også at man i ettertid har skutt seg selv i foten ved å forsikre første bilen på fattern. Blir bare dyrere når man skal ha seg egen bil.

 

Håper du slenger opp noen nye bilder av cabben.

 

Jobber du for NSB siden du får gode priser gjennom dem?

Det er vel Jernbaneverket som gir forsikringen, etter hva jeg har forstått. Tror det er slik at et familiemedlem må ha vært med å jobbet der (far, mor etc), og da får resten av fammen også knallpris på forsikring. Dere får vel også ok priser på toget også, vil jeg tro? :roll:

 

Uansett, grisete er det! Det er jo svinebillig i forhold til Gjensidige osv osv... :(

 

Word, er egentlig litt urettferdig syntes jeg, at alle ikke kan få like billig forsikring :(

Får dessverre ikke godpris, eller gratis togkjøring lenger, gjaldt kun frem til jeg var 18, men det var sykt digg :p

 

For å tjene på å sette ungdomsbilen på far, er om han har en mindre og mer sliten bil - da betaler du hans. Så kjører du opp hans bonus, og han kjører opp din. Fungerer knall for meg hvertfall :)

 

Genial løsning Wheelman :thumbup:

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Pakkeupdate! Kom to digre pakker med..

 

"Nye" framseter! 2x 35kg.

Jeg er nok helt idiot som går tilbake til standardstoler, men de er ikke HELT standard! Det er originale stoler fra en 1989 modell 318is coupe! Og de har eksakt samme stoff og mønster som de originale setene som er i nå! De er nesten helt strøkne, kun slitasje på en søm (ikke på stoffet) i førersiden, men det skal fikses!

Må også få en støvsuging og rens når den tid kommer.

 

Grunnen til at jeg går bort fra de nydelige sportsstolene er at vippefunksjonen samt innfestningen til ryggen på spesielt førestolen ikke er helt god. Jeg har del for reperasjon av den, men det er litt jobb. Trenger strengt tatt heller ikke sportsstoler når bilen kun blir cruisebil, og ikke en som blir rast rundt med på bane :p

Men selv om det er fristende å selge stolene vil jeg antakelig angre resten av livet på det, i den standen de er er de veldig vanskelig å få tak i har jeg erfart, dyre er de og! Bare fire bolter så er de montert tilbake igjen, ved treff evt :)

 

Over til pakke nr 2 (eller 3?) Forhistorien til den kan leses her!

 

Det er nye senkefjører så den skal bli godkjent hos biltilsynet, de gamle fjørene (fra Apex sitt sett) var oppført til 880kg, og de nye fra Supersport er oppført til 970! Så da blir det "ittno tull" hos Biltilsynet forhåpentligvis.

 

MEN nok skribbel, BILDER :D

 

Sammenligning av fremstolene:

 

post-53560-1272399188,8521_thumb.jpg

 

Før:

post-53560-1272399196,2633_thumb.jpg

 

Etter:

post-53560-1272399200,5611_thumb.jpg

 

Nye senkefjører:

post-53560-1272399215,4785_thumb.jpg

post-53560-1272399219,4101_thumb.jpg

 

Forsterkede støtdemperlager

 

post-53560-1272399223,4158_thumb.jpg

post-53560-1272399226,7647_thumb.jpg

 

Nice :D

 

Fant tilogmed igjen bilde av to tyskeremblemer til å montere en plass på bilen, har sett disse montert i front på andre E30'er, og det var fint! :)

post-53560-1272399209,2984_thumb.jpg

 

Hehe, Biltilsynet 1, BMW 0.

 

post-53560-1272399702,4823_thumb.jpg

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Ble bra dette her! Det ER jo litt merkelig å gå vekk fra sportsstolene, men smak og behag spiller jo en stor rolle, dog!

 

Kjørte du bilen på tilhenger opp?

 

Og lysjustering regner jeg med kommer av at senking gjør at lyset blir "ujustert" med tanke på høyden. Jeg håper inderlig de bare justerer opp/ned høyden, og ikke skal drive å måle lux, for da må jeg knote med å ta ut Xenon greiene mine osv.. :nei:

 

Detta blir bra, neste gang du drar oppover så MÅ det vel gå i boks! :D

Lenke til kommentar

Ble bra dette her! Det ER jo litt merkelig å gå vekk fra sportsstolene, men smak og behag spiller jo en stor rolle, dog!

 

Kjørte du bilen på tilhenger opp?

 

Og lysjustering regner jeg med kommer av at senking gjør at lyset blir "ujustert" med tanke på høyden. Jeg håper inderlig de bare justerer opp/ned høyden, og ikke skal drive å måle lux, for da må jeg knote med å ta ut Xenon greiene mine osv.. :nei:

 

Detta blir bra, neste gang du drar oppover så MÅ det vel gå i boks! :D

 

Lånte henger på Dekksenteret, tar ingen sjanser i forhold til onkel blå :p

 

Ved lysjustering kjøres bilen opp på bukk også setter den et slikt stativ med en boks på som man kan justere lyset etter, ganske enkel sak egentlig. Som Wheelman sa så er det nok slik med xenon at det må være autojustering, men her har jeg som sagt ingen erfaring :p

Lenke til kommentar

Skal Politiet liksom stoppe deg, og gi deg bot fordi bilen ikke er godkjent? :p Da hadde jeg faktisk sagt at jeg er på vei opp til Vegvesenet nå og skal få bilen 100% godkjent. Drit og dra!

 

De har ikke rett til å gi deg bot på stedet, da det er Vegvesenet som skal ta den endelige avgjørelsen på om bilen er lovlig eller ikke! :)

 

Ang lysjusteringa, så må jeg vel nesten bytte om til halogen igjen da. :) De kan drite i å klage på om lyktene er godkjent eller ei, for det er vel strengt tatt EU kontroll folka sin jobb! :D

Lenke til kommentar

Har nå lest gjennom hele tråden din og må si at du er en syk mann, positivt ment. Utrolig godt å se/lese om all den tiden og arbeidet du legger ned i en slik klassiker som din bil er. Skulle bare ønske alle andre la så mye sjel i bilen sin som deg.

 

Bilen er jo som påpekt utallige ganger, meget pen. Skjønner det slik at du liker litt "oldschool"-utseende, men jeg håper du holder fast på drømmen om nye felger. Angående seter er jeg enig med en av de andre her, litt smak og behag å bytte de, men så lenge du er fornøyd, så er det alt som teller.

 

Lykke til videre og keep up the good work, du har fått en ny leser med deg. (En VW-mann faktisk. ;) )

Lenke til kommentar

Har nå lest gjennom hele tråden din og må si at du er en syk mann, positivt ment. Utrolig godt å se/lese om all den tiden og arbeidet du legger ned i en slik klassiker som din bil er. Skulle bare ønske alle andre la så mye sjel i bilen sin som deg.

 

Bilen er jo som påpekt utallige ganger, meget pen. Skjønner det slik at du liker litt "oldschool"-utseende, men jeg håper du holder fast på drømmen om nye felger. Angående seter er jeg enig med en av de andre her, litt smak og behag å bytte de, men så lenge du er fornøyd, så er det alt som teller.

 

Lykke til videre og keep up the good work, du har fått en ny leser med deg. (En VW-mann faktisk. ;) )

 

Hehe tusen takk for all ros Billy-Bob! Artig at du vil følge med på tråden fremover, blir nok en del updates! :D

 

 

Og ja, felgdrømmen ligger fortsatt og roter i bakhodet, jeg må nå til sommeren uansett ha nye sommerdekk, og kanskje jeg da spanderer på meg et helt nytt sett sommersfelger, burde være mulig å få att en slant for det gamle settet hvertfall! GS har jo noen knallfine sett som jeg har kikket på, time will show!

 

Ellers i dag så ble bilen hentet etter rep av lysjusteringa, så nå skal den være OK, skal innom for kontroll i morgen tidlig før jobb. Skal også bestille ny time for godkjenning av senk i morgen.

Har også fått montert på att setebeltefeste i de nye setene, da jeg brått fant ut at det ikke var noe feste på de. Tok bare å skrudde av fra sportsstolene og skrudde på igjen på de andre, easy peasy.

Samt fyllt 15 liter bensin! Wow!

Ny olje, filter, plugger og luftfilter skal også snart inn. Samt ny cdspiller og re-oppkobling av anlegg! Her skal det skje saker og ting fremover. Ordentlig vask, polering, interiørrens, blablabla!

 

post-53560-1272921189,4855_thumb.jpg

Skal få gått over knappene med litt vidundermiddel, de er noe matte :thumbup:

 

post-53560-1272921214,5453_thumb.jpg

 

Liten slitasjeskade på venstre side av førersetet, skal få reparert det og :)

 

post-53560-1272921266,3984_thumb.jpg

 

Fikk tak i ny vaskebøtte :innocent:

Lenke til kommentar

Da er lysjusteringa i godkjent og i orden! Mangler bare visning av senkesett nå. Ringte til Biltilsynet og det var ledig time kl 14:00 19 mai på Gjøvik :( Skal ringe litt nå og da og høre om avbestillinger av time, håper på å ha den klar til 17 mai!

Lenke til kommentar

HUff.. kjenner meg igjen med stresset for å få tak i time før 17.mai ifjor med einsern. Håper du finner noen :) Har samme problemet med setet mitt, så jeg venter spent på at du skal vise meg hvordan man fikser det.. Hehe.

 

Bilen ser mycket bra ut forresten. Er vel første gang jeg poster i tråden din. Men har vært ivrig leser en stund. Stå på videre :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...