Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog \ showcase - BMW E30 318i Cabriolet, update 3/5-14


Anbefalte innlegg

Lest gjennom hele workloggen din nå, Mompen, og må virkelig si du er en renslig jævel :D. Må gi deg og Brian cred for de beste workloggene jeg har lest på dette forumet. Den entusiasmen for å holde bilene i en ordentlig god stand og ikke minst for å ikke jalle de opp med alt de har på biltema, clean styling er et stort pluss her i gården. :)

 

Forresten, brian, har kjøpt min første bmw nå. 316i Coupe. :)

 

Takk takk :D

 

Skal du se bra worklog så se på AnaXyd sin :)

 

Et av de største og beste her på forumet ivæffal :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Updates? :cry:

 

Her er grunnen.. uff, føler jeg får helt vondt inni meg, men here goes, hadde ikke ork til å skrive om dette før nå.. :(

 

Bilen har nå ikke vært i bruk siden November i fjor, grunnet utforkjøring..

Var ute og kjørte om kvelden i midten av november, og i en sving var det bråglatt, og bilen skled inn i et lite tre, som forøvrig knakk og laget noen lengre rifter i taket samtidig. Det som ble ødelagt var høyre førerdør, høyre kanal, vindu ble knust (foran og bak) og kanalen fikk seg en skikkelig bolk. Har flasset av lakk på den og den ruster en del :(

 

Skal skaffe bilder av alt senere, bilen står nå i garasje, urørt og fortsatt skadet, har fått pristilbud på nytt tak, nye ruter, oppretting og lakkering på 25000.. Det er fryktelig mye å koste på en 91- modell, men jeg driver nå om dagen og vurderer alternativer.

Enten blir bilen solgt som delebil eller reparert, hardtopen ligger allerede på Finn.no

 

Uff :(

 

Er liksom nå om dagen når sola begynner å titte frem at man virkelig begynner å tenke på gledene med en slik bil..

 

:cry:

 

post-53560-1270672065,3584_thumb.jpg

 

....

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Jeg er egoistisk og sier ikke selg. Har fulgt workloggen og vil mer enn gjerne se mer av denne bilen. Give it luv! :) Det er kanskje mye å legge i en 91-modell, men en ting er verdi ved videresalg osv, en annen ting er hvilken personlig verdi bilen har for deg. Jeg ville ikke hatt problem med å forsvare det om det hadde vært min bil :love:

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Synd dette Mompen! Men som den kloke personen over meg sier, så er personlig verdi viktigere! Jeg syntes du bør kline til med å reparere den, for tenk hva neste eier kommer til å gjøre og hvordan den blir behandlet? :O

 

SEFF vil det være godt med noe nytt tilskudd i bilparken din Mompen, så nå ble jeg litt usikker alikevel!

Lenke til kommentar

Vel, når det har vært så lenge siden update så får jeg nå være helt 110% ærlig med hva som faktisk har skjedd med bilen siden Oktober 2009..

 

Den har stått pent i garasjen uten å ha vært flyttet mer enn maks 2 kilometer nå i vinter :D

 

Hihi :lol:

 

Bilen er fortsatt i samme stand den var når jeg satte den inn for vinteren, bare at den ikke ble EU-godkjent!

Jeg husker ikke eksakt hva som var gæli, men det var litt småtteri, dårlig feste til eksospotta, dårlig hjullager og en foring eller 2 som måtte byttes. Det værste var nok senkesettet fra H&R som jeg fikk tak i TUV-papirer på, men som jeg mest sannsynlig ikke vil få godkjent.

Det er krav om 11cm klaring under bilen, og den har 10cm. Jeg tok da ingen sjanser og bestilte liksågrett nytt sett fra Apex med fjører som senker 35mm i front og 30mm bak.

Var faktisk halv pris på Gsbildeler.no så jeg tror jeg gjorde et kupp der!

Senkesettet blir nå i disse dager montert, måtte bestille støtdemperputer og mansjetter til fronten, men det var ikke mange kronene for de.

Bilen skal bare få montert ferdig senkesettet, så er det rett til Biltilsynet for godkjenning og få skrevet inn settet i vognkortet.

Det andre småtteriet jeg nevnte oppi her er forøvrig reparert!

 

:fun:

 

Så slik er det om dagen! Alt bra!

 

 

Ellers hadde jeg i kort tid en rød Audi 100 87- modell Quattro jeg ga 8000 for. Hadde tenkt å ha som vinterbil, alt begynte å faile hardt på bilen, så jeg malte den gul og ga generelt faen, bremser sluttet nesten å fungere, tungstarta + brann i bagasjerommet :D.

Kjøpte tilogmed nye dekk til den (som senere ble solgt med felger)

Solgte den senere for 5000 uten stereo og kun med ett sett dekk. Går om dagen som jordebil har jeg hørt rykter om, men gud veit!

 

Ellers ble den da som sagt solgt og ny bil handlet inn (bruksbil). Da en "nyere" BMW 5-serie 520i. Får vel lage worklog om den og?

 

Pics:

 

post-53560-1270766123,3589_thumb.jpg

 

post-53560-1270766137,0667_thumb.jpg

 

post-53560-1270766127,1904_thumb.jpg

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Tenkte jeg måtte spøke litt for en gangs skyld :!:

 

Forsikring på to biler, dyrt. Årsavgift på to biler, dyrt!

Lite ålreit når man får dobbelt opp av alt på en gang å betale, ble fort over 10 lapper :whistle:

 

Uansett, dePt ønsket bilder, så her er noen enkle mobilbilder av senkesettet :p

 

post-53560-1270885426,2704_thumb.jpg

post-53560-1270885442,8943_thumb.jpg

 

Sorry for grisedårlige bilder, men jeg sliter med iPhone og overføring av bilder.. dritt.

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Ja, to biler svir. Har selv to biler for tiden, og to veiavgifter, damn det svei. Men jeg ble rett og slett nesten tvunget til å skaffe en bil nr 2 da bimmarn ble konstant pellet på av klåfingra tjuvradder.

 

Feilene du nenver er jo fikset på null komma niks. Hjullager er hysterisk lett og byttes kjapt. Brukte ikke mer enn 40min på min, og da slet jeg mest med at lageret satt helvettes perverst godt fast. Som regel kan det bare lønne seg å kjøpe hele navet fra koed og bytte. Eksosfeste er bare å bytte, evt improvisere med stålbånd. Når det kommer til foringer spørs det litt på hvilke det er snakk om, men etter litt bryting, banning, blodsøl og enda litt mer banning så får du bytta de også.

 

Det er jo nå tiden for cab begynner, så get your car fiksa.

Lenke til kommentar

Uff, synd med tyvene som grafser på bilen din Brian, håper de ikke har tatt no dyrt da :thumbdown:

 

Bilen min står heldigvis i garasje, er da litt sikra der. Har vurdert gps sporingssystem i bilen men vet ikke enda.. Får tilogmed rabatt på forsikringa da og!

 

Det som var galt med bilen er nå reparert, nye fester montert, noen nye foringer, ny bærebro, eksosfester er nye, nye dempere og fjører.

Hentet bilen i stad og kjørte en liten ulovlig tur, jeg kunne bare ikke dy meg. 16-17 grader og sol og skyfri himmel. Smilet satt fra øre til øre da jeg kjørte avgårde, fantastisk å kjøre nyreparert bil må jeg si!

Utrolig imponert over understellet og, er komfortabelt å kjøre med på landevei samt at det sitter som støpt og krenger knapt i svinger, helt konge.

Sitter nå på digre piggfrie vinterdekk (185/70-14) og det gir ikke enda en god indikasjon på hvordan den blir å kjøre med sommerdekk enda, gleder meg vilt til å prøve! :D

 

Må si det var flott å få lufta bilen litt, unik følelse å kjøre uten tak!

 

Sommer, here i come :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I går var da dagen for godkjenning av bilen, men ingenting gikk egentlig som planlagt :(

 

Fikk lånt henger og ordnet etterkontroll samt lysjustering. Etterkontrollen gikk knall, bortsett fra lysjusteringa som ikke var i orden, så der er det fortsatt toerfeil.

Jeg betalte for etterkontroll og leie av henger, fikk med fattern og dro avgårde til Biltilsynet på Gjøvik. Da jeg kom dit sjekket kontrolløren vognkortet og TUVpapirene, det viste det da at senkesettet tåler en maksvekt på 880kg på bakakselen, mens i vognkortet står det oppført 905kg, så da var det bare å drite i godkjenning av det senkesettet.

Rimelig skuffa og sint satte vi turen hjemover, ringte så GSbildeler og forklarte saken (jeg ba spesifikt om senkesett til cab), og de skulle da sende meg nye fjører fra Supersport som senker like mye som de fjørene som var med på det nye settet fra Apex.

Fikk halv pris på de (egentlig 1500kr), samt at de skulle spandere frakt. Jeg spurte også om det var noe annet som måtte byttes samtidig, og han anbefalte forsterkede tårnlager bak, som kostet rundt tusenlappen (GS Performance). Han skulle gi meg halv pris på de og, men fikk pruta de ned i 300kr :D

Så da beholder GS meg som kunde og alle blir fornøyde! Eneste er da at jeg må kanskje ordne ny hjulstillingskontroll, må få ordnet mekaniker til å montere nye fjører samt få fri fra jobb (gjelder fattern og da jeg ikke har lappen for tilhenger :p)

 

Så slik er det om dagen! Joggu itte lett å få det slik en vil! Slapp da i det minste å betale for kontroll på Biltilsynet, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...