Gå til innhold

Egennavndebatten: Vi presiserer


Anbefalte innlegg

Dipso, uansett, hvis det skulle være sant, så lager HW.no bare forvirring rundt deres artikler ved å stå fast på sitt "for å gå skille seg ut". Jeg mener at det er deres rett til å uttrykke seg slik som de ønsker, jeg står for ytringsfriheten men ser ennå ikke det store poenget i hvorfor de gjør dette ettersom jeg personlig føler at det er unødvendig og kan potensielt forvirre folk uten grunn.

 

Jeg synes det er flott at HW.no ikke bevist skal holde på med feilskriving. Ungdom som vokser opp å dag tar veldig lett etter hva som skrives i media, og hvis media skulle bevist skrevet feil så hadde det vært et nederlag. Samme hva feks Apple skulle ønske, det heter ikke iPod og iPhone i Norge. Det heter derimot Ipod og Iphone.

Nå har vel språkrådet uttalt flere ganger at det er nettopp feilskriving HW.no holder på med, og at det heter nettopp iPod og iPhone i Norge. At HW.no velger å se bort fra dette har de selvfølgelig full rett til, men da er det hvertfall de som bevisst skriver feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, HW kommet i trass alderen? Produktet heter ikke Ipod, det heter iPod. Om dere konsekvent ignorerer den riktige måten å skrive navnet på produktet, ser jeg helst at dere ikke skriver om det i det hele tatt. "Make a stand" på noe slik vitner til useriøsitet og tildels amatørmessig journalistikk fra HW sin side.

Endret av jvik
Lenke til kommentar

Min første og siste kommentar i denne saken: Hvorfor ikke bruke tida til noe annet enn å klage på en redaksjon som har tatt sin avgjørelse og ønsker å stå for den? Jeg har aldri hatt noe problem med dette når jeg leser artikklene her på HW.no, selv om det ikke er her jeg finner de virkelig gode og informative testene. På mange måter føler jeg at HW.no er såpass overfladisk i testene sine at dette burde vært fokusen, og ikke om noen stakkarslige fanboys vil skrive iPod, nVIDIA eller hva det nå enn skulle være. Les engelskspråklige teste på utallige andre sider, og se om de bruker logoen istedet for rettskrivningsversjonen. Dere vil kanskje bli overrasket.

Lenke til kommentar
Min første og siste kommentar i denne saken: Hvorfor ikke bruke tida til noe annet enn å klage på en redaksjon som har tatt sin avgjørelse og ønsker å stå for den? Jeg har aldri hatt noe problem med dette når jeg leser artikklene her på HW.no, selv om det ikke er her jeg finner de virkelig gode og informative testene. På mange måter føler jeg at HW.no er såpass overfladisk i testene sine at dette burde vært fokusen, og ikke om noen stakkarslige fanboys vil skrive iPod, nVIDIA eller hva det nå enn skulle være. Les engelskspråklige teste på utallige andre sider, og se om de bruker logoen istedet for rettskrivningsversjonen. Dere vil kanskje bli overrasket.

Nå er det vel ikke kun det med at de skriver om iPod til Ipod, osv. det er snakk om. Det de fleste reagerer på er at de lager et sett med regler for seg selv, noe de har all rett til å gjøre, men at denne regelen bare gjelder når de vil at den skal gjelde og at det er nesten som om de kaster mynt om de skal skrive om ordet eller ikke. De er håpløst inkonsekvente og fjerner absolutt ikke logospråket som de påstår er mening. De rydder heller ikke opp i språket, de snarere bare skyver "problemet" over på andre stavemåter.

 

Artig at du drar frem dette med logoer og rettskrivningsversjoner. Hva når logoen og rettskrivningsversjonen er den samme? Blir ordet forsatt skrevet om her på hardware-nettverket fordi de ikke vil ha logoer i tekstene sine?

Og nei, jeg blir ikke spesielt overrasket av engelskspråkelige tester, for alt jeg ser er nForce, GeForce, osv.

 

En skulle nesten tro det var en regel for å fremheve reklame for de som gir penger til hardware-nettverket.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
De er håpløst inkonsekvente og fjerner absolutt ikke logospråket som de påstår er mening. De rydder heller ikke opp i språket, de snarere bare skyver "problemet" over på andre stavemåter.

Ja, nettop. I innlæringsfasen vil man ha umiddelbare problemer med å kjenne igjen ordet. Men disse 1200 innleggene om nettop iPod vs tullepod har utgjevnet dette.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...