Gå til innhold

Mitt første speilreflekskamera! Hjeeelp!


Anbefalte innlegg

Så det vil si at 18-55 er 3.0x zoom å 55-200 er 3.6x zoom ?
Ja.

 

Men ikke heng deg for mye opp i zoom-begrepet. En grei tommelfingerregel er at jo mer zoom et objektiv har, jo dårligere er ytelsen. Det viktigste er at du får tilgang til det brennviddeområdet du har behov for for å få tatt de bildene du vil ha.

 

Anbefaler deg å ta en titt her for å se hvordan varierende brennvidde påvirker bildevinkelen. Velg "Digital", som korresponderer med den sensorstørrelsen du har på D40.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D40 er helt fint, med et veldig bra brukergrensesnitt for nybegynnere. Har brukt det en god stund selv, og bytter det neppe ut med det første (selv om jeg gjerne skulle hatt værtetting og mulighet for trådløs styring av blitser med CLS).

 

Du skriver blitser; da er vel ikke trådløs styring et problem? Jeg mener du trenger en SB-800 på kameraet, men denne kan kommandere de andre blitsene.

Lenke til kommentar
NIKON D40 m/18-55mm og 55-200mm var det :)

 

Så det vil si at 18-55 er 3.0x zoom å 55-200 er 3.6x zoom ?

 

Du kan ikke sammenligne objektivenes interne zoomområder med zoomområdet til et kompaktkamera.

 

På objektiver til speilrefleks så er denne form for utregning kun for å vite hvor stort zoomområdet er til et spesifikte objektiv,det har ikke noe innvirkning på bildet tatt med speilreflekskamera,da det blir utregnet i antall mm./brennvidde. som objektivet er designet for 18-55/55-200/70-300 ovs.

Hvor "nært" objektet du skal ta bilde av blir er antall millimeter som står skrevet på objektivet.

Dette er den "enkle" forklaringen.

Sikkert noen andre her på forumet som kan utdype dette mer.

 

Er ikke helt sikker,men Ixsuén din har vel et brennviddeforhold på noe sån som ? Hjelp meg folkens :blush: før jeg må ta fram årene :)

 

Alle speilreflekskameraer med dagens/gårdagens teknologi mer en bra nok for en amatør/nybegynner.

 

Kan kanskje være lurt å skjekke om noen du kjenner har speilreflekskamera,da kan du jo kanskje få låne objektiver av dem hvis du kjøper samme merke.

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker,men Ixsuén din har vel et brennviddeforhold på noe sån som ? Hjelp meg folkens :blush: før jeg må ta fram årene :)

5,8 - 17,4 mm

 

Merk at det ikke kan sammenlignes direkte med andre kameraer fordi bildebrikkene (crop) er forskjellig. Det tilsvarer 35-105mm på analoge 35mm -kameraer og digitale fullformatkameraer.

På Nikon D40 tilsvarer det 23-70mm.

 

Prøv Tamrons brennviddeguide.

Lenke til kommentar
D40 er helt fint, med et veldig bra brukergrensesnitt for nybegynnere. Har brukt det en god stund selv, og bytter det neppe ut med det første (selv om jeg gjerne skulle hatt værtetting og mulighet for trådløs styring av blitser med CLS).

 

Du skriver blitser; da er vel ikke trådløs styring et problem? Jeg mener du trenger en SB-800 på kameraet, men denne kan kommandere de andre blitsene.

 

Stemmer, både SB-800 og SU-800 kan styre de andre blitsene, men D80 og uppover har denne funksjonaliteten innebygget i huset. Ikke at det egentlig har noe å si, det er bare sære meg som gjerne skulle hatt det samme på D40 - men da hadde det naturligvis ikke vært nybegynnerkameraet det er lenger, så det er ikke noe reelt problem.

Lenke til kommentar

Det er mulig å bytte ut mattskiva i D40 med en som har splittprisme, dette gjør manuellfokus mye enklere. Men det er et ganske dyrt og ganske drastisk steg. Uansett er det en grønn dings i søkeren som lyser når bildet er i fokus, så det går egentlig helt fint. Men nå har ikke synet mitt rukket å bli degradert med åra heller da, så det spiller kanskje litt inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...