Gå til innhold

MSI Wind Notebook tråden


Kommer du til å kjøpe MSI Wind/Medion Akoya Mini?  

306 stemmer

  1. 1. Kommer du til å kjøpe MSI Wind/Medion Akoya Mini?

    • Ja, skal kjøpe Medion Akoya Mini/MSI Wind uansett batteri.
      105
    • Ja, men skal vente til at 6-cell batteri er standardutstyr.
      130
    • nei
      71


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gidder ikke lese mellom 25 sider nå så seint så spør rett ut:

 

Er det noen som har fått sine ennå ?

Virker som om de aldri kommer på lager i norge, er ikke langt unnå å kjøpe en 6cell fra USA, men da får jeg ikke norsk tastatur :(

Vet noen om et sted som selger norske tastaturer for wind ?

 

Edit: Nado, mer en 1gb minne er å foretrekke, 512mb er ubrukelig !

Bare å ha flere sider oppe samtidig i nettleseren det så tar det en del minne, nå som det også er så billig uansett ....

 

Ja det er flere som har fått levert MSI Wind her i Norge.

 

Når det gjelder minne så er det litt myte, jeg har brukt flere eldre pcer med bare 512 mb, og noen av dem har gammel sd ram. Jeg har også brukt nye maskiner med 2 gb minne og core 2 duo osv. Det er IKKE nødvendig med mer enn 1 gb da det fungerer helt fint med 512 mb ram. :) En ekstra minne-modul vil også trekke mer strøm, men om du er absolutt bestemt at du skal ha 2 gb så er det jo ikke dyrt nei. "nå som det er så billig", minne har vært billig i mange år og det sier seg selv at eldre minne vil bare bli billigere så lenge det er etterspørsel.

 

Det er jeg ikke helt enig i..

 

Moren min sin bærbare hadde en Pentium M, og var ellers helt grei bortsett fra det faktum at den hadde bare 512MB RAM, etter at hun la inn AntiVirus, startet opp sine store excel-ark osv ble hele maskinen sirup, nærmest helt ubrukelig..

 

Mamma trodde det var hele maskinen som hadde blitt for gammel, men når jeg puttet inn en minnebrikke på 2GiB (koster jo ingenting) så har ting aldri hvert sirup igjen!

 

 

Kan ikke si at jeg selv heller har noen større problemer med å bruke 512MB RAM akkurat, selv min egen mekka "lette" XP bruker gjenre minst 150MB selv, pluss at FireFox fort drar over 100MB når du har noen faner oppe, og når du da attpåtil gjerne skal kjøpe Live Messenger og litt sånt også så forsvinner minnet fort..

 

Normalt bruker vell XP i seg selv over 200MB +FireFox + Live Messenger + MediaPlayer og litt sånt så er grensa fort nådd, også har du gjerne ett AntiVirus programm som ligger og sluker sitt.

 

 

Så det å si at 512MB holder i lange baner kjøper jeg ikke ;-)

Men 1GiB holder nok for de fleste til en maskin som Wind, men så er jo RAM såpass billig at det koster deg ikke engang 200kroner å putte inn 1x 1GiB brikke, så hvorfor ikke?

 

Da har du jo sikret deg, og jeg kan sitte å kose meg med Football Manager på skolen uten problemer!

 

 

Er heller ikke enig at minne har vært så fryktelig billig over en veldig lang periode, det er bare 1.5år siden jeg måtte punge ut med over 1'500kroner for det mest beskjedende 2GiB minnesettet som var på fattige 533MHz, det føles ikke akkurat billig med tanke på situasjonen idag

Lenke til kommentar

Man burde aldri ta for lett på minne heller, for du kan sitte der med en Intel Extreme prosessor, 4x HD4870 i CrossFireX osv..

 

Men om du ikke har tilstrekkelig med minne vil systemet ditt bli mer sirup enn et system med en E4400, 8600Gt skjermkort osv..

 

 

For når du først ikke har nok minne så møter du veggen, når du sitter der og har 50MB ledig med RAM og skal starte noe som bruker 100MB RAM, da kommer du rett og slett ingen vei..

 

Da er det nesten bedre å sitte med en litt for beskjeden prosessor, enn det å sitte med for lite RAM ;).

 

Man burde aldri ta for lett på minne heller, for du kan sitte der med en Intel Extreme prosessor, 4x HD4870 i CrossFireX osv..

 

Men om du ikke har tilstrekkelig med minne vil systemet ditt bli mer sirup enn et system med en E4400, 8600Gt skjermkort osv..

 

 

For når du først ikke har nok minne så møter du veggen, når du sitter der og har 50MB ledig med RAM og skal starte noe som bruker 100MB RAM, da kommer du rett og slett ingen vei..

 

Da er det nesten bedre å sitte med en litt for beskjeden prosessor, enn det å sitte med for lite RAM ;).

Lenke til kommentar
Man burde aldri ta for lett på minne heller, for du kan sitte der med en Intel Extreme prosessor, 4x HD4870 i CrossFireX osv..

 

Men om du ikke har tilstrekkelig med minne vil systemet ditt bli mer sirup enn et system med en E4400, 8600Gt skjermkort osv..

 

 

For når du først ikke har nok minne så møter du veggen, når du sitter der og har 50MB ledig med RAM og skal starte noe som bruker 100MB RAM, da kommer du rett og slett ingen vei..

 

Da er det nesten bedre å sitte med en litt for beskjeden prosessor, enn det å sitte med for lite RAM ;).

 

Man burde aldri ta for lett på minne heller, for du kan sitte der med en Intel Extreme prosessor, 4x HD4870 i CrossFireX osv..

 

Men om du ikke har tilstrekkelig med minne vil systemet ditt bli mer sirup enn et system med en E4400, 8600Gt skjermkort osv..

 

 

For når du først ikke har nok minne så møter du veggen, når du sitter der og har 50MB ledig med RAM og skal starte noe som bruker 100MB RAM, da kommer du rett og slett ingen vei..

 

Da er det nesten bedre å sitte med en litt for beskjeden prosessor, enn det å sitte med for lite RAM ;).

 

Joda, maskinen vil slite med Excel, firefox, osv med mange vinduer samtidig. Det er sant det du sier, jeg har jo tweaket windows xp i de fleste tilfeller. Dette er sterkt anbefalt til MSI Wind også, da du vil spare mer batteritid sannsynligvis. Derimot er 1.5 år relativt lenge når det gjelder datakomponenter.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Min svarte MSI wind er på vei, senest imorgen :)

 

Det jeg lurer på er hva heter programmet der du kan konfigurere windows xp deretter brenne ut cd som er tweaket også installere den etterpå? For å være sikker før jeg bestiller ram, må man åpne selve chassis for å bytte ram, og er det so-dimm ddr2 (667mhz? Hva hvis jeg kjøper 800mhz?) ram som brukes. Hvilken ram er best å "parre" opp med det som er i maskinen fra før?

 

På forhånd takk for all svar

Lenke til kommentar
Hei,

 

Min svarte MSI wind er på vei, senest imorgen :)

 

Det jeg lurer på er hva heter programmet der du kan konfigurere windows xp deretter brenne ut cd som er tweaket også installere den etterpå? For å være sikker før jeg bestiller ram, må man åpne selve chassis for å bytte ram, og er det so-dimm ddr2 (667mhz? Hva hvis jeg kjøper 800mhz?) ram som brukes. Hvilken ram er best å "parre" opp med det som er i maskinen fra før?

 

På forhånd takk for all svar

 

Tipper det er Nlite du er på jakt etter..?

Lenke til kommentar
Hei,

 

Min svarte MSI wind er på vei, senest imorgen :)

 

Det jeg lurer på er hva heter programmet der du kan konfigurere windows xp deretter brenne ut cd som er tweaket også installere den etterpå? For å være sikker før jeg bestiller ram, må man åpne selve chassis for å bytte ram, og er det so-dimm ddr2 (667mhz? Hva hvis jeg kjøper 800mhz?) ram som brukes. Hvilken ram er best å "parre" opp med det som er i maskinen fra før?

 

På forhånd takk for all svar

 

Tipper det er Nlite du er på jakt etter..?

 

Ja, det var det. Takk :) Har du svar på RAM spørsmålet og?

Lenke til kommentar
Hei,

 

Min svarte MSI wind er på vei, senest imorgen :)

 

Det jeg lurer på er hva heter programmet der du kan konfigurere windows xp deretter brenne ut cd som er tweaket også installere den etterpå? For å være sikker før jeg bestiller ram, må man åpne selve chassis for å bytte ram, og er det so-dimm ddr2 (667mhz? Hva hvis jeg kjøper 800mhz?) ram som brukes. Hvilken ram er best å "parre" opp med det som er i maskinen fra før?

 

På forhånd takk for all svar

Du er på jakt etter nLite ja.

Du må opp med hele baksia på pcen for å sette i ram, og du vil da måtte bryte et garanti-klistremerke. Ta kontakt med MSI norge (?) så sender de deg et nytt klistremerke.

 

SO-DIMM DDR2 er korrekt, om du handler 800 Mhz eller raskere gjør det ingenting, ram'en vil operere på max-hastigheta til maskina (Eller, bedre sagt, like raskt som den andre brikka (som forøvrig er lodda fast))

Lenke til kommentar

Noen som har fått sin MSI enda? Er det slik at "Fn"-knappen er nederst til venstre også på det norske tastaturet? Noen som veit når det blir mulig å kjøpe 6-cells batteri til Wind? Er folk fornøyde med byggekvaliteten? Den og tastaturstørrelsen er det eneste som gjør at jeg fremdeles føler jeg burde vurdere Acer Aspire One.

Lenke til kommentar

Så det plutslig stod at det var 1 på lager hos PS.no, sikkert noen som har reservert men som ombestemte seg eller noe, iværtfall ringte jeg inn og fikk bestilt den til 3300,- med student rabatt, får den enten til lørdag eller mandag ;)

 

 

Eneste er at jeg gjerne skulle hatt den i hvit :(

 

 

Noen som vet hvor man får kjøpt eksta batteri? både 3cell og 6cell ?

Lenke til kommentar
Så det plutslig stod at det var 1 på lager hos PS.no, sikkert noen som har reservert men som ombestemte seg eller noe, iværtfall ringte jeg inn og fikk bestilt den til 3300,- med student rabatt, får den enten til lørdag eller mandag ;)

 

 

Eneste er at jeg gjerne skulle hatt den i hvit :(

 

 

Noen som vet hvor man får kjøpt eksta batteri? både 3cell og 6cell ?

 

 

Bah. Eg avbestillte akkurat min svarte (5 min sidan) på ps.no, pga at der stod at det var bekrefta leveringstid 18. aug. Hmm.

 

Eg la heller inn ordra mi på Netshop som får den inn i morgon. :) For eit evig rot...

Lenke til kommentar

Begynner å få god kontroll på hva denne PCen egentlig er, men mangler info på noen punkt:

 

1. Hvor dårlig(godt) er egentlig Wifi-kortet som er i Winden? Finnes det noen bra alternativ(link gjerne til webshop osv)

 

2. Har planer om å sette inn 1 gig minne til. Hva er hastigheten på RAMen som er fra før, og hva kan anbefales å kjøpes?

 

3. Er det kun netshop og ps.no som selger Wind i Norge?

 

På forhånd takk.

 

Mvh.

Jone

 

EDIT:

Hvordan er det egentlig med garantien/reklamasjon/service?

Kan man bestille en fra USA, og kreve service og reprasjon i Norge?

Om man åpner PCen for å sette inn ram, ryker garantien?

Endret av theking
Lenke til kommentar
Begynner å få god kontroll på hva denne PCen egentlig er, men mangler info på noen punkt:

 

1. Hvor dårlig(godt) er egentlig Wifi-kortet som er i Winden? Finnes det noen bra alternativ(link gjerne til webshop osv)

 

2. Har planer om å sette inn 1 gig minne til. Hva er hastigheten på RAMen som er fra før, og hva kan anbefales å kjøpes?

 

3. Er det kun netshop og ps.no som selger Wind i Norge?

 

På forhånd takk.

 

Mvh.

Jone

 

EDIT:

Hvordan er det egentlig med garantien/reklamasjon/service?

Kan man bestille en fra USA, og kreve service og reprasjon i Norge?

Om man åpner PCen for å sette inn ram, ryker garantien?

 

 

1: Kortet duger, men ikke noe mer enn det. Det er et a/b/g kort fra Realtek, det generelle problemet er driverene, realtek = dårlige drivere og elendig linux støtte..

 

Det sier også at rekkevidden på kortet ikke er stort å skryte av, etter min mening så er det nettopp det trådløse kortet som er det mest skuffende med hele Winden..

 

 

Det å bytte det vil bryte garantien dessverre, men om du vurderer det så er Intel sitt a/b/g kort og a/b/g/n kort er å anbefale, om du skal gå for et n-kort så gjør du det lurt å skaffe en tredje antenna fra ebay ettersom wind bare har to antenner og n støtter tre.

 

 

2: Minnebrikken som er integrert på hovedkortet er på 1GiB på 667MHz, så det sikreste er å skaffe en brikke på 667MHz på maks 1GiB ettersom Wind støtter toppen 2GiB.

 

Vil anbefale Apacer sitt sett laget for Asus EEE da de kjører på 1.6V som sparer litt på strømmen.

 

 

3: Så vidt jeg har fått med meg, ja.. Blir sikkert fler etterhvert som de blir lagervare her i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...