Gå til innhold

Mitt første speilreflekskamera! Hjeeelp!


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har alltid vær interessert i å ta bilder, men nå må jeg si tanken på et speilreflekskamera frister meg mer og mer! Har sikkert tusen spørsmål, men skal prøve å være konkret å korte meg litt ned.

 

Først og fremst, skal jeg begynne med et nybegynnerkamera. Men ikke for nybegynner, jeg vil ha litt kvalitet og gode funksjoner.

 

Jeg har prøvd et Nikon D40, og synes det var helt greit, hva synes dere?

Kanskje det begynner å bli litt gammelt, er det noen nyere bedre begynnerkamera som dere vet om? F.eks Canon EOS 400D, er det et bedre valg? Har et canon ixus kompakt kamera selv nå, og er fornøyd med brukervennligheten der.

 

Jeg vil ha en passe god autofokus, samt muligheten til å fokusere selv. Lett tilgang på objektiver. Gode bilder som justerer seg selv når det er mye sollys og slike ting. Synes ikke det er noe som helst bra med det kompaktkamera.

 

Også så elsker jeg slike "by night" bilder som f.eks dette:

 

90944182.W9oChkxL.jpg

 

Er slike bilder mulig med et nybegynnerkamera?

 

Hvis jeg skulle tatt et slik bilde med mitt Canon ixus kamera nå hadde det ikke sett ut i måneskinn! Eller kreves det avansert optikk for å få slike by night bilder?

 

Kan begynne med disse spørsmålene først, og høre responsen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil henvise deg til de etter hvert utallige "hjelp til dslr" trådene. Der finner du svar på mer eller mindre alle spørsmål.

Du kommer mye lengre ved å nevne et budsjett. Da vet andre brukere hva de må forholde seg til.

 

D40 er et kjempekamera synes jeg. For min del er det mere nok av både funksjoner og kvalitet,

den eneste begrensingen er meg som fotograf.

 

Om du er helt ny til slr verdenen er D40 eller andre til ca samme prisklasse mer enn nok.

Gå til en velutstyrt fotobutikk og be om å få kjenne på de forskjellige merkene og modellene.

Mvh

Luze

Lenke til kommentar

Jeg tenker mellom 3 og 6 tusen jeg.

Har lest litt tester om det Canon 400D har blant annet fått terningkast 6 flere plasser og best i test på tv2 hjelper deg. Virker som et bedre kamera. Jeg prøver å søke rundt i flere tråder, men får ikke helt svar på det jeg er ute etter, da med spesiell tanke om de "by night" bildene

Lenke til kommentar

For å ta slike bilder som det du viser til, så er alle digital speilrefleksene gode nok. Det du dog må ha er stativ - men det har du kanskje allerede ?

 

D40 er et godt kamera, som er priset meget rimelig for tiden.Det er Canon 400D også. I tillegg har du Pentax K10D og K200D, Olympus E-420, E-510 og E-520, Sony A200 og A300.

 

Det er som sagt mye å velge i.

 

edit: jeg glemte å si at en del av testene (TV2, Din Side osv) er ikke de mest seriøse testene som finnes. Sjekk heller websider som http://www.dpreview.com/ og http://www.dcresource.com/

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

D40 er helt fint, med et veldig bra brukergrensesnitt for nybegynnere. Har brukt det en god stund selv, og bytter det neppe ut med det første (selv om jeg gjerne skulle hatt værtetting og mulighet for trådløs styring av blitser med CLS). Jeg har liten erfraing med andre merker, så derfor er mine uttalelser basert på det jeg kan om Nikon/D40 utifra egen erfaring og ellers det jeg har av generell kunnskap. Ta det gjerne med en liten klype salt.

 

Når det gjelder kravet ditt om passe god AF og mulighet for MF gjør nok D40 det helt fint. Fokusmotoren sitter i objektivene og ikke i huset når det gjelder D40, dermed er det objektivet som egentlig bestemmer hvor rask AF du får. Alle AF-S-objektiver fra Nikon og HSM-objektiver fra Sigma pluss et par utgaver av noen Tamroner (17-50 f/2.8 og 70-300 f/4-5.6 Macro og et til) gir AF og naturligvis mulighet for MF. Det finnes så vidt meg bekjent ikke noen dSLR-er uten mulighet for MF, men det er vel alltid noen unntak rundt om kring selv om dette umulig i så fall kan være modeller rettet mot normale forbrukere (eller proffer, for den saks skyld). På toppen av det hele har alle Sigma HSM-objektiver og de AF-S-ene fra Nikon med en "M/A"-posisjon på bryteren mulighet for manuell overstyring av AF selv om ojektivet er stilt in på å fokusere automatisk.

 

"Gode bilder som justerer seg selv" gir egentlig de fleste kameraer, men det varierer hvor god metering (lysmåling) de har. Med et hvilket som helst SLR i i P, A eller S-modus og med matrix-metering går ting fort og effektivt og du har en passe dose kontroll over hva som foregår. Det er ikke værre enn å ta et bilde og eventuelt kompensere litt hvis det blir for lyst/mørkt. D40 har så vidt meg bekjent samme lysmålingssystemer som alle andre Nikoner opp til D80, mens D300 skal være bedre - og 4 ganger så dyrt.

 

Nattbilder er det lett å ta med en hvilken som helst speilrefleks så lenge du enten har stativ, et ekstremt lyssterkt objektiv eller begge deler. Du kan satse på staiv i og lange lukkertider i første omgang, og se om du eventuelt skylle få lyst på noen lyssterke (f/1.4 eller bedre) objektiver etter hvert. Selv bruker jeg et Manfrotto 190XB med 486RC2-hode og har tatt en god del kule bilder i mørke landskap - nærmere bestemt, i et digert kloakkrør (~bekmørkt, belyst med 2x MagLite).

 

EDIT: på den tiden jeg brukte på å skrive det der har du visst fått en haug svar allerede^^

 

Det var det jeg hadde å si i denne omgang.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

For en jungel å velge i må jeg si, dette blir ikke lett :)

Men jeg er sugen på et Nikon D40. Har sett noen D40 med 2 objektiver med, hva er det andre objektivet? En slik med ekstra zoom?

 

I prinsippet det jeg ønsker er å kunne raskt ta bilder, jeg vil ha skarpe og klare bilder og jeg vil ha dem naturlige. Med mitt digital kamera nå, si jeg er på i rom med lite lys og når jeg tar på blitzen å tar et bilde må jeg ærlig si det IKKE ser bra ut! noen ting blir helt vanvittig lyst opp. Hvordan blir dette med et speilrefleks kamera? Må jeg begynne å sette opp stativ og lang lukkertid der også?

 

Så ute i sterk sollys ønsker jeg naturlige bilder, føler jeg ikke får det med mitt digitalkamera. Hvis Nikon D40 klarer dette og i tillegg jeg er nybegynner høres det ut som et godt valg :-)

Lenke til kommentar

Etter at Nikon D40 fikk det siste prisfallet ned til 2495 kr så mener jeg det rykket opp til en stjerneplassering på mye for pengene-lista.

 

Canon 400D er kanskje litt bedre alt i alt, men ikke så mye at jeg synes det er verd 2200 kr mer.

 

PS. Det er også mange andre gode merker/kameraer på markedet.

 

Det andre objektivet har ikke "ekstra" zoom, men et annerledes zoom-område. Den vanlige zoomen går fra 18-55 mm (fra litt vidt til litt tele), mens den andre går fra 55-200 mm (fra litt tele til mye tele). Prøv gjerne brennviddeguiden her for å få en følelse for hva tallene betyr.

 

Og forresten: Mengde zoom (f.eks 3x) er alltid det største tallet delt på det minste. F.eks 55mm/18mm = ~3x zoom.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så det når jeg er ute å kjører f.eks om kveldene, så her en kveld så jeg en plattform inntil land, med masse lys. Det var jo mørkt ut, så jeg tar opp mitt kamera, tar på blitzen og tar et bilde. Bilde blir jo helt mørkt, ser så vidt noen lamper som lyser opp.

 

Jeg vil at bildet skal jeg bli slik jeg ser det med mine øyner hvis dere skjønner, er ikke så god på å forklare :)

Lenke til kommentar
Så det når jeg er ute å kjører f.eks om kveldene, så her en kveld så jeg en plattform inntil land, med masse lys. Det var jo mørkt ut, så jeg tar opp mitt kamera, tar på blitzen og tar et bilde. Bilde blir jo helt mørkt, ser så vidt noen lamper som lyser opp.

 

Jeg vil at bildet skal jeg bli slik jeg ser det med mine øyner hvis dere skjønner, er ikke så god på å forklare :)

Du må glemme blitsen - den klarer ikke å bidra med noe som helst i slike sammenhenger. Men bruker du stativ, snorutløser og lang lukkertid - så kan du få til like bra bilder. Du må øve en del og bruke manuell men det skal gå bra.

 

Tom

Lenke til kommentar

Snorutløser? er det selvutløser? er det foresten en slik funksjon på D40? :) Et stativ koster vel ikke masse? 300-400 kr? så er det bare til å mikse litt med lukkertiden så får jeg slike bilder?

 

Finnes det objektiver som gjør at jeg slipper dette som passer til D40 hvis jeg en gang i fremtiden vil oppgradere litt :)

Lenke til kommentar

For å ta bilder i svak belysning trenger du lyssterk objektiv eller stativ. Om du skal fotografere mennesker i en situasjon, f.eks fest, vil det være vanskelig å be de sitte dønn stille i 2 sekunder mens du tar bildet.

Da trenger du et lyssterkt objektiv. Kitlinsen er ikke god nok til det formålet uten blitz.

Nattbilder kan tas med kun stativ med lengre lukkertid. Men ett lyssterkt objektiv er ikke å forakte.

 

Det andre objektivet tror jeg er en 55-200mm. Dette er en normal til tele zoom.

Altså vil du ha spennet fra 18 til 200 mm tilsammen, som er en meget god start.

For min del valgte jeg kun å kjøpe kit, for senere å bruke litt mer penger på mer kvalitet.

 

 

Oppstartshastigheten til D40 tror jeg er 0,18 sekunder. Å kunne ta bilder raskt er som regel ikke noe problem. Men det finnes unntak. F.eks AF vil "bomme" på den fuglen som flyr over deg i stor fart.

 

Du kan stille hvor kraftig blitzen skal være, men jeg tror de fleste vil anbefale en ekstern blitz som er bedre enn den innebygde.

 

Godt dagslys er etter min erfaring D40's aller beste venn. Samtlige av mine bilder er helt upåklagelig med tanke på erfaring, objektiv og prisklasse.

 

Gå på Produktguide og finn fram D40. Det er mange plasser som selger dette kameraet enda. Jeg kjøpte det senest for en uke siden.

 

 

 

NB. Jeg er helt fersk på dette området, men jeg har trålet forumet i 2-3 uker. Så jeg føler meg kapabel til å svare deg. Om jeg skriver noe feil setter jeg pris på om noen erfarne kan rette opp dette.

Mvh Luze

Lenke til kommentar

Takker for raske og gode svar først og fremst :)

Tror jeg satser på et stativ og lang lukkertid i begynnelsen for å bli litt god, for å så investere i et bedre objektiv.

 

Ser litt på objektiver på komplett til nikon, passer alle disse til ALLE nikon modeller? Så er det jo en bråte med tall og greier, så for meg som nybegynner er det litt vanskelig å vite hva som er er lyssterkt objektiv og hva som ikke er. Men det får jeg vel hjelp til hos butikken en gang den kommer?

Lenke til kommentar
For en jungel å velge i må jeg si, dette blir ikke lett :)

Men jeg er sugen på et Nikon D40. Har sett noen D40 med 2 objektiver med, hva er det andre objektivet? En slik med ekstra zoom?

Tele, heter det :) Skal ikke være begrepsfascist, men det er litt viktig å få akkurat det der riktig siden det er ganske forskjellige betydninger. Et zoomobjektiv er et som ikke har fast brennvidde (kan zoomes med) mens et teleobjektiv/telezoomobjektiv har lang tele (gjerne 200mm eller mer). "Mengden" zoom er hvor stor forskjell det er mellom korteste og lengste brennvidde (feks har 10-20mm zoom på 2x, 18-55 har 3x, 55-200 har 3.6x osv) mens brennvidden på lengste tele (det du mener) er det som sier noe om hvor langt du kan zoome.

 

Uansett vil jeg tippe at det andre objektivet du kan få med i kitet er en 55-200, mest sannsynlig den med VR. I så fall er dette en middels lang tele, dvs at du kan zoome et godt stykke med den. Fungerer nok fint for en del fuglebilder og den typen distanser.

 

 

Snorutløser? er det selvutløser? er det foresten en slik funksjon på D40? smile.gif Et stativ koster vel ikke masse? 300-400 kr? så er det bare til å mikse litt med lukkertiden så får jeg slike bilder?

På en måte. Selvutløser er at du stiller inn kameraet på å ta bildet X sekunder etter at du trykker på utløseren, snorutløser er en fjernkontroll som du kobler på (tror jeg).

Du bør betale mer for stativet hvis du vil ha et bra et. Sjekk staiv/hode-komboen som jeg nevnte over. Denne har funka veldig bra for meg, i alle fall.

 

 

 

Ser at folk har kommet meg i førkjøpet med å svare på det meste her men skitt au.

Forresten anbefaler jeg et f/1.4-objektiv for innebilder, helst Sigmas 30mm. 50mm, som er en vanlig brennvide på lyssterk fastoptikk, blir for trangt. Det kan også være en idé med en blits (enten i tillegg eller i stedet for). Hvis du skal ha det, anbefaler jeg Nikon SB-600. SB-400 gir ikke nok justeringsmuligheter og SB-800 er litt vel dyr. Hvis du skal blitse lan det være moro å lese litt på Strobist-bloggen (http://strobist.blogspotcom tror jeg - google hvis linken er feil) for inspirasjon og lærdom.

Lenke til kommentar

Jeg kan vel bare nevne hva som menes med lyssterkt obkjektiv.

Alle objektiv har et F-nummer. Kitlinsen har 18-55mm F/3,5-5,6

F/3,5 er høyeste blender (mengde lys inn i kamerat) ved 18mm, F/5,6 er det samme ved 55mm.

Desto lavere F-nummer desto mere lyssterkt. Altså er F/1,5 som ble nevnt mere lyssterkt enn kitlinsen.

 

Ser litt på objektiver på komplett til nikon, passer alle disse til ALLE nikon modeller?

På D40 kan du kun bruke Nikkor AF-S og AF-I for å få AF (autofokus).

De fleste andre kan du benytte i P,S,A eller Manual.

Det vanligste rådet her ser ut til å være: Start med kit-linse. Lær deg kameraet først, og kjøp nye objektiver da du ser klart hvilke begrensninger som ligger i kitobjektiv og vet hva du trenger.

Mvh

Luze

Lenke til kommentar

Kort fortalt er en snorutløser, en liten enhet med ledning som kobles til kameraet (eller den kan være trådlås). Denne enheten har en knapp du trykker inn for å ta bilde (istedet for å trykke ned utløseren).

 

Hensikten med en slik sak, er at når du ta r bilde, så slipper du bevegelse i kameraet (lager uskaprpe bilder) mens bildet tas. Kombinert med å la kameraet vippe opp speilet i forkant så blir det ena mer stabilt.

 

En annen og viktig fordel med snorutløser er når du setter kamera i manuell og velger lukkertiden Bulb. Da er lukkeren åpen så lenge du holder utløserknappen inne. Snorutløseren har ofte en låseknapp som gjør at du slipper å holde knappen inne hele tiden; ne som kan være kjekt når lukkertiden er på flere minutter.

 

Håper det gjorde ting litt klarere.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...