Gå til innhold

Hvilket digitalt speilrefleks kamera bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg vil bare legge til at det er viktig å ta objektiver i betraktning.

Et kamerahus til rundt 3-6 tusen er sansynligvis mer enn godt nok for en nybegynner, og det vil gå år før du evt. vil/trenger å oppgradere. Objektiver derimot vil du nok ha flere av etterhvert som du får kjennskap til kameraets begrensninger.

 

Dette er IKKE basert på egne erfaringer, kun slik jeg selv har skjønt det.

Jeg skal selv gå til innkjøp av et DSLR snart. -Må bare vente på at skattepenger og feriepenger skal tikke inn på konto først.

 

Jeg har, etter MYE lesing rundt forbi og over alt, mer eller mindre bestemt meg for et Nikon D80. Dog ser jeg meg nødt til å lese litt mer om Pentax sine "amatør" modeller.

Slik jeg har forstått det er Pentax også "bakover kompatibelt" med tanke på objektiver. Dvs. at du kan spare mye penger på å kjøpe brukte objektiver som kan være fra 1950 eller 1960 (har ikke undersøkt nøyaktig årstall som stemmer selv).

Ang. Nikon så er jeg temmelig sikker på at de fleste objektiver, gamle som nye, kan brukes med alle nye kamerahus. Dog vet jeg at det er enkelte unntak. For eks. D40 som ikke har autofokus i kamerahuset, "bør man" ha objektiver med AF-S eller AF-I -som betyr at de har autofokus i objektivet.

Så vidt jeg vet gir ikke AF-I autofokus på et D40, correct me if I'm wrong. :) AF-S gjør dog det.

 

P.S.

Slik jeg har forstått det så er Canon bedre på portretter, lanskap og stillbilder generelt enn for eks. Nikon.

Nikon derimot er mye bedre enn Canon på ting i bevegelse, som barn, dyr, band på konsert o.l.

Den som har lært deg det fortjener litt smekk på fingrene. :p

 

En fotograf av høy kvalitet med enten ett Canon eller et Nikonkamera tar gode portretter med begge. Selv om Nikon i dag har proffhus ala Nikon D3 som er perfekte for sport, er det ikke uten grunn at Canon har vært benyttet til dette formålet i en årrekke. Jeg vil påstå at 1Dmk3 er et vel like kompetent sportskamera som D3, for eksempel.

 

Det er ellers ingen forskjeller mellom disse to merkene når det kommer til portretter, men Canon har sitt fullformat 1DsMk3 som gir hele 22 megapixler til portrettfoto, Nikon har ingen kamera som kan gi samme nivå av definisjon enda. Men det kommer.

 

Høy ISO ser kornete ut, lav ISO krever en stødig hånd eller stativ....osv osv....

Nja, du er vel generell her. :) ISO100 er ikke vanskeligere å håndholde på en lys dag ute enn ISO1600, for eksempel.

 

ISO er sensorens lysfølsomhet, jo høyere tall, jo mer lysfølsom er sensoren, og jo mindre blender kan du benytte, eventuelt jo kortere lukketid kan du få.

 

Tenkt situasjon:

 

ISO100, f/4.0, 1/60s

ISO200, f/5.6, 1/60S

ISO200, f/4.0, 1/125s

ISO400, f/8.0, 1/60s

ISO400, f/4.0, 1/250s

ISO400, f/5.6, 1/125s

 

ISO, høyere tall gir mer støy, hvor mye varierer fra kamera til kamera - prøv deg frem med det kameraet du kjøper for å se kvalitetsforskjellene.

 

f-tallet: blenderen, altså åpningen som slipper lys gjennom objektivet. Lavere blendertall (i denne sammenhengen f/4.0) slipper inn mer lys, og gir lite dybdeskarphet, altså hvor mye av bildet som er i fokus. Større blendertall (i dette tilfellet f/5.6 og f/8.0) gir mindre lys, og mer dybdeskarphet. Dybdeskarpheten varier forøvrig også av brennvidde, f/4.0 på 18mm gir mer dybdeskarphet enn f/5.6 på 55mm.

 

1/XXXs er lukkertiden. Dette er en brøk, altså er 1/125 raskere lukketid enn 1/60. Lengre lukketid gjør det vanskeligere å håndholde et bilde.

 

En kombinasjon av disse faktorene bestemmer eksponeringen av bildet. Dersom bildet er eksponert korrekt med ISO100, f/4.0 og 1/60s er det også korrekt eksponert ved ISO400, f/5.6 og 1/125s.

 

Jo høyere ISO du benytter på de aller fleste kamera (noen unntak, men disse er ikke relevante nå), jo mer støy får du på bildene.

 

Etter å ha lest en god del både her og av tester av forskjellige modeller av div. netsider, endte jeg opp hos www.kenrockwell.com og der var det mye nyttig lesing og lærdom å hente.

Dersom man har bestemt seg for et Nikon-kamera etter å ha prøvd det i butikken og kommet frem til at det passer best for en, da er Kenny en god kilde. Han gir mye relevant informasjon for Nikon-brukere, men er kanskje litt vel glad i Nikon for å ses på som en helt objektiv tester av kamera. :)

 

Edit: Ellers syns jeg trådstarter BØR prøve å holde i ett Olympus E-510. Det er latterlig billig for tiden, og kitzoomen som følger med holder mål som bare pokker, det har også innebygd bildestabilisator.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er uenig i påstanden om at du bør få deg en ekstern blits. Det har absolutt sin funksjon og er selvfølgelig noe som kan være greit å ha etterhvert, men du kommer utrolig langt med lyssterk optikk og høy iso.

 

Nå har jeg riktignok kun hatt speilrefleks i 2 måneder, men jeg har ennå ikke kjent noe savn etter en ekstern (eller intern som jeg aldri bruker) blits. Dette til tross for at en stor andel av bildene mine sålangt er tatt innendørs. Selv på hytte uten innlagt elektrisitet fikk jeg flere fine bilder. Grunnet full blender og støyfjerning er de naturligvis ikke superskarpe, men de fungerer glimrende til å forevige minner. I tillegg tar de godt vare på stemningen, noe som ville vært vanskelig å gjenskape ved bruk av blits.

 

Skaffer meg nok en ekstern blits etterhvert, men jeg har mye optikk som kommer foran i køen.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er helt sikkert litt overkritisk til blits. Det har nok sin naturlige sammenheng med at en av grunnen til at jeg valgte å investere i speilrefleks var nettopp muligheten for å ta gode bilder innendørs uten å ty til blits (som jeg hadde få gode erfaringer med fra kompaktkamera). Kjenner derfor ikke noen veldig dragning mot blits foreløpig ;)

 

Samtidig skal det sies at jeg ikke er i tvil om at en kan få til veldig mye bra ved bruk av ekstern blits, men det er allikevel ikke noe jeg vil anbefale som en "må ha" for en førstegangskjøper. Med mindre en har helt spesielle behov tror jeg de aller fleste vil finne mye større glede og nytte hvis de legger pengene i objektiver isteden.

Lenke til kommentar

Hepps...ta et kjapt søk på google "AF-I D40 autofocus", men for all del. Jeg vet at å påstå noe bastant blir feil av meg. Jeg har tross alt ikke noe DSLR å forholde meg til enda, kun et gammelt canon ixus fra 2002 og kameramobil :)

 

 

Ang. at Canon visstnok skal være bedre på portretter, eller generelt ting som er i ro, og at Nikon etter sigende skal være bedre på bevegelige motiver, burde jeg kanskje ha holdt for meg selv i fare for å gi feil info. Men det er bra at en mer erfaren kan rettlede på slike områder. Setter pris på det :)

 

Ang. ISO verdier så var det, både i sammenheng og ment som, en oppfordring til å skaffe seg en brukbar blits. Sammenhengen var innendørs bilder.

 

Nå la jeg ikke merke til hvem det var som mente at blits er bortkastet om man har lyssterk optikk, men jeg antar at det er en fordel med blits i motlys, i mørke omgivelser osv

Å bruke blits for å oppnå en effekt i et gitt bilde krever nok trening og erfaring, men det hersker liten tvil om at det er et nyttig redskap.

Jeg har litt begrenset redskap å øve meg på, men jeg merker forskjell i bilder når jeg bruker blits, enten det er i fult dagslys, overskyet, motlys og innendørs.

 

Slik jeg har forstått det (legg merke til at jeg poengterer at jeg er uerfaren med det utsagnet) så må en bare gjøre seg kjent med det redskapet en har, og finne begrensningene. Jeg antar at det er først da man har et greit utgansgpunkt for å ta bra bilder, enten det er med eller uten blits eller om det er tatt med det ene eller det andre merket.

 

Om man velger Canon, Pentax, Olympys, Nikon, Sony eller Hasselblad (riktig skrevet?) eller noe annet merke spiller vel i utganskpunktet ikke så stor rolle lenger,når det er snakk om DSLR.

Da kommer det vel mest ann på hva man selv er komfortabel med.

Lenke til kommentar
Jeg synes at den sterke motstanden mot blits er litt overdrevet hos de som er relativt ferske. Jeg hadde samme mening selv før jeg lærte bittelitt om kreativ blitsbruk. I dag ser jeg annerledes på saken, selv om jeg utrolig sjelden bruker blits.

Jeg er litt uenig for en gangs skyld. Å ikke ha en skikkelig ekstern-blitz tvinger fotografen til å lære om lysets kvaliteter, ISO, blenderens mange effekter etc etc. Når man forstår lysets kvaliteter så får man også bedre utnytte av blitzen.

Lenke til kommentar
Nå la jeg ikke merke til hvem det var som mente at blits er bortkastet om man har lyssterk optikk, men jeg antar at det er en fordel med blits i motlys, i mørke omgivelser osv

Å bruke blits for å oppnå en effekt i et gitt bilde krever nok trening og erfaring, men det hersker liten tvil om at det er et nyttig redskap.

Jeg har litt begrenset redskap å øve meg på, men jeg merker forskjell i bilder når jeg bruker blits, enten det er i fult dagslys, overskyet, motlys og innendørs.

Vil bare påpeke at jeg aldri har påstått at blits er bortkastet hvis man har lyssterk optikk. Poenget mitt er at det finnes andre ting jeg tror en førstegangskjøper vil få større glede og nytte av å investere i. Dette blir selvfølgelig individuellt, men det er iallefall min erfaring etter 2 måneder :)

Lenke til kommentar
Jeg vil bare legge til at det er viktig å ta objektiver i betraktning.

Et kamerahus til rundt 3-6 tusen er sansynligvis mer enn godt nok for en nybegynner, og det vil gå år før du evt. vil/trenger å oppgradere. Objektiver derimot vil du nok ha flere av etterhvert som du får kjennskap til kameraets begrensninger.

 

Dette er IKKE basert på egne erfaringer, kun slik jeg selv har skjønt det.

Jeg skal selv gå til innkjøp av et DSLR snart. -Må bare vente på at skattepenger og feriepenger skal tikke inn på konto først.

 

Jeg har, etter MYE lesing rundt forbi og over alt, mer eller mindre bestemt meg for et Nikon D80. Dog ser jeg meg nødt til å lese litt mer om Pentax sine "amatør" modeller.

Slik jeg har forstått det er Pentax også "bakover kompatibelt" med tanke på objektiver. Dvs. at du kan spare mye penger på å kjøpe brukte objektiver som kan være fra 1950 eller 1960 (har ikke undersøkt nøyaktig årstall som stemmer selv).

Ang. Nikon så er jeg temmelig sikker på at de fleste objektiver, gamle som nye, kan brukes med alle nye kamerahus. Dog vet jeg at det er enkelte unntak. For eks. D40 som ikke har autofokus i kamerahuset, "bør man" ha objektiver med AF-S eller AF-I -som betyr at de har autofokus i objektivet.

Så vidt jeg vet gir ikke AF-I autofokus på et D40, correct me if I'm wrong. :) AF-S gjør dog det.

 

P.S.

Slik jeg har forstått det så er Canon bedre på portretter, lanskap og stillbilder generelt enn for eks. Nikon.

Nikon derimot er mye bedre enn Canon på ting i bevegelse, som barn, dyr, band på konsert o.l.

Den som har lært deg det fortjener litt smekk på fingrene. :p

 

En fotograf av høy kvalitet med enten ett Canon eller et Nikonkamera tar gode portretter med begge. Selv om Nikon i dag har proffhus ala Nikon D3 som er perfekte for sport, er det ikke uten grunn at Canon har vært benyttet til dette formålet i en årrekke. Jeg vil påstå at 1Dmk3 er et vel like kompetent sportskamera som D3, for eksempel.

 

Det er ellers ingen forskjeller mellom disse to merkene når det kommer til portretter, men Canon har sitt fullformat 1DsMk3 som gir hele 22 megapixler til portrettfoto, Nikon har ingen kamera som kan gi samme nivå av definisjon enda. Men det kommer.

 

Høy ISO ser kornete ut, lav ISO krever en stødig hånd eller stativ....osv osv....

Nja, du er vel generell her. :) ISO100 er ikke vanskeligere å håndholde på en lys dag ute enn ISO1600, for eksempel.

 

ISO er sensorens lysfølsomhet, jo høyere tall, jo mer lysfølsom er sensoren, og jo mindre blender kan du benytte, eventuelt jo kortere lukketid kan du få.

 

Tenkt situasjon:

 

ISO100, f/4.0, 1/60s

ISO200, f/5.6, 1/60S

ISO200, f/4.0, 1/125s

ISO400, f/8.0, 1/60s

ISO400, f/4.0, 1/250s

ISO400, f/5.6, 1/125s

 

ISO, høyere tall gir mer støy, hvor mye varierer fra kamera til kamera - prøv deg frem med det kameraet du kjøper for å se kvalitetsforskjellene.

 

f-tallet: blenderen, altså åpningen som slipper lys gjennom objektivet. Lavere blendertall (i denne sammenhengen f/4.0) slipper inn mer lys, og gir lite dybdeskarphet, altså hvor mye av bildet som er i fokus. Større blendertall (i dette tilfellet f/5.6 og f/8.0) gir mindre lys, og mer dybdeskarphet. Dybdeskarpheten varier forøvrig også av brennvidde, f/4.0 på 18mm gir mer dybdeskarphet enn f/5.6 på 55mm.

 

1/XXXs er lukkertiden. Dette er en brøk, altså er 1/125 raskere lukketid enn 1/60. Lengre lukketid gjør det vanskeligere å håndholde et bilde.

 

En kombinasjon av disse faktorene bestemmer eksponeringen av bildet. Dersom bildet er eksponert korrekt med ISO100, f/4.0 og 1/60s er det også korrekt eksponert ved ISO400, f/5.6 og 1/125s.

 

Jo høyere ISO du benytter på de aller fleste kamera (noen unntak, men disse er ikke relevante nå), jo mer støy får du på bildene.

 

Etter å ha lest en god del både her og av tester av forskjellige modeller av div. netsider, endte jeg opp hos www.kenrockwell.com og der var det mye nyttig lesing og lærdom å hente.

Dersom man har bestemt seg for et Nikon-kamera etter å ha prøvd det i butikken og kommet frem til at det passer best for en, da er Kenny en god kilde. Han gir mye relevant informasjon for Nikon-brukere, men er kanskje litt vel glad i Nikon for å ses på som en helt objektiv tester av kamera. :)

 

Edit: Ellers syns jeg trådstarter BØR prøve å holde i ett Olympus E-510. Det er latterlig billig for tiden, og kitzoomen som følger med holder mål som bare pokker, det har også innebygd bildestabilisator.

 

Skal teste Olympus E-510 :)

Takk for tips å læring, ser at det er store forskjeller på hva folk syntes og skriver om hvordan kameraene fungere, ikke helt lett å vite hva som er "best kilde" :)

Lenke til kommentar
Lurer på en ting til:

Burde jeg kjøpte 450D fremfor 400D ?

Kun hvis du mener at 450D sitter bedre i hånden. Men går du for 400D, så må du velge et annet objetkiv enn kit-objetkivet, da 18-55mm uten IS er ikke veldig mye å rope hurra for. Men du burde kunne få en 400D med f.eks Tamron 17-50mm f/2.8 til en hyggelig pris. Hør med den lokale Japan Photo (hvis de er der du bor da).

 

Tom

Lenke til kommentar
Lurer på en ting til:

Burde jeg kjøpte 450D fremfor 400D ?

Kun hvis du mener at 450D sitter bedre i hånden. Men går du for 400D, så må du velge et annet objetkiv enn kit-objetkivet, da 18-55mm uten IS er ikke veldig mye å rope hurra for. Men du burde kunne få en 400D med f.eks Tamron 17-50mm f/2.8 til en hyggelig pris. Hør med den lokale Japan Photo (hvis de er der du bor da).

 

Tom

 

Japan photo finnes ikke her jeg bor, ganske irriterende! Kunne fått kameraer mye billigere enn hos elkjop, elprice andre forhandlere. Men syntes det er greitt å gå i en butikk å kjøpe kamera, da vet en hvor en skal gå om det skjer noe. Er det lurt å ta forsikring på kameraet (450D m/kit) :)

Lenke til kommentar
Japan photo finnes ikke her jeg bor, ganske irriterende! Kunne fått kameraer mye billigere enn hos elkjop, elprice andre forhandlere. Men syntes det er greitt å gå i en butikk å kjøpe kamera, da vet en hvor en skal gå om det skjer noe. Er det lurt å ta forsikring på kameraet (450D m/kit) :)

Har du ikke JP i nærheten, så blir det verre. Det å handle i butikk er jeg egentlig enig i.

 

Jeg anbefaler at du ikke tar ut den butikk-forsikringen. Bruk heller pengene på en bedre resie-forsikring eller innbo-forsikring. Eller spar pengene.

 

Tom

Lenke til kommentar
Japan photo finnes ikke her jeg bor, ganske irriterende! Kunne fått kameraer mye billigere enn hos elkjop, elprice andre forhandlere. Men syntes det er greitt å gå i en butikk å kjøpe kamera, da vet en hvor en skal gå om det skjer noe. Er det lurt å ta forsikring på kameraet (450D m/kit) :)

Har du ikke JP i nærheten, så blir det verre. Det å handle i butikk er jeg egentlig enig i.

 

Jeg anbefaler at du ikke tar ut den butikk-forsikringen. Bruk heller pengene på en bedre resie-forsikring eller innbo-forsikring. Eller spar pengene.

 

Tom

 

Det lønner seg altså ikkje å ha en slik forsikring?

Har ikke tatt forsikring på min bærbare, å den gikk i stykker. Leverte den inn å plutseli var den i posten, og fiks ferdig! uten å betale noe :) (Elprice) så da satser jeg uten denne gang også:)

Lenke til kommentar

Vi har veldig gode forbruksrettigheter i Norge. Du har reklamasjonsrett på slikt utstyr i 5 år. En slik forsikring er beregnet for klønete folk som mister ting i bakken (eller på sjøen) osv. Tyveri dekkes av innbo-forsikringen og skader/tyveri i ferien dekkes av resieforsikringen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Vi har veldig gode forbruksrettigheter i Norge. Du har reklamasjonsrett på slikt utstyr i 5 år. En slik forsikring er beregnet for klønete folk som mister ting i bakken (eller på sjøen) osv. Tyveri dekkes av innbo-forsikringen og skader/tyveri i ferien dekkes av resieforsikringen.

 

Tom

Ok, den er grei! Nå bor jo jeg hjemme med mine foreldre ennå, hadde det vært lurt at kameraet ble satt på deres navn? mht, forsikring :)

Så klønete håper jeg at jeg ikke blir, har aldri vært det. Men skal aldri si aldri =)

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet gir ikke AF-I autofokus på et D40, correct me if I'm wrong. :) AF-S gjør dog det.
AF-I har også innebygget fokusmotor, men da i form av en "gammeldags" likestrømsmotor og girløsning i stedet for en ringmotor. Men begge typer gir autofokus på D40.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...