Gå til innhold

Glemte å skrive oppg nr og overskrift på eksamen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sensor retter det de får, enten det er kladd eller innføring. Og når det gjelder overskrift og oppgavenummer, er det ingen fasit på hvor mye som trekkes. Hadde jeg vært sensor, hadde jeg helt klart trukket på at det ikke var overskrift og hvis det ikke hadde gått klart frem av besvarelsen hvilken oppgave som var valgt. Vanligvis vil en manglende overskrift kanskje være forskjellen på å vippe opp eller ned, ettersom en god overskrift gjerne ville spisset teksten en god del. Om det er tvil om hvilken oppgave som er besvart, vil jeg tro det ville være vanskelig å nå de to øverste karakterene, da er teksten tilsynelatende helt meningsløs.

Lenke til kommentar

Du får jo også utdelt ferdige ark hvor du skal skrive skolenummer, eksaminadnummer også videre. Så vidt meg bekjent er det kun disse arkene sensor retter. Skriver du eksamen på pc er det kun nummererte ark (merket med eksaminad/pasnr) som ligger inne i dette (utskrifter) som vil bli rettet.

 

Hos oss sjekket eksamensvaktene at vi hadde skrevet på overskrift og oppgavenummer samtidig som de sjekket all infoen i toppteksten på arket (vi skrev på pc) og på omslagsarket var korrekt.

Lenke til kommentar

Hmm, det stod vel at du skal lage tittel selv på de oppgavene hvor det ikke var spesifisert i oppgaven. Om "oppgave 5" kan gå under lag tittel selv er vel kanskje og dra det litt langt. En tekst skal ha overskrift. Det har iallefall jeg lært i norskfaget, så det er jo fullt mulig at du kan få trekk for det, men er teksten god så går det sikkert greit. Tipper slikt kun vil trekke opp/ned hvis du vipper mellom to karakterer.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir helt feil hvis man skal få trekk i karakter for å glemme oppgavenummer. Det har absolutt ingenting i norskfaget å gjøre. I våres klasse nevnte ikke noen av eksamensvaktene at vi måtte skrive nummer på oppgaven. Selv skjønner jeg jo at det er vanlig å skrive det på, men at det skal telle noe er rart. Jeg skrev en stil om Ivar Aasen, om hva han har gjort for språket vårt. Som overskrift hadde jeg: Ivar Aasen - Landsmålets far

Det var bare 5 oppgaver å velge mellom, og da kommer jo det veldig klart frem hvilken oppgave det er bare ved å se på overskrifta. Får jeg trekk eller stryk kommer jeg til å sende skriftlig klage til skolen, siden vi ikke ble informert om dette. Har snakka med andre i klassen, og mange glemte å skrive oppgavenummer på.

Lenke til kommentar
Det var bare 5 oppgaver å velge mellom, og da kommer jo det veldig klart frem hvilken oppgave det er bare ved å se på overskrifta. Får jeg trekk eller stryk kommer jeg til å sende skriftlig klage til skolen, siden vi ikke ble informert om dette.

 

Dette gir egentlig ingen grunn til å klage. Det er klart at det skal skrives på oppgavenummer i en hvilken som helst besvarelse, og at det ikke skal være påbudt å informere om dette. Det kan være en god idé å gjøre det, men det er som sagt opplagt at dette skal påføres.

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir helt feil hvis man skal få trekk i karakter for å glemme oppgavenummer. Det har absolutt ingenting i norskfaget å gjøre.

 

Det er jo akkurat det det har. Hvis det hadde vært to oppgaver om Ivar Aasen, en av dem Essay og den andre artikkel f.eks, og du prøver å skrive essay, kunne det likevel være at sensor tror du egentlig prøver på å skrive artikkel, og trekker deg en god del i karakter. En tekst MÅ stå i forhold til mediet den er publisert i, du kunne ikke publisert en vitenskaplig artikkel i Aftenposten. Det er jo egentlig derfor du skriver oppgavenummer, for å signalisere hva slags tekst du skal skrive og hvor den kunne blitt publisert.

Lenke til kommentar

Det går ann å se stilen. Hvis man er usikker på om karakteren er riktig kan man møte opp på skolen også ligger prøven på kontoret, bare å spørre, og jeg vet dette 100% fordi jeg var oppe i Tysk-skriftlig eksamen i fjor og da vurderte jeg å klage, og de ga meg stilen så jeg kunne få se på den.

 

Jeg husker ikke om det var retting på den, men det er mange jeg har snakket med som mener man f.eks. får tilbake stilen du skrev sammen med et retteark, sånn at man lettere kan se om karakteren er rettferdig eller ikke. Og selv om man ikke hadde fått tilbake noe retteark så er det fortsatt mulig at sensoren kan skrive en liten "dette var en bra stil, men dessverre må jeg trekke deg en del for glemt overskrift, stilen sto til 5" oppe i et hjørne. Det er kanskje ikke helt "protokoll", men det er helt iskkert ikke krise hvis noen gjør det for å gi en liten beklager til den som måtte trekkes ned.

 

Forøvrig er det helt latterlig at folk vurderer å klage hvis de blir trukket for å ikke ha skrevet oppgavenummer og overskrift, SPESIELT overskrift. Overskrift er en viktig del av stilen, det står i innledniingen at på alle oppgaver skal du lage egen overskrift med mindre det er oppgitt en. Overskriften skal bedømmes, i likhet med oppsett, disposisjon, innhold, språk etc, og det å skrive "oppgave 5" som overskrift er da ikke godt nok. Ei heller er en overskrift som "Analyse av Myrstrå Vipper" spesielt god, men det er jo en overskrift nonetheless.

 

Oppgavenummer er helt opplagt at man skal skrive på, fordi det er viktig at sensoren vet hvilken oppgave man skrev. Som oftest har 3-5 av oppgavene på friskrivning veldig mye med ressursheftet å gjøre, og har da et ganske likt tema. Det hender også at oppgavetema går igjen mellom oppgavene på fagstil. Det å ikke ha noen overskrift eller oppgavenumer trekker helt sikkert ned, vet ikke hvor mye det er mulig det er individuelt eller valgfritt, men gir uansett et veldig dårlig førsteinntrykk og vil nok vippe ned litt svake karakterer.

 

Kjeder meg på jobben, ikke døm meg

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig at vi er pålagt å skrive overskrift og oppgavenummer, men synes eksamensvaktene kunne minne oss på det. I mitt tilfelle så hadde jeg overskrift og alt, men glemte oppgavenummer. Dette var fagskrivinga, hvor oppgavene var veldig forskjellige. Eksamensvaktene i klassen vår skrev alt hva vi skulle skrive inn av informasjon i toppteksta, men nevnte aldri at vi behøvde oppgavenummer. Kan ikke huske det sto i oppgaveheftet heller. Selv om kanskje det er en selvfølge å gjøre det, så gjorde skolen ingenting for at vi skulle huske det. Flere av oss kom ikke på det før noen dager etter eksamen, og det er nærmere en tredjedel av klassen som glemte det.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig at vi er pålagt å skrive overskrift og oppgavenummer, men synes eksamensvaktene kunne minne oss på det. I mitt tilfelle så hadde jeg overskrift og alt, men glemte oppgavenummer. Dette var fagskrivinga, hvor oppgavene var veldig forskjellige. Eksamensvaktene i klassen vår skrev alt hva vi skulle skrive inn av informasjon i toppteksta, men nevnte aldri at vi behøvde oppgavenummer. Kan ikke huske det sto i oppgaveheftet heller. Selv om kanskje det er en selvfølge å gjøre det, så gjorde skolen ingenting for at vi skulle huske det. Flere av oss kom ikke på det før noen dager etter eksamen, og det er nærmere en tredjedel av klassen som glemte det.

 

Jammen mamma, alle de andre barna gjorde og feil! Det at mange gjorde feilen er ikke en unnskyldning. Oppgavenummer er en selvfølge. Ikke skyv feilen over på andre; innrøm at du selv har gjort en tabbe.

 

Uansett tror jeg det er begrenset hvor mye de kommer til å trekke siden du har en overskrift som rimelig tydelig understreker hvilken oppgave du har skrevet.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig at vi er pålagt å skrive overskrift og oppgavenummer, men synes eksamensvaktene kunne minne oss på det. I mitt tilfelle så hadde jeg overskrift og alt, men glemte oppgavenummer. Dette var fagskrivinga, hvor oppgavene var veldig forskjellige. Eksamensvaktene i klassen vår skrev alt hva vi skulle skrive inn av informasjon i toppteksta, men nevnte aldri at vi behøvde oppgavenummer. Kan ikke huske det sto i oppgaveheftet heller. Selv om kanskje det er en selvfølge å gjøre det, så gjorde skolen ingenting for at vi skulle huske det. Flere av oss kom ikke på det før noen dager etter eksamen, og det er nærmere en tredjedel av klassen som glemte det.

 

Jammen mamma, alle de andre barna gjorde og feil! Det at mange gjorde feilen er ikke en unnskyldning. Oppgavenummer er en selvfølge. Ikke skyv feilen over på andre; innrøm at du selv har gjort en tabbe.

 

Uansett tror jeg det er begrenset hvor mye de kommer til å trekke siden du har en overskrift som rimelig tydelig understreker hvilken oppgave du har skrevet.

Hehe, nekter ikke på at jeg har gjort en feil, men nevnte bare at eksamensvaktene gjorde mindre innsats for at vi skulle huske det, i forhold til andre skoler.

 

Håper på at jeg ikke blir trukket så mye da :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...