Gå til innhold

Rasisme blandt nordmenn


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789
Vel du klarer å glemme det faktum at det er mange som faktisk fremstiller seg selv som blonde og dumme. Hva kaller du dem?

 

idioter, evneveike og respektløse

 

Blonde.

 

Ok, eg kan bærre sei at det fins fleir idiotar som har svart og brunt hår enn folk som er blonde.

Den beste i klassen min er blond....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789
Så unntaket bekrefter regelen mener du Oleoh?

 

Ja, folk som er blonde og prøver å vere dum uten å egentleg vere det har problem ja.

Kva regel?

Lenke til kommentar

Det blir for dumt å sitte å telle hvor mange kule, greie eller smarte negere/hvite og blonde/brune man kjenner, for så å si at "de" er bedre.

 

Hvilken hud- eller hårfarge man har er ikke så avgjørende for hvordan du er som person, da man kan ramse opp hundrevis av greie personer og idioter blant de grupperingene man har valgt.

Lenke til kommentar
Det blir for dumt å sitte å telle hvor mange kule, greie eller smarte negere/hvite og blonde/brune man kjenner, for så å si at "de" er bedre.

 

Hvilken hud- eller hårfarge man har er ikke så avgjørende for hvordan du er som person, da man kan ramse opp hundrevis av greie personer og idioter blant de grupperingene man har valgt.

 

 

Hm ser det for meg, hehe ;p

 

"æ har 2 kule negervæna, 3 hvite venner som har dysleki.. 2 rike venner som er både svart og hvit, og resten randoooms"

 

hm.. la oss sette opp ei liste;

Siden jeg har to rike venner så får jeg vel setter dem på toppen.

3 hvite venner som har dysleksi, hmm. Får vel putte dem på andreplass så at de ikke føler seg uttenfor pga dysleksien demmes. Og de 2kule negervennene mine får vel tredjeplassen.

 

Jaaa stemmer det.. Min gode venn som er metall-dude, farget håret sitt til svart. Det sies at han var smart, men siden han farget håret sitt til svart så.. ble han vist dum

 

Han får jeg vel plasere sist på vennelisten min, hvor alle taperene er! Ikke faen om gidder å vise meg frem med han gjøken"

Lenke til kommentar
Å diskriminere blonde mennesker er vel strengt tatt ikke rasisme. Så vidt jeg vet er rasisme forhåndsdømming og diskriminering av folkegrupper og/eller enkeltpersoner med grunnlag i deres raseopphav. Blone mennesker er ingen egen rase.

Har man blondt hår er det svært tydelig hvor man har sitt raseopphav fra. Da er man fra nordeuropa. Like tydelig som å dømme etter hudfarge, og begge deler er noe man arver, altså dna.

Lenke til kommentar
Rase og etnisitet er ikke det samme. Hvordan definerer man egentlig et slikt 'opphav'? Hva er årsgrensen for at noe kan være ett opphav?

Kan du forklare forskjellen? Slik jeg har forstått det er vi en rase, så det ordet blir på en måte ubrukelig. Etnisitet for meg går på hudfarge, hårfarge, øyenfarge og andre unike kjennetegn på forskjeldige folk. Årsgrensen for at noe kan være et opphav er vel ikke så lett å si, men det skal jo helst være de som har bodd der siden uminnelige tider. Må nesten bedømme i hvert enkelt tilfelle. Vil du komme med et eksempel?

Lenke til kommentar
Kan du forklare forskjellen? Slik jeg har forstått det er vi en rase, så det ordet blir på en måte ubrukelig. Etnisitet for meg går på hudfarge, hårfarge, øyenfarge og andre unike kjennetegn på forskjeldige folk. Årsgrensen for at noe kan være et opphav er vel ikke så lett å si, men det skal jo helst være de som har bodd der siden uminnelige tider. Må nesten bedømme i hvert enkelt tilfelle. Vil du komme med et eksempel?

Det finnes utallige artikler på nett som omhandler etnisitet og rase, det er tryggere å lese dem enn å ta mitt ord for sannhet. De fleste gjør klart at det er lite genetisk som skiller etnisisteter og at det genetiske skillet ofte er diffust eller innbilt, samtidig legges det ofte vekt på at kultur er det som er viktigst i å skille etnisiteter.

 

Opphav er enda verre å definere. Du kan heller si at de som har ett utseendesmessig trekk som er karakteristisk for en folkegruppe, så har sannsyligvis gener fra den folkegruppen et sted tilbake i slekta. Vil ikke si det er synonymt med et opphav.

Lenke til kommentar
Å diskriminere blonde mennesker er vel strengt tatt ikke rasisme. Så vidt jeg vet er rasisme forhåndsdømming og diskriminering av folkegrupper og/eller enkeltpersoner med grunnlag i deres raseopphav. Blone mennesker er ingen egen rase.

Har man blondt hår er det svært tydelig hvor man har sitt raseopphav fra. Da er man fra nordeuropa. Like tydelig som å dømme etter hudfarge, og begge deler er noe man arver, altså dna.

 

Helt feil. Blondt hår er en ressesiv egenskap som i vår rase eksisterer parallelt med mørkere hår, den dominante varianten. Den kaukasoide rase kan en ha forskjellig hårfarge, og fortsatt være av samme rase. I den negroide og mongoloide rase er imidlertid den dominante varianten helt "dominerende".

Lenke til kommentar
Helt feil. Blondt hår er en ressesiv egenskap som i vår rase eksisterer parallelt med mørkere hår, den dominante varianten. Den kaukasoide rase kan en ha forskjellig hårfarge, og fortsatt være av samme rase. I den negroide og mongoloide rase er imidlertid den dominante varianten helt "dominerende".

Hvor mange raser har vi? Du har allerede nevnt kaukasoide rase, den mongoloide og den negroide rase. Kan du de latinske navna på disse rasene? Slik jeg har oppfattet det kan en etnisk afrikaner være samme rase som en nordmann, fordi vi alle er av rasen mennesker (homo sapiens). Det er ikke helt feil at hårfarge ikke viser helt klart hvor man har sitt opphav fra. Ser man en person med blondt hår er det ingen tvil! Ser man en person med brunt hår så blir det vanskelig, og svart nærmest umulig. Får man tilleggsinformasjon som hudfarge og øyenfarge blir det lettere igjen.

 

Svært spennende at du deler opp forskjeldige etniske grupper i raser, hvis det stemmer så synes jeg det er svært spennende, men jeg har alltid blitt fortalt at det er feil.

Lenke til kommentar
Helt feil. Blondt hår er en ressesiv egenskap som i vår rase eksisterer parallelt med mørkere hår, den dominante varianten. Den kaukasoide rase kan en ha forskjellig hårfarge, og fortsatt være av samme rase. I den negroide og mongoloide rase er imidlertid den dominante varianten helt "dominerende".

Hvor mange raser har vi? Du har allerede nevnt kaukasoide rase, den mongoloide og den negroide rase. Kan du de latinske navna på disse rasene? Slik jeg har oppfattet det kan en etnisk afrikaner være samme rase som en nordmann, fordi vi alle er av rasen mennesker (homo sapiens). Det er ikke helt feil at hårfarge ikke viser helt klart hvor man har sitt opphav fra. Ser man en person med blondt hår er det ingen tvil! Ser man en person med brunt hår så blir det vanskelig, og svart nærmest umulig. Får man tilleggsinformasjon som hudfarge og øyenfarge blir det lettere igjen.

 

Svært spennende at du deler opp forskjeldige etniske grupper i raser, hvis det stemmer så synes jeg det er svært spennende, men jeg har alltid blitt fortalt at det er feil.

 

 

Du har nok dessverre feil. Alle mennesker er en art, derav menneskearten, men inndelt i flere raser.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...