Gå til innhold

Egennavndebatten: Vi presiserer


Anbefalte innlegg

Men firmaene vet å utnytte språket for å reklamere for produktet sitt.

"Norsk Danse Center" (det eksisterer) er så grov og fæl norsk at det er til å grine av. Men kanskje den skrivemåten tiltrekker flere kunder? Er det greit?

Det er ikke sikkert det er kynisme og bevisst språklig forsøpling som ligger bak. Mulig det bare er sjefen som ikke fikk S i norsk for å si det slik ;)

 

Uansett mener jeg man må sette grensa for produktnavn et sted. Så om Nvidia vil at man skal skrive navnet som nVIDIA blir det rett og slett altfor tungvint, i tillegg til at lesbarheten også blir dårligere. Jeg pleier derfor å skrive Nvidia - enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter Hardware-redaksjonen i denne saken. Jeg mener det bør tilstrebes å følge normale skriveregler, og så langt det lar seg gjøre unngå "logofiserte" navn. Apple er i så måte relativt ekstreme, da de bruker liten i først i veldig mange produktnavn samtidig som de konsekvent bruker den også i tekst.

Et av de gode eksemplene på hvilken forvirring som uansett råder er Nvidia. De fleste forumbrukerene som går i mot redaksjonens ståsted mener at det skal skrives "nVidia". Noe som blir litt merkelig da dette også innebærer at man skriver navnet annerledes enn produsenten. Nvidias logo skriver navnet "nVIDIA", mens de i tekst omtaler seg selv som "NVIDIA". Å skrive "nVidia" eller Nvidia er dermed i begge tilfeller en omskrivning av logoen/merkenavnet, og det virker da temmelig søkt å argumentere for en omskrivning som ikke følger normal rettskrivning.

 

Det ble i den forrige artikkelen også henvist til at Apple ber alle om å skrive produktnavn som de har blitt laget, for å styrke Apples merkevarer. Dette er for det første en oppfordring, og dernest vil det for en redaksjon være temmelig umulig å forholde seg til hva produsenten ønsker. Apple kunne også lagt ut en oppfordring om at ingen må skrive negativt om produktene deres...

Dernest er det redaksjonelt mest korrekte å ignorere Apples oppfordring. Hardware har ikke som oppgave å styrke noens merkevarer, men å omtale og teste produkter de tror leserene kan ha interesse av. Styrking av merkevarer kalles pent for reklame, og er noe man betaler for. Redaksjonelle artikler skal ikke benyttes til reklamering for produkter, og jeg tror heller ikke leserene hadde blitt særlig fornøyd om redaksjonen hadde opplyst at de nå mottar penger fra Apple for å skrive "iPod" slik at Apple kan styrke sin merkevare.

Lenke til kommentar
Hvis man tillater iPod, skal man da også tillate "NVIDIA SuPer XXXxtreme!!!!" (ikke et ordentlig produktnavn, bare noe jeg har diktet opp)?

Nettop, det kommer aldri i verden til å bli så uryddige navn. Aldri.

 

Støtter HW-nettverket!

 

Hvorfor skal HW-nettverket, dvs hardware-nettverket, reklamere for noe som de ikke får betalt for.

Åja, Ipod er ikke egentlig reklame for iPod det nei.

 

 

Artikkelen kort oppsummert: Vi har rett og gidder ikke gjøre noe riktig. Og forsovidt ikke så forskjellig fra den andre artikkelen. De 400 innleggene hvor iPod-rebellene prøver å få den mørke siden til å forstå at de tar feil har visst ikke hatt noe å si.

 

 

Vil bare quote Språkrådet:

Store og små bokstavar i «iPod»

(9.5.08) Nettstaden hardware.no publiserte 6. mai ein artikkel der det blir hevda at norske skrivereglar krev at eigennamn (særnamn) skal ha stor forbokstav og elles små bokstavar.

 

 

 

Nettstaden har sett seg lei på kreative merkevarenamn som iPod, GForce og PlayStation og erklærer at han heretter blant anna vil bruke skrivemåten Ipod for namnet på Apples musikkavspelar, som føyer seg inn i namneserien iTunes, iMac, iPhone, som produsenten har valt bevisst.

 

Det er ikkje vanskeleg å forstå at nettstaden reagerer på regelstridig skrivemåte av merkevarenamn. Likevel må vi seie oss usamde i konklusjonen. Alle merkevarenamn er namn og dermed eigennamn. Både på engelsk og norsk er regelen at dei skal skrivast med stor forbokstav. Om nokon likevel vel eit namn med liten forbokstav og andre raritetar i skrivemåten, bør andre nytte same skrivemåte. Det dreier seg om respekt for beskytta varemerke og – kanskje ikkje minst – for andres namneval. Ein kan ikkje endre namnet på organisasjonen 4H Norge til Fireh Norge fordi ein ikkje liker skrivemåten.

 

Iblant går merkevarenamn over til å bli allmennord. Eksempel på det er pc, radar, walkman, frisbee, nylon, jeans og ein del andre. Ein slik overgang kan ikkje avgjerast av ein enkelt marknadsaktør, men skjer blant språkbrukarane etter kvart som eit merkenamn blir allmenngjort og begynner å bli brukt om ein heil produkttype uansett produsent. Overgangen føreset nok dessutan at eigaren av det aktuelle merkevarenamnet ikkje har innvendingar mot at namnet blir allmenngjort.

 

Når det gjeld iPod, er namnet etter vår meining ikkje gått over til å vere ei slik felles nemning på alle små musikkavspelarar, sjølv om ein stor del av namnet utgjer utgangspunktet for ordet podcast. Vi trur heller ikkje at det vil skje ei allmenngjering i dette tilfellet, for Apples avspelar er spesiell på den måten at det berre er den som kan nytte audioformatet for musikken på nettstaden til produsenten, iTunes Store.

 

Les artikkelen på hardware.no: http://www.hardware.no/artikler/naar_ipod_faar_stor_i/51389.

Lenke til kommentar

iPod, iPhone, osv. er registrerte varemerker og det gjelder også skrivemåten. Det har ingenting med norsk rettskriving å gjøre, annet at det "riktige" er å gjengi varemerker sånn det er registrert. Apple "eier" ordet og krever at det skrives iPod, iPhone, iMac, etc. Da er det eneste riktige på norsk og også skrive det sånn.

 

Det som derimot ikke er bra, (etter regjeringens anbefalinger) er å gjengi varemerker som generelle betegnelser på produkter. F. eks. og konsekvent referere til MP3-spillere som iPod, osv.

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Det er jo ganske banalt hele greia, når eksperter på språk sier en ting og 'journalister' på hw.no uten særskilt kompetanse innen lingvistikk bestemmer seg for noe helt annet. Hold dere til det dere kan - når man skriver om teknologinyheter kan man tilgi at den språklige kvaliteten er langt lavere enn hva man ville forventet i et trykt medie. Dette er jo nettopp fordi skribentene gjerne har unik kompetanse rundt teknologien som omtales og derfor neppe har valgt en utdannelse innenfor journalistikk og språk. Helt greit det, så lenge man vet hvor grensene går.

 

Personlig synes jeg det vitner om en viss arroganse når noe som sikkert hørtes ut som en fin idé over en lunch i redaksjonen blir såpass bastant forsvart enda autoritetene på området og til en viss grad brukerne deres mener noe helt annet. Mens HW-nettverkets forsøk på å legge under seg hele nettjournalistikken har vært mer eller mindre vellykket, verken gjør eller bør dere dominere såpass at dere kan begynne å diktere rettskrivningsregler på egenhånd. Virkelig!

 

Ikke det at jeg er så mye innom nettsidene for tiden, men jeg vil samtidig anbefale dere å holde ekspansjonen til områder hvor dere er flinke. Sidene deres om mobiltelefoni og kameraer er bra, fordi det er en utvidelse av teknologiseksjonen. Kultursidene - er, på godt norsk, 'not so much'. Jeg forstår at nettverket drives etter profitt, men her eksisterer det et skille: Der en bedrift som primært orienterer seg i virkeligheten ville hatt god kvalitetskontroll før de ekspanderer og tar beslutninger, skjer det her ting som på ingen måte har undergått noe kvalitetssikring. Et tips er å sjekke med ekspertene før dere bestemmer dere for å forandre det norske språket. Et annet tips er å feie for egen dør før dere påstår at dette skal hindre kommersialisering og banalisering - med en monopolistisk prisguide hvor dere får relativt store inntekter per klikk, og samtidig gjennom monopolstillingen nærmest tvinger nettbutikker til å delta, er det ikke mye poeng å hente på dette området.

 

På meg virker det mest som om dette er en idé som har løpt litt løpsk, enda den burde vært avlivet for lenge siden.

 

Kos og klem,

en som sjelden titter innom hardware.no

Lenke til kommentar
Hvis man tillater iPod, skal man da også tillate "NVIDIA SuPer XXXxtreme!!!!" (ikke et ordentlig produktnavn, bare noe jeg har diktet opp)?

Nettop, det kommer aldri i verden til å bli så uryddige navn. Aldri.

 

Jeg eide en gang i tiden et Gainward CARDEXpert nVIDIA GeForce2 MX400

Golden Sample VIVO TwinView.

Lenke til kommentar

Gainward -riktig

CARDEXpert - kunstnerisk frihet

nVIDIA - som det uttales: n-VIDIA

GeForce2 - som det uttales Ge-Force

MX400 - produktnavn/nummerting, som er på nestne alle produkter

Golden Sample - riktig

VIVO - kunstnerisk frihet

TwinView - Twin-View kunstnerisk frihet

 

ingen trippel Xer

ingen utropsten

ingen store bokstaver i mindten av et ord

 

edit, og du må da være enig at det er mye enklere å lese det lange greiene, enn tullet HW og andre finner opp.

edit, jaok. jeg fant

Gainward CARDEXpert GeForce3 PowerPack !!!

 

men her er det Gainward som har lagt til ord til nVIDIA sitt produktnavn.

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
jeg må nokk være flinkere til å å skrive stor bokstav i forkortelser..

 

det hadde kansje vert greit om det hadde vert et aldri så lite rette program på formumet. det kunne fks. automatisk satt opp stor bokstv etter pungtum...?

Nei takk. Slike funksjoner ser ikke forskjell på punktum etter setninger og punktum etter forkortelser. Man har allerede satt opp korrigeringsfunksjoner slik at det nå er umulig å skrive des·verre og pc·'n (uten ·), selv når man ønsker det (f.eks. i Klagemuren).

 

Stavekontroll o.l. får hver enkelt bruker ordne med på egen hånd så det ikke går utover situasjoner hvor det slett ikke er ønskelig. Blant annet får du stavekontroll som tilleggsfunksjon til Firefox hvor du kan legge inn (om enn mangelfulle) ordlister for bokmål og nynorsk.

Lenke til kommentar

Enda godt at det endelig kom et svar fra hardware.no om saken.

 

Personlig kan jeg være enig i at slikt som NVIDIA kan skrives som "Nvidia", fordi store bokstaver er tyngre å lese, og fordi navnet ikke er en forkortelse. Men allikevel vil jeg forsvare at man først og fremst skal gjengi navn korrekt, og ikke slik man selv ønsker og finner for godt. Med de fordeler og ulemper det skulle ha for tekstflyt og lesevennlighet

 

Argumentasjonen for at f.eks. "iPod" har større reklameeffekt i tekst enn "Ipod" føler jeg fortsatt er på trynet. Førstnevnte har blitt brukt lenge, og vekker mindre oppsikt enn den hardware.no-"korrekte" skrivemåten. Ergo; feilslått. Og selv om det første kanskje vil ha større "branding"-faktor, så får det bli Apples problem. Fanatikerne kjøper produktene uansett, og vi andre vet at produktene er i beste fall bare gjennomsnittlige, og ofte mindreverdige andre produkter. Man står også helt fritt til å skrive negative omtaler om produkter og tjenester, som jo forekommer titt og ofte på hardware.no. Da er det også like så greit å skrive produktnavnet slik det egentlig er.

 

Og siden noen argumenterer for "norsk språk" og at vi må holde dette så rent og pent... Og så skriver de på bokmål?! Hva i all videste verden? Om jeg følte meg sanseløst nasjonalromantisk en dag, ville jeg da ha skrevet på nynorsk! Så det argumentet føler jeg blir bare tull. Skriver dere folka "fjernsyn" og "ketsjup" til daglig også, kanskje?

Lenke til kommentar

Det er fint at hw.no har innsett at de satte ut på et synkende skip da de vedtok den "fine" reglen sin. Selv om vi ikke er i mål enda har vi kommet et steg på veien. Det er ingen som tvinger redaksjonen til å teste eller markedsføre et spesifikt produkt, ei heller noen som kan tvinge dem til en gitt skrivemåte. Jeg er veldig enig i at det går an å bruke skjønn til å finne ut hva som er den beste skrivemåten for ting, gjerne sette en grense ved spesialtegn utenom de mest brukte om man vil unngå de mest ekstreme eksemplene som noen her inne garantert kommer til å finne fram. Om man ikke vil skrive ting riktig kan man jo til og med unngå å omtale produktene?

 

Om de først har besluttet å skrive Ipod hadde det forresten vært OK om de også la om til en serivert font i artiklene, da lpod mest av alt minner om en billig, taiwansk kopi. Håper til slutt at redakjonen innser at det ikke ødelegger kredibiliteten deres, tvert imot, det å skrive navn på riktig måte.

 

Forresten, tror jeg skal slutte å bruke OCZ som en forkortelse, skal uttale det som et ord. Okse, med stemt s. Okze, okzze. Låter fint det.

Lenke til kommentar
For å ta et par eksempler vil vi dermed skrive f.eks.: OCZ, HTC, NZXT, OpenVMS og PowerPC.

 

Vårt prinsipp står ved lag – vi forbeholder oss retten til å ikke sette inn logoer på redaksjonell plass. Det betyr at vi forstatt skriver for eksempel Nvidia, Asus, Gigabyte og Ipod, og ikke NVIDIA, ASUS, GIGABYTE og iPod.

Hvorfor denne forskjellsbehandlingen? Hvorfor OCZ og ikke NVIDIA? Hvorfor ikke Ocz når dere først er i gang med å fjerne logoer? Jeg ser ingen forskjell på OCZ og NVIDIA. Skal den ene straffes fordi du kan lese det, mens den andre slipper unna fordi den ikke kan leses?

 

De fleste av oss tilgir vel at NVIDIA blir Nvidia, men at iPod blir Ipod og nForce blir Nforce blir ikke det samme. Spesielt ikke med tanke på at Nforce er en side som publiserer info om piratkopierings utgivelser og ikke et chipset for hovedkort fra NVIDIA.

 

Jeg har nevnt det før i tidligere tråd at denne forandringen dere bruker for å fjerne logoer ikke akkurat hjelper noe som helst. Det eneste den gjør er å favorisere enda mer visse produsenter og produkter enn tidligere.

Lenke til kommentar
The eXperience anyone?

 

 

 

 

 

Ja, vet denne regelen kom etter The eXperience, men finner det litt morsomt. :p

 

 

Haha, det hadde jeg ikke tenkt på.

 

Må presisere at jeg personlig hadde kommet til og skrevet iPod (det er et veldig vanlig ord, pluss at det uttales i-pod, ikke ipod (med "kort" i. Vet ikke hva det heter på fagspråket). Men hw.no har tatt en avgjørelse, og det synes jeg er greit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ro, ro til fiskeskjær

mange fisker får vi der:

En til far og en til mor

en til søster og en til bror

Og to til den som fisken dro

og det var hardware dot no

 

 

Er tragisk når et nettsted driter så på traget og prøver å bortforklare istedetfor å bar einnrømme at de var på bærtur i første omgang

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...