Gå til innhold

Amobil.no: Språkdebatt i samtlige artikler, irriterende


Anbefalte innlegg

Ser Amobil (spesielt) har fått mye kritikk for den nye skriveregelen, som tilsier at iPod skal skrives Ipod osv.

 

Dette er noe som blir tatt opp i nesten alle tråder hvor denne regelen benyttes, og dette bare irriterende. Kan ikke all debatt samles i en egen tråd, slik at selve artikkel-innholdet kan bli diskutert i diskusjonstråden for artikkelen? Det er greit det kommer noen skrivefeil, og at noen vil rette de, men kan ikke de som ønsker å rette feilene bare sende e-post (via kontaktskjemaet, f.eks. her). At debatten om liten eller stor i skal bli fragmentert over hele forumet er unødvendig og irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig enig. Det har også blitt lagt ut en artikkel på hvorfor Amobil skriver på denne måten, dermed bør de fleste ha fått med seg dette. Jeg foreslår at innlegg som inneholder kommentarer på skrivemåten av f.eks. Iphone istedet for iPhone blir fjernet og evt. gitt en advarsel.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på to ting de siste dagene...

 

Forleden dag kjøpte jeg meg et kontantkort ifra NetCom. Det står faktisk NetCom i displayet. Ifølge HW hadde dette hett "Netcom". Jeg mener at det er helt feil og viser ikke respekt for varemerket. Kan tenkte meg at navnet står for "Network Communication" e.l.

 

Jeg så på TVen at det var blitt oversatt med ordet "FedEx". Ifølge HW hadde dette hett "Fedex", noe det ikke heter i USA.

 

Hvorfor gjør HW dette? Beyond me...

 

(Ber om å bli flytta til den offisielle tråden).

 

Bare for å vise at tilbakemeldingene og "sytinga" er der for en grunn :)

Lenke til kommentar

Og så kan dere kjøre diskusjonen tilbake til om man er for eller imot at diskusjon rundt skrivemåte samles i en tråd eller om dere ønsker at det skal spre seg rundt i alle artikkeltrådene.

 

Det er off-topic her også å diskutere hva som er riktig måte å skrive på. ;)

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er veldig bra at dere har informert alle og enhver om dette. Den eneste dumme tingen med det må være alle de som på død og liv på kommentere det om og om igjen i hver eneste artikkel! Forbannet irriterende! Kan dere ikke dele ut warn til dem dere ser gjør det absolutt hele tiden? Det ville nok ha fått minsket antall tilfeller ganske drastisk, gjetter jeg på.. :)

Lenke til kommentar

Regner med det er meg alle snakker om?

 

Vel, sendte en melding til hitokiri og fikk dette svaret

 

Hvor skal jeg poste rettelser av artikler?

I kommentartråden for artikkelen?

I en ny tråd for hver artikkel i Tilbakemeldinger?

Eller en ny post i Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten, som ingen fra redaksjonen sjekker og gir tilbakemelding på?

 

Du må gjerne lage en tråd om det i "tilbakemeldinger til Amobil".

 

 

Men, bare se alle skrivefeilene i denne artikkelen. Er det meningen å provsere?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=963108

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen journalister har kommentert noe i tråden her, men i tråden det refereres til tror jeg vi er godt representert. Der kan også språkdebatten tas videre. Her ser jeg ikke så mye for meg å kommentere, og en moderator i forumet har allerede sagt at innlegg som det her klages på kan rapporteres for å så bli flyttet eller slettet :)

 

EDIT: Det kan nevnes at Digi.no holder seg til samme måte å skrive navn på, og de skriver for eksempel Netcom og ikke NetCom. Det ser ut til at det bare er Apples produkter som omtales med logo-skrivemåte.

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke lov med tilbakemeldinger. I det hele tatt. Jeg spurte hitokiri, og han sa jeg skulle poste i tilbakemeldinger-kateogoriene. Men de ble slettet.

Så plutselig, jeg hadde ikke sendt PM til han, men så fikk jeg en PM av TST. Hvor han sa at jeg skulle poste i artikkel-trådene. Og så fikk jeg warn.

Og det ser ikke ut som klagen jeg sendte har nådd fram heller. Convenient.

Lenke til kommentar

Edit: Jeg kan ta feil når jeg nå snakker om årsaken til warn, så jeg editerer det vekk.

 

Vi setter uansett pris på tilbakemeldinger til artiklene våre, men det er litt kjedelig om det blir en språkdebatt i hver eneste tråd som ligger i forumet "diskuter artikler". Forumet bør brukes til å diskutere saken, og ikke gi tilbakemeldinger angående språk, så jeg er enig i hitokiri. Dette må vi selvsagt finne en endelig løsning på. Jeg jobber herved med saken.

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
Nei, det er ikke lov med tilbakemeldinger. I det hele tatt. Jeg spurte hitokiri, og han sa jeg skulle poste i tilbakemeldinger-kateogoriene. Men de ble slettet.

Så plutselig, jeg hadde ikke sendt PM til han, men så fikk jeg en PM av TST. Hvor han sa at jeg skulle poste i artikkel-trådene. Og så fikk jeg warn.

Og det ser ikke ut som klagen jeg sendte har nådd fram heller. Convenient.

Grunnen til at trådene dine ble slettet var fordi de var formulert slik at de framstod som mer provoserende enn hjelpende. Det var også et par andre forhold som bidro til stenging uten at jeg ser det nødvendig å utdype dette her. Du skal ha mottatt en PM vedrørende grunnlaget for stengingen av meg i etterkant.

 

Når det gjelder plassering av tilbekemeldingene dine i denne saken skal de holdes til den offisielle tilbakemeldingstråden. Dette ble det gitt beskjed om i samme PM. Det er beklagelig at du har fått motstridende beskjeder fra skribenter og moderatorteam, men som du sikkert vet er det moderatorene og i siste instans forumstyret som utarbeider og håndhever retningslinjer på forumet. Om noe står uklart skal du forholde deg til beksjeder fra moderatorer, og er disse uklare kan du ta det opp med forumstyret for ytterligere presisering.

 

Konklusjon: korrigering eller andre kommentarer angående retningslinjer for merkenavn og logoskrift tas i den offisielle tilbakemeldingstråden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...