Gå til innhold

MSI Wind Notebook tråden


Kommer du til å kjøpe MSI Wind/Medion Akoya Mini?  

306 stemmer

  1. 1. Kommer du til å kjøpe MSI Wind/Medion Akoya Mini?

    • Ja, skal kjøpe Medion Akoya Mini/MSI Wind uansett batteri.
      105
    • Ja, men skal vente til at 6-cell batteri er standardutstyr.
      130
    • nei
      71


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo bare å begynne å lagre ting på D-disken :) Programmer kan du lagre på C-disken, mens bilder, video, musikk osv. kan du gjerne lagre på D-disken siden der er mer plass.

 

Ok!

 

Men når jeg legger filmer, musikk og spill inn på Winden, blir de automastisk lagt inn på C disken.. hvordan lagrer jeg de på D disken?

 

Hei

 

Ser du har fått forslag på hvordan du kan gjøre dette.

 

Nå har jeg Mine dokumenter ikon på skrivebordet. Vet ikke hva du har. Det du kunne ha gjort var å trykke høyre musknapp på ikonet. Velge Properties og så Target (har engelsk MS) og sette f.eks D:\docs og når du så trykker ok så får du spørsmål om du vil flytte alt innhold der det er nå til den nye plassen.

 

Da flyttes alt til d disken til den mappen som du har valgt.

 

Mvh

Endret av Marber
Lenke til kommentar
Det har fungert for noen, så det er tydlig at det KAN gå.

 

Men hva bør jeg gjøre da, Ståle?

 

Hei

 

Google er alltid din venn.

 

Du kan trykke her og lese til øyet blir stort og vått.

 

http://www.google.no/search?hl=no&q=bo...m+usb&meta=

 

Velg den første der.

 

Har brukt metode 2. Riktignok på bare en 2gb minnepenn som ikke hadde plass til hele win disken jeg skulle legge inn. Men den bootet fint når jeg bootet etter å ha brukt det verktøyet samt lagt inn dos boot filer på usb minnepennen.

 

Skal sette opp min nye 16gb minnepenn med boot for å se at jeg får dette til å fungere selv om jeg har en ekstern dvd usb sak som gjør det unødvendig.

 

Såvidt jeg kan huske så kunne hp verktøyet i metode 2 kun formatere til fat og fat 32. Altså ikke til ntfs eller noe annet.

 

Mvh

Endret av Marber
Lenke til kommentar

Takk for link Marber, men den metoden der har jeg allerede prøvd :( Kanskje du kunne hjulpet meg med å finne ut hva jeg gjør feil?

 

1. Når jeg bruker "HP USB Disk Storage Format Tool", må jeg referere til noen DOS-filer (se bilde 1). Hvor finner jeg disse filene?

 

2. Når jeg bruker "HP Drive Key Boot Utility" kommer jeg ikke lenger enn det du ser på bilde 2. Hvorfor? Fordi jeg ikke har en floppy (som alternativ to krever), men jeg har heller ikke et image? Eller?

 

EDIT: Fikk til å lage boot-USB nå ved å følge denne guiden:

http://weblogzz.blogspot.com/2008/01/insta...-pen-drive.html

post-35504-1223397194_thumb.jpg

post-35504-1223397198_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Jeg trengte ikke passord da jeg oppdaterte til bios 1.08. Gå i inn i den andre MSI-tråden (tips og triks) og gå til nest siste side eller hva det var. Der er en som linker til en guide med fungerende bios 1.08.

 

Jeg er bare litt nysjerrig på hva dere snakker om...

Når dere snakker om bios osv.. er det med tanke på overklokking da eller?

 

For en som meg.. som ikke har peiling på overklokking.. hvor vanskelig vil det være for meg å overklokke MSI Winden min med litt forum hjelp?

Lenke til kommentar
Jeg trengte ikke passord da jeg oppdaterte til bios 1.08. Gå i inn i den andre MSI-tråden (tips og triks) og gå til nest siste side eller hva det var. Der er en som linker til en guide med fungerende bios 1.08.

 

Har du en direkte link?

Mulig jeg er blind men har lest igjennom MSIWind.net flere ganger nå.

Lenke til kommentar
EDIT: Fikk til å lage boot-USB nå ved å følge denne guiden:

http://weblogzz.blogspot.com/2008/01/insta...-pen-drive.html

 

Hei

 

Flott det ordnet seg. Hadde funnet de dos filene en plass der ute på nettet. Kan være det var på bootdisk.com. Er ikke sikker.

 

Skal lese igjennom den du linker. Det så ut som en god guide hvordan dette gjøres. Var ett aldri så lite mysterium for meg også til jeg leste side opp og side ned på nettet til jeg møtte veggen pga minnepennen var bare 2gb.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Heisann, har hatt Wind siden begynnelsen av august nå. Bytta ut nettverkskortet med et intel 3945 abg (ganske greit kort, mulig den sparer 10-20 min batteri)

 

Har brukt følgende OS på winden til nå. Alle OS med unntak av Vista er lagt inn via å boote fra SD-kort.

Guides for bootable flash/usb for linux fant jeg på www.msiwind.net og www.pendrivelinux.com/

Guides for bootable flash/usb for Windows fant jeg på http://www.eeeguides.com/

 

- Ubuntu

Gnome: mest komplette løsningen for MSI Wind på linux-fronten

XFCE(Xubuntu): Bra til stasjonære PC, men du må jobbe litt for å få den optimal på Winden. Fikk 1.5 timer i Ubuntu (etter jeg la inn suspend-to-ram fix). Suspend to ram blir forhåpentligvis fikset i neste Ubuntu release.

 

- Debian Lenny /Testing (Gnome)

bruker mindre ressurser enn Ubuntu, men krever som sagt litt mer linux-kunnskaper dersom du vil matche brukervennligheten/funskjonaliteten på en netbook. Fikk ca 2 i Debian, suspend var ikke noen issue.

 

- Windows XP Pro SP3

Dette er egentlig det mest stabile/funksjonsrike for MSI Wind inntil linux blir optimalisert for netbooks (tenker litt på Ubuntu Netbook Remix og Debian Lenny). I windows fikk jeg opp i mot 2.5 timer i følge måleren (jepp, de er upålitelige men noenlunde pekepinne) Dersom noen ikke får suspend to ram til å fungere så kan det vær du har enheter i Device Manager som f.eks USB-dongel til trådløs mus eller nettverkskort som hindrer maskinen i å gå i suspend. Dette kan disables, det fungerte fint for meg. Bruker en Logitech Nano VX (my baby :D), så jeg slipper å ta ut dongelen når jeg legger Winden i coveret sitt. (liiiiten mottaker)

 

- Vista Ultimate

Hadde ikke stort nok minnekort liggende til å lage sd-boot installer så jeg bare oppgraderte rett fra eksisterende XP Pro installasjon og sletta windows backup-mappa. Vista fungerte egentlig ganske fint i utgangspunktet, men kjenner at dette er eneste tilfelle jeg har bruk for mer enn 1 GB ram. Du skal vær GANSKE god for å bruke mer enn 1 GB ram på XP/linux. Klarer du det så bruker du helt klart feil maskin til feil type oppgave. Hos meg krasjet Vista etterhvert, selv etter å ha skrudd av en del services. Prøvde Vista siden jeg leste at det fungerte kjappere, hadde bedre batteri og fikk høyere benchmarks hos notebookreview.com , dersom du har 2 gb med ram er kanskje dette noe for deg.

 

Har du spørsmål eller problemer med wind så kan du sende meg en PM... Håper mine opplevelser er til hjelp for noen av dere. Kos dere med Winden!

Endret av Nado
Lenke til kommentar
Heisann, har hatt Wind siden begynnelsen av august nå. Bytta ut nettverkskortet med et intel 3945 abg (ganske greit kort, mulig den sparer 10-20 min batteri)

 

Har brukt følgende OS på winden til nå. Alle OS med unntak av Vista er lagt inn via å boote fra SD-kort.

Guides for bootable flash/usb for linux fant jeg på www.msiwind.net og www.pendrivelinux.com/

Guides for bootable flash/usb for Windows fant jeg på http://www.eeeguides.com/

 

- Ubuntu

Gnome: mest komplette løsningen for MSI Wind på linux-fronten

XFCE(Xubuntu): Bra til stasjonære PC, men du må jobbe litt for å få den optimal på Winden. Fikk 1.5 timer i Ubuntu (etter jeg la inn suspend-to-ram fix). Suspend to ram blir forhåpentligvis fikset i neste Ubuntu release.

 

- Debian Lenny /Testing (Gnome)

bruker mindre ressurser enn Ubuntu, men krever som sagt litt mer linux-kunnskaper dersom du vil matche brukervennligheten/funskjonaliteten på en netbook. Fikk ca 2 i Debian, suspend var ikke noen issue.

 

- Windows XP Pro SP3

Dette er egentlig det mest stabile/funksjonsrike for MSI Wind inntil linux blir optimalisert for netbooks (tenker litt på Ubuntu Netbook Remix og Debian Lenny). I windows fikk jeg opp i mot 2.5 timer i følge måleren (jepp, de er upålitelige men noenlunde pekepinne) Dersom noen ikke får suspend to ram til å fungere så kan det vær du har enheter i Device Manager som f.eks USB-dongel til trådløs mus eller nettverkskort som hindrer maskinen i å gå i suspend. Dette kan disables, det fungerte fint for meg. Bruker en Logitech Nano VX (my baby :D), så jeg slipper å ta ut dongelen når jeg legger Winden i coveret sitt. (liiiiten mottaker)

 

- Vista Ultimate

Hadde ikke stort nok minnekort liggende til å lage sd-boot installer så jeg bare oppgraderte rett fra eksisterende XP Pro installasjon og sletta windows backup-mappa. Vista fungerte egentlig ganske fint i utgangspunktet, men kjenner at dette er eneste tilfelle jeg har bruk for mer enn 1 GB ram. Du skal vær GANSKE god for å bruke mer enn 1 GB ram på XP/linux. Klarer du det så bruker du helt klart feil maskin til feil type oppgave. Hos meg krasjet Vista etterhvert, selv etter å ha skrudd av en del services. Prøvde Vista siden jeg leste at det fungerte kjappere, hadde bedre batteri og fikk høyere benchmarks hos notebookreview.com , dersom du har 2 gb med ram er kanskje dette noe for deg.

 

Har du spørsmål eller problemer med wind så kan du sende meg en PM... Håper mine opplevelser er til hjelp for noen av dere. Kos dere med Winden!

 

Hei.

 

Hvor kjøpte du intel 3945 abg netkortet?

 

Ser prisene på det er rimelig i utlandet.

Har lyst til å bytte.

 

MPX.no hadde et kort på lager, til 295,- helt grei pris.

Kunne sikkert fått det billigere i utlandet

men så kommer jo frakt evnt. toll hvis en er uheldig.

 

Så nå er det bare å vente :)

Siden jeg skal bruke linux på skolen

Vet du kan kompilere en driver selv, men vet ikke om den støtter

peap2 og serfikat. Så jeg bare bytter kort. :)

 

 

Buzz

Endret av RetroDude
Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan leverings status for msi wind er i Norge for tiden? Bestilte en på www.netshop.no (u100) den 21. september, men de har bare pushet leveringsdatoen framover en uke om gangen siden jeg bestilte :(

 

Den datoen er ubekreftet.. og jeg vil tro at den datoen ikke gjelder for deg siden det er så lenge siden du har bestilt. Du sjønner.. de blir utsolgt med en gang, så datoen endrer seg for neste vare-parti. De blir utsolgt for de treffer norsk jord.

 

Da jeg venta på min, flyttet datoen seg hele tieden, men den datoen gjalt ikke for meg.

Du får sikkert en mail snart om bekrefta levering..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...