Gå til innhold

Hvilket digitalt speilrefleks kamera bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg har en verdiforsikring som koster ~160 kroner per år med 300 i egenandel til mitt kamera, denne dekker skader (selvforskyldt eller ikke) samt tyveri av kamerautstyr opp til 12K - jeg vil si det er bedre vilkår enn reiseforsikringen.

 

En verdiforsikring virker derfor på meg som et smart alternativ/supplement til butikk- og reiseforsikringer.

 

Hvilket selskap bruker du ?

 

Gjentar spørsmålet til Tomsi, sia eg ikkje kan sjå at du har svart på det.

 

Hos Gjensidige forsikrer en kvar enkelt gjenstand og en verdiforsikring på fotoutstyr til 12k vil koste ca 270kr per år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det stemmer. Verdiforsikring er enda bedre. Det har vært snakket om tidligere - og det er klart at det er mye bedre for oss med mye utstyr. Med under 200 kr i året; så er det så billig at det dumt å ikke ha det. Hvilket selskap bruker du ?

 

Tom

 

Har forsikret kameraet gjennom IF. Summen er bakt inn sammen bil, ulykke og to andre verdiforsikringer så det er mulig jeg fikk litt rabatt, eller at jeg rett og slett husker feil pris. Uansett synes jeg ikke den var dyr når jeg tok den.

 

EDIT: Sjekket på IF nå nettopp. Ser ut til at prisene har gått noe opp OG at jeg husket feil pris. Blandet kameraprisen med en annen verdiforsikring. Kameraforsikringen koster 427 p.a. før rabatt, så kanskje det er på tide å bytte til Gjensidige.

 

HeiHEi!

Da endte jeg opp med Canon EOS450D med tilhørende kit:)

Har ikke rukket å prøvd de ennå..

Hvilken verdiforsikring, den virket grei å ha :)

 

Gratulerer med nytt kamera!

Endret av cbastus
Lenke til kommentar
Har forsikret kameraet gjennom IF.

 

IF har ikke egen forsikring for kamera , du må være totalkunde hos dem,altså ha flere forsikringer der ellers får du ikke forsikret fotoutstyret.

 

Mulig dette ble forandret ved siste endring av hovedpolisen i september 07. Jeg forsikret mitt fotoutstyr i februar 07, tror faktisk også jeg var totalkunde da (før trengte man vel bare tre vilkårlige forsikringer, nå må du har tre spesifikke). Men som sagt er dette bakt inn med seks andre forsikringer.

Lenke til kommentar

Takk for gratulasjoner :)

Skal sjekke ut å se om jeg får kjøpt boken til Magne Fjørtoft.

Har rukket å ta noen bilder, det står bare på auto fortiden, har ikke satt meg inn de forskjellige knappene ennå.. Lese til eksamen så det tar min tid akkurat nå.

Bildene jeg tar av blomster å slike ting er veldi bra, men å ta av natur (helhetbilde av fjell,sjø, skog) blir noe dårlig noe mørkt, men det kan være objektivet!

 

Verdiforsikring tar jeg det litt som litt ,akkurat nå så er utstyret ikke så mye verdt, men begynner jeg å kjøpe meg mer så vil jeg nok få meg en forsikring. :)

 

Takk for tips om penn og papir, den kan være greit! En liten notis blokk i "sekken" til kameraet, ikke dumt. Det er ikke alltid jeg vil ta med meg kameraet mitt. Om jeg går på fjellet kan det være fint om jeg har notert hvordan jeg fikk til "det brae" bilde sist, å da kan jeg se hvordan på det å instille kameraet til dette :)

 

Er veldig fornøyd med kamerat, alle bekjente sier at dette kjøpet vil jeg nok aldri angre på, selv om kamerat kostet litt, tok jeg med råd selv hvor fattig student jeg er, hehe :)

Lenke til kommentar

Det er bra at du er godt i gang allerede. Har du bilder du lurer på hvorfor de ikke ble som ventet, legg dem inn på bilderkritikken, med en liten tekst om hva du prøver å oppnå og hva du synes er feil, så skal vi prøve å hjelpe deg så godt vi kan.

 

Tom

 

PS. Lykke til på eksamen.

Lenke til kommentar
Det er bra at du er godt i gang allerede. Har du bilder du lurer på hvorfor de ikke ble som ventet, legg dem inn på bilderkritikken, med en liten tekst om hva du prøver å oppnå og hva du synes er feil, så skal vi prøve å hjelpe deg så godt vi kan.

 

Tom

 

PS. Lykke til på eksamen.

 

Takk Takk!:)

Bildekritikken, ikke verst!

Skal teste ut kameraet godt i løpet av sommeren, vil nok dukke opp bilder som jeg vil lure på hvorfor det ble slik og slik :) Gleder meg til å teste ut enda mer!! :)

Lenke til kommentar

Du har rette innstilling, og det lover bra. :)

 

Grunnen til at enkelte områder i et landskapsbilde kan bli mørke er at det alltid er høylys og skygger i et så stort bildefelt. Et bilde av en blomst er normalt slik at du har et ganske snevert utsnitt der lysmåleren gjerne forstår at blomsten skal være korrekt eksponert.

 

Et landskap er vanskeligere på den måten, siden lysmåleren ofte hopper rett på de elementene i bildefeltet som er lyse, dermed får du mørke skygger. Den kan også eksponere skyggene korrekt, og da kan du få utbrente høylys.

 

Lykke til med eksamen, ta gjerne en halvtimes pause for å ta litt bilder av og til. Det gir deg mer energi å gå en tur, og da kan du jo like gjerne leke med kameraet? ;)

Lenke til kommentar
Bildene jeg tar av blomster å slike ting er veldi bra, men å ta av natur (helhetbilde av fjell,sjø, skog) blir noe dårlig noe mørkt, men det kan være objektivet!

 

Det er lurt å ha sola i ryggen når man tar landskapsbilder. Som Simon sier, så klarer ikke sensoren å ta inn like mye variasjon mellom mørkt og lyst som øyet vårt, så da velger lysmåler-systemet et slags kompromiss dersom det er mye skygger med i bildet. Om du finner et flott sted, så gjelder det å pønske ut når på døgnet lyset vil være optimalt dersom du virkelig ønsker å få et knallbilde.

 

Selv liker jeg best å laske rundt omkring solnedgang, mye fint lys da. Ikke vær redd for iso400 eller iso800 dersom det må til for å få passende lukkertid. Og IS-en hjelper det også når du skal ta landskapsbilder i svakt lys.

Lenke til kommentar
Har forsikret kameraet gjennom IF.

 

IF har ikke egen forsikring for kamera , du må være totalkunde hos dem,altså ha flere forsikringer der ellers får du ikke forsikret fotoutstyret.

Jeg flyttet nettopp forsikringene mine til IF, og endte opp med en uflaksforsikring som tillegg til innboforsikringen (kostet 200 kroner) i stedet for verdisaksforsikring, fordi det ble for mye mas med verdisak når summen oversteg 20.000 (da må jeg dokumentere pris i forkant). Iflg. selgeren skulle dette tillegget dekke dingser oppad begrenset til 100.000 i Europa, inkludert uhell og tyveri.

 

Da bør jeg for en temmelig billig penge være dekket ifht. de risikoer jeg ønsker å forsikre meg mot. Egenandelen er muligens høyere, men kostnaden lavere, og jeg har ingen ambisjoner om noen sinne å fremme et krav... :)

Lenke til kommentar

Litt off topic men jeg var IF kunde men flyttet alle mine forsikringer over i postbanken, dette utgjorde en reduksjon på premien på temmelig nøyaktig 50%, tok det opp med IF og de var klar over det men kunne ikke gi så lav pris .

Dette bare som et tips om at det lønner seg å sjekke litt rundt.

Lenke til kommentar

Eos 450D er et ypperlig kamera, med en meget bra kitzoom, men det å lese seg frem til riktig valg ut fra tester er så og si umulig. De bygger i beste fall på personlige preferanser, i verste fall på direkte desinformasjon. Hvis de testene du har lest er skrevet på norsk, er faren stor for at det er det siste du blir utsatt for. Seriøse tester på norsk kan kun leses følgende steder: Bladet Fotografi og nettstedene Digit.no og Akam.no. Det er ikke noen flåsete påstand, men du skal ikke la datanerder og gadgetjournalister bestemme for deg hva du skal velge.

 

Men for all del, kjøp 450D. Passer det godt i hånden på deg (dvs hvis du har relativt små hender) så er det et aldeles ypperlig valg for deg. Har du middels store mannehender vil du finne grepet litt mer ubehagelig enn det du får hos andre merker, uten at det er markedets aller minste kamera. Fordelen med ulempen er at det er et av de minste kameraene. Mtp bildekvalitet er de ganske jamnbyrdige, nå som Canon endelig har laget en skapelig kitzoom.

 

Du kan med andre ord ikke gjøre et dårlig valg i dagens marked.

 

Det beste for deg når du skal velge kamera er å foreta en analyse av hvilke egenskaper som er viktige for deg:

 

Bruke skjermen som på et kompaktkamera: Sony A350 og Olympus E-520

Tett mot støv og vannsprut, samt soliditet: Pentax og Samsung

Minste størrelse: Olympus E-420

Antishake på alle objektiver: Olympus, Sony, Pentax og Samsung

Effektiv støvfjerning på sensor: Olympus

Kjent og kjær, med stort utvalg av brukt optikk: Nikon og Canon

 

Det er de hovedforskjellene mellom de forskjellige systemene.

 

Bildekvaliteten er ikke best på noen av systemene, men de har forskjellige prioriteringer. For en uten en utviklet og spesiell smak inne bildefilosofi har det ingen betydning hva en velger.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Eos 450D er et ypperlig kamera, med en meget bra kitzoom, men det å lese seg frem til riktig valg ut fra tester er så og si umulig. De bygger i beste fall på personlige preferanser, i verste fall på direkte desinformasjon. Hvis de testene du har lest er skrevet på norsk, er faren stor for at det er det siste du blir utsatt for. Seriøse tester på norsk kan kun leses følgende steder: Bladet Fotografi og nettstedene Digit.no og Akam.no. Det er ikke noen flåsete påstand, men du skal ikke la datanerder og gadgetjournalister bestemme for deg hva du skal velge

 

Hei

 

Jeg pleier å lese testene på Dpreview.com og testen av ESO 450D er ganske bra: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/ . Jeg regner med at kamera duger når det er Highly recommended :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er klart at det holder mål, det skriver jo jeg selv. Det er rett og slett meget bra. Men det er også konkurransen. Jeg (og de fleste her inne) mener at alle er så bra, at du bør la hendene dine bestemme valget. Hvis kamera ikke ligger godt i hånden har du valgt feil. Om det ligger godt i hånden vet du ikke før du har holdt i flere modeller, for hvordan kan en nybegynner vite noe om hva "godt" er?

 

Det gjelder også tildels oss erfarne også. Jeg elsker ergonomien på mitt kamera, men fikk et smil om munnen da jeg løftet opp Olympus E-3 første gang. Den passet som en hanske i hånden min. Slik er vi skapt forskjellig alle sammen, så du må nok føle deg litt frem før du tar avgjørelsen. Jeg anbefaler gjerne 450D, men det er mer noe du bør ha i bakhodet når du prøver kameraets ergonomi.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg og samboeren min har sett lenge på muligheten til å kjøpe oss et speilreflekskamera. I helgen tok vi en lengre runde i flere fotobutikker og prøveholdte kameraer. Og hørte litt på hva de ansatte mente om de forskjellige.

 

De to kameraene som følte best i hånden, for begge, var Nikon D60 og Olympus 510, men både EOS 400D og Nikon D40x var også gode i hånda. Problemet er da hva skal vi velge? D60 eller vente på Olympus 520? fikk inntrykk at noen selgere mente at Nikons D60 begynnte å gå ut på dato ... Men vist det ikke gjør det så er det jo god pris på D60 hos Japan foto nå ...

 

Så hva sier de med mer erfaring, hvilken av de vil være det beste kjøpet per dags dato? Vet at Olympus 520 ikke har kommet enda, og at man ikke kan si noe utifra erfaring, men kanskje si noe om innmaten?

Lenke til kommentar

E-520 blir sikkert topp, så det skader ikke å vente på den. Den blir dog ikke så god at den slår knock-out på konkurransen, så du kan like gjerne velge et av de andre isteden for å vente.

 

D60 er neppe på vei ut av markedet. D40X er nok på vei ut, siden D60 er etterfølgeren. D60 er altfor ny til å ha gjort sin tjeneste. Den er ganske ny på markedet, så den påstanden er nok tøys fra selgernes side. Hvilken butikk er det som har så uopplyste selgere?

Lenke til kommentar

Husker ikke navnet på butikken, men det den eneste fotobutikken på Gunerius senteret i Oslo. Til butikkens forsvar så var jeg der mitt i en hektisk periode, på en lørdag ...

 

Et lite oppfølgingsspørsmål: Siden vi ikke har så mye peiling på speilreflekskameraer og man får ikke noe følelse av hvilken kamera som tar "best" bilder før man har brukt det en stund ... Er den sjanse for å få en konkret anbefaling? Gitt at de følelse like bra ut? Hvilken kommer feks. med best kit-objektiv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...