Gå til innhold

Hvilket digitalt speilrefleks kamera bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg et speilrefleks kamera. Liker å ta bilder, men har ingen erfaring med slike kameraer. Derfor er det vanskelig for meg å finne ut hvilket kamera som da kan fungere bra for meg, som kan være enkle å bruke, siden jeg er nybegynner Pris betyr ingeting. Lurer på om dere har noen forslag i hva jeg skal eventuelt se etter når jeg vurderer å kjøpe et speilrefleks kamera, eventuelt hvilket jeg burde kjøpe meg? digitalt eller ikke? Å eventuelt hva som jeg burde kjøpe med i tillegg.

 

På forhånd takk for alle svar!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du labber innom nærmeste JapanPhoto og sier at du er ute etter speilreflekskamera, at du kan strekke deg rimelig langt på pris (sett gjerne en viss grense) og si at du vil prøve å holde i så mange kamerahus som mulig. Det er bare tull å kjøpe et kamera som tar gode bilder om det ikke er komfortabelt for deg. Det er som å kjøpe et par sko som er holdbare, pene og moteriktige.. men gir deg skikkelig vondt i føttene.

 

Konklusjonen er at du bør velge det kameraet du syns er best i nevene. Alle moderne speilreflekskamera gir deg god bildekvalitet, alle kamerasystemene kan skilte med god optikk, og alle kamerasystemene er gode kjøp.

 

Du trenger ellers ikke å legge så mye penger i ett førstekamera. Det er nok å legge 3-6000 i ett godt kamerahus og ett 1-2000 for en brukbar normalzoom.

 

Kamerahus og optikkombinasjoner som utvilsomt er gode:

 

Nikon D40/D40x med Nikkor 18-70.

Nikon D80 med samme objektiv.

Canon 350D/400D/450D med 18-55 IS. Du skal ha objektivet med IS, da dette er suverent bedre enn versjonen uten IS, optisk sett. Og det har bildestabilisator.

Pentax K200D og Pentax 18-55

Pentax K10D og Pentax 18-55

Samsung GX-10 og Pentax(?) 18-55

Sony a200 med Sony 18-70

Olympus E-410/E-420 med Olympus 14-42

Olympus E-510/E-520 med Olympus 14-42

 

Ingen rekkefølge for disse kameraene, alle er gode. Velg det som passer dine hender best.

Lenke til kommentar
Du labber innom nærmeste JapanPhoto og sier at du er ute etter speilreflekskamera, at du kan strekke deg rimelig langt på pris (sett gjerne en viss grense) og si at du vil prøve å holde i så mange kamerahus som mulig. Det er bare tull å kjøpe et kamera som tar gode bilder om det ikke er komfortabelt for deg. Det er som å kjøpe et par sko som er holdbare, pene og moteriktige.. men gir deg skikkelig vondt i føttene.

 

Konklusjonen er at du bør velge det kameraet du syns er best i nevene. Alle moderne speilreflekskamera gir deg god bildekvalitet, alle kamerasystemene kan skilte med god optikk, og alle kamerasystemene er gode kjøp.

 

Du trenger ellers ikke å legge så mye penger i ett førstekamera. Det er nok å legge 3-6000 i ett godt kamerahus og ett 1-2000 for en brukbar normalzoom.

 

Kamerahus og optikkombinasjoner som utvilsomt er gode:

 

Nikon D40/D40x med Nikkor 18-70.

Nikon D80 med samme objektiv.

Canon 350D/400D/450D med 18-55 IS. Du skal ha objektivet med IS, da dette er suverent bedre enn versjonen uten IS, optisk sett. Og det har bildestabilisator.

Pentax K200D og Pentax 18-55

Pentax K10D og Pentax 18-55

Samsung GX-10 og Pentax(?) 18-55

Sony a200 med Sony 18-70

Olympus E-410/E-420 med Olympus 14-42

Olympus E-510/E-520 med Olympus 14-42

 

Ingen rekkefølge for disse kameraene, alle er gode. Velg det som passer dine hender best.

 

Heisann. dette var et godt svar på de alt for mange trådene om nybegynner kamera.

Burde bare blitt kopiert og sendt som eneste svar på¨alle de trådene...

Tror ikke det er mange som tar seg bryet med å se på de 90000 andre trådene om samme tema.

Lenke til kommentar

Ja, det er for så vidt sant.

Men Canon EOS 40D m/ EF-S 17-85 mm koster rundt 12000, mens Canon EOS 450D m/EF-S 18-55 mm koster rundt 6200. (dette ser jeg av prisene på elprice...) Her ser jeg at det stor forskjell, som nybegynner er det lurt å kjøpe et så dyrt kamera?

 

Men en ting jeg ikke forstår helt (kanskje et veldi dumt spm, mn siden jeg er nybegynner spør jeg) Hvor godt er et objektiv som jeg vil få ved å kjøpe Canon EOS 450D ? Hvilke bilder, altså motiver fungerer bra for dette objektivet? Hvilke burde jeg vurdere å kjøpe i tillegg eventuelt? :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Begge kameraene tar flott bilder. 450D er rettet mot helt vanlige folk, mens 40D er litt større og har flere knapper og ting å stille på. Så, om du har planer om å bli en skikkelig hobbyfotograf og har viljestyrke til å lese et par bøker og ta noen tusen bilder på en måned, så er 40D for deg. Om ikke så er 450D et tryggere kjøp. :)

 

Og når du bruker så mye penger på kamera, så vil jeg absolutt anbefale deg å ta en tur i butikken for å kjenne på kameraene og se i søkeren. Kamera er et verktøy, ikke bare masse forvirrende tall.

 

Når det gjelder optikken, så ser det ut til at det ikke er noe strålende objektiv. 17-85 er et anvendelig brennviddeomfang - du kommer ganske vidt og ganske nærme. Men til 3899 er det ikke noe godt kjøp. 18-55 IS til 1500 kroner er et bedre kjøp - det kjennes billig ut men tar gode bilder. Om du har noen kroner ekstra så er Tamron 17-50 f/2.8 et enda bedre kjøp for 2900 kroner. Det er bedre i dårlig lys, og du kan ta penere portretter med det.

 

Husk at du kan matche kamera+objektiv akkurat som du ønsker. Om du ikke finner noe bra kit, så kan du bare kjøpe "kun kamerahus", og et eller flere objektiver slik at du får til det du vil gjøre.

 

Og du får også litt cashback fra Canon for tiden. Du får f.eks. tilbake 1200 kroner for et 40D, så når du kjøper det til 7500 og får tilbake 1200 etterpå så har du betalt 6300 kroner.

Lenke til kommentar

Takk for tips!

Så om jeg kjøper meg et canon, så kan jeg variere på hvilke objektiv jeg kan kjøpe meg?

Tamron, hører det til Canon? (Blir litt forvirra :( ..)

Men kjøper jeg 40D til 7500, er vel det uten kit? (objektiv som følger med) og det burde vel jeg ha, og dermed havner vel prisen på 10-12000 eller? :)

 

Jeg kunne tenkte meg å ta bilder av natur, bryllup, mennesker. Jeg er interesert i å kunne få ta gode bilder, men hva er jeg da avhengig av? Hva burde jeg egentlig velge av kamera.. Har ønsker om å bli en bedre fotograf på lang sikt, så å kjøpe bedre objektiv etterhvert er noe jeg vil ha,om jeg får til å bruke kameraet og tar bra bilder...

Endret av annalena
Lenke til kommentar
Takk for de gode tipsene! :)

 

Ser ut til at jeg kjøper meg et: Canon EOS 450D m/Ef-s 18-55IS

Håper jeg blir fornøyd:)

 

Om kameraet passer dine hender så blir du nok fornøyd, ellers hadde jo  Simon Aldra et glimrende svar .

 

Både Tamron,Sigma, Tokina kan fås til de fleste merker,det er bare å passe på at du bestiller med Canonfatning om det er til Canonkamera.

For å ta gode bilder er objektivet langt viktigere enn selve kameraet, du vil ikke merke forskjell i bildekvaliteten om du har et 450d eller en 40D med samme objektiv på begge,så legg pengene i sikkelig optikk.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Takk for tips!

Så om jeg kjøper meg et canon, så kan jeg variere på hvilke objektiv jeg kan kjøpe meg?

Tamron, hører det til Canon? (Blir litt forvirra :( ..)

Men kjøper jeg 40D til 7500, er vel det uten kit? (objektiv som følger med) og det burde vel jeg ha, og dermed havner vel prisen på 10-12000 eller? :)

 

Det finnes flere optikk-produsenter. Sigma og Tamron lager samme objektiver med små variasjoner til Canon, Nikon, Pentax, Sony og Olympus. Så, det finnes "Tamron for Canon".

 

Og om du kun kjøper hus (altså, uten kitobjektiv) så MÅ du kjøpe et objektiv. Her er en liste over alle objektivene som passer til Canon sine speilreflekser. Føler du deg litt skremt over det enorme, forvirrende utvalget, så er du ikke alene om det.. ;)

 

Og så disse penga: Om du kjøper 40D + Canon 18-55 IS, så blir det 7500 + 1500 = 9000 kroner. Og så 1200 kroner i cashback i etterkant, så sluttsummen blir på 7800 kroner. Om du kjøper 40D + Tamron 17-50 f/2.8, så blir det 7500 + 2900 - 1200 = 9200 kroner. Og 40D + Canon 17-85 blir 7500 + 3900 - 1200 = 10 200. (Elprice sitt kit til 12000 er altså grovt overprisa. EDIT: Ikke så ille. Glemte cashback - så kun 600 kroner dyrere enn billigste internettpriser)

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Takk for de gode tipsene! :)

 

Ser ut til at jeg kjøper meg et: Canon EOS 450D m/Ef-s 18-55IS

Håper jeg blir fornøyd:)

 

Om kameraet passer dine hender så blir du nok fornøyd, ellers hadde jo Simon Aldra et glimrende svar .

 

Både Tamron,Sigma, Tokina kan fås til de fleste merker,det er bare å passe på at du bestiller med Canonfatning om det er til Canonkamera.

 

Jeg skal innom en fotobutikk i morgen, får se da hva jeg ender opp med. Er litt vanskelig å finne ut hva som passer bra i hånden, bare ved å se på en skjerm. Ser mange syntes 450D gir dårlig håndgrep.

 

Hva er egentlig forskjellen på analog, fullformat digital speilreflekskamera?

 

Hva er det jeg skal se etter når jeg skal velge et objektiv? (dumt spørsmål ja...)

men man lærer av å stille slike spørsmål!

Takk for tips!!

Endret av annalena
Lenke til kommentar
Takk for tips!

Så om jeg kjøper meg et canon, så kan jeg variere på hvilke objektiv jeg kan kjøpe meg?

Tamron, hører det til Canon? (Blir litt forvirra :( ..)

Men kjøper jeg 40D til 7500, er vel det uten kit? (objektiv som følger med) og det burde vel jeg ha, og dermed havner vel prisen på 10-12000 eller? :)

 

Det finnes flere optikk-produsenter. Sigma og Tamron lager samme objektiver med små variasjoner til Canon, Nikon, Pentax, Sony og Olympus. Så, det finnes "Tamron for Canon".

 

Og om du kun kjøper hus (altså, uten kitobjektiv) så MÅ du kjøpe et objektiv. Her er en liste over alle objektivene som passer til Canon sine speilreflekser. Føler du deg litt skremt over det enorme, forvirrende utvalget, så er du ikke alene om det.. ;)

 

Og så disse penga: Om du kjøper 40D + Canon 18-55 IS, så blir det 7500 + 1500 = 9000 kroner. Og så 1200 kroner i cashback i etterkant, så sluttsummen blir på 7800 kroner. Om du kjøper 40D + Tamron 17-50 f/2.8, så blir det 7500 + 2900 - 1200 = 9200 kroner. Og 40D + Canon 17-85 blir 7500 + 3900 - 1200 = 10 200. (Elprice sitt kit til 12000 er altså grovt overprisa)

 

Takk å tusen takk for den gode hjelpen!

Føler at jeg begynner å få noen lunde kontroll over objektiv å annet :)

 

Disse prisene du ser på, er det kjøpt oss den billigste forhandler? Altså skal jeg kjøpe et 40D med et eller annet objektiv, burde jeg ikkje kjøpe dette hos Elprice?

(Grunne til at jeg ønsker å kjøpe hos elprice er god kundebehandling å skjer det noe er det bare å levere inn, dette er noe helt annet for elkjop. Er usikker om jeg tørr å kjøpe et speilrefelks kamera over nettbutikk..) = jeg kommer da til å betale mer i butikk enn hos nettbutikk, det er minuset, men da går jeg også testet ut kameraet i butikken..

Lenke til kommentar
Hva er det jeg skal se etter når jeg skal velge et objektiv? (dumt spørsmål ja...)

men man lærer av å stille slike spørsmål!

 

Det er alt annet enn et dumt spørsmål. Jeg kan gi min versjon, så vil noen sikkert være uenige og så får vi håpe du blir bedre informert og ikke bare mer forvirret.. ;)

 

Objektiver har tekniske spesifikasjoner (blender og brennvidde, hovedsaklig) og i tillegg kan man måle ytelsen på objektivet - hvor skarpt er det på de forskjellige kombinasjonene av blender og brennvidde, f.eks. Hvor mye vignettering? Hvor mye feilbrytning?

 

De tekniske spesifikasjonene kan du bruke til å finne ut om objektivet er riktig for ditt bruk (på konsert ønsker du moderat tele og stor blender, f.eks, mens ang. arkitektur så gjelder det å ha skikkelig vidvinkel som ikke forvrenger for mye). Måletallene bruker du til å styre unna dårlige kjøp - hvem vil vel ha uskarpe arktiketurbilder, f.eks?

Lenke til kommentar
Disse prisene du ser på, er det kjøpt oss den billigste forhandler? Altså skal jeg kjøpe et 40D med et eller annet objektiv, burde jeg ikkje kjøpe dette hos Elprice?

(Grunne til at jeg ønsker å kjøpe hos elprice er god kundebehandling å skjer det noe er det bare å levere inn, dette er noe helt annet for elkjop. Er usikker om jeg tørr å kjøpe et speilrefelks kamera over nettbutikk..) = jeg kommer da til å betale mer i butikk enn hos nettbutikk, det er minuset, men da går jeg også testet ut kameraet i butikken..

 

Jeg blar litt rundt på prisguiden.no for å finne prisene. Billigst på 40D-hus er japan photo, kanske de finnes? i nærheten hos deg? Jeg er ikke redd for å handle optikk online, men jeg er enig i dette med selve kamerahuset og onlineshopping. Det er mest som kan(går) galt med huset, så da er det greit å vite hvilken butikk man skal møte opp i.

Lenke til kommentar

Jeg blar litt rundt på prisguiden.no for å finne prisene. Billigst på 40D-hus er japan photo, kanske de finnes? i nærheten hos deg? Jeg er ikke redd for å handle optikk online, men jeg er enig i dette med selve kamerahuset og onlineshopping. Det er mest som kan(går) galt med huset, så da er det greit å vite hvilken butikk man skal møte opp i.

 

Hehe, kan jo alltids kjøre til Trondheim da :) Eller Oslo når jeg er der en tur :)

Syntes Japan Photo skulle fått butikker mellom Bergen - Trondheim :) Men men!

Syntes det er litt dyrt å skulle kjøpe 40D på Elprice til 8-9000. For om jeg har 450D kan jeg vel kjøpe ulike objektiver (mn først og fremt benytter meg å lære mej av kit'et jeg får kjøpt sammen med) før jeg utvider med flere objekter, eller er ikke dette lønnsomt, siden kamerahuset til denne modellen ikke er tilstrekkelig bra i forhold til 40D. JEg er jo som sagt nybegynner, og det blir vel mye å skule lære seg. Nok er det å få inn hvilke objektiver som fungerer best til ulike settinger.

 

Ef-s 18-55IS objektet fungerer best til bilder som blir tatt?

Å en ting ting er 450D godt å bruke som inne som ute? Går litt i turer til fots og med ski.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare legge til at det er viktig å ta objektiver i betraktning.

Et kamerahus til rundt 3-6 tusen er sansynligvis mer enn godt nok for en nybegynner, og det vil gå år før du evt. vil/trenger å oppgradere. Objektiver derimot vil du nok ha flere av etterhvert som du får kjennskap til kameraets begrensninger.

 

Dette er IKKE basert på egne erfaringer, kun slik jeg selv har skjønt det.

Jeg skal selv gå til innkjøp av et DSLR snart. -Må bare vente på at skattepenger og feriepenger skal tikke inn på konto først.

 

Jeg har, etter MYE lesing rundt forbi og over alt, mer eller mindre bestemt meg for et Nikon D80. Dog ser jeg meg nødt til å lese litt mer om Pentax sine "amatør" modeller.

Slik jeg har forstått det er Pentax også "bakover kompatibelt" med tanke på objektiver. Dvs. at du kan spare mye penger på å kjøpe brukte objektiver som kan være fra 1950 eller 1960 (har ikke undersøkt nøyaktig årstall som stemmer selv).

Ang. Nikon så er jeg temmelig sikker på at de fleste objektiver, gamle som nye, kan brukes med alle nye kamerahus. Dog vet jeg at det er enkelte unntak. For eks. D40 som ikke har autofokus i kamerahuset, "bør man" ha objektiver med AF-S eller AF-I -som betyr at de har autofokus i objektivet.

 

Ellers er det mye annet, som allerede er blitt nevnt, å ta i betraktning.

Stikk innom en fotobutikk og kjenn hvordan det føles å holde i kameraene.

 

Lykke til! :)

 

Jeg gleder meg selv til å begynne å knipse (momentant! -er vant til digitalt kompaktkamera, mobilkamera ;))

 

P.S.

Slik jeg har forstått det så er Canon bedre på portretter, lanskap og stillbilder generelt enn for eks. Nikon.

Nikon derimot er mye bedre enn Canon på ting i bevegelse, som barn, dyr, band på konsert o.l.

 

Jepps....håper ikke dette var forvirrende :)

Lenke til kommentar

Du bør få deg en blits utenom den som evt. er på kamerahuset for innendørs bilder. Helst enn som kan dreies på.

 

Hvite fjes og sorte bakgrunner ser ikke særlig bra ut :D

Høy ISO ser kornete ut, lav ISO krever en stødig hånd eller stativ....osv osv....

 

Mye å sette seg inn i.

 

Etter å ha lest en god del både her og av tester av forskjellige modeller av div. netsider, endte jeg opp hos www.kenrockwell.com og der var det mye nyttig lesing og lærdom å hente.

 

Jepp...lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for de gode tipsene! :) Det var ikke forvirrende, bare hjelpende!

Har snakket med de jeg kjenner som forteller meg at jeg kan gjøre det lurt i å kjøpe et Canon, for da kan jeg låne av andre (skeptisk til dette) men dette kunne vært aktuelt!

 

Vi får se hva jeg ender opp med i morgen, viktig er at kameraet skal være godt å holde og at det ikke har en for vanskelig meny for nybegynnere :) Så får jeg håpe det jeg kjøper er verdt det! :) For objektiver trenger jeg nødvendigvis ikkje å kjøpe i butikk, men nettbutikk eller den butikk som gir laveste pris :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...