Gå til innhold

Hvilket digitalt speilrefleks kamera bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg et speilrefleks kamera. Liker å ta bilder, men har ingen erfaring med slike kameraer. Derfor er det vanskelig for meg å finne ut hvilket kamera som da kan fungere bra for meg, som kan være enkle å bruke, siden jeg er nybegynner Pris betyr ingeting. Lurer på om dere har noen forslag i hva jeg skal eventuelt se etter når jeg vurderer å kjøpe et speilrefleks kamera, eventuelt hvilket jeg burde kjøpe meg? digitalt eller ikke? Å eventuelt hva som jeg burde kjøpe med i tillegg.

 

På forhånd takk for alle svar!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du labber innom nærmeste JapanPhoto og sier at du er ute etter speilreflekskamera, at du kan strekke deg rimelig langt på pris (sett gjerne en viss grense) og si at du vil prøve å holde i så mange kamerahus som mulig. Det er bare tull å kjøpe et kamera som tar gode bilder om det ikke er komfortabelt for deg. Det er som å kjøpe et par sko som er holdbare, pene og moteriktige.. men gir deg skikkelig vondt i føttene.

 

Konklusjonen er at du bør velge det kameraet du syns er best i nevene. Alle moderne speilreflekskamera gir deg god bildekvalitet, alle kamerasystemene kan skilte med god optikk, og alle kamerasystemene er gode kjøp.

 

Du trenger ellers ikke å legge så mye penger i ett førstekamera. Det er nok å legge 3-6000 i ett godt kamerahus og ett 1-2000 for en brukbar normalzoom.

 

Kamerahus og optikkombinasjoner som utvilsomt er gode:

 

Nikon D40/D40x med Nikkor 18-70.

Nikon D80 med samme objektiv.

Canon 350D/400D/450D med 18-55 IS. Du skal ha objektivet med IS, da dette er suverent bedre enn versjonen uten IS, optisk sett. Og det har bildestabilisator.

Pentax K200D og Pentax 18-55

Pentax K10D og Pentax 18-55

Samsung GX-10 og Pentax(?) 18-55

Sony a200 med Sony 18-70

Olympus E-410/E-420 med Olympus 14-42

Olympus E-510/E-520 med Olympus 14-42