Gå til innhold

Nvidia letter på sløret


Anbefalte innlegg

Det er ikke lenge siden flere klarte å heve tetheten og lage 4GB DDR2 minnebrikker. Derfor er det ikke helt utakenlige at vi kan få mer tetthet på høyhastighet DDR3 i nærmeste fremtiteden. Men uanset, DDR3-valget åpner for at partenere kan øke ytelsen på GXT 280 uten de store kostnadene som en økning i DDR5 medfører.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må ikke glemme det faktum at de også måtte bruke 16 minnebrikker, og et SVÆRT avansert PCB for å få det til. (512bit) Den største fordelen blir nok tilgjengelighet ville jeg tro. :)

 

Krysser fingrene for at de kanskje har klart å øke minnefrekvensen enda litt høyere. Les: 2,4GHz med grei mulighet til å klokke kanskje opp mot en 2,5GHz. 160GB/s. :D

Nesten en dobbling mot 8800GTX.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Hva kan vi egentlig forvente av ytelse fra GTX 260 og GTX 280 i forhold til 9800 GX2?

 

Er det rimelig å anta at GTX 260 blir en mellomting mellom 9800GTX og 9800GX2, og at GTX 280 overtar tronen?

 

"NVIDIA is also claiming its next generation of stream processors will be 50 per cent faster". Hvis dette stemmer så kan vi kanskje forvente enda mer av disse kraftkortene....

 

Hva er isåfall forskjellen mellom 2*512 MB @ 256 bit minnebuss og 1024 @ 512 bit?

 

 

Andrull:

Når får itpro inn noen av disse kortene til bench?

Endret av Blackey
Lenke til kommentar

I starten av Juni. Visstnok i god tid før 18 Juni ivhertfall. ;)

(gjelder RV770 og GTX280)

 

Hva er isåfall forskjellen mellom 2*512 MB @ 256 bit minnebuss og 1024 @ 512 bit?

2*512MB gir bare 512MB til bruk. Mens GTX 280 vil få 1GB til disposisjon. Hvor stor ytelseforskjell det er på 512MB og 1024MB kommer helt ann på spillet. Krever spillet mer enn 512MB så er det en god ytelsegevinst. Krever det under 512MB så er det liten til ingen gevinst.

 

Dagens nyeste spill vipper på grensen der flere bruker litt over, og noen litt under. Er ivhertfall greit for å holde en mer stabil FPS.

 

Når det kommer til antall bit så har nok dette mer å si, da båndbredden dobbles, noe som kan føre til god ytelseøkning i spill som krever mye minne.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Nei det er ikke rimelig. Det er et helt annet design i kjernen.

 

Forskjellen mellom 2x512 og 1024 Mb er at 2x512 krever SLI for at de skal virke sammen. Dette krever at det er tilnærmet det samme på begge kortenes minnebrikker. Med andre ord, det blir speilet, så når ene minnebrikken er full, så er også den andre full, og maksimal kapasitet er 512 Mb.

 

1x1024 er ikke slik. Her har du 1 Gb minne som alt kan utfylles og ikke deles i to. Med andre ord, du har muligheter for høyere oppløsning og høyere oppløst teksturer og mulighet for høyere AA.

Lenke til kommentar
2*512MB gir bare 512MB til bruk. Mens GTX 280 vil få 1GB til disposisjon. Hvor stor ytelseforskjell det er på 512MB og 1024MB kommer helt ann på spillet. Krever spillet mer enn 512MB så er det en god ytelsegevinst. Krever det under 512MB så er det liten til ingen gevinst.

 

 

Jeg har lest dette før, men hva er da vitsen med 2*512 på 9800 GX2 når man bare får utnyttet 512? Det må være noe mer med GX2 enn med vanlig SLI.

Lenke til kommentar

Den størte fordlen ligger ikke i fordobling av RAM. Selv om dette hjelper en god del, men fordobling av minnebåndbredden fra 256bit til 512bit har mye mer å si for ytelsen. Uten dette kunne ikke GPU utnytte den ekstra RAMen alikevel.

 

Fordobling av antall bit har alltid vært den viktigeste og mest grunnlegende for evelusjonen. For å trekke parelleler med CPU-verden, DOS var 8bit, med 16bit fikk vi Windows 3. 32Bit førte til Windows 95, og 64bit resulterte i Vista.

Lenke til kommentar
Det må være noe mer med GX2 enn med vanlig SLI.

Bortsett fra at det tar opp halvparten av plassen, og muliggjør SLI for de uten SLI-hovedkort så er det ingen forskjell i praksis.

 

Jeg har lest dette før, men hva er da vitsen med 2*512 på 9800 GX2 når man bare får utnyttet 512?

Hadde 2x256MB vært bedre? Da får du jo bare 256MB.

Siden det er SLI så må det alltid være eget minne til hver enkelt GPU. Noen deling ville med to PCB og to kjerner ført til ganske dårlig ytelse. Neste generasjon (etter GT200) tipper jeg fikser på dette da disse skal ha flere kjerner, og da blir de nesten nødt til å ha få noen deling av minnet. (ellers ville de måtte hatt horribelt mye minne på skjermkortene sine)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

En fordel mange glemmer er at å gå til neste generasjon GDDR senker den totale strømbruken på kortet. Det påvirker sikkert flere ledd enn bare minnechippene.

 

 

 

Det ville jo vært ille om AMD viste til opptil 20% bedre ytelse samt bedre AA kvalitet i spill man fikk DX10.1 patch for? :hmm:
Når var sist man fikk 20% ytelse over hele fjøla med en DX oppgradering? Jeg tror det er litt naivt å anta at dette ville resultere i en slik økning i ATi ytelse.

Jeg skriver "opptil". Og tallet var tatt fra AC sammenligningene. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hmm, kan vel umulig være mye sett på hele. (minnebrikker bruker ikke så mye i seg selv)

 

Etter hva jeg har sett så gir det 5% lavere strømforbruk totaltsett fra en GDDR3 til GDDR4 overgang. Ettersom vi også må regne med høyere frekvenser på GDDR4 så blir ikke strømsparingen såpass engang.

Lenke til kommentar
Hmm, kan vel umulig være mye sett på hele. (minnebrikker bruker ikke så mye i seg selv)

 

Etter hva jeg har sett så gir det 5% lavere strømforbruk totaltsett fra en GDDR3 til GDDR4 overgang. Ettersom vi også må regne med høyere frekvenser på GDDR4 så blir ikke strømsparingen såpass engang.

Produksjonsteknikk og andre faktorer i ny generasjon kan også spille inn slik at høyere frekvens ikke nødvendigvis øker strømforbruket i den grad du nevner. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ta en titt på dette, hvis dere finner denne siden troverdig da ?

 

The 260 will be priced at $449 and go up against the ATI 770/4870 costing MUCH less. The 280 will be about 25 per cent faster and quite likely lose badly to the R700, very badly, but cost more, $600+.

 

Noen interresange nyheter, hvis det er slik så blir det kanskje ati på meg allikevel. Men kan jo håpe noen nettbutikker kommer med noen super kampanjer som hjelper litt på lommeboka. Uansett så er det vel ikke akkurat den mega store overraskelsen at nvidia sine kort kommer til og bli kanskje en god del dyrere.

Endret av AllColer
Lenke til kommentar
Ta en titt på dette, hvis dere finner denne siden troverdig da ?

 

The 260 will be priced at $449 and go up against the ATI 770/4870 costing MUCH less. The 280 will be about 25 per cent faster and quite likely lose badly to the R700, very badly, but cost more, $600+.

 

Noen interresange nyheter, hvis det er slik så blir det kanskje ati på meg allikevel. Men kan jo håpe noen nettbutikker kommer med noen super kampanjer som hjelper litt på lommeboka. Uansett så er det vel ikke akkurat den mega store overraskelsen at nvidia sine kort kommer til og bli kanskje en god del dyrere.

 

 

Denne artikkelen var meget pessimistisk til GT200 serien. Hvis RV770 blir både billigere og bedre enn GTX280 så blir det et skifte av ledertrøye.

Dette blir en spennende sommer.

Lenke til kommentar

Ja, det hadde i alle fall hjulpet godt på markedet om det ble litt skikkelig kniving i toppen.

 

Det som er litt interessant er fokuset AMD har på effekt. Selv om referansekortene ikke er klokket høyt, så kan det jo godt hende at disse er overklokkbare som få (om man har kjøling som kan takle det), og kanskje også produsenter utnytter dette.

 

Hvis det er noe hold i at NVIDIA har problemer med yields og klokkefrekvenser, så kan det jo bli jevnt, men det er jo Fudzilla det er snakk om her. Blir uansett artig å se.

Lenke til kommentar
Kan ikke bare Raptor si om dette er fjas eller ikke? Trenger jo ikke å komme med noe spesifikt, bare om hva han tror om spekulasjonene i klokkefrekvenser.

Han pleier å si fra hvis det er skikkelig humbug, om han ikke tilbakeviser ryktene er det ofte ikke så langt fra trestammen.

 

Dog har jeg lagt merke til oppgjennom årene at ATI sine kort ryktes å bli noen ytelsesmonstre, og at Nvidia undervurderes. Så jeg er alltid avventende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det var vel kanskje helst ved R600 det skjedde?
Det var nok "høydaren" ja, men synes man ofte har en tendens til å undervurdere Nvidia og overvurdere ATI sine kommende produkter, dog i forskjellig grad.

 

Men jeg er ærlig talt spent på 4870 og ser på HK for å legge til rette for CF. Dog synes jeg ATI sine Pro/50 produkter har vært suverene, og spesielt fra X1950. Club3D HD3850 512MB OC(675,-) står og summer lydløst og fornøyd i en X2 6000+ barebone kasse nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...