Gå til innhold

Hvilket digitalt speilrefleks kamera bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, den er grei! Nå bor jo jeg hjemme med mine foreldre ennå, hadde det vært lurt at kameraet ble satt på deres navn? mht, forsikring :)

Sjekk med dine gamle om forsikringen gjelder hele husholdet. Den pleier å gjøre det..

 

Hehe, I will :)

Takk Takk, nå er jeg så spent på hvilket kamera jeg kommer til å kjøpe :)

Lenke til kommentar
En slik forsikring er beregnet for klønete folk som mister ting i bakken (eller på sjøen) osv.

Tom

Da burde jo du ha en slik forsikring, Tom :yes:

Jeg ventet på den :ohmy:

 

edit: Men hvis jeg legger sammen det alle forsikringene ville kostet meg, så kunne jeg kjøpt to objektiver for pengene (For de som ikke er helt med her, så mistet jeg et objetiv på sjøen ifjor :blush:)

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
En slik forsikring er beregnet for klønete folk som mister ting i bakken (eller på sjøen) osv.

Tom

Da burde jo du ha en slik forsikring, Tom :yes:

Jeg ventet på den :ohmy:

 

edit: Men hvis jeg legger sammen det alle forsikringene ville kostet meg, så kunne jeg kjøpt to objektiver for pengene (For de som ikke er helt med her, så mistet jeg et objetiv på sjøen ifjor :blush:)

 

Tom

 

Uff, uflaks da!

Pappa mistet sin bærbare i sjøen den samme dagen som han kjøpte den :(

De må være så kjipt! Jeg tenkte at viss jeg da kutter ut forsikringen, kan jeg eventuelt kjøpe et objektiv til :)

Lenke til kommentar
Vi har veldig gode forbruksrettigheter i Norge. Du har reklamasjonsrett på slikt utstyr i 5 år. En slik forsikring er beregnet for klønete folk som mister ting i bakken (eller på sjøen) osv. Tyveri dekkes av innbo-forsikringen og skader/tyveri i ferien dekkes av resieforsikringen.

 

Tom

 

En normal reiseforsikring gir deg en erstatning på rundt 25K totalt, hvorav enkeltgjenstander dekkes fra 10-15K (litt avhengig av forsikringen). Det kan derfor være upraktisk å kun ha denne om du skal på ferie med alle klærne dine, kameraet, smykker og andre verdisaker om alt blir stjålet. (Selv pleier jeg ha med meg SLR, kompaktkamera, mobil, penger, klær, sko, klokke, briller, solbriller og linser til langt over 25K når jeg reiser.) Reiseforsikringen dekker heller ikke selvforskyldt skade på verdisaker, så om du mister kameraet i bakken får du ingen dekning.

 

Jeg har en verdiforsikring som koster ~160 kroner per år med 300 i egenandel til mitt kamera, denne dekker skader (selvforskyldt eller ikke) samt tyveri av kamerautstyr opp til 12K - jeg vil si det er bedre vilkår enn reiseforsikringen.

 

Hvordan butikkforsikringer fungerer er jeg usikker på, men det er vel normalt 10 % av varens verdi? I mitt tilfelle blir dette 1200, og da kan man ikke utvide den til å gjelde for nye linser og liknende jeg måtte finne på å kjøpe. Om kameraet må erstattes må jeg også kjøpe en ny forsikring for det nye kameraet, verdiforsikringen kan overføres.

 

En verdiforsikring virker derfor på meg som et smart alternativ/supplement til butikk- og reiseforsikringer.

Lenke til kommentar

Jepp stiller meg i rekken av gratulanter :cool:

Et råd kan være å ta mange bilder av et og samme motiv med forskjellige innstilinger hver gang for så å sammenligne disse på dataskjermen etterpå,det er da lurt å ta med penn og papir og notere hvilke innstillinger som ble brukt på hvert enkelt foto .

 

Lykke til.

 

Mvh.Snekker`n

Lenke til kommentar
HeiHEi!

Da endte jeg opp med Canon EOS450D med tilhørende kit:)

 

Gratulerer!!

 

Anbefaler deg å kjøpe en bok i tillegg. "Digital fotografi i praksis" av Magne Fjørtoft er visstnok et godt valg for begynnere (jeg har kjøpt noen engelske bøker så jeg har den ikke selv, men "alle" nevner den)

Lenke til kommentar
det er da lurt å ta med penn og papir og notere hvilke innstillinger som ble brukt på hvert enkelt foto .
Eller man kan høyreklikke på filen og sjekke exif... :p

 

 

Selvsagt,men det jeg tenkte på er at det er veldig oversiktlig å ha det notert foran seg for alle bildene,da kan en notere kommentarer bak om hva man selv mener er feil ta dette med seg ved neste forsøk og prøve å unngå det samme igjen, det er ikke alltid like lett å huske alt i hodet :cool:

 

 

Oldschool møter new age, he he.

 

nei ikke akkurat,men selv de glupe new age kan vel få problemer med å huske alt neste gang de skal ta bilder og da kan det være kjekt å ha det notert :grin:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

I FastStone Image Viewer ser du EXIF infoen ved å bare flytte musepekeren til høyre kant av skjermen i fullskjermsvisning. Bruker bare venstre og høyre piltast for å vandre mellom bildene, og EXIF-informasjonen oppdateres automatisk. Kjekt for meg i hvert fall, når jeg sjekker hva jeg gjorde galt sist jeg tok bilder.

 

FastStone Image Viewer (gratis for ikke-kommersiell bruk)

Lenke til kommentar
Et system med lapper er vel ikke mer oversiktlig enn exif. Hvis du bruker Picasa til browsing trykker du bare på regnbueknappen (ikke på raw, men på bilder konvertert til jpg. I rawkonverteren står exif tydelig synlig uten å trykke på noen som helst knapp.

Vet det,men tanken her var at en kunne ha med seg notatene ved neste forsøk og ikke bare menst en satt foran pcen,det var heller ikke et system med lapper,men en eller rettere sagt et ark der en hadde alt oversiktlig.Vil tro det er enklere å ta med et ark med notater når en skal ut og prøve seg frem på nytt enn å drasse med seg pcen,får iallefall håpe det er en bærbar :!:

Men nok om det det var bare ment som et forslag,så kan de som ønsker det bruke det og resten la det være :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Et system med lapper er vel ikke mer oversiktlig enn exif. Hvis du bruker Picasa til browsing trykker du bare på regnbueknappen (ikke på raw, men på bilder konvertert til jpg. I rawkonverteren står exif tydelig synlig uten å trykke på noen som helst knapp.

Eller i Bridge, der det står fint og greit når du velger et bilde. Antar det er slik i Lightroom også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...